ÚOHS podpoří promyšlené změny ve veřejném zadávání, nikoliv uspěchanou revoluci
Za ÚOHS se diskuze zúčastnili předseda Petr Mlsna, místopředsedkyně Markéta Dlouhá a ředitelka odboru druhostupňového rozhodování Iveta Pospíšilíková, za Ministerstvo pro místní rozvoj vrchní ředitelka Leona Gergelová Šteigrová a právnička Adéla Havlová, dále byli přítomni zástupci advokátní kanceláře Havel & Partners, kteří pro MMR novelu připravovali, a další odborníci na oblast veřejného zadávání z řad zadavatelů i dodavatelů.
Vedení Úřadu zdůraznilo, že reforma není postavena na důkladné analýze současného stavu a na vyhodnocení dopadů navrhovaných změn. Namísto toho bylo dopředu stanoveno 5 pilířů (nebo spíše atraktivně znějících slibů), na které se autoři reformy snaží „napasovat“ právní úpravu, a to bez ohledu na dopady do reálné praxe zadavatelů i dodavatelů.
Autoři reformy slibují zejména zrychlení přezkumu veřejných zakázek, neuvádějí však, za jakou cenu chtějí této rychlosti dosáhnout. Podle představ reformátorů by již nemělo docházet ke zjišťování a ověřování skutkového stavu ze strany ÚOHS, jakožto nezávislého rozhodce, ale případ bude posuzován pouze na základě důkazů předložených jednotlivými stranami (pouze s omezenými výjimkami). Bude tedy záležet především na schopnostech právních zástupců účastníků řízení. Ve svém důsledku to pak bude znamenat nepředvídatelnost rozhodování ÚOHS, protože totožná situace může být v jednom případě posouzena jako správný postup zadavatele, avšak pokud bude mít schopnější právníky dodavatel, může být dáno za pravdu jeho návrhu. Navrhovaný systém dopadne zejména na menší zadavatele a dodavatele, kteří si nebudou moci kvalitnější právní zastoupení dovolit.
Současně je dle názoru Úřadu iluzorní představa (převzatá autory reformy z Německa), že účastníci řízení se již po předběžném posouzení případu ze strany ÚOHS sami domluví a upustí od vzájemného sporu. Konfliktní momenty v českých veřejných zakázkách se totiž významně liší od věcí, které jsou nejčastěji projednávány německými dozorovými orgány. I v současné době mají strany sporu možnost po prvostupňovém rozhodnutí, kdy mají k dispozici jasný názor ÚOHS na daný případ, ustoupit od podání rozkladu. Neděje se to však často, zejména u významnějších zakázek. Nedomyšlená je v této situaci i procesní stránka věci, tedy okamžik provádění důkazů, vyjadřování se k podkladům rozhodnutí a podobně. V průběhu konání kulatého stolu vyplynulo, že nepanuje shoda nad výkladem navrhované reformy v tom, jak má řízení v nové podobě vypadat. Autorům reformy se tento zásadní aspekt nepodařilo vysvětlit ani v návaznosti na dotazy zástupců z řad dodavatelů.
Celkově je reforma zaměřena na značné posílení pozice zadavatelů, když v podstatě zavádí téměř presumpci správnosti postupu zadavatele. Dodavatelé by měli nést důkazní břemeno a v podstatě jsou to oni, kdo musí prokázat, že zadavatel pochybil. Přezkum veřejných zakázek je přitom zaveden kvůli ochraně práv dodavatelů a tomu, aby o zakázku proběhla co nejširší soutěž. Již nyní bývá na většinu zakázek podána pouze jedna, maximálně dvě nabídky. Po navrhovaných změnách bude chuť malých a středních podniků účastnit se veřejných zakázek ještě nižší.
Úřad má rovněž zásadní výhrady k navrhované organizační části reformy, tedy zavedení tří (případně až čtyř) tříčlenných senátů, které mají jednoinstančně rozhodovat o podaných návrzích. Kromě netransparentního způsobu výběru stálých členů senátů, jsou velkou otázkou také ad hoc členové senátů. Třetí člen senátu má být totiž vybrán z předem připraveného seznamu většího počtu odborníků na jednotlivé oblasti, a to podle toho, jaká veřejná zakázka bude projednávána (tedy v případě veřejné zakázky na stavbu dálnice by měl být ad hoc členem senátu pravděpodobně odborník na stavebnictví). I zde je problematické, jak budou tyto osoby vybírány, a navíc i to, zda budou mít alespoň nějaké povědomí o veřejných zakázkách. Autor novely však sám nedokáže přesvědčivě vysvětlit, kdo by takovým odborníkem měl být, protože současně odkazuje na současné členy rozkladových komisí, což jsou však většinově hlavním zaměřením právníci.
Předseda Úřadu se nemá na rozhodování nikterak podílet, je to však právě on, kdo nese celkovou odpovědnost za chod Úřadu. V této oblasti dále není nijak řešeno, jaký by měl být právní status senátů a jejich členů, jaké bude jejich postavení vůči předsedovi, jejich postavení a pravomoci vůči zaměstnancům ÚOHS a související otázky.
Současně má vedení Úřadu vážné pochybnosti, zda byl návrh dostatečně projednán s rezorty, kterých se přímo dotýká, zejména pak s Ministerstvem spravedlnosti.
Úřad vidí prostor ke zlepšení přezkumu veřejných zakázek v České republice zejména v zavedení apelačního principu (tedy odstranění tzv. ping-pongu mezi instancemi), dále v posílení akceptace prvostupňových rozhodnutí (například prostřednictvím vrácení kauce, pokud nebude podán rozklad), omezení blanketních rozkladů. Mohl by být rovněž zvýšen limit pro zakázky malého rozsahu 3 miliony Kč, jedná-li se o veřejné zakázky na dodávky nebo služby, a 9 milionů Kč, jedná-li se o veřejné zakázky na stavební práce. Úřad dále navrhuje například zkrácení lhůty pro podání žaloby z 2 měsíců na 15 dní od doručení rozhodnutí nebo zvýšení soudního poplatku.
Tiskové oddělení ÚOHS
24/109
4. prosince 2025 / Listopadový newsletter ÚOHS: pět let předsedy Petra Mlsny v čele Úřadu, Svatomartinská konference a další novinky V listopadovém newsletteru Úřadu najdete zejména rozsáhlý rozhovor s jeho předsedou Petrem Mlsnou, v němž bilancuje své pětileté působení na Úřadu. Za klíčové úspěchy označuje obnovení...
14. listopadu 2025 / ÚOHS aktualizoval sborník rozhodnutí v oblasti veřejných zakázek ve stavebnictví Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zveřejnil konsolidovaný sborník rozhodnutí prvního i druhého stupně v oblasti veřejných zakázek ve stavebnictví za období od ledna 2021 do června...
6. listopadu 2025 / Předseda Úřadu zakázal Ministerstvu obrany uzavřít bez soutěže smlouvu na nákup munice Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna zamítl rozklad Ministerstva obrany České republiky a pravomocně tak ministerstvu zakázal, aby uzavřelo postupem mimo zadávací...
4. listopadu 2025 / ÚOHS posiluje mezinárodní spolupráci a vydává klíčová rozhodnutí Říjen byl pro Úřad měsícem intenzivní činnosti na poli svých kompetencí i mezinárodní spolupráce. Předseda ÚOHS Petr Mlsna podepsal dvě významná memoranda – se slovenským a maďarským...
31. října 2025 / Krajský soud potvrdil správnost rozhodnutí předsedy Úřadu o Janáčkově kulturním centru Krajský soud v Brně svým rozsudkem ze 30. října 2025 zamítl žalobu společnosti Gardenline s.r.o. proti rozhodnutí předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ve věci zadávacího...
20. října 2025 / ÚOHS vydává další aktualizaci sborníku vybraných rozhodnutí z oblasti IT veřejných zakázek Úřad vydal nově aktualizovaný sborník svých vybraných věcně zajímavých meritorních rozhodnutí z oblasti IT veřejných zakázek vydaných v období od ledna 2021 do června 2025
16. října 2025 / Projev předsedy ÚOHS Petra Mlsny na konferenci Asociace pro veřejné zakázky Zveřejňujeme plné znění proslovu předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petra Mlsny, který zazněl 16. října 2025 ve Valči v úvodu Říjnové konference Asociace pro veřejné...
13. října 2025 / Spolupráce Česka, Slovenska a Maďarska v oblasti veřejného zadávání byla stvrzena memorandem Memorandum o vzájemné spolupráci v oblasti dozoru nad veřejným zadáváním dnes uzavřeli nejvyšší představitelé dozorových orgánů České republiky, Maďarska a Slovenské republiky


