Úřad žádá dotčené subjekty o vyjádření k závazkům navrženým skupinou Alma Career (dříve LMC)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) vede s účastníky řízení, společnostmi Alma Career Czechia s.r.o., se sídlem Menclova 2538/2, Libeň, Praha 8, IČO 264 41 381 (dále též „ACC“) a společností Alma Career Oy, se sídlem FIN-00100 Helsinky, Alvar Aallon katu 3 C, Finská republika, reg. č. 1482646-0, správní řízení sp. zn. ÚOHS-S0273/2024/DP ve věci možného spáchání přestupku stanoveného v § 22a odst. 1 písm. c) zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů (dále též „zákon“) spočívajícího ve zneužití dominantního postavení v rozporu s § 11 odst. 1 zákona a/nebo možného porušení zákazu stanoveného v článku 102 Smlouvy o fungování Evropské unie.
Možné protisoutěžní jednání je spatřováno v tom, že společnost ACC bez objektivně ospravedlnitelných důvodů ztěžuje vstup na trh a expanzi konkurentů společnosti ACC v oblasti poskytování služeb inzerce na internetových pracovních portálech a v oblasti poskytování elektronických informačních systémů pro proces správy náboru pracovníků (dále též „ATS“) jednáním odrazujícím inzerenty pracovních pozic od využívání služeb poskytovaných konkurenty společnosti ACC, zejména:
- neumožněním plně automatizovaného umístění inzerovaných pracovních pozic na pracovní portály společnosti ACC a kariérní stránky spravované společností ACC prostřednictvím ATS konkurentů,
- neumožněním plně automatizovaného importu odpovědí uchazečů o pracovní pozice uveřejněné na pracovních portálech konkurentů do aplikace Teamio,
- uplatňováním cenové strategie u služeb propojení aplikace Teamio a pracovních portálů společnosti ACC, kariérních stránek spravovaných společností ACC, pracovních portálů konkurentů a kariérních stránek spravovaných konkurenty.
V rámci správního řízení předložila společnost ACC návrh možných závazků ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže ve smyslu § 11 odst. 3 zákona. Správní řízení lze na základě návrhu závazků zastavit pouze tehdy, jestliže se jejich splněním odstraní obavy z možného narušení hospodářské soutěže. Úřad v této souvislosti zveřejňuje závazky navržené společností ACC a umožňuje se k nim vyjádřit, a to z pohledu jejich dostatečnosti či nedostatečnosti k odstranění možného protisoutěžního stavu vyvolaného jednáním společnosti ACC.
Za tím účelem Úřad níže připojuje znění návrhu možných opatření ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže předložených účastníkem řízení, společností ACC:
K prvnímu bodu oznámení o zahájení správního řízení – Plně automatizované umístění inzerovaných pracovních pozic prostřednictvím ATS konkurence.
Společnost ACC je připravena implementovat opatření, díky kterému budou moci zákazníci umístit pracovní inzeráty na pracovních portálech provozovaných společností ACC prostřednictvím ATS konkurence („API pro umístění pozic“). Technologicky bude opatření založeno na API komunikujícím přes HTTPS protokol a zpracovávajícím data ve formátu XML nebo jiném na trhu obvyklém formátu (např. JSON), což je standardní řešení na trhu integrace ATS a pracovních portálů (např. viz https://help.recruitis.io/napoveda/clanek/pracovni-portaly/), které společnost ACC zpřístupní na základě žádosti zákazníka. Mj. pro zajištění bezpečnosti přenosu dat společnost ACC aktivuje API pro umístění pozic vždy na základě žádosti zákazníka na dobu 12 měsíců. Následně na žádost zákazníka službu znovu aktivuje vždy na dalších 12 měsíců. ACC rovněž zajistí adekvátní způsob notifikace zákazníka před uplynutím doby tak, aby měl možnost zajistit nepřerušené fungování API.
API pro umístění pozic bude umožňovat správu inzerátů na pracovních portálech společnosti ACC v prostředí ATS provozovaného třetí stranou, tedy:
- umístit inzerát na pracovní portál společnosti ACC (včetně volby pracovního portálu, na který má být daný inzerát umístěn);
- upravit inzerát; a
- odstranit inzerát.
Z ATS provozovaného třetí stranou bude prostřednictvím výše popsaných možností API umožněno realizovat správu inzerátů na portálech společnosti ACC bez nutnosti přihlášení do systému Teamio v každém jednotlivém případě.
Pokud jde o doplňkové služby, API pro umístění pozic bude umožňovat zákazníkům čerpání relevantních předplacených doplňkových služeb, zahrnující:
- aktualizaci inzerátu (chronologické topování) pro kreditní předplatné, pokud balíček možnost aktualizace obsahuje (u některých služeb může být aktualizace již automatickou součástí inzerátu);
- doplnění dodatečných pracovišť (míst) pro kreditní předplatné;
- zvýraznění (vizuální odlišení) z předplacených balíčků;
API pro umístění pozic bude mít garantovanou podobu.
- API pro umístění pozic nebude předmětem nadbytečných průběžných úprav, které by způsobovaly nutnost častých zásahů ze strany subjektů, které budou API pro umístění pozic využívat (tedy ATS třetích stran).
- Společnost ACC očekává nejmenší možné frekvence úprav s negativním vlivem na kompatibilitu, a to maximálně 1x za čtvrtletí. Oprava chyb a další úpravy bez negativního vlivu na kompatibilitu budou probíhat průběžně operativně.
API pro umístění pozic bude disponovat dostatečným datovým limitem pro zajištění výměny informací mezi společností ACC a ATS třetích stran.
- Počet publikovaných inzerátů bude limitován (tj. počet současných požadavků na API bude omezen prostřednictvím API rate limitingu, příp. throttlingu) z technických a bezpečnostních důvodů (ochrana před přetížením infrastruktury) u každého klienta na maximálně cca 10 inzerátů za minutu. V případě zadání vyššího počtu inzerátů bude přijetí odmítnuto. Toto technické opatření bude popsáno v dokumentaci, proto bude možné na straně ATS třetích stran provést opatření k postupnému odesílání požadavků tak, aby nedošlo k jejich odmítnutí a inzeráty byly publikovány postupně. Podle názoru společnosti ACC tak nebude datový limit pro zákazníky nijak omezující.
Jako součást opatření společnost ACC připraví technickou dokumentaci k API pro umístění pozic, která bude třetím stranám dostupná online. Technická dokumentace bude mít odpovídající úroveň detailu pro nastavení napojení třetích stran provozujících ATS na API. Dokumentace bude k dispozici v anglickém jazyce a bude tak srozumitelná i pro zahraniční subjekty provozující ATS systémy.
API pro umístění pozic budou moci využít zákazníci s předplacenou službou (v současné době jde o tzv. kreditní předplatné nebo předplacené balíčky inzerce).
- Navrhované řešení (API pro umístění pozic) bude umožňovat přenos informace z ATS třetí strany na společnost ACC o tom, že chce zákazník inzerovat na pracovních portálech společnosti ACC (vč. relevantních informací pro publikaci inzerátu). Společnost ACC následně odečte odpovídající počet kreditů (či inzerátů) z klientského účtu zákazníka.
Využívání API pro umístění pozic zákazníky bude podmíněno akceptací smluvních podmínek pro přímé vystavení prostřednictvím ATS třetí strany.
- Podmínky budou upravovat zejména otázky týkající se odpovědnosti, licenční otázky atp. Podmínky nebudou nedůvodně omezující pro zákazníky nebo provozovatele ATS.
- Společnost ACC upraví tyto podmínky jako součást standardní smluvní dokumentace, jako jsou např. všeobecné obchodní podmínky.
ACC umožní testování formou DryRun, tedy v testovacím režimu, který umožňuje ověřit správné nastavení a fungování API bez reálného uložení dat do systému. Tento režim je navržen tak, aby uživatelé mohli bezpečně testovat datový tok.
K druhému bodu oznámení o zahájení správního řízení – Plně automatizovaný import odpovědí uchazečů na portálech třetích stran do systému Teamio.
Společnost ACC je připravena přijmout opatření spočívající v implementaci API komunikujícího přes HTTPS protokol a zpracovávajícího data ve formátu XML nebo jiném na trhu obvyklém formátu (např. JSON) umožňujícího plně automatizovaný import odpovědí uchazečů z pracovních portálů třetích stran do placené verze aplikace Teamio – Teamio PRO („API pro import odpovědí“). Pomocí API pro import odpovědí budou odpovědi uchazečů na portálech třetích stran importovány z pracovního portálu přímo do ATS Teamio, aniž by byl uchazeč odpovídající na inzerát přesměrován mimo pracovní portál a pracovní portál tak ztratil data týkající se uchazeče. API pro import odpovědí společnost ACC poskytne na základě zpřístupnění API klíče vztahujícího se k danému zákazníkovi (každý zákazník tak bude disponovat vlastním API klíčem) na základě jeho žádosti. Pomocí API klíče dojde pro daného zákazníka k aktivaci rozhraní pro výměnu dat od pracovních portálů třetích stran do aplikace Teamio tohoto zákazníka. ACC aktivuje API pro import odpovědí na základě žádosti zákazníka na dobu 12 měsíců. Následně na žádost zákazníka službu znovu aktivuje vždy na dalších 12 měsíců. ACC rovněž zajistí adekvátní způsob notifikace zákazníka před uplynutím doby tak, aby měl možnost zajistit nepřerušené fungování API.
Pro využitelnost API ze strany klientů bude nezbytné provést realizaci napojení na API na straně příslušného pracovního portálu.
- Pro fungování API bude nezbytné, aby konkrétní pozice vypsaná na pracovním portálu třetí strany zároveň existovala i v Teamio a bylo tak možné pozice spárovat a zařadit získané odpovědi jednotlivých uchazečů k dané pracovní pozici.
- API pro import odpovědí bude umožňovat import reakcí ve standardizovaném rozsahu (jméno, příjmení, e-mail, telefon, průvodní text, životopis a až 3 další přílohy, každá příloha do velikosti max 10 MB plus text znění souhlasu se zpracováním osobních údajů a datum jeho ukončení, byl-li souhlas obdržen). Text souhlasu může být volitelný, lze zobrazit pouze informaci, že souhlas byl udělen za podmínek daných zdrojovým portálem.
API pro import odpovědí bude disponovat dostatečným datovým limitem pro zajištění výměny informací mezi společností ACC a pracovním portálem třetích stran.
- Počet odpovědí uchazečů, které bude možné importovat do Teamio, bude limitován (tj. počet požadavků na API bude omezen, tzv. API rate limitem, příp. throttlingem) z technických a bezpečnostních důvodů (ochrana před přetížením infrastruktury) u každého klienta na maximálně cca 50 odpovědí za minutu. Podle společnosti ACC je velmi nepravděpodobné na základě vnitřního šetření aktuálního využívání portálů společnosti ACC, že bude v jednu chvíli počet odpovědí tento limit přesahovat.
Využívání API pro import odpovědí zákazníky bude podmíněno akceptací smluvních podmínek pro přímé vystavení prostřednictvím ATS třetí strany.
- Podmínky budou upravovat zejména otázky odpovědnosti, licenční problematiky atp. Podmínky tak nebudou nedůvodně omezující pro zákazníky nebo provozovatele ATS. Společnost ACC neponese odpovědnost za compliance umístěné pozice s relevantní regulací (smlouva, GDPR aj.) – společnost ACC nebude mít možnost ovlivnit obsah odpovědního formuláře na pracovních portálech třetích stran a nemůže tak za zákazníka např. plnit informační povinnost podle GDPR (jak činí na vlastních portálech).
- Společnost ACC upraví podmínky jako součást standardní smluvní dokumentace, jako jsou např. všeobecné obchodní podmínky.
Jako součást opatření společnost ACC připraví technickou dokumentaci k API pro import odpovědí, která bude třetím stranám dostupná online. Technická dokumentace bude mít odpovídající úroveň detailu pro nastavení napojení třetích stran provozujících ATS na API. Dokumentace bude k dispozici v anglickém jazyce a bude tak srozumitelná i pro zahraniční subjekty provozující ATS systémy.
ACC umožní testování formou DryRun, tedy v testovacím režimu, který umožňuje ověřit správné nastavení a fungování API bez reálného uložení dat do systému: Tento režim je navržen tak, aby uživatelé mohli bezpečně testovat datové přenosy, identifikovat případné chyby a optimalizovat procesy před nasazením do produkčního prostředí.
K třetímu bodu oznámení o zahájení správního řízení – Cenová strategie.
Opatření bude spočívat v implementaci jednotného poplatku za propojení pracovních portálů ACC s ATS. Poplatek zajistí, že využití ATS třetí strany pro publikaci inzerátů na pracovních portálech ACC a příjem reakcí uchazečů nebude z pohledu zákazníka cenově znevýhodněno oproti Teamio PRO.
- Poplatek bude jednotný pro všechny zákazníky vystavující pozice na portálech ACC využívající ATS bez ohledu na to, zda zákazník využívá ATS třetí strany nebo Teamio PRO.
- Poplatek se nebude vztahovat na propojení Teamio PRO s pracovními portály třetích stran prostřednictvím API pro import odpovědí (ten bude zahrnut v ceně Teamio PRO, viz níže)
- Poplatek bude zahrnovat oba směry propojení, tedy jak automatizované vystavení pozic z ATS (prostřednictvím API pro vystavení pozic, specifikovaného výše), tak i příjem reakcí uchazečů zpět do ATS (prostřednictvím API, na kterém je založena stávající služba export došlých reakcí).
- Po zaplacení poplatku budou uživateli zpřístupněna obě API k navázání propojení mezi pracovními portály ACC a zákazníkem využívaným ATS. API pro vystavení pozic bude odpovídat specifikaci popsané výše, API pro export došlých reakcí bude odpovídat stávající specifikaci a funkcionalitám této služby (resp. technické nastavení této služby nebude předmětem diskutovaných závazků).
- Poplatek nebude spojen s využitím základní aplikace Teamio MINI pro administraci inzerce na portálech ACC.
Poplatek bude hrazen zákazníkem na roční bázi počínaje uzavřením smlouvy s ACC. Výše poplatku pro první tři roky je nastavena tak, aby reflektovala očekávané náklady ACC spojené s poskytnutí služeb propojení s portály ACC. Pro první 3 roky bude výše poplatku 15 000 Kč za rok. Následně ACC cenu případně upraví v závislosti na výši nákladů spojených s propojením a počtu zákazníků využívajících propojení s připočtením přiměřené marže.
Náklady spojené s vývojem, implementací a údržbou API pro import odpovědí přenese ACC přímo do ceny Teamio PRO.
Lhůty pro implementaci opatření:
Lhůtu pro implementaci API pro umístění pozic a API pro import odpovědí ACC předpokládá ACC v délce 9 měsíců od přijetí rozhodnutí s tím, že řešení bude vytvářet a zpřístupňovat postupně. Opatření spočívající v úpravě cenového nastavení je připravena společnost ACC implementovat ve lhůtě 3 měsíců od právní moci rozhodnutí Úřadu.
- V období před spuštěním API pro vystavení pozic budou za jednotný poplatek 15 000 ,- Kč poskytovány stávající služby automatický import pozic (umožňující vystavení pozice vytvořené v ATS třetí strany na portálech ACC, které je ale nutné dovystavit z Teamio MINI) a služby automatický export došlých reakcí (umožňující příjem reakcí uchazečů na inzeráty na pracovních portálech ACC do ATS třetí strany).
- Po spuštění API pro vystavení pozic (nejpozději 9 měsíců od právní moci rozhodnutí Úřadu) bude za poplatek namísto služby automatický import pozic zpřístupněno API pro vystavení pozic.
Poplatek se bude aplikovat pouze na nové zákazníky, na ty stávající se uplatní až po vypršení jejich stávající smlouvy při vyjednávání nové smlouvy.
Vyjádření k závazkům navrženým společností ACC ve výše uvedeném znění lze zaslat ve lhůtě do 30. 4. 2025 do datové schránky Úřadu,[1] na poštovní adresu Úřadu nebo e-mailovou adresu Úřadu posta@uohs.gov.cz. Při komunikaci s Úřadem prosím uveďte „Vyjádření k závazkům navrženým společností ACC“.
16. dubna 2025 / Na Nejvyšším správním soudě se diskutovalo o místních šetřeních Neohlášené místní šetření hraje zcela zásadní roli v jakémkoliv vyšetřování protisoutěžního jednání, tedy zakázaných dohod nebo zneužití dominantního postavení. Pro Úřad pro...
15. dubna 2025 / Výroční zpráva o činnosti ÚOHS v roce 2024 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydal svou výroční zprávu za loňský rok, ve které shrnuje výsledky své rozhodovací činnosti i další aktivity v oblastech ochrany hospodářské...
11. dubna 2025 / CONTEG Group může získat společnost Global Business Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve zjednodušeném řízení povolil společnosti CONTEG Group a.s. získat výlučnou kontrolu nad společností Global Business a.s. Ve správním řízení...
9. dubna 2025 / Povolen vznik společné kontroly nad Nordic Investors Group Úřad pro ochranu hospodářské soutěže svým prvoinstančním rozhodnutím povolil vznik společné kontroly nad soutěžitelem Nordic Investors Group a.s. ze strany dvou fyzických osob. Podle...
8. dubna 2025 / Newsletter ÚOHS za březen 2025 Třetí letošní Newsletter ÚOHS shrnuje vše důležité, co se na Úřadě pro ochranu hospodářské soutěže odehrálo v průběhu měsíce března
3. dubna 2025 / Další odhalené protisoutěžní jednání v oblasti krmiv pro zvířata, distributor zaplatí pokutu 2,76 milionu Úřad pro ochranu hospodářské soutěže potrestal soutěžitele – podnikající fyzickou osobu Miroslava WEBERA, který je distributorem krmivy pro psy a kočky, pokutou ve výši 2 766 000 Kč...
2. dubna 2025 / Skupina STRABAG může převzít kontrolu nad INSTALACE Praha, spol. s r.o. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve zjednodušeném řízení povolil rakouské společnosti STRABAG Property and Facility Services GmbH převzít výlučnou kontrolu nad společností INSTALACE...
1. dubna 2025 / ÚOHS provedl místní šetření kvůli podezření na určování cen maloobchodním prodejcům Úřad pro ochranu hospodářské soutěže provedl v minulém týdnu místní šetření u významného soutěžitele působícího v oblasti výroby a dodávek her a papírenského zboží kvůli podezření...