Úřad neignoruje rozsudek Krajského soudu v Brně ani usnesení Nejvyššího správního soudu
Správní řád a zákon o zadávání veřejných zakázek totiž Úřadu ukládají povinnost zastavit správní řízení, pokud dojde k uzavření smlouvy na veřejnou zakázku. Ze zakázkového zákona také plyne, že ani uzavření smlouvy v rozporu s tímto zákonem na této povinnosti nic nemění. Uzavřením smlouvy končí zadávací řízení a postup zadavatele již nelze přezkoumat. Krajský soud tak předsedu Úřadu zavázal k postupu, který dle zákona není možný.
Úřad se obrátil na Nejvyšší správní soud s kasační stížností s tím, že rozsudek krajského soudu zavazuje Úřad k postupu proti zákonu. Předseda Úřadu nemá zákonnou možnost, jak postupovat v souladu s rozsudkem krajského soudu. Proto přerušil správní řízení do té doby, než Nejvyšší správní soud o jeho kasační stížnosti rozhodne.
Krajský soud se ve svém rozsudku odchýlil nejen od zákona, ale také od dosavadní rozhodovací praxe Nejvyššího správního soudu, což by mohlo mít dopad i na budoucí rozhodování Úřadu. Úřad se ohrazuje proti tvrzení společnosti Kapsch, že by záměrně ignoroval rozsudek krajského soudu. Pokud Nejvyšší správní soud dospěje k závěru, že přezkum postupu zadavatele v zadávacím řízení je možný i po uzavření smlouvy, přistoupí předseda Úřadu k přezkumu prvostupňového rozhodnutí a posouzení rozkladu společnosti Kapsch.
Nejvyšší správní soud kasační stížnosti nepřiznal odkladný účinek, neztotožnil se s tím, že je takový krok naléhavě potřeba. To ale neznamená, že by předsedu Úřadu zavázal k okamžitému postupu, resp. že by mu – jak nepravdivě a účelově uvedl mluvčí společnosti Kapsch – zakázal „odložit vykonatelnost rozsudku“. Nepřiznáním odkladného účinku kasační stížnosti není vyloučena možnost přerušit správní řízení. Podmínky, které umožňují použít oba tyto nástroje, se totiž liší. K přerušení správního řízení došlo proto, že v řízení před Nejvyšším správním soudem se řeší tzv. předběžná otázka. Dokud nebude vyřešena, nelze ve správním řízení pokračovat. K přerušení správního řízení tak nedošlo v rozporu s usnesením Nejvyššího správního soudu.
Krajský soud v jednom rozsudku (ze dne 15. 5. 2019) v odůvodnění říká, že Úřad má pohlížet na smlouvu na výběr mýta jako na neuzavřenou a dále o tendru rozhodovat. V druhém rozsudku (ze dne 11. 7. 2019) tvrdí, že smlouva je uzavřena, ale v rozporu se zákonem o zadávání veřejných zakázek, a Úřad má rozhodnout o okolnostech uzavření smlouvy. Úřad tedy v jednom správním řízení ve věci přezkoumání postupu zadavatele při zadávání veřejné zakázky k uzavřené smlouvě dle závazného názoru krajského soudu nemá přihlížet. Ve druhém správním řízení ve věci návrhu na uložení zákazu plnění smlouvy se na tu samou smlouvu má ale pohlížet, jakoby existovala. Úřad se proto prostřednictvím kasační stížnosti obrátil na Nejvyšší správní soud, který by měl mimo jiné tento rozpor vyřešit a vyslovit právní názor, zda lze přistupovat ke stejné smlouvě v různých správních řízeních zcela odlišně. Do vydání rozsudku Nejvyššího správního soudu proto muselo být správní řízení přerušeno.
Jan Pavec z Deníku N, podobně jako mluvčí společnosti Kapsch David Šimoník zjevně manipulují s informacemi, když tvrdí, že „Antimonopolní úředníci si dělají naprosto, co chtějí, a nedbají na rozsudek ani krajského, ani Nejvyššího správního soudu, který mu zakázal odložit vykonatelnost rozsudku z 15. května. On ji stejně odložil.“ Za pohrdání soudem lze spíše označit jednání společnosti Kapsch, která svým účelovým a nepravdivým mediálním nátlakem na ÚOHS chce dosáhnout destrukce právního státu.
Tiskové oddělení ÚOHS
19/064/VZ015
4. prosince 2025 / Listopadový newsletter ÚOHS: pět let předsedy Petra Mlsny v čele Úřadu, Svatomartinská konference a další novinky V listopadovém newsletteru Úřadu najdete zejména rozsáhlý rozhovor s jeho předsedou Petrem Mlsnou, v němž bilancuje své pětileté působení na Úřadu. Za klíčové úspěchy označuje obnovení...
14. listopadu 2025 / ÚOHS aktualizoval sborník rozhodnutí v oblasti veřejných zakázek ve stavebnictví Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zveřejnil konsolidovaný sborník rozhodnutí prvního i druhého stupně v oblasti veřejných zakázek ve stavebnictví za období od ledna 2021 do června...
6. listopadu 2025 / Předseda Úřadu zakázal Ministerstvu obrany uzavřít bez soutěže smlouvu na nákup munice Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna zamítl rozklad Ministerstva obrany České republiky a pravomocně tak ministerstvu zakázal, aby uzavřelo postupem mimo zadávací...
4. listopadu 2025 / ÚOHS posiluje mezinárodní spolupráci a vydává klíčová rozhodnutí Říjen byl pro Úřad měsícem intenzivní činnosti na poli svých kompetencí i mezinárodní spolupráce. Předseda ÚOHS Petr Mlsna podepsal dvě významná memoranda – se slovenským a maďarským...
31. října 2025 / Krajský soud potvrdil správnost rozhodnutí předsedy Úřadu o Janáčkově kulturním centru Krajský soud v Brně svým rozsudkem ze 30. října 2025 zamítl žalobu společnosti Gardenline s.r.o. proti rozhodnutí předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ve věci zadávacího...
20. října 2025 / ÚOHS vydává další aktualizaci sborníku vybraných rozhodnutí z oblasti IT veřejných zakázek Úřad vydal nově aktualizovaný sborník svých vybraných věcně zajímavých meritorních rozhodnutí z oblasti IT veřejných zakázek vydaných v období od ledna 2021 do června 2025
16. října 2025 / Projev předsedy ÚOHS Petra Mlsny na konferenci Asociace pro veřejné zakázky Zveřejňujeme plné znění proslovu předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petra Mlsny, který zazněl 16. října 2025 ve Valči v úvodu Říjnové konference Asociace pro veřejné...
13. října 2025 / Spolupráce Česka, Slovenska a Maďarska v oblasti veřejného zadávání byla stvrzena memorandem Memorandum o vzájemné spolupráci v oblasti dozoru nad veřejným zadáváním dnes uzavřeli nejvyšší představitelé dozorových orgánů České republiky, Maďarska a Slovenské republiky


