Veřejná diskuze k Nařízení Komise (ES) č. 2790/1999
Účelem diskuze je získání informací o praktických zkušenostech soutěžitelů s dosavadní komunitární právní úpravou blokových výjimek, jak obecných (význam a smysl regulace), tak zejména ve vztahu k následujícím otázkám:
- Jaký máte názor na potencionální rozšíření neaplikovatelnosti blokových výjimek na určité vertikální dohody - tzv. tvrdá omezení? Měli by být dodavatelé například omezeni v možnosti sjednat s výhradními distributory zákaz jejich vzájemných dodávek (tak jak platí nyní u selektivní distribuce)?
- Jaký máte názor na dosavadní právní regulaci „tvrdých omezení“, zejména na omezení určování cen pro další prodej? Přikláníte se k:
a) ponechání stejných omezení pro sjednávání vertikálních dohod bez možnosti individuálních výjimek
b) ponechání stejných omezení pro sjednávání vertikálních dohod, avšak zmírnění přístupu v hodnocení jejich účinků; bude dána presumpce negativních účinků omezení, ale ponechá se možnost udělit individuální výjimku soutěžitelům, kteří obhájí pozitivní účinky těchto opatření (s obrácením důkazního břemene)
c) zrušení tvrdých omezení s tím, že budou aplikovány jako podmínky, při jejichž splnění není možné přiznat blokovou výjimku, není zde presumpce negativních účinků
d) zrušení tvrdých omezení a vyjmuté vertikální dohody zahrnout do blokových výjimek. - Jaký máte názor na rozdílný přístup hodnocení pevných/minimálních cen a maximálních/doporučených cen?
- Jste toho názoru, že rozdílný přístup hodnocení aktivních a pasivních prodejů pro účely omezení distributorů je užitečný a odpovídající současným potřebám trhu?
- Považujete za problematickou úpravu výjimky, kterou je připuštěno omezení jen na aktivní prodeje směrem do výhradního teritoria nebo k výlučné skupině zákazníků alokované jiným distributorem? Jak je praxí vnímán požadavek, že území/zákazníci musí být alokováni výhradně pro jednoho distributora dodavatele? Způsobuje definice skupiny zákazníků v praxi problémy? Považujete za oprávněné, že omezení dalšího prodeje zákazníkům distributora je vždy tvrdým omezením, nebo by měla být dána možnost omezit aktivní prodeje v horizontále, ale ne dolů ve vertikále?
- Jak je praxí vnímána možnost omezit aktivní i pasivní prodeje konečným uživatelům ze strany velkoobchodníků?
- Jste toho názoru, že kritéria pro selektivní distribuční systém by měla být transparentní? Měly by být ze selektivního distribučního systému vyjmuti distributoři „jen přes internet“? Jaká kritéria by měla být dána ve vztahu k internetovým prodejům autorizovanými dealery?
- Považujete za užitečné a setkali jste se v praxi s možností omezit distributora prodávat součástky určené do jiných výrobků zákazníkům, kteří by je mohli použít k výrobě podobného zboží jako vyrábí dodavatel?
- Za jak významné považujete tvrdé omezení dodavatele náhradních součástek v jejich dodávce nezávislým subjektům, které zboží opravují?
- Jaký máte názor na 30% prahovou hodnotu podílu na trhu pro možnost aplikace blokové výjimky? Měla by být případně změněna a jak?
- Považujete za potřebné změnit ustanovení týkající se neaplikovatelnosti, případně aplikovatelnosti nařízení na práva duševního vlastnictví?
- Způsobuje v praxi problémy ustanovení týkající se neaplikovatelnosti, případně aplikovatelnosti nařízení na vertikální dohody mezi soutěžiteli?- čl. 2 odst. 4
- Jak je praxí vnímáno vyjmutí vertikálních dohod, které obsahují závazek nesoutěžit v délce trvání více než pět let, z aplikovatelnosti nařízení? Jde o dobu odpovídající, krátkou nebo dlouhou?
Pokud byste měli nějaké podněty k případným změnám v této oblasti, zašlete je prosím na adresu pokorna@compet.cz do 20. června 2006.
Se svými případnými dotazy se prosím obracejte na ředitele Legislativně-právního odboru JUDr. Michala Petra, Ph.D., tel: 542 167 107, petr@compet.cz; nebo na Mgr. Andreu Pokornou, tel: 542 167 314, pokorna@compet.cz.
Odbor vnějších vztahů ÚOHS
08/057/HS035
10. července 2025 / BUDAMAR GROUP, Optifin a HORNONITRIANSKE BANE mohou založit společný podnik Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil záměr slovenských společností BUDAMAR GROUP, a.s., HORNONITRIANSKE BANE zamestnanecká, akciová spoločnosť, a Optifin Invest s.r.o. založit...
8. července 2025 / Pomozte nám chránit trhy - ÚOHS zavádí anonymní oznamovací nástroj pro whistleblowery Úřad pro ochranu hospodářské soutěže dnešním dnem spustil provoz oznamovacího systému pro anonymní a důvěrné oznamování podezření na možné porušování pravidel stanovených v zákoně...
4. července 2025 / Nejzajímavější červnová rozhodnutí a události na ÚOHS Podívejte se na pravidelný měsíční souhrn aktualit z činnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
3. července 2025 / Úřad zahájil řízení kvůli vertikálním dohodám o určování cen v segmentu dodávek her a papírenského zboží Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zahájil v minulém týdnu správní řízení se soutěžitelem působícím v oblasti výroby a dodávek her a papírenského zboží
3. července 2025 / MEGA a.s. a FUMATECH BWT GmbH mohou založit společný podnik Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil ve zjednodušeném správním řízení založení společného podniku ze strany české společnosti MEGA a.s. a německé FUMATECH BWT GmbH. ÚOHS...
2. července 2025 / Úřad potrestal účastníky rozsáhlého kartelu v oblasti železničního stavebnictví, pokuty přesahují 150 milionů korun Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil svým prvostupňovým rozhodnutím šesti společnostem pokuty v celkové výši 157 693 000 Kč za sérii kartelových dohod týkajících se veřejných...
24. června 2025 / Česká stomatologická komora odstranila potenciálně protisoutěžní ustanovení, Úřad proto nepřistoupil k zahájení řízení Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uzavřel šetření interních předpisů České stomatologické komory (dále jen „ČSK“), které mohly narušovat hospodářskou soutěž na trhu zubní...
18. června 2025 / WOOD & PAPER může vstoupit do společnosti Fischer TPD Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil ve zjednodušeném správním řízení společnosti WOOD & PAPER a.s. získat společnou kontrolu nad společností Fischer TPD, s.r.o., kterou dosud...