Jednání Českého Telecomu poškodilo i jeho vlastní klienty
ČESKÝ TELECOM od roku 2002 nabízel cenové plány určené pro domácnosti a menší podnikatele, které obsahovaly jako součást měsíčního paušálu tzv. hovorové kredity nebo volné minuty. Vázáním služeb ČESKÝ TELECOM bránil rozvoji konkurence, rozvoji stávajících alternativních operátorů a ve svém důsledku omezoval možnost spotřebitelů získat kvalitnější služby za konkurenční ceny. Porušení soutěžních pravidel se týkalo většího počtu cenových plánů. Součástí druhostupňového rozhodnutí ÚOHS jsou i opatření k nápravě, která ukládají předmětné cenové plány do devadesáti dnů upravit či zrušit, pokud jsou stále ještě zákazníkům nabízeny.
Zneužití dominantního postavení společností ČESKÝ TELECOM spočívá ve vázání služeb, a to měsíčního paušálu nabízeného na trzích, kde má silně dominantní postavení, a služeb nabízených na trzích, kde již postupně vzniká soutěžní prostředí. ČESKÝ TELECOM si tak pro sebe předem zajišťuje pevnou minimální část příjmů z hovorného a přístupu k Internetu, které dostane bez ohledu na to, zda zákazníci užívající posuzované cenové plány služeb účastníka řízení skutečně využijí. Podstatná je přitom skutečnost, že zákazníci zakoupením cenového plánu obsahujícího hovorový kredit nebo volné minuty získají určitá volání „zdarma“, přičemž tyto cenové plány jsou pro ně výhodnější. Pokud by zákazník provolal méně, než je hovorový kredit či volné minuty, je přesto povinen zaplatit plnou cenu měsíčního paušálu, do jehož výše se případné nevyčerpání celého hovorového kreditu (volných minut) nepromítne. Struktura posuzovaných cenových plánů neumožňuje rozdělit platbu za hovorné a za pronájem telefonní linky. Zákazníci jsou z tohoto důvodu méně ochotni realizovat odchozí volání přes ostatní operátory, neboť by přišli o něco, co již v rámci měsíčního paušálu získali „zdarma“. Tímto jednáním dochází k omezování konkurence při poskytování telekomunikačních služeb, neboť ta by se za předpokladu neexistence protisoutěžního vázání služeb mohla rozvíjet rychleji.
ČESKÝ TELECOM své chování zaměřil na zákazníky z řad domácností, drobných podnikatelů a zákazníků užívajících ISDN připojení. Chová-li se zákazník ekonomicky, provolá primárně volné minuty či hovorový kredit, a teprve poté zvažuje, zda pro svá další volání využije konkurenty účastníka řízení. Navíc není informován, kdy volné minuty či hovorový kredit vyčerpal. Proto předseda ÚOHS Martin Pecina dospěl k závěru, že jednáním účastníka řízení je působena újma také jeho zákazníkům, neboť ti nemohou s ohledem na netransparentní cenové podmínky srovnat výhodnost nabídek jednotlivých telekomunikačních operátorů.
Diagram: vázání služeb
Újma však byla způsobena primárně konkurentům účastníka řízení, kteří se dostali do situace, kdy v důsledku protisoutěžního jednání společnosti ČESKÝ TELECOM mohli vystupovat pouze v roli nevýznamné konkurence. Tím došlo ke zpomalení rozvoje zdravého konkurenčního prostředí, ze kterého by v konečném důsledku profitovali spotřebitelé.
Tiskový a personální odbor ÚOHS
7. srpna 2025 / Newsletter ÚOHS za červenec 2025 Pravidelný přehled nejdůležitějších rozhodnutí a dalších aktivit Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže za měsíc červenec už je k dispozici ke stažení
4. srpna 2025 / Úřad uložil opětovně pokuty třem vydavatelům stravenek v celkové výši přes 279 milionů korun Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v prvním stupni rozhodl o opětovném uložení pokut vydavatelům stravenek, přičemž ve výrocích o pokutách upřesnil, za co jsou pokuty ukládány...
4. srpna 2025 / VALMONT kupuje Point4u, Úřad fúzi povolil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil spojení soutěžitelů, v jehož důsledku společnost VALMONT CR, spol. s r.o., získává možnost výlučně kontrolovat společnost Point4u, s.r.o
1. srpna 2025 / Spuštění samoobslužného portálu ÚOHS Úřad pro ochranu hospodářské soutěže pokračuje v elektronizaci a digitalizaci svých agend. Minulý měsíc spustil nástroj pro anonymní a důvěrné oznamování podezření na porušení...
30. července 2025 / NAY-DATART může vstoupit do Wue Technologies Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil ve zjednodušeném řízení společnosti NAY-DATART a.s. získání nepřímého obchodního podílu ve společnosti Wue Technologies s.r.o., a tím...
30. července 2025 / Úřad zahájil řízení pro možné zneužití dominance Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zahájil správní řízení ve věci možného narušení hospodářské soutěže zneužitím dominantního postavení v oblasti poštovních služeb
29. července 2025 / Předseda ÚOHS potvrdil pokutu a zákaz plnění veřejných zakázek v případě bid riggingu Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna zamítl rozklady podané společnostmi Finezza facility s.r.o. (dále „Finezza") a REK SYSTEM s.r.o. (dále „REK SYSTEM") a až na...
10. července 2025 / BUDAMAR GROUP, Optifin a HORNONITRIANSKE BANE mohou založit společný podnik Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil záměr slovenských společností BUDAMAR GROUP, a.s., HORNONITRIANSKE BANE zamestnanecká, akciová spoločnosť, a Optifin Invest s.r.o. založit...