číslo jednací: 20023/2024/400
spisová značka: S0010/2024

Instance I.
Věc Uplatňování lhůty splatnosti kupní ceny až 90 dnů ode dne doručení faktur za nákup zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků
Účastníci
  1. Heineken Česká republika, a. s.
Typ správního řízení Významná tržní síla
Výrok § 4 odst. 1, odst. 2 písm. k) zákona č. 395/2009 Sb.
§ 7 odst. 1 zákona č. 395/2009 Sb.
§ 67 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád
§ 8 odst. 3 zákona č. 395/2009 Sb.
§ 93 odst. 1 písm. i) a § 95 odst. 1 zákona č. 250/2016 Sb.
§ 79 odst. 5 zákona č. 500/2004 Sb.
Rok 2024
Datum nabytí právní moci 5. 6. 2024
Dokumenty file icon 2024_S0010.pdf 515 KB

 

Spisová značka:  ÚOHS-S0010/2024/TS

Číslo jednací:      ÚOHS-20023/2024/400

 

Brno 16. 5. 2024

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0010/2024/TS, zahájeném dne 4. 1. 2024 z moci úřední podle § 78 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve  znění pozdějších předpisů, ve spojení s § 46 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, § 7 odst. 1 zákona č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle a nekalých obchodních praktikách při prodeji zemědělských a potravinářských produktů, ve znění pozdějších předpisů a § 21 odst. 1 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, jehož účastníkem je společnost Heineken Česká republika, a.s., se sídlem U Pivovaru 1, 270 53 Krušovice, IČO: 45148066, zastoupená JUDr. Pavlem Dejlem, Ph.D. LL.M., advokátem, ev. č. ČAK 04447, se sídlem Jungmannova 745/24 110 00 Praha 1, ve věci možného porušení § 4 odst. 1, odst. 2 písm. k) zákona č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití, ve znění pozdějších předpisů, vydává v souladu s § 67 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů toto

 

rozhodnutí:

 

I.

 

Společnost Heineken Česká republika, a.s., se sídlem U Pivovaru 1, 270 53 Krušovice, IČO: 45148066, jako odběratel s významnou tržní silou, se tím, že

 1.    v období od 23. 1. 2023 do 23. 10. 2023 prostřednictvím deseti (10) objednávek uplatňovala vůči společnosti […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…], lhůtu splatnosti kupní ceny až 90 dnů ode dne doručení faktur za nákup zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků, konkrétně se jednalo o objednávky

 - […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…];

 - […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…];

 - […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…];

 - […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…];

 - […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…];

 - […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…];

 - […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…];

 - […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…];

 - […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…];

 - […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…];

 a dále tím, že

 v období od 13. 4. 2023 do 20. 9. 2023 prostřednictvím tří (3) objednávek uplatňovala vůči společnosti - […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…], lhůtu splatnosti kupní ceny až 90 dnů ode dne doručení faktur za nákup zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků, konkrétně se jednalo o objednávky

 - […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…];

 - […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…];       

 - […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…];

 dopustila dvou přestupků ve formě pokračování podle § 8 odst. 1 písm. a), § 4 odst. 1, odst. 2 písm. k) zákona č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle a nekalých obchodních praktikách při prodeji zemědělských a potravinářských produktů, ve znění pozdějších předpisů, ve spojení s § 7 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů, podle něhož se odběratel, který má významnou tržní sílu, dopustí  přestupku  tím,  že sjedná nebo uplatní lhůtu splatnosti kupní ceny za nákup nebo prodej zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků delší, než je lhůta uvedená v § 3b odst. 1 písm. a) zákona č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle a nekalých obchodních praktikách při prodeji zemědělských a potravinářských produktů, ve znění pozdějších předpisů.   

 

II.

 

Podle § 8 odst. 3 zákona č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle a nekalých obchodních praktikách při prodeji zemědělských a potravinářských produktů, ve znění pozdějších předpisů, se společnosti Heineken Česká republika, a.s., se sídlem U Pivovaru 1, 270 53 Krušovice, IČO: 45148066, ukládá úhrnný správní trest pokuty ve výši 

456.000 Kč

(slovy: čtyři sta padesát šest tisíc korun českých).

 Pokuta je splatná do 90 dnů ode dne nabytí právní moci tohoto rozhodnutí.

 

III.

 

Podle § 93 odst. 1 písm. i) a § 95 odst. 1 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů, ve spojení s § 79 odst. 5 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů a § 6 odst. 1 a 2 vyhlášky č. 520/2005 Sb., o rozsahu hotových výdajů a ušlého výdělku, které správní orgán hradí jiným osobám, a o výši paušální částky nákladů řízení, ve znění pozdějších předpisů, se účastníkovi řízení, společnosti Heineken Česká republika, a.s., se sídlem U Pivovaru 1, 270 53 Krušovice, IČO: 45148066, ukládá povinnost nahradit náklady řízení paušální částkou 

1.000 Kč

(slovy: jeden tisíc korun českých). 

Paušální částka nákladů řízení je splatná ve lhůtě do 15 dnů ode dne nabytí právní moci tohoto rozhodnutí.

 

Odůvodnění

 

I.                    Zahájení a průběh správního řízení 

1.        Úřad v počátcích šetření vytýkaného jednání vycházel ze smluvní dokumentace sjednané mezi společností Heineken Česká republika, a.s., se sídlem U Pivovaru 1, 270 53 Krušovice, IČO: 45148066 (dále též „Heineken ČR“, „obviněná“ nebo „účastník řízení“) a jejími sedmi dodavateli potravin, kterou obdržel v rámci sektorového šetření sp. zn. ÚOHS-P0713/2023/TS (dále též “sektorové šetření“), zaměřeného na kontrolu plnění povinností stanovených ustanovením § 3b zákona č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle a nekalých obchodních praktikách při prodeji zemědělských a potravinářských produktů, ve znění pozdějších předpisů (dále též „zákon o významné tržní síle“ nebo „ZVTS“). Jednalo se o společnost[…OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…], […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…], […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…], […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…], […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…], […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…][1], […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]. V rámci vyhodnocení této smluvní dokumentace dospěl Úřad k podezření na možné páchání nekalé obchodní praktiky společností Heineken ČR uvedené v § 4 odst. 2 písm. k) ZVTS v souvislosti s uplatňováním lhůty splatnosti kupní ceny za nákup nebo prodej zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků delší než 30 dnů ode dne doručení daňových dokladů/faktur v případě některých[2] z výše uvedených dodavatelů.

2.        Úřad po vyhodnocení získaných podkladů a informací zahájil další přezkum týkající se smluvních dokumentů obsažených ve spisu sp. zn. ÚOHS-P0713/2023/TS, a ve kterých byla jednou smluvní stranou společnost Heineken ČR v rámci samostatného předběžného šetření sp. zn. ÚOHS-P1290/2023/TS.

3.        Na základě vyhodnocení obdržených podkladů a informací Úřad dospěl k závěru, že je dáno důvodné podezření na porušení § 4 odst. 2 písm. k) ZVTS ze strany účastníka řízení a zahájil správní řízení. Správní řízení bylo zahájeno dne 5. 1. 2024, kdy bylo účastníkovi řízení doručeno oznámení o zahájení řízení o přestupku. Informace a podklady získané v rámci předběžného šetření podnětu se po zahájení správního řízení staly součástí správního spisu řízení o přestupku.

4.        Vytýkané jednání bylo v oznámení o zahájení řízení o přestupku (dále též „oznámení o zahájení řízení“) vymezeno tak, že obviněná společnost Heineken ČR:

„v období od 1. 1. 2023 do dne doručení tohoto oznámení o zahájení řízení o přestupku uplatnila u nejméně 5 svých dodavatelů zemědělských produktů a potravinářských výrobků uvedených v příloze I. tohoto oznámení lhůtu splatnosti kupní ceny za nákup nebo prodej zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků delší než 30 dnů ode dne doručení faktury.

Tímto jednáním obviněná jako odběratel zemědělských produktů a potravinářských výrobků s významnou tržní silou zneužila své postavení silnější strany, neboť uplatnila lhůtu splatnosti kupní ceny za nákup nebo prodej zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků delší, než 30 dnů ode dne doručení faktury.

Uvedeným jednáním se obviněná mohla dopustit přestupku podle § 8 odst. 1 písm. a) ve spojení s § 4 odst. 1, odst. 2 písm. k) zákona o významné tržní síle, podle něhož je zakázáno sjednávat nebo uplatňovat lhůtu splatnosti kupní ceny za nákup nebo prodej zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků delší, než je lhůta uvedená v § 3b odst. 1 písm. a) zákona o významné tržní síle.“

Poškozenými […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] dodavateli měli být společnosti […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].

5.      Úřad přípisem č. j. ÚOHS-14229/2024/462, ze dne 3. 4. 2024[3] (dále též „přípis ze dne 3. 4. 2024“), požádal účastníka řízení o sdělení výše čistého ročního obratu společnosti Heineken ČR, kterého dosáhla v roce 2023 a doložení výše čistého ročního obratu kopií účetní závěrky v případě, že společnost Heineken ČR již její originál podala místně příslušnému finančnímu úřadu. Za předpokladu, že společnost Heineken ČR nedisponuje kopií účetní uzávěrky ve smyslu přechozí věty, požádal Úřad o zaslání kvalifikovaného odhadu výše ročního obratu, výsledku hospodaření společnosti před a po zdanění, výši celkových aktiv před a po korekci, výši celkových závazků a výši krátkodobých závazků z obchodních vztahů za rok 2023. Úřad do uplynutí původní účastníku řízení stanovené lhůty (lhůta byla na žádost účastníka řízení prodloužena)[4] neobdržel odpověď, proto ve správním řízení vycházel z výroční zprávy společnosti Heineken ČR za rok 2022.

6.        Po vyhodnocení nashromážděných podkladů a informací vydal Úřad dne 18. 4. 2024 sdělení výhrad sp. zn. ÚOHS-S0010/2024/TS, č. j. ÚOHS-15828/2024/462 [(doručeno právnímu zástupci účastníka řízení dne 22. 4. 2024, („dále též „Sdělení výhrad“)], v němž účastníkovi řízení sdělil základní skutkové okolnosti případu, jejich právní hodnocení a odkazy na hlavní důkazy o nich obsažené ve správním spise. Dále Úřad účastníka řízení informoval o výši pokuty, kterou mu hodlal ve správním řízení uložit. Ve Sdělení výhrad bylo jednání vytýkané společnosti Heineken ČR popsáno tak, že společnost Heineken ČR:

 „1. v období od 23. 1. 2023 do 23. 10. 2023 prostřednictvím deseti (10) objednávek uplatňovala vůči společnosti […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]

, lhůtu splatnosti kupní ceny až 90 dnů ode dne doručení faktur za nákup zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků, konkrétně se jednalo o objednávky

[…OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]

[…OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]

[…OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]

[…OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]

[…OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]

[…OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]

[… OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]

[…OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]

[…OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]        

[…OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]

 a dále, že

2.      v období od 13. 4. 2023 do 20. 9. 2023 prostřednictvím tří (3) objednávek uplatňovala vůči společnosti […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…], lhůtu splatnosti kupní ceny až 90 dnů ode dne doručení faktur za nákup zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků, konkrétně se jednalo o objednávky

[…OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]

[…OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]

[…OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]

7.        Úřad ve Sdělení výhrad účastníka řízení dále informoval o právu nahlédnout do spisu a seznámit se s podklady před vydáním rozhodnutí a dále o možnosti využití institutu narovnání dle § 8 odst. 6 zákona o významné tržní síle, který vede ke snížení pokuty, o jejíž výši Úřad ve Sdělení výhrad účastníka řízení informoval. 

8.        K přípisu ze dne 3. 4. 2024 Úřad obdržel dne 29. 4. 2024 odpověď společnosti Heineken ČR, že cit.: “Společnost je bohužel nucena konstatovat, že nemá k dispozici konečný údaj o výši jejího obratu v roce 2023, přičemž tuto výši podle jejího názoru není možné ani řádně kvalifikovaně odhadnout, aniž by bylo vyloučeno riziko, že Úřadu poskytnuté informace budou ve značné míře zavádějící“.

9.        Úřad obdržel dne 6. 5. 2024 (v otevřené 15denní zákonné lhůtě) formální žádost účastníka řízení o narovnání podle § 8 odst. 6 zákona o významné tržní síle vedenou pod č. j. ÚOHS-18510/2024/400[5] v níž účastník řízení:

(a)    žádá Úřad o snížení pokuty narovnáním ve výši 20 % v souladu se Sdělením výhrad;

(b)   se přiznává ke spáchání přestupků (nekalých obchodních praktik) tak, jak jsou vymezeny Úřadem ve Sdělení výhrad a bezpodmínečně a bezvýhradně uznává svou odpovědnost za tyto přestupky (tedy nerozporuje skutková zjištění Úřadu ani jejich právní hodnocení);

(c)    prohlašuje, že je srozuměn s výší pokuty uvedené v bodě 73 Sdělení výhrad, tj. s částkou ve výši 571.000 Kč;

(d)   nenavrhuje doplnění dokazování ani provedení dalších procesních úkonů.

10.    Účastník řízení dále Úřadu sdělil, že se vzdává práva seznámit se s podklady rozhodnutí a práva vyjádřit se k nim.

II.                  Charakteristika účastníka řízení

11.    Společnost Heineken ČR byla zapsána dne 4. května 1992 do obchodního rejstříku („OR“) vedeného u Městského soudu v Praze, oddíl B, vložka 1515. Společnost Heineken ČR má jako předmět podnikání uvedeno pivovarnictví a sladovnictví; hostinskou činnost, výrobu, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona; silniční motorovou dopravu – nákladní vnitrostátní provozovanou vozidly o největší povolené hmotnosti do 3,5 tuny včetně, nákladní vnitrostátní provozovanou vozidly o největší povolené hmotnosti nad 3,5 tuny; činnost účetních poradců, vedení účetnictví, vedení daňové evidence; zámečnictví a nástrojářství. 

12.    Společnost Heineken ČR představuje dle zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích) ve znění pozdějších předpisů (dále též „zákon o obchodních korporacích“ nebo „ZOK“) obchodní korporaci.  Jediným akcionářem společnosti Heineken ČR je podle výpisu z OR společnost Heineken International B.V., 1017ZD Amsterdam, Tweede Weteringplantsoen 21, Nizozemské království, Registrační číslo: 33103545 („Heineken International B.V.“). Další interní vlastnické vztahy „skupiny Heineken“, jsou uvedeny v odpovědi společnosti Heineken ČR č.j. ÚOHS-39630/2023/400.[6] Základní kapitál společnosti Heineken ČR vykazuje dle OR hodnotu 659.183.800 Kč a je ze 100 % splacen. 

 

III.                Aplikace právních předpisů 

13.    Úřad vytýkané jednání posuzuje jako dva skutky pokračování v přestupku ve smyslu § 7 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů („zákon o odpovědnosti za přestupky“), k jejichž jednotlivým dílčím útokům docházelo v období od 23. 1. 2023 do nejméně 23. 10. 2023 (dále též „posuzované období“ nebo „doba trvání vytýkaného jednání“). Správní řízení o přestupku bylo zahájeno dne 5. 1. 2024. Tyto základní časové údaje determinují, jaké znění hmotněprávních a procesně právních předpisů bude pro správní řízení relevantní. 

III.1           Hmotněprávní normy 

14.    Povaha vytýkaného jednání a okamžik jeho ukončení je důležitý pro správnou aplikaci právních předpisů. Hmotněprávní povaha vytýkaného jednání je upravena v zákoně o odpovědnosti za přestupky a v zákoně o významné tržní síle. 

15.    Zákon o odpovědnosti za přestupky v § 112 odst. 1 obsahuje ustanovení, podle kterého odpovědnost za přestupky a dosavadní jiné právní delikty, s výjimkou disciplinárních deliktů, se posoudí podle dosavadních zákonů, pokud k jednání zakládajícímu odpovědnost došlo přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona. Podle § 2 odst. 1 zákona o odpovědnosti za přestupky se odpovědnost za přestupek posuzuje podle zákona účinného v době spáchání přestupku, podle pozdějšího zákona se posuzuje jen tehdy, je-li to pro pachatele přestupku příznivější. Dle § 2 odst. 5 zákona o odpovědnosti za přestupky se při pozdějších změnách zákona, který je účinný při dokončení jednání, kterým je přestupek spáchán, použije zákona nejmírnějšího. 

16.    Úřad deliktní jednání účastníka řízení označil jako dva pokračující přestupky. Podle § 2 odst. 4 písm. a) zákona o odpovědnosti za přestupky se v případě změny zákona během páchání pokračujícího přestupku použije zákon účinný v době, kdy došlo k poslednímu dílčímu útoku. V těchto ustanoveních přestupkového zákona se promítá obecná zásada zákazu retroaktivity, resp. zpětné účinnosti zákona, která může být prolomena pouze v případě příznivosti pozdějšího zákona pro účastníka řízení. Podle zjištění Úřadu vytýkané jednání trvalo nejméně do 23. 10. 2023 (dále též „rozhodný den“). 

17.    K rozhodnému dni byl zákon o významné tržní síle účinný ve znění zákona č. 50/2016 Sb., 104/2017 Sb., 183/2017 Sb., nálezu Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 30/16 publikovaným ve Sbírce zákonů pod č. 254/2020 Sb., zákona č. 261/2021 Sb., č. 417/2021 Sb. a zákona č. 359/2022 Sb., který nabyl účinnosti ke dni 1. 1. 2023 (dále též „Novela ZVTS 2023“). Od té doby k žádné změně zákona o významné tržní síle nedošlo. Úřad proto bude vycházet při posuzování hmotněprávních otázek v tomto správním řízení ze zákona o významné tržní síle ve znění novel účinných ke dni 1. 1. 2023, tj. ve znění zákona č. 50/2016 Sb., č. 104/2017 Sb., č. 183/2017 Sb., č. 254/2020 Sb., č. 261/2021 Sb., č. 417/2021 Sb. a zákona č. 359/2022 Sb. 

18.    K rozhodnému dni byl zákon o odpovědnosti za přestupky účinný ve znění zákona č. 173/2018 Sb., č. 285/2018 Sb., derogačních nálezů Ústavního soudu (nález sp. zn. Pl. ÚS 4/20, publikován ve Sbírce zákonů pod č. 325/2020 Sb.; nález sp. zn. Pl. ÚS 15/19, publikován ve Sbírce zákonů pod č. 54/2020 Sb.), zákona č. 261/2021 Sb., č. 277/2019 Sb., č. 417/2021 Sb., č. 349/2023 Sb. a zákona č. 427/2023 Sb.  Od té doby k žádné změně zákona o odpovědnosti za přestupky nedošlo. Úřad proto bude vycházet při posuzování hmotněprávních otázek v tomto správním řízení ze zákona o odpovědnosti za přestupky ve znění novel účinných ke dni 1. 1. 2023. 

III.2           Procesně právní normy 

19.    Z pohledu procesně právní úpravy se v řízení o přestupku vedle zákona o odpovědnosti za přestupky a zákona o významné tržní síle použije též zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže) ve znění pozdějších předpisů (dále též „zákon o ochraně hospodářské soutěže“ nebo „ZOHS“), a zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále též „správní řád“). 

20.    V případě předpisů procesního práva platí obecná zásada, podle které nové procesní právo (jeho změny) platí ode dne nabytí účinnosti nové právní úpravy i pro řízení zahájená přede dnem nabytí účinnosti s tím, že právní účinky úkonů, které v řízení nastaly přede dnem nabytí účinnosti, zůstávají zachovány, pokud přechodná ustanovení nestanoví něco jiného. 

21.    Použije se proto zákon o významné tržní síle, zákon o ochraně hospodářské soutěže, správní řád, a zákon o odpovědnosti za přestupky v aktuálně účinném znění. 

IV.               Dodavatel, odběratel, zemědělské produkty a potravinářské výrobky 

IV.1           Pojem dodavatel a odběratel 

22.    V zákonu o významné tržní síle je v § 2 písm. a) ZVTS pojem dodavatel vymezen jako „osoba nebo aliance dodavatelů, pokud vyrábí nebo prodává zemědělské produkty nebo potravinářské výrobky nebo přijímá nebo poskytuje služby související s prodejem zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků; dodavatelem je také osoba, která prodej, výrobu nebo související služby pro jiného dodavatele zajišťuje na základě smlouvy“. Pojem odběratel je v § 2 písm. b) cit. zákona vymezen jako „osoba nebo aliance odběratelů, pokud nakupuje zemědělské produkty nebo potravinářské výrobky nebo přijímá nebo poskytuje související služby, nebo osoba, která takový nákup nebo související služby pro jiného odběratele zajišťuje na základě smlouvy; odběratelem je také stát, územní samosprávný celek, jiná právnická osoba veřejného práva nebo jejich sdružení“. 

23.    Ze žádostí o informace a podklady Úřadu adresovaných společnosti Heineken ČR a jejím dodavatelům zemědělských produktů a potravinářských výrobků (dále též „produkty“ nebo „výrobky“), je zřejmé, že Úřad v tomto správním řízení vždy požadoval informace vztahující se k nákupu produktů určených společnosti Heineken ČR (tj. konečnému příjemci a zpracovateli). Úřad nevyžadoval žádné informace týkající se jiných výrobků než těch, které je možné označit za zemědělské produkty a potravinářské výrobky. Oslovení dodavatelé potravin, včetně účastníka řízení, v tomto smyslu i odpovídali, nikdo z nich neuvedl, že by dodával jiné, nepotravinářské výrobky. Z podkladů[7], které se vztahují k prodeji výrobků, u kterých byla uplatněna delší než 30denní splatnost kupní ceny, je rovněž zřejmé, že se jednalo o prodej zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků (srov. odst. 19) společnostmi […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] a […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] a o koupi těchto produktů účastníkem řízení. Úřad má proto za prokázané, že účastník řízení splňuje definici odběratele a společnosti […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] a […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]  definici dodavatelů uvedenou v § 2 ZVTS. 

IV.2           Pojem zemědělské produkty a potravinářské výrobky 

24.    Při výkladu pojmu zemědělské produkty a potravinářské výrobky Úřad vychází z definice uvedené v § 2 písm. e) ZVTS, podle které jsou zemědělskými produkty a potravinářskými výrobky produkty uvedené na seznamu v příloze I Smlouvy o fungování Evropské unie, jakož i produkty v této příloze neuvedené, avšak zpracované pro použití jako potraviny s využitím látek, výrobků nebo zboží uvedených v této příloze. Úřad přihlíží rovněž k zařazení podle kombinované celní nomenklatury (dále též „KN“).[8]Pokud lze danou věc, surovinu, látku nebo materiál podřadit pod některou z vyjmenovaných kapitol KN, pak subjekt, který bude takový produkt vyrábět, nebo s ním bude obchodovat (a tedy splňovat definici odběratele, dodavatele nebo jejich aliance podle § 2 ZVTS), je adresátem ZVTS. 

25.    V souvislosti s platbami uskutečněnými ve lhůtě splatnosti delší než 30 dnů dodávaly společnosti […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] a […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] účastníkovi řízení […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]. Tyto jsou zařaditelné do kap. […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]  KN, obsažené v Příloze I. SFEU[9] a jedná se tedy o zemědělské produkty nebo potravinářské výrobky ve smyslu § 2 písm. e) ZVTS. 

 

V.                 Významná tržní síla společnosti Heineken ČR v době od 1. 1. 2023 do 31. 12. 2024  

26.    Předpokladem spáchání nekalé obchodní praktiky ze strany odběratele je, že odběratel disponuje významnou tržní silou. Úřad vede řízení o dvou pokračujících přestupcích, jejichž jednotlivé dílčí útoky probíhaly v době od 23. 1. 2023 do 23. 10. 2023. Pro učinění závěru o spáchání nekalé obchodní praktiky je proto nutné, aby účastník řízení po celou tuto dobu trvání zakázané praktiky disponoval významnou tržní silou vůči společnosti […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] a […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]. 

27.    Podle ZVTS se významná tržní síla (dále též „VTS“) posuzuje podle výše dosaženého ročního obratu odběratele vůči svým dodavatelům zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků. § 3 v odst. 1 ZVTS stanoví pět obratových pásem, od 2 mil. EUR do 350 mil. EUR, platí přitom, že nachází-li se odběratel ve vyšším obratovém pásmu než jeho příslušný dodavatel, pak vůči takovému dodavateli disponuje významnou tržní silou. 

28.    Podle § 3a odst. 1, odst. 2 ZVTS je ročním obratem uvedeným v § 3 roční obrat za poslední ukončené účetní období v délce 12 měsíců, při výpočtu ročního obratu odběratele nebo dodavatele se vychází z ročního obratu podniku, nezávislého podniku, partnerského podniku a propojeného podniku podle Doporučení Komise 2003/361/ES ze dne 6. května 2003 o definici mikropodniků a malých a středních podniků (dále též „doporučení Komise“). Úřad tak zjišťoval výši ročního obratu účastníka řízení a všech jeho dodavatelů produktů, vůči nimž účastník řízení uplatňoval lhůty splatnosti kupní ceny delší než 30 dnů ode dne doručení faktury za období od 1. 1. 2023 do současnosti. 

29.    Účastník řízení ve své odpovědi[10] na dílčí otázku, „do jakého obratového pásma se zařazuje“ (přípis Úřadu č.j. ÚOHS-31811/2023/462)[11] uvedl, že, cit.: “obrat naší společnosti dosažený v posledním ukončeném období v délce 12 měsíců a zařazení naší společnosti z hlediska dosaženého obratu do jednoho z obratových pásem podle § 3 zákona o významné tržní síle, a to ve smyslu zákona o významné tržní síle ve spojení s doporučením komise 2003/361/ES ze dne 6. května 2003 o definici mikropodniků a malých a středních podniků: Obrat naší společnosti dle výše uvedených kritérií spadá do obratového pásma (f), tedy nad 350mil EUR“.[12] Účastník řízení ve své odpovědi dále uvedl, že obrat společnosti Heineken Holding N.V., se sídlem Tweede Weteringplantsoen 5,1017ZD Amsterdam, Nizozemské království, pod kterou spadají všechny lokální Heineken společnosti, byl v roce 2022 ve výši 28.694 mil. EUR. Pro správní řízení relevantním údajem jsou výnosy – „Revenue“ (odpovídá metodice uvádění tzv. „čistého obratu“ ve výkazu zisků a ztrát jako součtu všech výnosů) společnosti Heineken N.V., která je přímým vlastníkem společnosti Heineken International B.V. Výnosy společnosti Heineken N.V. za rok 2023 jsou uváděny ve výši 36.375 mil. EUR (před odvodem spotřebních daní), tj. 899.372 mil. Kč.[13]

30.    Samotný účastník řízení dosáhl v roce 2022 čistého obratu ve výši 3.806.105. tis. Kč[14] (157.831.433 EUR)[15]. K okamžiku vydání tohoto rozhodnutí nebyl účastníkem řízení dodán žádostí Úřadu ze dne 3. 4. 2024 vyžádaný podklad s údajem k čistému obratu dosaženému za účetní období od 1. 1. 2023 do 31. 12. 2023, resp. jeho kvalifikovaný odhad. 

31.     Z výše uvedených skutečností má Úřad za prokázané, že účastník řízení se po celou dobu vytýkaného jednání nacházel v nejvyšším obratovém pásmu, tj. nad 350 mil. EUR [(srov. § 3 odst. 1 písm. e) ZVTS)]. Proto, aby společnost Heineken ČR disponovala vůči svým dodavatelům významnou tržní silou, je nutné, aby se každý z těchto dodavatelů nacházel v nižších obratových pásmech, tj. pásmech od 0 mil. EUR do 350 mil. EUR [(srov. § 3 odst. 1 písm. e) ZVTS)]. 

 

VI.               Výše ročního obratu společnosti […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] a […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] 

32.    Ročním obratem dodavatele […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] za poslední ukončené účetní období ve smyslu § 3a odst. 1 až 5 ZVTS je roční obrat za období od […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…], který podle výročních zpráv a účetních závěrek podle § 3 odst. 2 ZVTS zahrnutých podniků činí částku […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] Kč, tj. […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] EUR[16]. Ročním obratem dodavatele […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] za poslední ukončené účetní období ve smyslu § 3a odst. 1 až 5 ZVTS je roční obrat za období od […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…], který na základě kvalifikovaných odhadů podle § 3 a odst. 2 ZVTS zahrnutých podniků představuje částku […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] Kč, tj. […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] EUR[17]. Oba dodavatelé jsou zařaditelní do nižšího obratového pásma než účastník řízení. 

33.    Na základě provedených důkazů má Úřad za prokázané, že účastník řízení disponoval v rozhodném období významnou tržní silou vůči svým dodavatelům […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] a […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].

 

VII.             Vytýkané jednání společnosti Heineken ČR 

34.    Podle oznámení o zahájení řízení Úřad vytýkal účastníkovi řízení uplatňování lhůty splatnosti delší než 30 dnů ode dne doručení faktury u […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] dodavatelů, a to společnosti […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].  

35.    V rámci dokazování dospěl Úřad k závěru, že nebylo prokázáno, že by u (i) dodavatele […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] došlo ze strany účastníka řízení k platbám ve lhůtě delší než 30 dní ode dne doručení faktury, a že by (ii) produkty dodávané společností […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] účastníkovi řízení měly jednoznačný charakter zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků ve smyslu přílohy I SFEU. 

36.    Smluvní dokumentace, kterou uzavíral účastník řízení s dodavatelem […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] a […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] obsahuje tyto typy smluv, včetně případných smluvních dodatků anebo oznámení společnosti Heineken ČR: 

(i)      Rámcová kupní smlouva (dále též „Rámcová smlouva“);

(ii)    Dílčí realizační kupní smlouvy - tzv. „Purchase Orders“ (dále též „Objednávky“).[18]

37.    Rámcové smlouvy, účinné k 1. 1. 2023, uzavřené společností Heineken ČR se svými dodavateli produktů, stanoví v souladu s ustanovením § 2079 a násl. zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, podmínky, za kterých se příslušný dodavatel zavazuje prodávat společnosti Heineken ČR produkty a převádět na společnost Heineken ČR vlastnické právo k těmto produktům a společnost Heineken ČR se zavazuje za tyto produkty platit sjednanou kupní cenu. Rámcové smlouvy odkazují dále na tzv. „Všeobecné obchodní nabývací podmínky kupujícího Heineken Česká republika, a.s.“ (dále též „VONP“)[19]. Rámcové smlouvy rovněž upravují uzavírání a způsob plnění budoucích realizačních kupních smluv (Objednávek), které se řídí obsahem Rámcových smluv.

38.    Úřad získal v rámci šetření na základě žádostí o podklady a informace 3 rámcové smlouvy uzavřené společností Heineken ČR se svými dodavateli produktů[20]. Podle zjištění Úřadu mají Rámcové smlouvy značně zobecněný a až na drobné odchylky identický obsah odpovídající charakteru formulářových smluv. Rámcové smlouvy odkazují dále na VONP[21]. Úřad v rámci šetření získal také kopie a podklady ke 13 jednotlivým Objednávkám.[22] Pro vytýkané jednání společnosti Heineken ČR má význam: 

(i)                  Ustanovení uvedené v kapitole I., bod 5 Rámcové smlouvy se společností [… OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…][23], cit.: „[…OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…];  

(ii)                Ustanovení uvedené v „Příloze č. 1 k rámcové kupní smlouvě ze dne […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]“, bod 3. se společností […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…][24], cit.: „[…OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]“; 

(iii)              Ustanovení uvedené v části 1, oddíl F/Platební podmínky, bod 4. VONP, cit.: “[…OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]“. 

(iv)              Uvedení doby splatnosti v Objednávkách, cit.: „[…OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]

(v)                Uvedení data splatnosti na fakturách vztahujících se ke konkrétním objednávkám. 

39.    Rámcové smlouvy všeobecně slouží jako smluvní ujednání k zajištění právní jistoty pro určité, opakovaně v neměnné formě využívané ujednání/dohody týkající se například sjednání či určení ceny, doby splatnosti apod. Pomocí rámcových smluv tak dochází k zajištění flexibility při řešení dílčích problémů realizace jednotlivých dodávek. Pro posouzení sjednání a uplatnění ujednání z Rámcových smluv je nutné posoudit také obsah tzv. realizačních kupních smluv, tj. v konkrétním případě obsah dodavatelům společnosti Heineken ČR zaslaných Objednávek, tzv. „Purchase Orders“, které za účelem uzavírání jednotlivých realizačních obchodů účastník řízení používá a které obsahují např. jednotkovou cenu, datum dodání, kvalitativní specifikaci produktu, množstevní objem dodávky a v neposlední řadě lhůtu splatnosti kupní ceny. Významná je rovněž lhůta splatnosti uvedená na konkrétních fakturách. 

40.    Společnost […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] obdržela 10 Objednávek vystavených společností Heineken ČR, týkajících se dodávek produktů do závodů společnosti Heineken ČR na území České republiky. Jedná se o Objednávku 

[…OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…],

[…OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…],

[…OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…],

[…OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…],

[…OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…],

[…OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…],

[…OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]

[…OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]

[…OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]

[…OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] [25] (dále též „10 Objednávek“ nebo „10 realizačních kupních smluv“). Za plnění těchto 10 objednávek fakturovala společnost […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] účastníku řízení celkem […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] Kč. Souhrn údajů ke všem uváděným 10 Objednávkám, včetně fakturovaných částek je obsažen také v dokumentu -„přehledové tabulce“ vyžádané Úřadem od společnosti […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] (dále též „[…OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]“).[26]

41.    Ve všech 10 Objednávkách (realizačních kupních smlouvách) vystavených společností Heineken ČR dodavateli […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] uváděl účastník řízení lhůtu splatnosti kupní ceny 90 dnů. Skutečnost, že se jedná o 90 dnů ode dne doručení faktury plyne rovněž z Rámcové smlouvy, příslušné faktury a z účastníkem řízení provedené platby uskutečněné 90 dnů ode dne doručení konkrétní faktury.[27]Lhůty splatnosti jsou obsaženy dále také ve výše uvedeném […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]. 

42.    Společnost […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] obdržela 3 Objednávky vystavené společností Heineken ČR, týkající se dodávek produktů do závodů společnosti Heineken ČR na území České republiky. Jedná se o Objednávku […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…],[28]  (dále též „3 Objednávky“ nebo „3 realizační kupní smlouvy“). Za plnění těchto 3 objednávek fakturovala společnost […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] účastníku řízení celkem […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] Kč. Souhrn údajů ke všem 3 objednávkám včetně fakturovaných částek je obsažen také v dokumentu -„přehledové tabulce“ vyžádané Úřadem od společnosti […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] (dále též „[…OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]“).[29]

43.    Ve všech 3 Objednávkách (realizačních kupních smlouvách) vystavených společností Heineken ČR dodavateli […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]  uváděl účastník řízení lhůtu splatnosti kupní ceny 90 dnů. Skutečnost, že se jedná o 90 dnů ode dne doručení faktury plyne rovněž z Rámcové smlouvy, příslušné faktury a z účastníkem řízení provedené platby uskutečněné 90 dnů ode dne doručení konkrétní faktury.[30]Lhůty splatnosti jsou obsaženy dále také ve výše uvedeném Přehledu  […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].

44.    Na základě shora uvedeného má Úřad za prokázané, že společnost Heineken ČR v období od 23. 1. 2023 do nejméně 23. 10. 2023 prostřednictvím ustanovení obsažených ve 13 Objednávkách uplatňovala lhůtu splatnosti kupní ceny delší než 30 dnů, a to tak, že 

(i)                  v 10 Objednávkách (realizačních kupních smlouvách) uplatňovala vůči dodavateli […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] v době v době od ledna do října roku 2023 lhůtu splatnosti kupní ceny za nákup […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] v délce 90 dnů ode dne doručení faktur, a dále, že

(ii)                ve 3 Objednávkách (realizačních kupních smlouvách) uplatňovala vůči dodavateli […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] v době v době od dubna do září roku 2023 lhůtu splatnosti kupní ceny za nákup […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] v délce 90 dnů ode dne doručení faktur. 

VIII.           Právní hodnocení vytýkaného jednání účastníka řízení 

VIII.1         Formální stránka vytýkaného jednání 

45.    Podle § 4 odst. 2 písm. k) ZVTS, je nekalou obchodní praktikou sjednání nebo uplatnění lhůty splatnosti kupní ceny za nákup nebo prodej zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků delší, než je lhůta uvedená v § 3b odst. 1 písm. a) ZVTS, přičemž lhůta splatnosti kupní ceny, nesmí být delší než 30 dnů ode dne doručení faktury. Podle § 8 odst. 1 písm. a) citovaného zákona se odběratel, který má významnou tržní sílu, dopustí přestupku tím, že v rozporu s § 4 zneužije svoji významnou tržní sílu. 

46.    Podle § 7 zákona o odpovědnosti za přestupky se pokračováním v přestupku rozumí takové jednání, jehož jednotlivé dílčí útoky vedené jednotným záměrem naplňují skutkovou podstatu stejného přestupku, jsou spojeny stejným nebo podobným způsobem provedení, blízkou souvislostí časovou a souvislostí v předmětu útoku. 

47.    Novela ZVTS 2023 v čl. II – přechodná ustanovení, odst. 1 uvádí, cit: „Smlouvy uzavřené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, jejichž náležitosti jsou v rozporu se zákonem č. 395/2009 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, uvedou jejich smluvní strany do souladu se zákonem č. 395/2009 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, nejpozději do 12 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona“. Tato novela nabyla účinnosti dne 1. 1. 2023 (dále též „přechodné ustanovení“). Odběratelé s významnou tržní silou tak mají jednoroční lhůtu (končící dne 31. 12. 2023, dále též „přechodné období“), během které mají povinnost odstranit ze své smluvní dokumentace uzavřené do 31. 12. 2022 ta smluvní ujednání, která jsou v rozporu se ZVTS. 

48.    Podle Úřadu je třeba přechodné ustanovení vykládat tak, že během přechodného období je možné, aby smluvní dokumentace uzavřená odběratelem s významnou tržní silou před přechodným obdobím obsahovala ustanovení kolidující se ZVTS, nicméně není možné takováto ujednání rozporná se ZVTS během přechodného období odběratelem s významnou tržní silou vůči svým dodavatelům v praxi aplikovat, např. uplatňovat, nebo s nimi nově sjednávat.  

49.    Skutková podstata vytýkaného jednání nevyžaduje pouze sjednání, nýbrž alternativně i jeho uplatnění. K vytýkanému jednání došlo v době přechodného období. Jak Úřad popsal výše, má za prokázané, že účastník řízení prostřednictvím 13 Objednávek (realizačních kupní smluv) uplatnil vůči dodavatelům […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] v době od 23. 1. 2023 do 23. 10. 2023 lhůtu splatnosti kupní ceny za nákup zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků v délce 90 dnů ode dne doručení faktur.  

50.    Na základě shora uvedeného má Úřad za prokázané bez důvodných pochybností, že společnost Heineken ČR svým vytýkaným jednáním uvedeným ve výroku I. tohoto rozhodnutí naplnila všechny formální znaky nekalé obchodní praktiky uvedené v § 4 odst. 2 písm. k) ZVTS. Dále má Úřad za to, že vytýkané jednání společnosti Heineken ČR, ke kterému docházelo v době od 23. 1. 2023 do 23. 10. 2023 vůči dvěma dodavatelům, má charakter dvou pokračujících přestupků skládajících se v případě dodavatele […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]  z 10 dílčích útoků spočívajících v uplatnění 10 Objednávek a pozdní platby a v případě dodavatele […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] ze 3 dílčích útoků spočívajících v uplatnění 3 Objednávek a následné pozdní platby, a to v měsících leden až říjen 2023.  

51.    Za subjektivní znak pokračování v přestupku bývá označen požadavek jednotného záměru při jeho páchání. Pachatel by proto již při prvním dílčím útoku měl mít alespoň hrubou představu o tom, že zákon bude porušovat i do budoucna. Pachatel po subjektivní stránce již od počátku zamýšlí alespoň v nejhrubších rysech i další útoky a po objektivní stránce se tyto jednotlivé útoky jeví jako postupné realizování tohoto jediného záměru.“ Z logiky věci pak bude předpokladem jednotného záměru, a tedy i pokračování v přestupku zavinění alespoň ve formě úmyslu nepřímého.  

52.    Další podmínkou je podle přestupkového zákona provedení stejným nebo podobným způsobem a blízká souvislost časová a souvislost v předmětu útoku. Podle judikatury se pak ona blízká časová souvislost bude vždy posuzovat individuálně podle konkrétních okolností daného případu. Tato souvislost pak bude typicky přerušena, jestliže pachatel na několik měsíců v páchání přestane. Trestněprávní judikatura k tomu dodává, že čím závažnější přestupek, čím vyšší škoda jím bude způsobena a čím větší počet dílčích útoků pachatel spáchá, tím spíš bude možné akceptovat vyšší časovou prodlevu mezi těmito jednotlivými dílčími útoky a nadále je považovat za dílčí útoky jediného přestupku. Z hlediska trestání je tedy podstatná charakteristika pokračování v přestupku jakožto jediného skutku, za nějž správní orgán také uloží „běžný“ (rozuměj nikoli úhrnný) trest. V rámci určení druhu trestu a jeho výměry pak správní orgán přihlédne k počtu dílčích útoků jako k součásti povahy a závažnosti přestupku ve smyslu § 38 písm. g) přestupkového zákona s tím, že čím vyšší počet dílčích útoků, tím je samozřejmě přestupek považován za závažnější. 

53.    Úřad má za to, že u obou skutků jsou jednotlivé útoky spočívající v uplatnění Objednávek s lhůtou splatnosti kupní ceny až 90 dní (i) vedeny jednotným záměrem získat finanční výhodu na úkor dodavatelů; (ii) naplňují stejnou skutkovou podstatu přestupku – porušení § 4 odst. 1, odst. 2 písm. k) ZVTS; (iii) jsou spojeny stejným způsobem provedení, tj. uplatněním prostřednictvím Objednávek ve formulářové podobě s určenou lhůtou splatnosti kupní ceny 90 dnů; (iv) jednotlivé dílčí útoky jsou spojeny blízkou časovou souvislostí a souvislostí v předmětu útoku. V případě prvního skutku se jednalo o 10 dílčích útoků a v případě druhého skutku o 3 dílčí útoky, to vše v průběhu 10 měsíců ve vztahu k dodávkách produktů […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] dodavatelů. 

VIII.2        Materiální stránka vytýkaného jednání 

54.    Vytýkané jednání je třeba posuzovat nejen s ohledem na naplnění formálních znaků příslušného přestupku, ale je třeba provést také zhodnocení jeho materiální stránky. 

55.    Ze závěrů popsaných výše má Úřad za to, že se účastník řízení dopustil dvou pokračujících přestupků uvedených v § 8 odst. 1 písm. a) zákona o významné tržní síle tím, že spáchal nekalou obchodní praktiku podle § 4 odst. 1, odst. 2 písm. k) cit. zákona, když uplatnil vůči svým dvěma (2) dodavatelům zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků lhůtu splatnosti za nákup těchto výrobků delší než 30 dnů ode dne doručení faktury. Úřad při posuzování, zda jsou splněny materiální znaky vytýkaného jednání přihlížel zejména k (i) době vytýkaného jednání, která trvala 10 měsíců, (ii) počtu dodavatelů společnosti Heineken ČR negativně dotčených tímto jednáním, který činil 2 a k (iii) výši zjištěného finančního objemu fakturace dodavatelů negativně dotčených vytýkaným jednáním, která činila […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] Kč[31]. V souvislosti s výší finančního objemu, kterého se týkala vytýkaná delší lhůta splatnosti oproti nejdelší možné lhůtě stanovené v ZVTS (30 dní ode dne doručení faktury), přihlédl Úřad rovněž k tomu, v jaké výši by se pohybovaly úroky z prodlení z pozdního zaplacení, které by v případě sporu mohl přisoudit civilní soud. Při vyčíslení těchto úroků z prodlení vycházel Úřad z § 2 nařízení vlády č. 351/2013 Sb., podle kterého výše úroku z prodlení odpovídá ročně výši repo sazby stanovené Českou národní bankou pro první den kalendářního pololetí, v němž došlo k prodlení, zvýšené o 8 procentních bodů. Výše úroků z prodlení z částky […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] Kč činí podle cit. ustavení za dobu prodlení částku cca […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] Kč. 

56.    S ohledem na pokračující charakter vytýkaného jednání, dobu 10 měsíců, během kterých docházelo u obou skutků k jednotlivým dílčím útokům, množství dodavatelů negativně dotčených protiprávním jednáním účastníka řízení v poměru vůči celkovému počtu přímých dodavatelů účastníka řízení  […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] a výši škodlivého následku způsobeného v jejich majetkové sféře, má Úřad za to, že došlo k naplnění potřebného stupně společenské škodlivosti vytýkaného jednání hodnoceného jako pokračující přestupky.   

IX.                Stanovení správního trestu 

57.    Jednáním uvedeným ve výroku I. se obviněná dopustila dvou přestupků ve formě pokračování ve smyslu § 8 odst. 1 písm. a), § 4 odst. 1, odst. 2 písm. k) zákona o významné tržní síle, ve spojení s § 7 zákona o odpovědnosti za přestupky, podle něhož je zakázáno sjednání nebo uplatnění lhůty splatnosti kupní ceny za nákup nebo prodej zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků delší, než je lhůta uvedená v § 3b odst. 1 písm. a) ZVTS. Uvedená lhůta nesmí být delší než 30 dnů ode dne doručení faktury. V daném případě účastník řízení dle Úřadu naplnil tuto skutkovou podstatu přestupku tím, že v období od 23. 1. 2023 do 23. 10. 2023 prostřednictvím 13 Objednávek uplatnil vůči svým dvěma dodavatelům potravin lhůtu splatnosti delší než 30 dní ode dne doručení faktury za nákup jejich produktů.  

58.    Úřad vytýkané jednání považuje za dva pokračující přestupky skládající se celkem z 13 dílčích útoků směřujících vůči 2 dodavatelům ve smyslu § 7 zákona o odpovědnosti za přestupky. Podle Úřadu se nejedná o nahodilé porušení ZVTS, nýbrž o jednání systémové a smluvně účelově ukotvené, pokračující po dobu nejméně 10 měsíců ode dne účinnosti Novely ZVTS 2023, jehož záměrem mohlo být získat od některých dodavatelů obviněné finanční výhodu odpovídající navýšení vlastního provozního cash-flow. Výše zákonného úroku z prodlení byla Úřadem vyčíslena na částku přibližně […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] Kč. 

59.    Podle § 8 odst. 3 ZVTS se za zneužití významné tržní síly uloží pokuta do 10 000 000 Kč nebo 10 % z čistého obratu odběratele s významnou tržní silou za poslední ukončené účetní období v délce 12 měsíců. Kritérium obratu se používá u subjektů, které obratu dosahují, jako je tomu v případě účastníka řízení. Úřad proto při výpočtu výše pokuty, kterou hodlá účastníkovi řízení uložit, vychází z kritéria obratu, tj. výše pokuty nemůže v posuzovaném případě přesáhnout hranici 10 % čistého obratu dosaženého účastníkem řízení za poslední ukončené účetní období. 

60.    Podle § 37 písm. a), c) a g) zákona o odpovědnosti za přestupky se při určení výměry trestu přihlédne zejména k povaze a závažnosti přestupku, k přitěžujícím a polehčujícím okolnostem a u právnických osob též k povaze její činnosti.  

61.    Úřad při stanovení výše pokuty vycházel z typové a individuální závažnosti přestupku. Pro určení míry typové závažnosti je podstatné, že účastník řízení se dle Úřadu dopustil dvou přestupků zneužití významné tržní síly, tj. porušení ustanovení § 3b zákona o významné tržní síle, který je Úřadem považován typově za delikt s nižší mírou závažnosti. Pokud jde o individuální závažnost, přihlédl Úřad k řadě skutečností, jejichž povaha a význam se mění dle okolností specifických konkrétnímu případu a individuální závažnost se tak může měnit. S ohledem na dále uvedené skutečnosti považuje Úřad individuální závažnost v posuzované věci za významnou, neboť se vytýkané jednání týkalo 2 dodavatelů […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]. 

62.    Povaha a závažnost přestupku je podle § 38 zákona o odpovědnosti za přestupky dána zejména významem zákonem chráněného zájmu, který byl přestupkem porušen nebo ohrožen, významem a rozsahem následku přestupku, způsobem spáchání přestupku, okolnostmi spáchání přestupku, délkou doby, po kterou trvalo protiprávní jednání pachatele nebo po kterou trval protiprávní stav udržovaný protiprávním jednáním pachatele, počtem jednotlivých dílčích útoků, které tvoří pokračování v přestupku. 

63.    Vytýkaným jednáním došlo dle Úřadu ke spáchání nekalé obchodní praktiky, kdy byl narušen zájem chráněný ZVTS spočívající v ochraně slabší smluvní strany. ZVTS se snaží provést „určitou nápravu“ nerovnosti smluvních stran a jejich vyjednávacích pozic v dodavatelsko-odběratelských vztazích v zemědělském a potravinářském sektoru, tj. snaží se o dosažení spravedlivějších podmínek mezi odběrateli a dodavateli potravin, disponuje-li současně odběratel významnou tržní silou. V kontextu vytýkaného jednání bude férovost dána mimo jiné tím, že odběratel s významnou tržní silou nebude na své slabší dodavatele diskriminačním způsobem přenášet obchodní a finanční rizika a své náklady spojené s financováním výroby a obchodu s vlastními výrobky.                                                                                                                                         

64.    Pokud jde o rozsah a význam následku, délku doby pokračujících deliktů účastníka řízení, resp. o počet jednotlivých dílčích útoků, které tvoří pokračování v přestupku, k tomu je třeba uvést, že rozsah a význam následku je dán rovněž mnohostí dílčích útoků a jejich trvalostí, což se významně projevilo v majetkové sféře dotčených 2 dodavatelů produktů. K vytýkanému jednání docházelo po dobu nejméně 10 měsíců. Celková výše škodlivého následku/účinku způsobeného v majetkové sféře těchto 2 dodavatelů produktů dosáhla částky přibližně […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] Kč. 

65.    Dílčí útoky vytýkaného jednání byly páchány uplatněním lhůty splatnosti kupní ceny delší než 30 dnů od doručení faktury prostřednictvím objednávek účastníka řízení zasílaných svým dodavatelům. Při vyrovnávání závazků oproti dodavatelům prostřednictvím uplatňování lhůty splatnosti delší než 30 dnů od doručení faktury tak docházelo k udržování negativního následku v majetkové sféře dotčených 2 dodavatelů produktů (negativní ovlivnění provozního cash-flow). Jednalo se o jednání systematické, ke kterému docházelo a jehož negativní účinky se projevovaly ve sféře dotčených dodavatelů po dobu nejméně 10 měsíců.  

66.    Pokud jde o polehčující a přitěžující okolnosti, Úřad spatřuje v jednání účastníka řízení několik polehčujících okolností. Zaprvé účastník řízení po celou dobu řízení s Úřadem aktivně spolupracoval a poskytoval mu všechny vyžadované informace. Účastník řízení má dále s vytýkaným jednáním dotčenými dodavateli […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…], čímž se částečně mírní dopad uplatněných dob splatnosti na provozní finanční toky dodavatelů. 

67.    Nelze ale současně odhlédnout od toho, jakým způsobem a po jakou dobu byla doba splatnosti delší než 30 dnů od doručení faktury ze strany společnosti Heineken ČR nadále uplatňována. Účastník řízení sice změnil dodatky (z […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]  - podpis oběma smluvními stranami) k Rámcovým smlouvám v případě vytýkaným jednáním dotčených dodavatelů lhůtu splatnosti faktur s účinností od 1. 1. 2024 na […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…],[32] nicméně nadále praktikoval delší lhůty splatnosti (poslední relevantní platba na straně dodavatelů byla přijata dne […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]). 

68.    K tíži obviněného dále svědčí, že se dopustil souběžně dvou přestupků (skutků). Tyto dva přestupky jsou projednávány v jednom správním řízení. Úřad proto v souladu se zásadou absorpce uloží úhrnnou pokutu za přestupek nejpřísněji postižitelný, ke spáchání druhého přestupku následně přihlédne jako k přitěžující okolnosti. Za přestupek přísněji postižitelný považuje Úřad přestupek spočívající v 10 dílčích útocích směřujících vůči společnosti […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…], který trval od ledna do října 2023, oproti přestupku spočívajícím pouze ve 3 dílčích útocích směřujících vůči dodavateli […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…], který trval od dubna do září 2023.  

69.    Ze všech shora uvedených důvodů je Úřad přesvědčen, že jednání společnosti Heineken ČR týkající se sjednávání a uplatňování lhůty splatnosti kupní ceny delší než 30 dnů od doručení faktury při vyrovnávání závazků oproti dodavatelům je možné považovat za úmyslné. 

70.    Povaha činnosti účastníka řízení primárně vyplývá z údajů v obchodním rejstříku. Společnost Heineken ČR má jako předmět podnikání uvedeny následující činnosti: pivovarnictví a sladovnictví; hostinskou činnost, výrobu, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona; silniční motorovou dopravu – nákladní vnitrostátní provozovanou vozidly o největší povolené hmotnosti do 3,5 tuny včetně, nákladní vnitrostátní provozovanou vozidly o největší povolené hmotnosti nad 3,5 tuny; činnost účetních poradců, vedení účetnictví, vedení daňové evidence; zámečnictví a nástrojářství. Jádro činnosti účastníka řízení dle poznatků Úřadu spočívá v pivovarnictví a sladovnictví, které tvoří největší část obratu obviněné (ke konkrétním hodnotám viz níže). 

71.    S ohledem na všechny uvedené skutečnosti Úřad posoudil jednání účastníka řízení jako závažné, a to jako přestupek s nižší mírou závažnosti

72.    Úřad posoudil jednání účastníka řízení jako vhodné pro použití institutu narovnání ve smyslu ustanovení § 8 odst. 6 zákona o významné tržní síle, spočívající v možnosti účastníka řízení, jenž byl Úřadem uznán vinným z přestupku podle § 8 odst. 1 zákona o významné tržní síle, dosáhnout snížení ukládané pokuty o 20 %. Samotné narovnání je pak založeno na přiznání účastníka řízení z přestupku, přičemž přiznáním se rozumí bezpodmínečné prohlášení účastníka řízení, že nerozporuje skutková zjištění Úřadu ani jejich právní hodnocení, učiněné účastníkem řízení v zákonné 15denní lhůtě ode dne doručení Sdělení výhrad. 

X.                  Konkrétní výpočet výše pokuty 

73.    Úřad je při stanovení základní výše pokuty povinen vycházet z čistých obratů odběratelů s významnou tržní silou za poslední ukončené účetní období v délce 12 měsíců (§ 8 odst. 3 zákona o významné tržní síle). K okamžiku vydání tohoto rozhodnutí nebyl účastníkem řízení dodán přípisem ze dne 3. 4. 2024 vyžádaný podklad s údaji k čistému obratu a dalším finančním ukazatelům za účetní období od 1. 1. 2023 do 31. 12. 2023, resp. jeho kvalifikovaný odhad (srov. odst. 5 a 8 tohoto rozhodnutí). 

74.    Podle výroční zprávy společnosti Heineken ČR za účetní období od 1. 1. 2022 do 31. 12. 2022 činil čistý obrat částku 3.806.105. tis. Kč.[33]

75.    Při stanovení konkrétní výše pokuty přihlédl Úřad k tomu, že se jedná o dva přestupky s nižší mírou závažnosti. Přestupky mají pokračující charakter, celkem se skládají z 13 dílčích útoků směřujících vůči dvěma (2) dodavatelům, ke kterým docházelo po dobu 10 měsíců. Výše úroků z prodlení byla vyčíslena na cca […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] Kč. Přestupky byly podle Úřadu spáchány úmyslně. 

76.    Délka trvání vytýkaného jednání byla kratší než 1 rok (od 23. 1. 2023 do 23. 10 2023), v takovém případě Úřad stanovil koeficient času hodnotou 1. 

77.    Při zohlednění dalších shora uvedených polehčujících a přitěžujících okolností (srov. odst. 66 až 68) a po aplikaci principu absorpce (srov. odst. 68), stanovil Úřad základní částku pokuty za přestupek přísněji postižitelný, uvedený ve výroku I.1. tohoto rozhodnutí (po zaokrouhlení na tisíce), na částku 400.000 Kč, s tím, že druhý přestupek uvedený ve výroku I.2. tohoto rozhodnutí zohlednil jako přitěžující okolnost, za kterou navyšuje základní částku pokuty o 171.000 Kč (po zaokrouhlení na tisíce). Celková výše pokuty, kterou Úřad hodlá za vytýkané jednání uložit a kterou oznámil účastníkovi řízení ve Sdělení výhrad, činí částku 571. 000 Kč. 

78.    Společnost Heineken ČR podala v otevřené 15denní zákonné lhůtě[34] žádost o využití institutu narovnání. V této žádosti se přiznala ke spáchání přestupků (nekalých obchodních praktik) tak, jak jsou vymezeny Úřadem ve Sdělení výhrad, bezpodmínečně a bezvýhradně uznala svou odpovědnost za tyto přestupky a souhlasila s jejich právním hodnocením provedeným Úřadem. Společnost Heineken ČR tedy nijak nerozporovala skutková zjištění Úřadu a jeho právní hodnocení těchto zjištění. Společnost Heineken ČR rovněž nijak nerozporovala výši pokuty, kterou Úřad podle Sdělení výhrad hodlal za vytýkané jednání uložit.  Podle Úřadu došlo ze strany společnosti Heineken ČR ke splnění všech zákonných podmínek pro využití institutu narovnání. Dále má Úřad za to, že s ohledem na povahu a závažnost vytýkaných přestupků nic nebrání využití institutu narovnání a že výše pokuty indikovaná ve Sdělení výhrad, snížená o 20 % ve smyslu § 8 odst. 6 ZVTS, je v daném případě dostatečná.  

79.    Po zohlednění všech shora uvedených skutečností činí konečná výše pokuty uložená společnosti Heineken ČR po zaokrouhlení na celé tisíce dolů 456.000 Kč. 

80.    Úřad je dále povinen zkoumat, zda je účastník řízení s ohledem na svou aktuální celkovou majetkovou a finanční situaci schopen pokutu uhradit, resp. zda ukládaná pokuta nemůže být považována z tohoto důvodu za nepřiměřenou či likvidační. Z výkazu zisku a ztráty účastníka řízení za hospodářský rok od 1. 1. 2022 do 30. 12. 2022 má Úřad za prokázané, že účastník řízení dosáhl kladného provozního výsledku hospodaření ve výši 285.193 tis. Kč a kladného výsledku hospodaření po zdanění ve výši 222.126 tis. Kč. Z rozvahy účastníka řízení za uvedený hospodářský rok pak ověřil, že celková aktiva po korekci dosáhla 2.911.525 tis. Kč a celkové závazky 1.995.242 tis. Kč. Tyto představují 68,53 % na celkových pasivech účastníka řízení, přičemž z více než 67,42 % se jedná o krátkodobé závazky z obchodních vztahů, které korespondují s hodnotou oběžných aktiv. S přihlédnutím ke zjištěné finanční a majetkové situaci účastníka řízení Úřad konstatuje, že pokuta je adekvátní všem zjištěným okolnostem a není pro účastníka řízení likvidační. 

81.    Společnost Heineken ČR je povinna uloženou pokutu ve výši 456.000 Kč uhradit ve lhůtě stanovené ve výroku II. tohoto rozhodnutí na účet Celního Úřadu pro Jihomoravský kraj, číslo účtu 3754-17721621/0710 vedený u České národní banky, konstantní symbol 1148, jako variabilní symbol se uvede identifikační číslo (IČO) společnosti Heineken ČR. 

82.    Náklady řízení je společnost Heineken ČR povinna uhradit ve lhůtě uvedené ve výroku III. tohoto rozhodnutí na účet Úřadu vedený u České národní banky, číslo účtu 19- 24825621/0710, konstantní symbol 1148, variabilní symbol 2024000010. 

XI.                Závěr 

83.    Na základě všech shora uvedených důvodů Úřad konstatuje, že společnost Heineken ČR byla uznána vinnou ze spáchání dvou přestupků ve formě pokračování podle § 8 odst. 1 písm. a), § 4 odst. 1, odst. 2 písm. k) zákona o významné tržní síle, ve spojení s § 7 zákona o odpovědnosti za přestupky, a proto rozhodl v souladu s § 67 odst. 1 správního řádu, jak je uvedeno ve výroku tohoto rozhodnutí.

 

Poučení

 

Proti tomuto rozhodnutí může účastník řízení podle § 152 odst. 1 a 5 ve spojení s § 83 odst. 1 a § 85 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, podat do 15 dnů od jeho doručení rozklad. O rozkladu rozhoduje předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Rozklad se podává u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Včas podaný a přípustný rozklad má odkladný účinek.

 

 

 

 

 

JUDr. Petr Solský

místopředseda Úřadu

 

 

 

 

Obdrží:

JUDr. Pavel Dejl, Ph.D. LL.M.

Jungmannova 745/24

110 00 Praha 1

 

 

Vypraveno dne

Viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové schránky

 



[1] […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]

[2] […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]

[3] Dostupné ve správním spisu sp.zn. ÚOHS-S0010/2024/TS, č.j. ÚOHS-14229/2024/462, pořadové č. 31.

[4] Dostupné ve správním spisu sp.zn. ÚOHS-S0010/2024/TS, č.j. ÚOHS-18592/2024/462, pořadové č. 43.

[5] Dostupné ve správním spisu sp.zn. ÚOHS-S0010/2024/TS, č.j. ÚOHS-18510/2024/400, pořadové č. 51.

[6] Dostupné ve správním spisu sp.zn. ÚOHS-S0010/2024/TS, č.j. ÚOHS-39630/2023/400, pořadové č. 5 (spis předběžného šetření sp. zn. ÚOHS-P1290/2023/TS).

[7] Viz např. předmět plnění uvedený v Rámcové kupní smlouvě z […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]  uzavřené mezi účastníkem řízení a společností […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] a na fakturách vystavených společností […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] účastníku řízení, dostupné ve správním spisu sp. zn. ÚOHS-S0010/2024/TS, č. j. ÚOHS-06348/2024/400, pořadové č. 15; a dále předmět plnění uvedený v Rámcové kupní smlouvě z […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] , uzavřené mezi účastníkem řízení a společností […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] a na fakturách vystavených společností […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] účastníku řízení, dostupné ve správním spisu sp. zn. ÚOHS-S0010/2024/TS, č. j. ÚOHS-06708/2024/400, pořadové č. 21.

[8]   Srov. Nařízení Rady (EHS) č. 2658/87 ze dne 23. července 1987 o celní a statistické nomenklatuře a o společném celním sazebníku („Společný celní sazebník“), Prováděcí nařízení Komise (EU) 2022/1998 (KN platná pro rok 2023) a dále Prováděcí nařízení Komise (EU) 2023/2364 (Kombinovaná nomenklatura platná pro rok 2024). Uvedená nařízení obsahují kategorizaci všech příbuzných produktů do jednotlivých kapitol.

[9] […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].

[10] Dostupné ve správním spisu sp. zn. ÚOHS-S0010/2024/TS, č. j. ÚOHS-39630/2023/400, pořadové č. 5 (spis předběžného šetření sp. zn. ÚOHS-P1290/2023/TS).

[11] Dostupné ve správním spisu sp. zn. ÚOHS-S0010/2024/TS, č. j. ÚOHS-31811/2023/465, pořadové č. 3 (spis předběžného šetření sp. zn. ÚOHS-P1290/2023/TS).

[12] Zařazení koresponduje s formulací příslušného dotazu v žádosti o informace a podklady v rámci sektorového šetření. Dostupné ve správním spisu sp. zn. ÚOHS-S0010/2024/TS, č. j. ÚOHS-31811/2023/462, pořadové č. 3 (spis předběžného šetření sp. zn. ÚOHS-P1290/2023/TS).

[13] Přepočet proveden kurzem devizového trhu vyhlášeným Českou národní bankou s platností pro 29. 12. 2023, tj. kurzem pro poslední obchodní den 2023 (24,725 Kč = 1 EUR); Dostupné ve správním spisu sp. zn. ÚOHS S0010/2024/TS, č. j. ÚOHS-14788/2024/462, pořadové č. 37.

[14] Výroční zpráva 2022 společnosti Heineken ČR, dostupné ve správním spisu sp. zn. ÚOHS S0010/2024/TS, č. j. ÚOHS-14804/2024/462, pořadové č. 38.

[15] Srov. účetní závěrku, přepočet proveden kurzem devizového trhu vyhlášeným Českou národní bankou s platností pro 30. 12. 2022 – poslední obchodní den (24,115 Kč = 1 EUR); Dostupné ve správním spisu sp. zn. ÚOHS S0010/2024/TS, č. j. ÚOHS-14788/2024/462, pořadové č. 37.

[16] Srov. účetní závěrky spol. […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]; Dostupné ve správním spisu sp. zn. ÚOHS S0010/2024/TS, č. j. ÚOHS-14593/2024/462, pořadové č. 35 a č. j. ÚOHS-14539/2024/400, pořadové číslo 36. Přepočet proveden kurzem devizového trhu vyhlášeným Českou národní bankou s platností pro […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]; Dostupné ve správním spisu sp. zn. ÚOHS S0010/2024/TS, č. j. ÚOHS-14788/2024/462, pořadové č. 37.

[17] Srov. kvalifikované odhady spol. […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…], dostupné ve správním spisu sp. zn. ÚOHS S0010/2024/TS, č. j. ÚOHS-14633/2024/400 pořadové číslo 39 a č. j. ÚOHS-15388/2024/400. Přepočet proveden kurzem devizového trhu vyhlášeným Českou národní bankou s platností pro 29. 12. 2023 - poslední obchodní den 2023 (24,725 Kč = 1 EUR).

[18] Dostupné ve správním spisu sp.zn. ÚOHS-S0010/2024/TS, č.j. ÚOHS-39630/2023/400, pořadové č. 5 (spis předběžného šetření sp. zn. ÚOHS-P1290/2023/TS); č.j. ÚOHS-06348/2024/400, pořadové č. 15; č.j. ÚOHS-06708/2024/400, pořadové č. 21.

[19] Dostupné ve správním spisu sp.zn. ÚOHS-S0010/2024/TS, č.j. ÚOHS-39630/2023/400, pořadové č. 5 (spis předběžného šetření sp. zn. ÚOHS-P1290/2023/TS).

[20] Mj. Rámcové smlouvy uzavřené se společnostmi […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] a […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].

[21] Dostupné ve správním spisu sp.zn. ÚOHS-S0010/2024/TS, č.j. ÚOHS-39630/2023/400, pořadové č. 5 (spis předběžného šetření sp. zn. ÚOHS-P1290/2023/TS).

[22] Dostupné ve správním spisu sp. zn. ÚOHS-S0010/2024/TS, č.j. ÚOHS-39630/2023/400, pořadové č. 5 (spis předběžného šetření sp. zn. ÚOHS-P1290/2023/TS), č.j. ÚOHS-06348/2024/400, pořadové č. 15; č.j. ÚOHS-06708/2024/400, pořadové č. 21.

[23] Dostupné ve správním spisu sp. zn. ÚOHS-S0010/2024/TS, č.j. ÚOHS-39630/2023/400, pořadové č. 5 (spis předběžného šetření sp. zn. ÚOHS-P1290/2023/TS), a dále č. j. ÚOHS-06348/2024/400 pořadové č. 15. Rámcová smlouva uzavřena dne 13. 8. 2021 na dobu určitou do 31. 8. 2028.

[24] Dostupné ve správním spisu sp. zn. ÚOHS-S0010/2024/TS, č.j. ÚOHS-39630/2023/400, pořadové č. 5 (spis předběžného šetření sp. zn. ÚOHS-P1290/2023/TS) a dále č. j. ÚOHS-06708/2024/400 pořadové č. 21. Rámcová smlouva uzavřena dne […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].

[25] Viz Objednávky č. […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] - dostupné ve správním spisu sp. zn. ÚOHS-S0010/2024/TS, č. j. ÚOHS-39630/2023/400, pořadové č. 5 (spis předběžného šetření sp. zn. ÚOHS-P1290/2023/TS). Objednávka [… OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] je dostupná ve správním spisu sp. zn. ÚOHS-S0010/2024/TS, č. j. ÚOHS-06348/2024/400, pořadové č. 15.

[26] Viz dokument: „Kopie_příloha_13307946696_1_Tabulka_objednávky_dodávky_splatnosti_skupiny_HEINEKEN“, dostupné ve správním spisu sp. zn. ÚOHS-S0010/2024/TS, č. j. ÚOHS-06348/2024/400, pořadové č. 15.

[27] Viz faktury-daňové doklady č. […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…], dostupné ve správním spisu sp. zn. ÚOHS-S0010/2024/TS, č. j. ÚOHS-06348/2024/400, pořadové č. 15.

[28] Viz Objednávky č. […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…], dostupné ve správním spisu sp. zn. ÚOHS-S0010/2024/TS, č. j. ÚOHS-06708/2024/400, pořadové č. 21.

[29] Viz dokument: Kopie_priloha_1307946697_1_Tabulka_objednávky_dodávky_splatnosti_skupiny_HEINEKEN_2 dostupné ve správním spisu sp. zn. ÚOHS-S0010/2024/TS, č.j. ÚOHS-06708/2024/400, pořadové č. 21.

[30] Viz faktury-daňové doklady č. […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…], a faktury […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]  vztahující se obě k Objednávce […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…], dostupné ve správním spisu sp. zn. ÚOHS-S0010/2024/TS, č. j. ÚOHS-06708/2024/400, pořadové č. 21.

[31] […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]

[32] DODATEK č. 1 k rámcové smlouvě uzavřené dne […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] mezi spol. Heineken ČR a […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] a DODATEK č. 1 k rámcové smlouvě uzavřené dne […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]  mezi spol. Heineken ČR a […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…], dostupné ve správním spisu sp. zn. ÚOHS-S0010/2024/TS, č. j. ÚOHS-06013/2024/400, pořadové č. 14. 

[33] Viz také odst. 30.

[34] Srov. § 7 odst. 1 ZVTS ve spojení s § 22bb odst. 2 ZOHS.

 

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en