Situace v oblasti mobilního volání a dat není uspokojivá, okamžitý zásah ÚOHS však neumožňuje
Úřad tento významný sektor dlouhodobě monitoruje a v posledních letech řešil celou řadu podnětů týkajících se shodných cen. Podobnost či shodnost cen však sama o sobě není důkazem kartelové dohody a výhradně na tomto faktu nelze zahájit správní řízení pro porušení soutěžního práva. Na tomto typu trhu existuje vysoká míra informovanosti zákazníků o ceně a vlastnostech služeb, které jsou navíc snadno zastupitelné. Současně zde jsou jen relativně nízké náklady na přechod zákazníka od jednoho operátora k jinému. Na těchto trzích pak obvykle dochází k tzv. cenovému následování, kdy prodejci monitorují ceny konkurence a následně přizpůsobují svoji cenovou politiku. Prodávající s vyšší cenou za obdobnou službu totiž prodá méně než prodejci ostatní.
Je třeba zdůraznit, že cenové následování není z hlediska soutěžního práva zakázané a Úřad proti němu nemůže zasáhnout. Úřad zahájí správní řízení, pokud získá závažnější indicii zakládající podezření, že k jednotným cenám soutěžitelé dospěli vědomou koordinací svého jednání. Žádný takový důkaz nicméně nebyl prozatím obsažen v prověřených podnětech, nebyl zjištěn vlastním opakovaným šetřením Úřadu, ani v rámci úzké spolupráce Úřadu se sektorovým regulátorem – Českým telekomunikačním úřadem.
Pokud jde o možnost Úřadu aplikovat koncept zneužití dominantního postavení, dle analýz ČTÚ nedisponuje žádný z operátorů dominantním postavením. Při neexistenci dominantního postavení tedy nemůže dojít ani k jeho zneužití.
Ačkoliv tedy soutěž v oblasti mobilních hlasových a datových služeb Úřad nepovažuje za plně fungující, nemůže v současné době v rámci své působnosti (ex post regulace) proti operátorům zasáhnout. Za východisko z této situace považuje Úřad pokračující aktivní spolupráci s ČTÚ, rychlé provedení nových analýz trhu, zejména pak z hlediska zjištění skutečného podílu tzv. retenčních nabídek a výše skutečných cen placených těmito zákazníky. V případě zjištění relevantních indicií na možné porušení pravidel hospodářské soutěže je Úřad připraven okamžitě zasáhnout a uzavření kartelové dohody či zneužití dominantního postavení tvrdě sankcionovat. Ideálním impulzem pro obnovení soutěžního prostředí v daném sektoru by byl vstup čtvrtého operátora, případně posílení pozice virtuálních operátorů. Pozitivní dopad Úřad očekává i od chystaných legislativních změn v zákoně o elektronických komunikacích, které navrhuje vláda.
Jaké jsou pravomoci regulátorů |
|
V oblasti elektronických komunikací je v prvé řadě nutné odlišit pravomoci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a Českého telekomunikačního úřadu, kdy ČTÚ funguje jako tzv. ex ante regulátor, tedy jeho úlohou je nastavovat podmínky na trhu, ideálně tak, aby předcházel možným tržním selháním a soutěžním problémům, například účtování excesivních cen ze strany podniku s významnou tržní silou. Na druhou stranu Úřad jako tzv. ex post regulátor zasahuje v případě, že se na trhu již vyskytlo určité protisoutěžní jednání. Úřad může postihovat porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže ve formě deliktů zde vyjmenovaných, tedy zejména uzavření zakázaných dohod (horizontálních, či vertikálních) a zneužití dominantního postavení. Výsledkem správního řízení vedeného Úřadem může být zákaz zneužití dominantního postavení či plnění kartelové dohody, případně uložení pokuty, nikoli však uplatnění cenové regulace, tedy například rozhodnutí o úpravě (zejména snížení) cen. |
Tiskové oddělení ÚOHS
17/013/HS007
12. prosince 2025 / ÚOHS povolil spojení společností Keurig Dr Pepper a JDE Peet’s Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil spojení soutěžitelů, v jehož důsledku společnost Keurig Dr Pepper Inc. má získat výlučnou kontrolu nad společností JDE Peet´s N.V. Ke...
11. prosince 2025 / MERIT SPV kupuje společnost HYDRAULICS. Akvizici ÚOHS schválil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil spojení soutěžitelů, v jehož důsledku společnost MERIT SPV a.s., získává možnost výlučně kontrolovat společnost HYDRAULICS s.r.o. Ke...
10. prosince 2025 / ÚOHS povolil fúzi v oblasti pražského realitního developmentu Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil spojení soutěžitelů, v jehož důsledku mají společnosti PENTA REAL ESTATE HOLDING LIMITED a MAT Corporation a.s. získat možnost společně...
10. prosince 2025 / Projekt ACQ 25 kupuje Anděl Investment Praha, ÚOHS akvizici povolil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil spojení soutěžitelů, na jehož základě společnost Projekt ACQ 25 s.r.o. získá výlučnou kontrolu nad společností Anděl Investment Praha...
9. prosince 2025 / ÚOHS povolil společnou kontrolu společnosti Knapton ze strany Accolade Holding a Conseq Funds Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil spojení soutěžitelů, v jehož důsledku společnosti Accolade Holding, a.s., a Conseq Funds investiční společnost, a.s., získají možnost...
9. prosince 2025 / Colt může převzít Synthesii a získat kapacity v oblasti energetické nitrocelulózy Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil spojení soutěžitelů, v jehož rámci získá společnost Colt CZ Group SE výlučnou kontrolu nad soutěžiteli Synthesia Nitrocellulose, a.s...
8. prosince 2025 / ÚOHS: Fúze Krajské nemocnice Liberec a Nemocnice s poliklinikou Česká Lípa nepodléhá povolení Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ukončil správní řízení týkající se plánované fúze sloučením společností Krajská nemocnice Liberec, a.s., (KNL) a Nemocnice s poliklinikou...
5. prosince 2025 / Předseda ÚOHS změnil pokuty za kartel „přejezdů“, rozklad nemusí vždy vést ke snížení sankce Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna rozhodl o rozkladech soutěžitelů AŽD Praha s.r.o. a EPLcond a.s. proti pokutám za jejich účast v kartelu dodavatelů veřejných...


