Trestní odpovědnost právnických osob a její dopady na regulaci hospodářské soutěže

20. 9. 2011
Připravovaný zákon o trestní odpovědnosti právnických osob, který je v současné době projednáván v Parlamentu České republiky, je bezesporu potřebnou právní úpravou, která umožní postihovat nezákonné jednání, jež doposud vzhledem k legislativní nedostatečnosti pachatelům procházelo.

Návrh v současné podobě má však skrytá úskalí, která by mohla podstatným způsobem narušit konzistentní aplikaci práva hospodářské soutěže i veřejných zakázek v tomto státě. Do taxativního výčtu trestných činů se totiž dostalo jak „porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže“, tak „sjednání výhody při zadání veřejné zakázky, při veřejné soutěži a veřejné dražbě“ a „pletichy při zadání veřejné zakázky a při veřejné soutěži“. V praxi by toto ustanovení znamenalo, že uvedené delikty by podléhaly přezkumu ze strany orgánů činných v trestním řízení (dále také OČTŘ). Zahájení vyšetřování ze strany OČTŘ by přitom automaticky znamenalo vyloučení zahájení správního řízení v téže věci před Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže.

Uvedená úprava by dosti pravděpodobně vedla k podstatnému snížení efektivity vymáhání soutěžního práva i kontroly veřejných zakázek. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže jakožto specializovaný orgán státní správy, který má v současné době pro tyto oblasti výhradní pravomoc, disponuje odborným zázemím, erudovanými pracovníky, dlouholetou praxí, metodikami a nástroji, jež jsou pro jakýkoliv jiný orgán státní správy v tuto chvíli nedosažitelné. Rozdělení pravomocí mezi několik odpovědných orgánů by vedlo, zejména v počátku, k podstatnému snížení kvality dosahovaných výsledků, především vzhledem k nedostatku odborného personálu a zkušeností. Rozdělení pravomocí by přineslo také vyšší míru nepřehlednosti výkonu státní správy.

Vzniklá situace by dále mohla vést k roztříštěnosti a nejednotnosti aplikační praxe, což by zhoršilo předvídatelnost rozhodnutí ve věcech antitrustu i veřejných zakázek. Otázkou je také efektivita, s níž by orgány činné v trestním řízení byly schopny konat v oblasti veřejných zakázek. Narozdíl od ÚOHS totiž nedisponují možností vydávat předběžné opatření zakazující uzavření smlouvy či nápravná opatření, zejména zrušení některých úkonů zadavatele nebo vyslovení zákazu plnění smlouvy.

Z mezinárodních závazků České republiky vyplývá také povinnost přímo aplikovat unijní právo a rozhodovat o jeho porušení. Orgány činné v trestním řízení by nebyly schopny těmto závazkům dostát, neboť v případech kartelových dohod by mohly konstatovat pouze spáchání trestného činu dle trestního zákoníku, nikoliv však porušení čl. 101 Smlouvy o fungování EU. Působnost policie by se tedy vztahovala pouze na kauzy, jež by nenarušovaly obchod mezi členskými státy, kartely s mezinárodním aspektem by naopak dále posuzoval Úřad. Národní soutěžní úřady jsou navíc povinny úzce spolupracovat s Evropskou komisí a navzájem si vyměňovat informace a na této činnosti by se musely OČTŘ intenzivně podílet. Vše by si pravděpodobně vyžádalo dalekosáhlé změny jak trestního zákoníku, tak zákona o ochraně hospodářské soutěže.

Štěpení pravomocí by nepřineslo dvoukolejnost jen na mezinárodním poli, ale také v oblasti vnitrostátního práva. OČTR by šetřily zakázané dohody, naopak ÚOHS by nadále rozhodoval o zneužití dominantního postavení, spojování soutěžitelů, rozhodnutí sdružení soutěžitelů či významné tržní síle. Došlo by tak k umělému a neúčelnému rozdělení úzce souvisejících segmentů soutěžního práva. Ještě výraznější by byla tato dichotomie ve veřejných zakázkách, neboť ÚOHS by nadále posuzoval postup zadavatelů z řad státních orgánů, územně samosprávných celků a obcí, zatímco zakázky sektorových zadavatelů a dotovaných zadavatelů by spadaly pod pravomoc OČTŘ. Zavedeno by tak byla nerovnost mezi jednotlivými zadavateli, kteří by byli za totožné skutky trestáni v odlišných právních režimech.

Z výše uvedeného je zřejmé, že navrhované legislativní úpravy by oproti původnímu záměru nejenže neznamenaly zlepšení současné situace v prosazování soutěžního práva a v kontrole veřejných zakázek, ale naopak by mohly kvalitu regulace v obou oblastech výrazným způsobem poškodit. Přestože je zavedení trestní odpovědnosti právnických osob z obecného hlediska potřebné, jeho neuvážená aplikace by mohla mít na některé oblasti dopad pouze negativní.

Odbor vnějších vztahů ÚOHS
11/081/HS035

4. července 2025 / Nejzajímavější červnová rozhodnutí a události na ÚOHS Podívejte se na pravidelný měsíční souhrn aktualit z činnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

3. července 2025 / Úřad zahájil řízení kvůli vertikálním dohodám o určování cen v segmentu dodávek her a papírenského zboží Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zahájil v minulém týdnu správní řízení se soutěžitelem působícím v oblasti výroby a dodávek her a papírenského zboží

3. července 2025 / MEGA a.s. a FUMATECH BWT GmbH mohou založit společný podnik Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil ve zjednodušeném správním řízení založení společného podniku ze strany české společnosti MEGA a.s. a německé FUMATECH BWT GmbH. ÚOHS...

2. července 2025 / Úřad potrestal účastníky rozsáhlého kartelu v oblasti železničního stavebnictví, pokuty přesahují 150 milionů korun Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil svým prvostupňovým rozhodnutím šesti společnostem pokuty v celkové výši 157 693 000 Kč za sérii kartelových dohod týkajících se veřejných...

24. června 2025 / Česká stomatologická komora odstranila potenciálně protisoutěžní ustanovení, Úřad proto nepřistoupil k zahájení řízení Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uzavřel šetření interních předpisů České stomatologické komory (dále jen „ČSK“), které mohly narušovat hospodářskou soutěž na trhu zubní...

18. června 2025 / WOOD & PAPER může vstoupit do společnosti Fischer TPD Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil ve zjednodušeném správním řízení společnosti WOOD & PAPER a.s. získat společnou kontrolu nad společností Fischer TPD, s.r.o., kterou dosud...

13. června 2025 / ÚOHS povolil fúzi v oblasti velkoobchodního prodeje pohonných hmot a topných olejů Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil ve správním řízení společnosti NRG Group a.s. získat výlučnou kontrolu nad společností EGERIA, spol. s r.o. ÚOHS konstatoval, že spojení...

12. června 2025 / Spojení EUROMEDIA a PEMIC povoleno se závazky, nabyvatel musí odprodat velkoobchodní distribuci tištěných knih Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil pod podmínkou odprodeje části podniku spojení soutěžitele EUROMEDIA GROUP, a.s., se společnostmi PEMIC BOOKS a.s. a BOOKNET s.r.o., k němuž...

Chcete-li dostávat aktuality mailem, zanechte nám prosím svou adresu a vyberte oblast.

Email:
Oznámení o připravovaném spojení soutěžitelů
Významná tržní síla
Hospodářská soutěž
Veřejné zakázky
Veřejná podpora
Přístup k dopravní infrastruktuře
Významná tržní síla
Přístup k dopravní infrastruktuře
cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.gov.cz
cs | en