Veřejná diskuze k Nařízení Komise (ES) č. 2790/1999
Účelem diskuze je získání informací o praktických zkušenostech soutěžitelů s dosavadní komunitární právní úpravou blokových výjimek, jak obecných (význam a smysl regulace), tak zejména ve vztahu k následujícím otázkám:
- Jaký máte názor na potencionální rozšíření neaplikovatelnosti blokových výjimek na určité vertikální dohody - tzv. tvrdá omezení? Měli by být dodavatelé například omezeni v možnosti sjednat s výhradními distributory zákaz jejich vzájemných dodávek (tak jak platí nyní u selektivní distribuce)?
- Jaký máte názor na dosavadní právní regulaci „tvrdých omezení“, zejména na omezení určování cen pro další prodej? Přikláníte se k:
a) ponechání stejných omezení pro sjednávání vertikálních dohod bez možnosti individuálních výjimek
b) ponechání stejných omezení pro sjednávání vertikálních dohod, avšak zmírnění přístupu v hodnocení jejich účinků; bude dána presumpce negativních účinků omezení, ale ponechá se možnost udělit individuální výjimku soutěžitelům, kteří obhájí pozitivní účinky těchto opatření (s obrácením důkazního břemene)
c) zrušení tvrdých omezení s tím, že budou aplikovány jako podmínky, při jejichž splnění není možné přiznat blokovou výjimku, není zde presumpce negativních účinků
d) zrušení tvrdých omezení a vyjmuté vertikální dohody zahrnout do blokových výjimek. - Jaký máte názor na rozdílný přístup hodnocení pevných/minimálních cen a maximálních/doporučených cen?
- Jste toho názoru, že rozdílný přístup hodnocení aktivních a pasivních prodejů pro účely omezení distributorů je užitečný a odpovídající současným potřebám trhu?
- Považujete za problematickou úpravu výjimky, kterou je připuštěno omezení jen na aktivní prodeje směrem do výhradního teritoria nebo k výlučné skupině zákazníků alokované jiným distributorem? Jak je praxí vnímán požadavek, že území/zákazníci musí být alokováni výhradně pro jednoho distributora dodavatele? Způsobuje definice skupiny zákazníků v praxi problémy? Považujete za oprávněné, že omezení dalšího prodeje zákazníkům distributora je vždy tvrdým omezením, nebo by měla být dána možnost omezit aktivní prodeje v horizontále, ale ne dolů ve vertikále?
- Jak je praxí vnímána možnost omezit aktivní i pasivní prodeje konečným uživatelům ze strany velkoobchodníků?
- Jste toho názoru, že kritéria pro selektivní distribuční systém by měla být transparentní? Měly by být ze selektivního distribučního systému vyjmuti distributoři „jen přes internet“? Jaká kritéria by měla být dána ve vztahu k internetovým prodejům autorizovanými dealery?
- Považujete za užitečné a setkali jste se v praxi s možností omezit distributora prodávat součástky určené do jiných výrobků zákazníkům, kteří by je mohli použít k výrobě podobného zboží jako vyrábí dodavatel?
- Za jak významné považujete tvrdé omezení dodavatele náhradních součástek v jejich dodávce nezávislým subjektům, které zboží opravují?
- Jaký máte názor na 30% prahovou hodnotu podílu na trhu pro možnost aplikace blokové výjimky? Měla by být případně změněna a jak?
- Považujete za potřebné změnit ustanovení týkající se neaplikovatelnosti, případně aplikovatelnosti nařízení na práva duševního vlastnictví?
- Způsobuje v praxi problémy ustanovení týkající se neaplikovatelnosti, případně aplikovatelnosti nařízení na vertikální dohody mezi soutěžiteli?- čl. 2 odst. 4
- Jak je praxí vnímáno vyjmutí vertikálních dohod, které obsahují závazek nesoutěžit v délce trvání více než pět let, z aplikovatelnosti nařízení? Jde o dobu odpovídající, krátkou nebo dlouhou?
Pokud byste měli nějaké podněty k případným změnám v této oblasti, zašlete je prosím na adresu pokorna@compet.cz do 20. června 2006.
Se svými případnými dotazy se prosím obracejte na ředitele Legislativně-právního odboru JUDr. Michala Petra, Ph.D., tel: 542 167 107, petr@compet.cz; nebo na Mgr. Andreu Pokornou, tel: 542 167 314, pokorna@compet.cz.
Odbor vnějších vztahů ÚOHS
08/057/HS035
5. prosince 2025 / Předseda ÚOHS změnil pokuty za kartel „přejezdů“, rozklad nemusí vždy vést ke snížení sankce Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna rozhodl o rozkladech soutěžitelů AŽD Praha s.r.o. a EPLcond a.s. proti pokutám za jejich účast v kartelu dodavatelů veřejných...
5. prosince 2025 / Světový den hospodářské soutěže 5. prosinec je Světovým dnem hospodářské soutěže. Při této příležitosti se tentokrát podíváme na to, jak může hospodářskou soutěž ovlivňovat nástup umělé inteligence
4. prosince 2025 / Listopadový newsletter ÚOHS: pět let předsedy Petra Mlsny v čele Úřadu, Svatomartinská konference a další novinky V listopadovém newsletteru Úřadu najdete zejména rozsáhlý rozhovor s jeho předsedou Petrem Mlsnou, v němž bilancuje své pětileté působení na Úřadu. Za klíčové úspěchy označuje obnovení...
1. prosince 2025 / ÚOHS povolil spojení společností Toyota Fudosan a Toyota Industries Corporation Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil spojení soutěžitelů, v jehož důsledku společnost Toyota Fudosan Co., Ltd., získává možnost nepřímo výlučně kontrolovat společnost...
25. listopadu 2025 / ÚOHS povolil spojení ČSOB Leasing a BUSINESS LEASE Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil ve zjednodušeném řízení spojení soutěžitelů, v jehož důsledku společnost ČSOB Leasing, a.s., získává výlučnou kontrolu nad společností...
20. listopadu 2025 / Bankovní služba „vklad na kartu“ neporušuje právní předpisy Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v uplynulém období posuzoval bankovní službu „vklad na kartu“, která umožňuje klientům Československé obchodní banky, a. s., České spořitelny...
19. listopadu 2025 / ÚOHS se dohodl na závazcích s Alma Career: systém pracovních portálů se více zpřístupní konkurenci Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zastavil správní řízení o možném zneužití dominantního postavení skupiny Alma Career v oblasti inzerce na pracovních portálech poté, co účastník...
18. listopadu 2025 / Úřad posuzoval platební služby Kaufland Pay a Lidl Pay Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v rámci své působnosti v oblasti dozoru nad dodržováním povinností uložených provozovatelům schémat platebních karet a zpracovatelům platebních...


