Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta
Na stránkách 367x
- Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Prevence
Existuje mnoho kroků, které mohou zadavatelé podniknout, aby zvýšili naději na efektivnější soutěž ve veřejných zakázkách a redukovali riziko uzavírání tajných dohod. Zadavatelé by měli zvážit přijetí následujících opatření:
Být maximálně informován před vyhlášením zadávacího řízení
Velmi prospěšný je pečlivý průzkum trhu, tj. sběr informací o škále produktů a/nebo služeb dostupných na trhu, které by uspokojily požadavky zadavatele... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Důsledky a rizika
Dlouhotrvající dohody typu bid rigging mohou využívat i velmi složité systémy a sofistikované metody vzájemného postupování zakázek a také rozdělování zisku mezi spiklenci. Celé regiony, ale také státy, mohou být postiženy sítí tajných dohod, které bývají v některých odvětvích plněny někdy i po desítky let. Podvodně jednající uchazeči mohou uplácet příslušné pracovníky u zadavatelů, získávat na svoji stranu organizátory losování, dokonce též... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Bid rigging a výběrová řízení
Soutěž mezi uchazeči o zakázku je nejefektivnějším nástrojem pro dosažení nejvyšší kvality požadovaného plnění, tedy dodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, a to za co nejnižší cenu. Veřejné i soukromé organizace proto spoléhají, že vyhlášením výběrového řízení získají optimální plnění za dobrou cenu, tj. ekonomicky nejvýhodnější nabídku.
Vyhlášením soutěže se dosáhne nižších cen nebo lepší kvality a inovace pouze tehdy, když... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Formy bid riggingu
Bid rigging může mít nejrůznější formy. Typickým příkladem je dohoda, kdo v dané soutěži předloží cenově „nejvýhodnější“ nabídku. „Nejnižší“ cena přitom v takovém případě může být i o desítky procent vyšší, než je reálná hodnota plnění zakázky, avšak tajně smluvení uchazeči podají své nabídky tak, že další se zdánlivě jeví ještě dražší (tzv. „krycí nabídky“). Zadavatel pak logicky vybere nejnižší, byť stále velmi vysokou... - Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Zakázané dohody - kartely
Následující text je určen spíše pro odborně zaměřené pracovníky zadavatelů, disponující zejména právnickým vzděláním, a pokouší se uvést čtenáře blíže do problematiky tzv. zakázaných dohod (včetně relevantní právní úpravy).
Dohody narušující soutěž bývají často označovány jako kartely, ačkoliv zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže) ve znění pozdějších... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Možnosti vyloučení účastníka zadávacího řízení
Úřad upozorňuje veřejné zadavatele na možnosti, které mohou využít, pokud chtějí vyloučit účastníka zadávacího řízení kvůli podezření na uzavření zakázané dohody tzv. bid riggingu.
Cílem Pokynů pro veřejné zadavatele, jak uplatňovat důvod pro vyloučení z účasti na zadávacím řízení kvůli tajným ujednáním v souladu s čl. 38 odst. 7 písm. e) směrnice 2014/23/EU, čl. 57 odst. 4 písm. d) směrnice 2014/24/EU a čl. 80 odst. 1 směrnice 2014/25/EU, obsažených... - O Úřadu
Posláním Úřadu je zajistit fungování trhů, které bude v souladu s pravidly hospodářské soutěže a bude přinášet prospěch spotřebitelům.
Pro dosažení cíle:
vedeme soutěžitele k chování v souladu s principy soutěžního práva;
zasahujeme proti praktikám, jež narušují hospodářskou soutěž, jako jsou např. kartelové dohody, zneužití dominantního postavení aj.;
současně však dáváme podnikům možnost, aby své nezákonné jednání, které dosud nemělo... - Hospodářská soutěž
Podnikání na volném trhu je soutěžní hra. Někdy mohou být společnosti v pokušení se této vzájemné soutěži vyhnout a pokusit se stanovit vlastní pravidla hry. Občas se jeden velký hráč snaží vytlačit konkurenty z trhu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“) funguje jako rozhodčí a stará se o to, aby všechny společnosti hrály podle stejných pravidel. Úřad může zakázat dohody, které omezují hospodářskou soutěž, a uložit pokutu společnostem... - O Úřadu > Historie Úřadu
Zákon České národní rady č. 173/1991 Sb. ze dne 26. dubna 1991 zřídil Český úřad pro hospodářskou soutěž, který zahájil činnost k 1. červenci 1991. Sídlem Úřadu se nestala Praha, jako centrum všech orgánů státní správy, ale Brno, což mělo deklarovat nezávislost rozhodování. V roce 1992 byl tento úřad nahrazen Ministerstvem pro hospodářskou soutěž. Změna byla odůvodněna tehdy probíhající ekonomickou transformací a především úlohou, kterou Ministerstvo... - Informační centrum > Sídlo ÚOHS
Zaměstnanci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže se na jaře 2008 dočkali. Sedmnáct let od vzniku antimonopolního úřadu všichni konečně sdílejí jednu střechu nad hlavou a mohou tak v klidu pracovat. Je to určitě potěšující zpráva i pro širokou veřejnost, protože různá pracovní setkání, odborné semináře a další akce je tak možné pořádat ve vlastní budově ÚOHS. Od počátku své existence sídlil totiž antimonopolní úřad v pronajatých prostorách...
V aktualitách a tiskových zprávách 1547x
- Stanovisko ÚOHS k diskutované regulaci činnosti exekutorů plánované Ministerstvem spravedlnosti (9. 2. 2015)
V souvislosti s debatou o zavedení tzv. principu teritoriality pro poskytování služeb exekutorů, tedy zjednodušeně řečeno zavedení pravidla, že exekuci může provádět pouze exekutor, v jehož územním obvodu se nachází bydliště nebo sídla dlužníka, vyjádřil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) obavy, zda takové opatření nesníží úroveň hospodářské soutěže mezi exekutory a v důsledku nepoškodí spotřebitele. První náměstek ministryně spravedlnosti... - Pokuta pro Klášterec nad Ohří je pravomocná (13. 2. 2015)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj potvrdil svým druhostupňovým rozhodnutím pokutu ve výši 250 000 Kč městu Klášterec nad Ohří za nezákonný postup při zadávání veřejných zakázek „Realizace energetických úspor v objektu ZŠ Petlérská v Klášterci nad Ohří a Realizace energetických úspor v objektu MÚSS v Klášterci nad Ohří“ a „Realizace úspor v objektu ZŠ Krátká v Klášterci nad Ohří“ - Stanovisko ÚOHS k regulaci v oblasti dopravy (16. 2. 2015)
Na zpravodajském portálu e15.cz byla dne 13. 2. 2015 zveřejněna informace o tom, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) brání vzniku nového regulačního orgánu v oblasti dopravy – Úřadu pro ochranu podnikání v dopravě. Námitky ÚOHS přitom nesměřují proti vzniku nového úřadu jako takového: ÚOHS upozorňuje, že kompetence, které se týkají ochrany hospodářské soutěže a které musejí být vykonávány zcela nezávislým úřadem, by mohl efektivněji... - Jarní konference ÚOHS na téma veřejné podpory (17. 6. 2015)
Tradiční Jarní konferenci k problematice veřejné podpory pořádanou Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže 17. června 2015 za přítomnosti zástupců Evropské komise a Stálého zastoupení České republiky při Evropské unii zahájil první místopředseda Hynek Brom. Vyjádřil přesvědčení, že konference přinese účastníkům nové informace a poznatky využitelné v jejich praxi, a to i přesto, že Evropská komise po ukončení modernizace pravidel veřejné podpory... - Místní šetření u soutěžitelů pokračují, následná soudní ochrana je dostatečná (18. 3. 2015)
V říjnu roku 2014 vydal Evropský soud pro lidská práva (ESLP) rozsudek ve věci DELTA PEKÁRNY, v němž uvedl, že v případě šetření na místě v tzv. obchodních prostorách soutěžitelů, které Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (Úřad) provedl v roce 2003 v sídle této společnosti, došlo k porušení jejího práva na ochranu obydlí zaručeného Úmluvou o ochraně lidských práv a základních svobod (Úmluva), neboť soudní kontrola postupu Úřadu nebyla podle ESLP dostačující - Reakce předsedy Úřadu na komentář zveřejněný v Lidových novinách (14. 5. 2015)
Předseda Úřadu Petr Rafaj v reakci na komentář redaktora Jana Klesly nazvaný O spícím strážci a zveřejněný v Lidových novinách dne 11. 5. 2015 zaslal dopis šéfredaktorovi deníku Istvánu Lékovi - Vyjádření ÚOHS k veřejnému zadávání Nemocnice Na Homolce (2. 6. 2015)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nedisponuje pravomocí rozhodnout o tom, zda Nemocnice Na Homolce má či nemá vracet 350 mil. Kč. Rovněž v uvedené věci nevedl žádné správní řízení - ÚOHS pokutoval SÚKL za správní delikty v oblasti zadávání veřejných zakázek (26. 6. 2015)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv pokutu ve výši 600 tisíc korun za správní delikty, kterých se ústav dopustil v sedmi veřejných zakázkách. Rozhodnutí zatím nenabylo právní moci - ÚOHS vydává sdělení k prodlužování smluv krajů na zajišťování železniční přepravy cestujících (19. 8. 2015)
V současné době probíhají v rámci řady krajů intenzivní diskuze o budoucím vývoji řešení situace ohledně zajištění veřejných služeb v přepravě cestujících formou drážní osobní dopravy, a to zejména na dráze regionální - Ministerstvo dopravy chybovalo v zakázce na centrální registr vozidel (26. 8. 2015)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil svým prvostupňovým rozhodnutím veřejnou zakázku Ministerstva dopravy České republiky na „Zajištění provozu a rozvoje Centrálního registru vozidel“. Rozhodnutí je nepravomocné a je možno proti němu v zákonné lhůtě podat rozklad
cs | en