Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta

Na stránkách 386x

  • Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Prevence
      Existuje mnoho kroků, které mohou zadavatelé podniknout, aby zvýšili naději na efektivnější soutěž ve veřejných zakázkách a redukovali riziko uzavírání tajných dohod. Zadavatelé by měli zvážit přijetí následujících opatření:   Být maximálně informován před vyhlášením zadávacího řízení   Velmi prospěšný je pečlivý průzkum trhu, tj. sběr informací o škále produktů a/nebo služeb dostupných na trhu, které by uspokojily požadavky zadavatele...
  • Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Důsledky a rizika
    Dlouhotrvající dohody typu bid rigging mohou využívat i velmi složité systémy a sofistikované metody vzájemného postupování zakázek a také rozdělování zisku mezi spiklenci. Celé regiony, ale také státy, mohou být postiženy sítí tajných dohod, které bývají v některých odvětvích plněny někdy i po desítky let. Podvodně jednající uchazeči mohou uplácet příslušné pracovníky u zadavatelů, získávat na svoji stranu organizátory losování, dokonce též...
  • Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Bid rigging a výběrová řízení
    Soutěž mezi uchazeči o zakázku je nejefektivnějším nástrojem pro dosažení nejvyšší kvality požadovaného plnění, tedy dodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, a to za co nejnižší cenu. Veřejné i soukromé organizace proto spoléhají, že vyhlášením výběrového řízení získají optimální plnění za dobrou cenu, tj. ekonomicky nejvýhodnější nabídku.  Vyhlášením soutěže se dosáhne nižších cen nebo lepší kvality a inovace pouze tehdy, když...
  • Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Formy bid riggingu
    Bid rigging může mít nejrůznější formy. Typickým příkladem je dohoda, kdo v dané soutěži předloží cenově „nejvýhodnější“ nabídku. „Nejnižší“ cena přitom v takovém případě může být i o desítky procent vyšší, než je reálná hodnota plnění zakázky, avšak tajně smluvení uchazeči podají své nabídky tak, že další se zdánlivě jeví ještě dražší (tzv. „krycí nabídky“). Zadavatel pak logicky vybere nejnižší, byť stále velmi vysokou...
  • Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Zakázané dohody - kartely
      Následující text je určen spíše pro odborně zaměřené pracovníky zadavatelů, disponující zejména právnickým vzděláním, a pokouší se uvést čtenáře blíže do problematiky tzv. zakázaných dohod (včetně relevantní právní úpravy). Dohody narušující soutěž bývají často označovány jako kartely, ačkoliv zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže) ve znění pozdějších...
  • Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Možnosti vyloučení účastníka zadávacího řízení
    Úřad upozorňuje veřejné zadavatele na možnosti, které mohou využít, pokud chtějí vyloučit účastníka zadávacího řízení kvůli podezření na uzavření zakázané dohody tzv. bid riggingu. Cílem Pokynů pro veřejné zadavatele, jak uplatňovat důvod pro vyloučení z účasti na zadávacím řízení kvůli tajným ujednáním v souladu s čl. 38 odst. 7 písm. e) směrnice 2014/23/EU, čl. 57 odst. 4 písm. d) směrnice 2014/24/EU a čl. 80 odst. 1 směrnice 2014/25/EU, obsažených...
  • O Úřadu
    Posláním Úřadu je zajistit fungování trhů, které bude v souladu s pravidly hospodářské soutěže a bude přinášet prospěch spotřebitelům. Pro dosažení cíle: vedeme soutěžitele k chování v souladu s principy soutěžního práva; zasahujeme proti praktikám, jež narušují hospodářskou soutěž, jako jsou např. kartelové dohody, zneužití dominantního postavení aj.; současně však dáváme podnikům možnost, aby své nezákonné jednání, které dosud nemělo...
  • Hospodářská soutěž
    Podnikání na volném trhu je soutěžní hra. Někdy mohou být společnosti v pokušení se této vzájemné soutěži vyhnout a pokusit se stanovit vlastní pravidla hry. Občas se jeden velký hráč snaží vytlačit konkurenty z trhu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“) funguje jako rozhodčí a stará se o to, aby všechny společnosti hrály podle stejných pravidel. Úřad může zakázat dohody, které omezují hospodářskou soutěž, a uložit pokutu společnostem...
  • O Úřadu > Historie Úřadu
    Zákon České národní rady č. 173/1991 Sb. ze dne 26. dubna 1991 zřídil Český úřad pro hospodářskou soutěž, který zahájil činnost k 1. červenci 1991. Sídlem Úřadu se nestala Praha, jako centrum všech orgánů státní správy, ale Brno, což mělo deklarovat nezávislost rozhodování. V roce 1992 byl tento úřad nahrazen Ministerstvem pro hospodářskou soutěž. Změna byla odůvodněna tehdy probíhající ekonomickou transformací a především úlohou, kterou Ministerstvo...
  • Veřejná podpora > Evidenční povinnost poskytovatelů – transparentnost podpor
      Povinnost poskytovatelů zveřejňovat určité údaje o podporách     V rámci modernizace pravidel veřejné podpory, která proběhla v letech 2012–2014, zakotvila Evropská komise za účelem větší transparentnosti ve vztahu k poskytování podpor povinnost členských států zajistit, aby se na souhrnné internetové stránce věnované veřejné podpoře zveřejňovaly od 1. 7. 2016 údaje o režimech podpory a o jednotlivých podporách přesahujících svou výší limity...

V aktualitách a tiskových zprávách 1598x

  • Předseda ÚOHS diskutoval s českými europoslanci (21. 1. 2025)
    Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna se dnes ve Štrasburku setkal s českými europoslanci. Na pracovní snídani představil přítomným zástupcům České republiky v Evropském parlamentu aktuální témata související s agendami ÚOHS
  • Second Foundation Holding může vstoupit do skupiny BOCHEMIE (21. 1. 2025)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil společnosti Second Foundation Holding, a. s., (SFH) získat od společnosti BOCHEMIE GROUP, s. r. o., podíl ve společnostech GAZ Energy, a. s., a BOCHEMIE, a. s., a jimi kontrolovaných společnostech, a tím i možnost nad těmito soutěžiteli vykonávat společnou kontrolu
  • Úřad podporuje zvýšení limitů pro prodej ze dvora u českých farem, posílí konkurenční prostředí (31. 1. 2025)
    Aktuální právní úprava stanovuje kvóty pro přímý prodej produktů od českých zemědělců. Zemědělci mohou například prodat konečnému spotřebiteli maximálně 2000 kusů drůbeže za rok. V zahraničí jsou ale kvóty mnohem vyšší. Dle informací Zemědělského svazu ČR a Státní veterinární správy činí tento limit například v Chorvatsku 5000 kusů drůbeže za rok, ve Švédsku, Německu a na Slovensku dokonce 10 000
  • Spuštěna upravená verze registru de minimis a zveřejněny aktualizované metodické materiály (3. 2. 2025)
    Jak bylo v minulosti avizováno, ke dni 1. 2. 2025 byla nasazena upravená verze centrálního registru podpor malého rozsahu (RDM). Upravený RDM umožňuje zapisovat nový druh údaje, a sice odvětví činnosti příjemce dle klasifikace NACE a rovněž zaznamenávat podpory podle novelizovaného nařízení Komise (EU) č. 1408/2013 v zemědělské prvovýrobě s navýšeným limitem. Aktualizovány byly také příslušné metodické dokumenty
  • Evropská komise schválila kompenzace za univerzální službu pro Českou poštu (3. 2. 2025)
    Evropská komise dnes svým rozhodnutím schválila české opatření veřejné podpory na kompenzaci poštovnímu operátorovi České poště za poskytování povinnosti univerzální služby v letech 2023 až 2024. Závazek veřejné služby svěřený České poště zahrnuje závazek univerzální poštovní služby a také poskytování poštovních poukázek, jejichž prostřednictvím lze bezpečně doručovat hotovostní peníze
  • Skupina ČEZ může posílit v oblasti obnovitelných zdrojů (4. 2. 2025)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže svým prvoinstančním rozhodnutím povolil spojení soutěžitelů ČEZ Obnovitelné zdroje, s.r.o., a ENERG-SERVIS a.s., v jehož důsledku má společnost ČEZ Obnovitelné zdroje, s.r.o., získat nad ENERG-SERVIS a.s. společnou kontrolu s dosavadním výlučným vlastníkem ENERG-SERVIS Holding s.r.o. Rozhodnutí již nabylo právní moci
  • Save the Date: Konference o veřejné podpoře 2025 (5. 2. 2025)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže bude i v letošním roce pořádat pravidelnou Konferenci o veřejné podpoře
  • ÚOHS začal vydávat pravidelný měsíční newsletter (7. 2. 2025)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže dnes zveřejnil první číslo svého newsletteru. Veřejnost v něm každý měsíc najde na jednom místě shromážděné nejdůležitější zprávy a informace z činnosti ÚOHS, tedy zejména o nejdůležitějších vydaných rozhodnutích, uskutečněných konferencích, seminářích a dalších událostech
  • ÚOHS upozornil na možné protisoutěžní dopady plánované mistrovské zkoušky (10. 2. 2025)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nedoporučuje přijetí návrhu zákona o mistrovské kvalifikaci a mistrovské zkoušce, protože by mohl mít negativní dopady na konkurenci a je podle něj v rozporu s evropským i národním soutěžním právem. Svoje výhrady Úřad uplatnil v rámci mezirezortního připomínkového řízení
  • Hlavním ekonomem ÚOHS byl jmenován Martin Machay (18. 2. 2025)
    Na pozici vedoucího oddělení hlavního ekonoma Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže byl dnes jmenován Martin Machay. Čtyřicetiletý ekonom má za cíl výrazně posílit analytickou a monitorovací činnost Úřadu, ať už ve spojení s konkrétními případy nebo s obecněji zaměřenými sektorovými šetřeními
cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.gov.cz