Závazný přístup Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže k řešení dopadů pandemie COVID-19 na hospodářskou soutěž v České republice
Úřad výše uvedené reflektuje a oznamuje, jak bude postupovat při vyřizování žádostí o posouzení zamýšlené spolupráce soutěžitelů jako stran dohod ve smyslu § 3 ZOHS (případně čl. 101 Smlouvy o fungování Evropské unie). Co se týče posuzování jednostranných praktik soutěžitelů, Úřad nehodlá jakkoli upravovat svůj dosavadní přístup a doplňuje, že zneužití dominantního postavení v souvislosti s dopady pandemie COVID-19 lze považovat za přitěžující okolnost při jeho sankcionování. Stejně tak v oblasti povolování spojení soutěžitelů (fúzí) je Úřad toho názoru, že platné soutěžněprávní normy umožňují dostatečnou flexibilitu jak na straně účastníků řízení, tak pro Úřad a z toho důvodu není prozatím třeba jakkoli upravovat jeho postup.
Spolupráce mezi soutěžiteli na území České republiky v dobách řešení ekonomických problémů vzniklých v souvislosti s pandemií COVID-19
1. Úřad si je vědom možné potřeby spolupráce soutěžitelů pro zajištění některých typů zboží a služeb z důvodu bezprecedentní situace nastalé v důsledku pandemie COVID-19. Z toho důvodu je pochopitelné, že zájem společnosti na takovéto spolupráci, která by za normálních podmínek byla považována za hospodářskou soutěž narušující, může po nezbytností omezenou dobu převážit nad zájmem na ochraně liberálního tržního prostředí. Dohoda, na jejímž základě je taková spolupráce realizována, pak není dohodou zakázanou ve smyslu § 3 ZOHS a čl. 101 Smlouvy o fungování EU, ovšem pouze za podmínky, že soutěž omezí tím nejmenším možným způsobem, který povede k zajištění jejího zamyšleného cíle.
2. Úřad tímto umožňuje soutěžitelům požádat o posouzení jejich zamýšlené spolupráce. Soutěžitelé mohou se svými dotazy kontaktovat Úřad na adrese posta@uohs.cz nebo prostřednictvím jeho datové schránky přístupné na webu Úřadu www.uohs.cz.
3. Úřad je připraven v jednotlivých konkrétních případech posoudit, zda zamýšlená spolupráce soutěžitelů splňuje výše popsané zejména proto, že je nezbytná k zajištění krizí dotčeného zboží a služeb, a nelze ji proto považovat za současného stavu za protisoutěžní.
4. Úřad tímto v žádném případě nevydává blanketní souhlas s jakoukoliv spoluprací soutěžitelů, ani nevydává v tomto smyslu blokovou výjimku dle § 4 odst. 2 ZOHS. Úřad naopak důrazně varuje před uzavíráním kartelových dohod a jiným protisoutěžním jednáním v horizontální či vertikální úrovni trhu.
5. Úřad připomíná, že pokud je cílem nebo výsledkem spolupráce soutěžitelů narušení hospodářské soutěže na trhu, nevztahuje se na ni zákaz dohod podle § 3 ZOHS pouze v tom případě, kdy
- přispějí ke zlepšení výroby nebo distribuce zboží (nebo k podpoře technického či hospodářského rozvoje) a vyhrazují spotřebitelům přiměřený podíl na výhodách z toho plynoucích,
- neuloží soutěžitelům omezení, která nejsou nezbytná k dosažení těchto cílů,
- neumožní soutěžitelům vyloučit hospodářskou soutěž na podstatné části trhu zboží, jehož dodávka nebo nákup je předmětem dohody.
Tyto podmínky spolupráce soutěžitelů musí být splněny kumulativně vždy, aby mohla být považována za soutěžně konformní.
6. K tomu, aby mohl Úřad posoudit, zda určitá spolupráce (dohoda) je v době nynější krize nezbytná a proto dovolená, požaduje od soutěžitelů, aby ve své žádosti uvedli:
- kteří konkrétní soutěžitelé se na spolupráci mají podílet,
- co je její podstatou a účelem,
- jakého zboží a služeb se týká,
- jaký je její plánovaný časový a geografický rozsah,
- jaké informace v jejím rámci hodlají sdílet a
- jaký je alespoň odhadem jejich tržní podíl na trzích, které mají být plánovanou spoluprací dotčeny.
7. Bez těchto konkrétních informací je pro Úřad nemožné posoudit, zda je zamyšlená spolupráce z pohledu soutěžního zákona v době současné krize bezproblémová.
8. Stejně jako Úřad je i Evropská komise prostřednictvím Generálního ředitelství pro hospodářskou soutěž připravena pomáhat soutěžitelům, kteří chtějí spolupracovat a sdílet informace za účelem zajištění potřebného zboží a služeb v době krize, a ex ante posuzovat a hodnotit toto jednání z pohledu možného porušení článků 101 Smlouvy o fungování Evropské Unie.[1]
9. Úřad zdůrazňuje, že nehodlá a nebude posuzovat jen hypotetické a obecné návrhy spolupráce soutěžitelů, ani návrhy spolupráce, které prokazatelně nesouvisejí s krizí dotčeným zbožím a službami.
10. Úřad má zatím v úmyslu výše uvedeným způsobem vyřizovat žádosti o posouzení spolupráce soutěžitelů po přechodnou dobu šesti měsíců od vydání tohoto sdělení, s tím, že nevylučuje její prodloužení či zkrácení s ohledem na aktuální situaci. Úřad vynaloží veškeré úsilí, aby žádosti o posouzení spolupráce ve formě stanoviska zodpověděl co nejrychleji, ideálně v řádu několika pracovních dní.
11. Účelem těchto neformálních stanovisek je urychlit efektivní řešení pandemií způsobené krize a poskytnout spolupracujícím soutěžitelům vodítko a vyšší právní jistotu z hlediska legality jejich postupu v soutěži na trhu.
12. Stanoviska Úřadu budou založena výhradně na informacích poskytnutých soutěžiteli výše popsaným způsobem a i když nepochybně poskytnou soutěžitelům vodítko, jak mají postupovat, nemohou mít právní závaznost a účinky pravomocného rozhodnutí Úřadu vydaného po provedeném správním řízení. Úřad zdůrazňuje, že pokud se ukáže, že informace, které obdržel a na základě kterých formuloval své stanovisko, nejsou pravdivé, bude se následně danou spoluprací zabývat z pohledu možného porušení soutěžního zákona se zvýšenou pozorností.
5. prosince 2025 / Předseda ÚOHS změnil pokuty za kartel „přejezdů“, rozklad nemusí vždy vést ke snížení sankce Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna rozhodl o rozkladech soutěžitelů AŽD Praha s.r.o. a EPLcond a.s. proti pokutám za jejich účast v kartelu dodavatelů veřejných...
5. prosince 2025 / Světový den hospodářské soutěže 5. prosinec je Světovým dnem hospodářské soutěže. Při této příležitosti se tentokrát podíváme na to, jak může hospodářskou soutěž ovlivňovat nástup umělé inteligence
4. prosince 2025 / Listopadový newsletter ÚOHS: pět let předsedy Petra Mlsny v čele Úřadu, Svatomartinská konference a další novinky V listopadovém newsletteru Úřadu najdete zejména rozsáhlý rozhovor s jeho předsedou Petrem Mlsnou, v němž bilancuje své pětileté působení na Úřadu. Za klíčové úspěchy označuje obnovení...
1. prosince 2025 / ÚOHS povolil spojení společností Toyota Fudosan a Toyota Industries Corporation Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil spojení soutěžitelů, v jehož důsledku společnost Toyota Fudosan Co., Ltd., získává možnost nepřímo výlučně kontrolovat společnost...
25. listopadu 2025 / ÚOHS povolil spojení ČSOB Leasing a BUSINESS LEASE Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil ve zjednodušeném řízení spojení soutěžitelů, v jehož důsledku společnost ČSOB Leasing, a.s., získává výlučnou kontrolu nad společností...
20. listopadu 2025 / Bankovní služba „vklad na kartu“ neporušuje právní předpisy Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v uplynulém období posuzoval bankovní službu „vklad na kartu“, která umožňuje klientům Československé obchodní banky, a. s., České spořitelny...
19. listopadu 2025 / ÚOHS se dohodl na závazcích s Alma Career: systém pracovních portálů se více zpřístupní konkurenci Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zastavil správní řízení o možném zneužití dominantního postavení skupiny Alma Career v oblasti inzerce na pracovních portálech poté, co účastník...
18. listopadu 2025 / Úřad posuzoval platební služby Kaufland Pay a Lidl Pay Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v rámci své působnosti v oblasti dozoru nad dodržováním povinností uložených provozovatelům schémat platebních karet a zpracovatelům platebních...


