Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta
Na stránkách 367x
- Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Prevence
Existuje mnoho kroků, které mohou zadavatelé podniknout, aby zvýšili naději na efektivnější soutěž ve veřejných zakázkách a redukovali riziko uzavírání tajných dohod. Zadavatelé by měli zvážit přijetí následujících opatření:
Být maximálně informován před vyhlášením zadávacího řízení
Velmi prospěšný je pečlivý průzkum trhu, tj. sběr informací o škále produktů a/nebo služeb dostupných na trhu, které by uspokojily požadavky zadavatele... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Důsledky a rizika
Dlouhotrvající dohody typu bid rigging mohou využívat i velmi složité systémy a sofistikované metody vzájemného postupování zakázek a také rozdělování zisku mezi spiklenci. Celé regiony, ale také státy, mohou být postiženy sítí tajných dohod, které bývají v některých odvětvích plněny někdy i po desítky let. Podvodně jednající uchazeči mohou uplácet příslušné pracovníky u zadavatelů, získávat na svoji stranu organizátory losování, dokonce též... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Bid rigging a výběrová řízení
Soutěž mezi uchazeči o zakázku je nejefektivnějším nástrojem pro dosažení nejvyšší kvality požadovaného plnění, tedy dodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, a to za co nejnižší cenu. Veřejné i soukromé organizace proto spoléhají, že vyhlášením výběrového řízení získají optimální plnění za dobrou cenu, tj. ekonomicky nejvýhodnější nabídku.
Vyhlášením soutěže se dosáhne nižších cen nebo lepší kvality a inovace pouze tehdy, když... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Formy bid riggingu
Bid rigging může mít nejrůznější formy. Typickým příkladem je dohoda, kdo v dané soutěži předloží cenově „nejvýhodnější“ nabídku. „Nejnižší“ cena přitom v takovém případě může být i o desítky procent vyšší, než je reálná hodnota plnění zakázky, avšak tajně smluvení uchazeči podají své nabídky tak, že další se zdánlivě jeví ještě dražší (tzv. „krycí nabídky“). Zadavatel pak logicky vybere nejnižší, byť stále velmi vysokou... - Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Zakázané dohody - kartely
Následující text je určen spíše pro odborně zaměřené pracovníky zadavatelů, disponující zejména právnickým vzděláním, a pokouší se uvést čtenáře blíže do problematiky tzv. zakázaných dohod (včetně relevantní právní úpravy).
Dohody narušující soutěž bývají často označovány jako kartely, ačkoliv zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže) ve znění pozdějších... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Možnosti vyloučení účastníka zadávacího řízení
Úřad upozorňuje veřejné zadavatele na možnosti, které mohou využít, pokud chtějí vyloučit účastníka zadávacího řízení kvůli podezření na uzavření zakázané dohody tzv. bid riggingu.
Cílem Pokynů pro veřejné zadavatele, jak uplatňovat důvod pro vyloučení z účasti na zadávacím řízení kvůli tajným ujednáním v souladu s čl. 38 odst. 7 písm. e) směrnice 2014/23/EU, čl. 57 odst. 4 písm. d) směrnice 2014/24/EU a čl. 80 odst. 1 směrnice 2014/25/EU, obsažených... - O Úřadu
Posláním Úřadu je zajistit fungování trhů, které bude v souladu s pravidly hospodářské soutěže a bude přinášet prospěch spotřebitelům.
Pro dosažení cíle:
vedeme soutěžitele k chování v souladu s principy soutěžního práva;
zasahujeme proti praktikám, jež narušují hospodářskou soutěž, jako jsou např. kartelové dohody, zneužití dominantního postavení aj.;
současně však dáváme podnikům možnost, aby své nezákonné jednání, které dosud nemělo... - Hospodářská soutěž
Podnikání na volném trhu je soutěžní hra. Někdy mohou být společnosti v pokušení se této vzájemné soutěži vyhnout a pokusit se stanovit vlastní pravidla hry. Občas se jeden velký hráč snaží vytlačit konkurenty z trhu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“) funguje jako rozhodčí a stará se o to, aby všechny společnosti hrály podle stejných pravidel. Úřad může zakázat dohody, které omezují hospodářskou soutěž, a uložit pokutu společnostem... - O Úřadu > Historie Úřadu
Zákon České národní rady č. 173/1991 Sb. ze dne 26. dubna 1991 zřídil Český úřad pro hospodářskou soutěž, který zahájil činnost k 1. červenci 1991. Sídlem Úřadu se nestala Praha, jako centrum všech orgánů státní správy, ale Brno, což mělo deklarovat nezávislost rozhodování. V roce 1992 byl tento úřad nahrazen Ministerstvem pro hospodářskou soutěž. Změna byla odůvodněna tehdy probíhající ekonomickou transformací a především úlohou, kterou Ministerstvo... - Informační centrum > Sídlo ÚOHS
Zaměstnanci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže se na jaře 2008 dočkali. Sedmnáct let od vzniku antimonopolního úřadu všichni konečně sdílejí jednu střechu nad hlavou a mohou tak v klidu pracovat. Je to určitě potěšující zpráva i pro širokou veřejnost, protože různá pracovní setkání, odborné semináře a další akce je tak možné pořádat ve vlastní budově ÚOHS. Od počátku své existence sídlil totiž antimonopolní úřad v pronajatých prostorách...
V aktualitách a tiskových zprávách 1547x
- Skupina ČEZ může posílit v oblasti obnovitelných zdrojů (4. 2. 2025)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže svým prvoinstančním rozhodnutím povolil spojení soutěžitelů ČEZ Obnovitelné zdroje, s.r.o., a ENERG-SERVIS a.s., v jehož důsledku má společnost ČEZ Obnovitelné zdroje, s.r.o., získat nad ENERG-SERVIS a.s. společnou kontrolu s dosavadním výlučným vlastníkem ENERG-SERVIS Holding s.r.o. Rozhodnutí již nabylo právní moci - Save the Date: Konference o veřejné podpoře 2025 (5. 2. 2025)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže bude i v letošním roce pořádat pravidelnou Konferenci o veřejné podpoře - ÚOHS začal vydávat pravidelný měsíční newsletter (7. 2. 2025)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže dnes zveřejnil první číslo svého newsletteru. Veřejnost v něm každý měsíc najde na jednom místě shromážděné nejdůležitější zprávy a informace z činnosti ÚOHS, tedy zejména o nejdůležitějších vydaných rozhodnutích, uskutečněných konferencích, seminářích a dalších událostech - ÚOHS upozornil na možné protisoutěžní dopady plánované mistrovské zkoušky (10. 2. 2025)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nedoporučuje přijetí návrhu zákona o mistrovské kvalifikaci a mistrovské zkoušce, protože by mohl mít negativní dopady na konkurenci a je podle něj v rozporu s evropským i národním soutěžním právem. Svoje výhrady Úřad uplatnil v rámci mezirezortního připomínkového řízení - Hlavním ekonomem ÚOHS byl jmenován Martin Machay (18. 2. 2025)
Na pozici vedoucího oddělení hlavního ekonoma Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže byl dnes jmenován Martin Machay. Čtyřicetiletý ekonom má za cíl výrazně posílit analytickou a monitorovací činnost Úřadu, ať už ve spojení s konkrétními případy nebo s obecněji zaměřenými sektorovými šetřeními - Podnikatelé svou výzvou míří na nesprávný cíl, ekonomice by mnohem víc pomohla změna zadávání zakázek, nikoliv rozbití jejich kontroly (20. 2. 2025)
Skupina podnikatelů z iniciativy Druhá ekonomická transformace vystoupila s výzvou vládě, aby schválila návrh novely zákona o zadávání veřejných zakázek, který bývá nesprávně označován jako reforma ÚOHS. Podnikatelé tak učinili bez toho, aniž by se jakkoliv zajímali o argumenty Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který na základě svých více než tři desítky let budovaných zkušeností a know-how v přezkumu veřejných zakázek považuje navrhované... - Úřad posuzoval soutěžní aspekty spolupráce několika českých bank při sdílení bankomatů (24. 2. 2025)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže posuzoval projekt sdílení bankomatů provozovaných společnostmi Komerční banka, a.s., MONETA Money Bank, a.s., Air Bank a.s. a UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s., a to jak pro výběry, tak pro vklady hotovosti prostřednictvím ATM - Blíží se závěr veřejné konzultace EK ke změnám v oblasti významné tržní síly (26. 2. 2025)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže připomíná, že v současné době lze stále přispět do veřejné konzultace Evropské komise k návrhu nařízení upravujícímu spolupráci národních úřadů vymáhajících směrnici o nekalých obchodních praktikách v zemědělsko-potravinářském dodavatelském řetězci - Úřad vyhověl také návrhu společnosti „PVM Metro DII JV“ a zrušil výběr dodavatele další výstavby metra D (28. 2. 2025)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydal další prvostupňové rozhodnutí týkající se zadávacího řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy „Provozní úsek I.D metra v Praze - úsek (Olbrachtova) - Nové Dvory -stavební část“. Vzhledem ke zjištění netransparentního postupu zadavatele Úřad opětovně zrušil výběr dodavatele, kterým je „Sdružení Metro I.D druhá část“ sestávající ze společností S u b t e r r a a.s., HOCHTIEF CZ a.s., HOCHTIEF Infrastructure... - Informační povinnost o výši vyplacené veřejné podpory za rok 2024 (4. 3. 2025)
Poskytovatel veřejné podpory je dle § 5 odst. 1 písm. a) zákona č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje, v platném znění, povinen poskytnout Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže do 30. dubna 2025 informace o výši poskytnuté (rozuměj vyplacené) veřejné podpory za kalendářní rok 2024. Předmětná informační povinnost se netýká opatření poskytnutých v režimu podpory malého rozsahu...
cs | en