Společnosti Telefónica byla navýšena pokuta za kroky proti liberalizaci trhu
Bývalý ČESKÝ TELECOM, a.s., se porušení soutěžních pravidel dopustil v letech 2001 a 2002, když s téměř 3 000 podnikatelskými subjekty uzavřel smlouvy na poskytnutí cenových plánů. V těchto smlouvách se zákazník zavazoval provolat každý měsíc minimální stanovený objem hovorů, který musel uhradit, i když objem hovorů plně nevyčerpal. Smlouvy také nemohly být zákazníkem vypovězeny před datem ukončení stanoveným ve smlouvě a zákazníci rovněž nesměli využívat hlasových služeb od jiného poskytovatele než společnosti ČESKÝ TELECOM. Nadto soutěžitel vůči některým zákazníkům uplatňoval individuální podmínky odlišné od podmínek standardních cenových plánů pro podnikatele a rovněž aplikoval programy Winback/Retence s cílem získat či udržet zákazníky na úkor konkurence.
Popsaným jednáním ČESKÉHO TELECOMU došlo v období, kdy existoval veřejný zájem na liberalizaci telekomunikačního sektoru, k narušení hospodářské soutěže. A to nejen vytvořením bariéry pro rozvoj konkurence, ale i cenovou diskriminací podnikatelských subjektů, které s účastníkem řízení uvedené smlouvy neuzavřely. V daném případě získali jednotliví zákazníci od soutěžitele v dominantním postavení různé slevy či výhody za závazek odebírat služby či předem stanovené množství služeb, de facto tedy šlo o zakázané věrnostní rabaty. Obchodní politika ČESKÉHO TELECOMU vedla k narušení hospodářské soutěže, což znesnadnilo vstup alternativních operátorů na trh. Za protisoutěžní jednání byla Úřadem uložena v roce 2004 sankce ve výši 81,7 milionů Kč.
O případu následně téměř osm let rozhodovaly správní soudy, které vydaly celkem pět rozsudků. Zatím poslední rozsudek Krajského soudu v Brně z dubna 2011 potvrdil věcně závěry ÚOHS o tom, že došlo ke zneužití dominance, avšak zrušil část o uložení sankce s tím, že výše pokuty není dostatečným způsobem odůvodněna.
Úřad se tedy v nejnovějším rozhodnutí věnoval především podrobnému výpočtu sankce. Zohledněna tak byla závažnost protisoutěžního jednání, délka trvání a opakované porušování zákona ze strany účastníka. Při novém řízení rovněž vyšlo najevo, že v roce 2003 a znovu v roce 2012 byla účastníkem uvedena nesprávná výše obratu, na jehož základě Úřad vypočítává sankci. Skutečný obrat za rok 2002 byl o téměř 5 miliard Kč vyšší. Při ukládání nové pokuty tedy Úřad částku zvýšil vzhledem k délce protisoutěžního jednání, jako přitěžující okolnost pak bylo vyhodnoceno poskytnutí nepravdivého údaje o obratu.
Odbor
mezinárodní a vnějších vztahů ÚOHS
12/031/HS013 - S1/03
5. prosince 2025 / Předseda ÚOHS změnil pokuty za kartel „přejezdů“, rozklad nemusí vždy vést ke snížení sankce Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna rozhodl o rozkladech soutěžitelů AŽD Praha s.r.o. a EPLcond a.s. proti pokutám za jejich účast v kartelu dodavatelů veřejných...
5. prosince 2025 / Světový den hospodářské soutěže 5. prosinec je Světovým dnem hospodářské soutěže. Při této příležitosti se tentokrát podíváme na to, jak může hospodářskou soutěž ovlivňovat nástup umělé inteligence
4. prosince 2025 / Listopadový newsletter ÚOHS: pět let předsedy Petra Mlsny v čele Úřadu, Svatomartinská konference a další novinky V listopadovém newsletteru Úřadu najdete zejména rozsáhlý rozhovor s jeho předsedou Petrem Mlsnou, v němž bilancuje své pětileté působení na Úřadu. Za klíčové úspěchy označuje obnovení...
1. prosince 2025 / ÚOHS povolil spojení společností Toyota Fudosan a Toyota Industries Corporation Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil spojení soutěžitelů, v jehož důsledku společnost Toyota Fudosan Co., Ltd., získává možnost nepřímo výlučně kontrolovat společnost...
25. listopadu 2025 / ÚOHS povolil spojení ČSOB Leasing a BUSINESS LEASE Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil ve zjednodušeném řízení spojení soutěžitelů, v jehož důsledku společnost ČSOB Leasing, a.s., získává výlučnou kontrolu nad společností...
20. listopadu 2025 / Bankovní služba „vklad na kartu“ neporušuje právní předpisy Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v uplynulém období posuzoval bankovní službu „vklad na kartu“, která umožňuje klientům Československé obchodní banky, a. s., České spořitelny...
19. listopadu 2025 / ÚOHS se dohodl na závazcích s Alma Career: systém pracovních portálů se více zpřístupní konkurenci Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zastavil správní řízení o možném zneužití dominantního postavení skupiny Alma Career v oblasti inzerce na pracovních portálech poté, co účastník...
18. listopadu 2025 / Úřad posuzoval platební služby Kaufland Pay a Lidl Pay Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v rámci své působnosti v oblasti dozoru nad dodržováním povinností uložených provozovatelům schémat platebních karet a zpracovatelům platebních...


