Stanovisko ÚOHS k diskutované regulaci činnosti exekutorů plánované Ministerstvem spravedlnosti
Posláním ÚOHS je skutečně ochrana hospodářské soutěže, k jejímu narušení nicméně může docházet nejen činností soutěžitelů (uzavíráním kartelových dohod, zneužíváním dominantního postavení a podobně), ale i veřejné moci, která může přijmout taková legislativní pravidla, která soutěž znemožňují nebo omezují. Povinností ÚOHS proto není jen vyšetřování chování soutěžitelů, ale i zaujímání stanovisek k nové legislativě.
ÚOHS vychází z empiricky ověřeného předpokladu, že funkční hospodářská soutěž přináší prospěch spotřebitelům, neboť „nutí“ jednotlivé soutěžitele, aby poskytovali své zboží a služby v co nejvyšší kvalitě za co nejnižší ceny; jakékoliv omezení soutěže proto lze vnímat jako újmu spotřebitelům. ÚOHS pochopitelně nepřistupuje k výkonu svých povinností dogmaticky a uznává, že veřejná moc se často musí ve veřejném zájmu uchýlit k opatřením omezujícím soutěž, vždy se však snaží o to, aby omezení soutěže bylo co nejmenší.
V případě tzv. teritoriality exekutorů Ministerstvo spravedlnosti sleduje nepochybně legitimní cíl – ochranu dlužníků před excesivními náklady exekuce, jež mohou být někdy způsobeny i dodatečnými náklady, pokud musí exekutor za dlužníkem „dojíždět“. ÚOHS vyjádřil pochybnost, jestli nástroj, který si ministerstvo k naplnění tohoto cíle zvolilo, je ten nejúčinnější, respektive zda je omezení soutěže v předpokládaném rozsahu k zajištění tohoto cíle nezbytné.
Exekuční činnost je na prvním místě služba pro spotřebitele – věřitele, který se domáhá svého práva. Věřitel může preferovat určitý exekutorský úřad, ať už proto, že s ním dlouhodobě spolupracuje, že je při vymáhání efektivní, nebo že vymáhá velké množství pohledávek po velkém množství dlužníků a není efektivní mít v každé jednotlivé věci jiného exekutora, či z jakéhokoliv jiného důvodu. Věřitel by byl v důsledku návrhu ministerstva možnosti této volby do budoucna zbaven.
Současně skutečnost, že jednotlivé exekutorské úřady nemají své „jisté“ klienty, ale musí o ně navzájem soutěžit, vyvolává tlak na kvalitu jejich služeb. Odstranění tohoto tlaku jistě potěší méně efektivní exekutory, nikoliv však spotřebitele.
Navrhované opatření může nadto být v některých případech i v neprospěch dlužníka – pokud se např. většina jeho majetku nachází na území odlišném od jeho bydliště nebo sídla, nebude si již věřitel moci zvolit exekutorský úřad v takové oblasti, který by byl sto provést exekuci s nižšími náklady.
Ze všech těchto důvodů vyjádřil ÚOHS obavu, že pokud srovnáme na jedné straně legitimní zájem, který ministerstvo sleduje – ochranu dlužníka před excesivními náklady, a na straně druhé omezení soutěže, které ministerstvem zvolená regulace vyvolá – omezená možnost volby na straně věřitele, omezení soutěže mezi exekutory a paradoxně riziko vyšších nákladů na straně dlužníka, nemusí se návrh ministerstva jevit jako optimální.
Návrh, aby ministerstvo zvážilo i jiné cesty, které by k jím sledovanému cíli mohly rovněž vést, aniž by současně působily výše identifikované problémy, proto ÚOHS pokládá za legitimní příspěvek do debaty o přípravě regulace, která může mít závažné dopady pro podnikání na příslušném relevantním trhu.
Odbor mezinárodní a vnějších vztahů ÚOHS
15/007/HS003
15. srpna 2025 / Povolena fúze v oblasti zdravotnictví v Moravskoslezském kraji Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil spojení soutěžitelů, v jehož důsledku má Sdružené zdravotnické zařízení Krnov, příspěvkové organizace, získat možnost výlučně...
14. srpna 2025 / Úřad se zabýval podmínkami přestupů mladých hokejistů mezi kluby Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v posledních měsících posuzoval pravidla náhrad za přestup mladých hráčů ledního hokeje, tzv. tabulkové odstupné. Po rozsáhlém šetření, v...
13. srpna 2025 / Veolia ČR přebírá výlučnou kontrolu nad Energo Příbram Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil ve zjednodušeném řízení společnosti VEOLIA ČESKÁ REPUBLIKA, a.s., převzetí výlučné kontroly nad společností Energo Příbram, s.r.o...
12. srpna 2025 / Fúze v oblasti automobilového průmyslu nepodléhá schválení Úřadu Ve věci návrhu společností Schweizerische Cement-Industrie-Aktiengesellschaft a RAM Alternative SICAV, jednající na účet podfondu RAM Mobility Fund II, a pana S. G. P. na získání možnosti...
7. srpna 2025 / Newsletter ÚOHS za červenec 2025 Pravidelný přehled nejdůležitějších rozhodnutí a dalších aktivit Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže za měsíc červenec už je k dispozici ke stažení
4. srpna 2025 / Úřad uložil opětovně pokuty třem vydavatelům stravenek v celkové výši přes 279 milionů korun Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v prvním stupni rozhodl o opětovném uložení pokut vydavatelům stravenek, přičemž ve výrocích o pokutách upřesnil, za co jsou pokuty ukládány...
4. srpna 2025 / VALMONT kupuje Point4u, Úřad fúzi povolil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil spojení soutěžitelů, v jehož důsledku společnost VALMONT CR, spol. s r.o., získává možnost výlučně kontrolovat společnost Point4u, s.r.o
1. srpna 2025 / Spuštění samoobslužného portálu ÚOHS Úřad pro ochranu hospodářské soutěže pokračuje v elektronizaci a digitalizaci svých agend. Minulý měsíc spustil nástroj pro anonymní a důvěrné oznamování podezření na porušení...