číslo jednací: 15749/2023/163
spisová značka: R0042/2023

Instance II.
Věc Pokračování v přestupku při pořizování léčivých přípravků
Účastníci
  1. Fakultní nemocnice v Motole
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok rozklad zamítnut a napadené rozhodnutí potvrzeno
Rok 2023
Datum nabytí právní moci 27. 4. 2023
Související rozhodnutí 08975/2023/500
15749/2023/163
Dokumenty file icon 2023_R0042.pdf 413 KB

 

Spisová značka:  ÚOHS-R0042/2023/VZ

Číslo jednací:      ÚOHS-15749/2023/163  

 

 

Brno 26. 4. 2023 

 

Ve správním řízení o rozkladu ze dne 20. 3. 2023 doručeném Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže téhož dne obviněným –

  • Fakultní nemocnice v Motole, IČO 00064203, se sídlem V Úvalu 84/1, 150 00 Praha – Motol,

proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže č. j. ÚOHS-08975/2023/500 ze dne 3. 3. 2023 vydanému ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0532/2022/VZ vedeném ve věci možného spáchání

  • pokračování v přestupku podle § 268 odst. 1 písm. a) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů obviněným při pořizování léčivého přípravku DIPHERELINE S.R. (balení: 11,25MG INJ PLQ SUS PRO 1+1X2ML AMP) v období od 1. 1. 2018 do 6. 12. 2018,
  • pokračování v přestupku podle § 268 odst. 1 písm. a) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů obviněným při pořizování léčivého přípravku NORADRENALIN LÉČIVA (balení: 1MG/ML INF CNC SOL 5X5ML) v období od 1. 1. 2018 do 20. 12. 2018, a
  • pokračování v přestupku podle § 268 odst. 1 písm. a) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů obviněným při pořizování léčivého přípravku LONQUEX (balení: 6MG INJ SOL ISP 1X0,6ML I) v období od 1. 1. 2018 do 11. 9. 2018,

jsem podle § 152 odst. 6 písm. b) ve spojení s § 90 odst. 5 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád,
ve znění pozdějších předpisů na základě návrhu rozkladové komise, jmenované podle § 152 odst. 3 téhož zákona, rozhodl takto:

Rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže sp. zn. ÚOHS-S0532/2022/VZ, č. j. ÚOHS-08975/2023/500 ze dne 3. 3. 2023

 

p o t v r z u j i

 

a podaný rozklad

 

z a m í t á m.

 

Odůvodnění

 

I.               Postup obviněného

1.             V období od 1. 1. 2018 do 6. 12. 2018 pořídil obviněný – Fakultní nemocnice v Motole, IČO 00064203, se sídlem V Úvalu 84/1, 150 00 Praha – Motol, (dále jen „obviněný“ nebo „zadavatel“) – léčivý přípravek DIPHERELINE S.R. (balení: 11,25MG INJ PLQ SUS PRO 1+1X2ML AMP) (dále jen „DIPHERELINE“) od společnosti PHARMOS, a.s., IČO 19010290, se sídlem Těšínská 1349/296, 716 00 Ostrava – Radvanice, (dále jen „PHARMOS“):

Číslo objednávky

Datum vystavení a akceptace objednávky

Číslo faktury

Datum vystavení faktury

Datum uhrazení faktury

Cena bez DPH

Cena vč. DPH

97430

08.01.2018

2174800658

08.01.2018

28.02.2018

73 367,27

80 704,00

97697

18.01.2018

2174801701

18.01.2018

08.03.2018

73 367,27

80 704,00

98046

05.02.2018

2174803835

05.02.2018

20.03.2018

73 367,27

80 704,00

98280

16.02.2018

2174804695

16.02.2018

04.04.2018

36 683,60

40 351,96

98392

21.02.2018

2174805200

21.02.2018

04.04.2018

73 367,20

80 703,92

98642

05.03.2018

2174806643

05.03.2018

17.04.2018

73 367,27

80 704,00

98848

15.03.2018

2174807442

15.03.2018

17.04.2018

73 367,27

80 704,00

99175

03.04.2018

2174809028

03.04.2018

17.05.2018

36 683,64

40 352,00

99204

04.04.2018

2174809088

04.04.2018

17.05.2018

73 367,20

80 703,92

99357

10.04.2018

2174809664

10.04.2018

17.05.2018

36 683,64

40 352,00

99520

18.04.2018

2174810341

18.04.2018

05.06.2018

73 367,20

80 703,92

99690

25.04.2018

2174810940

25.04.2018

05.06.2018

73 367,20

80 703,92

99702

26.04.2018

2174810992

26.04.2018

05.06.2018

73 367,20

80 703,92

100084

16.05.2018

2174812615

16.05.2018

19.06.2018

73 367,27

80 704,00

100418

31.05.2018

2174814139

31.05.2018

04.07.2018

73 367,20

80 703,92

100594

07.06.2018

2174814801

07.06.2018

13.07.2018

73 367,27

80 704,00

100790

18.06.2018

2174815741

18.06.2018

24.07.2018

73 367,20

80 703,92

101009

27.06.2018

2174816471

27.06.2018

25.07.2018

73 367,20

80 703,92

101233

11.07.2018

2174817462

11.07.2018

20.08.2018

73 367,27

80 704,00

101509

25.07.2018

2174818583

25.07.2018

04.09.2018

73 367,27

80 704,00

101524

25.07.2018

2174818600

25.07.2018

04.09.2018

73 367,20

80 703,92

101665

01.08.2018

2174819388

01.08.2018

23.08.2018

14 673,45

16 140,80

1213223

01.08.2018

2174819404

02.08.2018

19.09.2018

36 683,64

40 352,00

102079

22.08.2018

2174820929

22.08.2018

04.10.2018

73 367,27

80 704,00

102222

29.08.2018

2174821472

29.08.2018

08.10.2018

73 367,27

80 704,00

102278

31.08.2018

2174821598

31.08.2018

10.10.2018

73 367,20

80 703,92

102576

14.09.2018

2174822926

14.09.2018

18.10.2018

73 367,20

80 703,92

102850

27.09.2018[1]

2174824038

27.09.2018

26.10.2018

73 367,20

80 703,92

102994

05.10.2018[2]

2174824688

05.10.2018

12.11.2018

40 351,96

44 387,16

103119

10.10.2018

2174825152

10.10.2018

12.11.2018

73 367,27

80 704,00

103237

16.10.2018

2174825689

16.10.2018

13.11.2018

73 367,20

80 703,92

103302

19.10.2018[3]

2174825834

19.10.2018

27.11.2018

73 367,27

80 704,00

103497

29.10.2018

2174826751

29.10.2018

29.11.2018

73 367,27

80 704,00

103887

14.11.2018

2174828503

14.11.2018

07.12.2018

73 367,27

80 704,00

104033

21.11.2018

2174829062

21.11.2018

31.12.2018

36 683,64

40 352,00

104113

27.11.2018

2174829598

27.11.2018

31.12.2018

73 367,27

80 704,00

104138

28.11.2018

2174829653

28.11.2018

31.12.2018

73 367,27

80 704,00

104322

04.12.2018

2174830344

04.12.2018

08.01.2019

154 071,12

169 478,23

1216732

06.12.2018

2174830470

06.12.2018

17.01.2019

36 683,64

40 352,00

2.             Obviněný dále pořídil v období od 1. 1. 2018 do 20. 12. 2018 léčivý přípravek NORADRENALIN LÉČIVA (balení: 1MG/ML INF CNC SOL 5X5ML) (dále jen „NORADRENALIN“) od společností:

  • PHARMOS

Číslo objednávky

Datum akceptace objednávky

Číslo faktury

Datum vystavení faktury

Datum uhrazení faktury

Cena Kč bez DPH

Cena Kč vč. DPH

97312

02.01.2018

2174800036

02.01.2018

28.02.2018

31 747,00

34 921,70

97341

03.01.2018

2174800111

03.01.2018

28.02.2018

1 269,87

1 396,86

97430

08.01.2018

2174800658

08.01.2018

28.02.2018

31 746,82

34 921,50

97574

15.01.2018

2174801456

15.01.2018

06.03.2018

2 539,75

2 793,72

97602

16.01.2018

2174801533

16.01.2018

06.03.2018

31 747,00

34 921,70

97738

22.01.2018

2174802204

22.01.2018

08.03.2018

31 747,00

34 921,70

97762

23.01.2018

2174802270

23.01.2018

08.03.2018

25 397,60

27 937,36

97872

29.01.2018

2174802945

29.01.2018

08.03.2018

19 048,09

20 952,90

97929

31.01.2018

2174803062

31.01.2018

20.03.2018

63 493,64

69 843,00

97960

01.02.2018

2174803655

01.02.2018

20.03.2018

6 349,36

6 984,30

98086

07.02.2018

2174803947

07.02.2018

20.03.2018

38 096,40

41 906,04

98156

09.02.2018

2174804108

09.02.2018

20.03.2018

1 269,88

1 396,87

98226

14.02.2018

2174804567

14.02.2018

20.03.2018

31 747,00

34 921,70

98253

15.02.2018

2174804633

15.02.2018

04.04.2018

38 096,18

41 905,80

98280

16.02.2018

2174804695

16.02.2018

04.04.2018

38 096,40

41 906,04

98459

26.02.2018

2174805616

26.02.2018

05.04.2018

21 587,96

23 746,76

98486

27.02.2018

2174805681

27.02.2018

05.04.2018

19 048,20

20 953,02

98519

27.02.2018

2174805775

28.02.2018

05.04.2018

31 746,82

34 921,50

98547

01.03.2018

2174806258

01.03.2018

06.04.2018

67 303,25

74 033,58

98703

08.03.2018

2174806809

08.03.2018

17.04.2018

24 127,58

26 540,34

98704

08.03.2018

2174806817

08.03.2018

17.04.2018

66 033,38

72 636,72

1209708

08.03.2018

2174806880

09.03.2018

17.04.2018

7 619,24

8 381,16

98743

09.03.2018

2174806883

09.03.2018

17.04.2018

9 524,05

10 476,45

98767

12.03.2018

2174807203

12.03.2018

17.04.2018

6 349,36

6 984,30

98838

15.03.2018

2174807423

15.03.2018

17.04.2018

6 349,36

6 984,30

98899

19.03.2018

2174807824

19.03.2018

03.05.2018

50 794,91

55 874,40

98932

19.03.2018

2174807905

20.03.2018

03.05.2018

31 747,00

34 921,70

98962

21.03.2018

2174807970

21.03.2018

03.05.2018

12 698,80

13 968,68

98990

22.03.2018

2174808041

22.03.2018

03.05.2018

27 302,26

30 032,49

99022

23.03.2018

2174808108

23.03.2018

03.05.2018

22 857,84

25 143,62

99048

26.03.2018

2174808452

26.03.2018

03.05.2018

6 984,30

7 682,73

99085

26.03.2018

2174808525

27.03.2018

03.05.2018

6 349,40

6 984,34

99117

28.03.2018

2174808615

28.03.2018

03.05.2018

31 746,82

34 921,50

99146

29.03.2018

2174808695

29.03.2018

03.05.2018

31 747,00

34 921,70

99170

02.04.2018

2174809016

03.04.2018

17.05.2018

12 698,73

13 968,60

99204

04.04.2018

2174809088

04.04.2018

17.05.2018

38 096,40

41 906,04

99245

05.04.2018

2174809163

05.04.2018

17.05.2018

2 539,76

2 793,74

99342

10.04.2018

2174809644

10.04.2018

17.05.2018

44 445,80

48 890,38

99420

13.04.2018

2174809850

13.04.2018

17.05.2018

63 493,64

69 843,00

99520

18.04.2018

2174810341

18.04.2018

05.06.2018

31 747,00

34 921,70

99611

23.04.2018

2174810798

23.04.2018

05.06.2018

31 747,00

34 921,70

99897

07.05.2018

2174811932

07.05.2018

13.06.2018

6 349,40

6 984,34

99934

09.05.2018

2174811990

09.05.2018

13.06.2018

2 539,75

2 793,72

99989

11.05.2018

2174812131

11.05.2018

13.06.2018

19 048,09

20 952,90

100018

11.05.2018

2174812462

14.05.2018

19.06.2018

12 698,80

13 968,68

100067

16.05.2018

2174812591

16.05.2018

19.06.2018

31 746,82

34 921,50

100094

17.05.2018

2174812647

17.05.2018

03.07.2018

3 809,62

4 190,58

100152

21.05.2018

2174813023

21.05.2018

03.07.2018

31 747,00

34 921,70

100185

21.05.2018

2174813102

22.05.2018

03.07.2018

19 048,20

20 953,02

100462

04.06.2018

2174814580

04.06.2018

13.07.2018

34 921,50

38 413,65

100536

06.06.2018

2174814714

06.06.2018

13.07.2018

634,94

698,43

100629

11.06.2018

2174815144

11.06.2018

13.07.2018

31 746,82

34 921,50

100829

20.06.2018

2174815856

20.06.2018

24.07.2018

6 349,40

6 984,34

100858

21.06.2018

2174815910

21.06.2018

24.07.2018

38 096,18

41 905,80

100954

26.06.2018

2174816363

26.06.2018

24.07.2018

31 747,00

34 921,70

101083

02.07.2018

2174816916

02.07.2018

18.07.2018

34 286,56

37 715,22

101450

23.07.2018

2174818453

23.07.2018

04.09.2018

3 174,68

3 492,15

101531

25.07.2018

2174818631

26.07.2018

04.09.2018

22 857,71

25 143,48

101588

30.07.2018

2174818773

30.07.2018

17.08.2018

6 349,36

6 984,30

102026

20.08.2018

2174820818

20.08.2018

04.10.2018

3 174,68

3 492,15

102304

31.08.2018

2174822118

03.09.2018

17.10.2018

6 349,36

6 984,30

102824

26.09.2018

2174823957

26.09.2018

24.10.2018

3 809,64

4 190,60

102879

01.10.2018

2174824431

01.10.2018

23.10.2018

69 843,00

76 827,30

103126

11.10.2018

2174825209

11.10.2018

12.11.2018

31 747,00

34 921,70

1215059

12.10.2018

2174825590

15.10.2018

13.11.2018

6 349,36

6 984,30

1215419

25.10.2018

2174826402

26.10.2018

03.12.2018

6 349,36

6 984,30

103535

30.10.2018

2174826819

30.10.2018

05.12.2018

6 349,36

6 984,30

103771

09.11.2018

2174828043

09.11.2018

07.12.2018

12 063,86

13 270,25

103866

14.11.2018

2174828470

14.11.2018

06.12.2018

19 048,09

20 952,90

104091

23.11.2018

2174829203

23.11.2018

31.12.2018

31 746,82

34 921,50

1216911

14.12.2018

2174831463

17.12.2018

21.01.2019

6 349,40

6 984,34

104702

20.12.2018

2174831707

20.12.2018

25.01.2019

34 921,50

38 413,65

 

  • ViaPharma s.r.o., IČO 14888742, se sídlem Na Florenci 2116/15, 110 00 Praha 1

Číslo objednávky

Datum akceptace objednávky

Číslo faktury

Datum vystavení faktury

Datum uhrazení faktury

Cena Kč bez DPH

Cena Kč vč. DPH

97550

11.01.2018

1872200083

12.01.2018

01.03.2018

31 750,00

34 925,00

98118

07.02.2018

1872200298

08.02.2018

20.03.2018

1 270,00

1 397,00

104115

27.11.2018

1872202550

28.11.2018

31.12.2018

20 320,00

22 352,00

104446

10.12.2018

1872202654

10.12.2018

17.01.2019

95 250,00

104 775,00

 

  • PHOENIX lékárenský velkoobchod, s.r.o., IČO 45359326, se sídlem K Pérovně 945/7, 102 00 Praha 15

Číslo objednávky

Datum akceptace objednávky

Číslo faktury

Datum vystavení faktury

Datum uhrazení faktury

Cena Kč bez DPH

Cena Kč vč. DPH

98991

21.03.2018

1180015480

22.03.2018

03.05.2018

4 458,17

4 903,99

1216396

30.11.2018

1180093749

03.12.2018

08.01.2019

1 910,65

2 101,71

 

  • Alliance Healthcare s.r.o., IČO 14707420, se sídlem Podle Trati č.p. 624/7, 108 00 Praha 10

Číslo objednávky

Datum akceptace objednávky

Číslo faktury

Datum vystavení faktury

Datum uhrazení faktury

Cena Kč bez DPH

Cena Kč vč. DPH

99700

26.04.2018

511820936

26.04.2018

05.06.2018

31 687,50

34 856,25

99787

30.04.2018

511821919

30.04.2018

13.06.2018

31 687,50

34 856,25

99798

02.05.2018

511821960

02.05.2018

13.06.2018

6 337,55

6 971,30

100262

25.05.2018

511826054

25.05.2018

03.07.2018

31 687,50

34 856,25

100505

05.06.2018

511827938

05.06.2018

13.07.2018

3 168,75

3 485,63

100560

07.06.2018

511828310

07.06.2018

13.07.2018

31 687,73

34 856,50

100655

11.06.2018

511829366

12.06.2018

13.07.2018

3 168,77

3 485,65

100768

18.06.2018

511830574

18.06.2018

24.07.2018

31 687,73

34 856,50

1212367

26.06.2018

511832349

27.06.2018

25.07.2018

38 025,27

41 827,80

101143

04.07.2018

511833836

04.07.2018

20.08.2018

31 687,50

34 856,25

101172

09.07.2018

511834273

09.07.2018

20.08.2018

6 337,50

6 971,25

101204

10.07.2018

511834492

10.07.2018

20.08.2018

63 375,00

69 712,50

101259

11.07.2018

511834887

12.07.2018

20.08.2018

12 675,00

13 942,50

101321

16.07.2018

511835615

16.07.2018

15.08.2018

6 337,50

6 971,25

101393

19.07.2018

511836148

19.07.2018

04.09.2018

19 012,64

20 913,90

101614

30.07.2018

511838129

31.07.2018

04.09.2018

12 675,00

13 942,50

101641

01.08.2018

511838711

01.08.2018

05.09.2018

66 543,75

73 198,13

101825

08.08.2018

511840121

09.08.2018

20.09.2018

2 535,00

2 788,51

101841

09.08.2018

511840267

09.08.2018

20.09.2018

633,75

697,13

101852

10.08.2018

511840303

10.08.2018

20.09.2018

12 675,00

13 942,50

102139

24.08.2018

511842938

24.08.2018

05.10.2018

31 687,73

34 856,50

102245

30.08.2018

511843700

30.08.2018

10.10.2018

19 012,50

20 913,75

102303

03.09.2018

511844497

03.09.2018

12.10.2018

63 375,46

69 713,00

102339

04.09.2018

511844731

04.09.2018

12.10.2018

6 337,55

6 971,30

102395

06.09.2018

511845165

06.09.2018

17.10.2018

31 687,73

34 856,50

102540

12.09.2018

511846636

13.09.2018

18.10.2018

2 535,00

2 788,50

102574

14.09.2018

511846869

14.09.2018

19.10.2018

6 337,50

6 971,25

102666

19.09.2018

511847952

19.09.2018

25.10.2018

31 687,73

34 856,50

102796

25.09.2018

511849306

25.09.2018

24.10.2018

6 337,50

6 971,25

103034

08.10.2018

511852051

08.10.2018

12.11.2018

12 675,09

13 942,60

103155

12.10.2018

511852988

12.10.2018

13.11.2018

31 687,73

34 856,50

103248

17.10.2018

511854079

17.10.2018

26.11.2018

31 687,73

34 856,50

103274

18.10.2018

511854293

18.10.2018

27.11.2018

31 687,73

34 856,50

103587

01.11.2018

511857380

01.11.2018

07.12.2018

31 687,73

34 856,50

103649

05.11.2018

511857852

05.11.2018

18.12.2018

69 712,56

76 683,82

103678

06.11.2018

511858117

06.11.2018

18.12.2018

9 506,32

10 456,95

103734

08.11.2018

511858997

08.11.2018

18.12.2018

2 535,02

2 788,52

103802

12.11.2018

511859467

12.11.2018

19.12.2018

10 140,07

11 154,08

103893

15.11.2018

511860544

15.11.2018

07.12.2018

50 700,00

55 770,00

103932

16.11.2018

511860833

16.11.2018

06.12.2018

12 675,09

13 942,60

103963

19.11.2018

511861059

19.11.2018

31.12.2018

6 337,55

6 971,30

104061

22.11.2018

511862086

22.11.2018

31.12.2018

12 675,09

13 942,60

104090

23.11.2018

511862275

23.11.2018

31.12.2018

31 687,50

34 856,25

104114

27.11.2018

2311822577

27.11.2018

31.12.2018

11 407,58

12 548,34

104136

28.11.2018

511863121

28.11.2018

31.12.2018

12 675,00

13 942,50

104156

29.11.2018

511863144

29.11.2018

31.12.2018

12 675,09

13 942,60

104511

12.12.2018

511866207

12.12.2018

17.01.2019

6 337,55

6 971,30

104612

17.12.2018

511867361

17.12.2018

21.01.2019

63 375,45

69 713,00

3.             Obviněný rovněž pořídil v období od 1. 1. 2018 do 11. 9. 2018 léčivý přípravek LONQUEX (balení: 6MG INJ SOL ISP 1X0,6ML I) (dále jen „LONQUEX“) od společnosti PROMEDICA PRAHA GROUP, a.s., IČO 25099019, se sídlem Juárezova 1071/17, 160 00 Praha – Bubeneč

Číslo objednávky

Datum akceptace objednávky

Číslo faktury

Datum vystavení faktury

Datum uhrazení faktury

Cena Kč bez DPH

Cena Kč vč. DPH

2018-90-00111

23.01.2018

FV-3347/2018

23.01.2018

12.02.2018

189 243,30

208 167,63

2018-90-00288

22.02.2018

FV-7854/2018

22.02.2018

05.03.2018

283 864,95

312 251,45

2018-90-00396

14.03.2018

FV-10844/2018

14.03.2018

27.03.2018

181 471,70

199 618,87

2018-90-00470

03.04.2018

FV-13380/2018

03.04.2018

25.04.2018

362 943,40

399 237,74

2018-90-00493

09.04.2018

FV-14338/2018

09.04.2018

27.04.2018

90 735,85

99 809,44

2018-90-00500

12.04.2018

FV-15018/2018

12.04.2018

02.05.2018

90 735,85

99 809,44

2018-90-00527

18.04.2018

FV-15934/2018

18.04.2018

11.05.2018

181 471,70

199 618,87

2018-90-00557

27.04.2018

FV-17189/2018

27.04.2018

11.05.2018

87 245,00

95 969,50

2018-90-00570

02.05.2018

FV-17706/2018

02.05.2018

23.05.2018

348 980,00

383 878,00

2018-90-00583

04.05.2018

FV-18258/2018

04.05.2018

23.05.2018

87 245,00

95 969,50

2018-90-00610

14.05.2018

FV-19313/2018

14.05.2018

06.06.2018

174 490,00

191 939,00

2018-90-00646

23.05.2018

FV-20877/2018

23.05.2018

12.06.2018

87 245,00

95 969,50

2018-90-00680

01.06.2018

FV-22291/2018

01.06.2018

22.06.2018

174 490,00

191 939,00

2018-90-00700

06.06.2018

FV-23025/2018

06.06.2018

22.06.2018

174 490,00

191 939,00

2018-90-00715

14.06.2018

FV-24319/2018

14.06.2018

29.06.2018

174 490,00

191 939,00

2018-90-00732

20.06.2018

FV-25185/2018

20.06.2018

12.07.2018

174 490,00

191 939,00

2018-90-00774

28.06.2018

FV-26533/2018

28.06.2018

11.07.2018

87 245,00

95 969,50

2018-90-00794

03.07.2018

FV-27286/2018

03.07.2018

20.07.2018

174 490,00

191 939,00

2018-90-00840

20.07.2018

FV-29507/2018

20.07.2018

06.08.2018

87 245,00

95 969,50

2018-90-00846

24.07.2018

FV-29903/2018

24.07.2018

13.08.2018

174 490,00

191 939,00

2018-90-00863

27.07.2018

FV-30365/2018

27.07.2018

13.08.2018

87 245,00

95 969,50

2018-90-00885

02.08.2018

FV-31321/2018

02.08.2018

31.08.2018

523 470,00

575 817,00

2018-90-00905

09.08.2018

FV-32274/2018

09.08.2018

05.09.2018

174 490,00

191 939,00

2018-90-00951

28.08.2018

FV-34671/2018

28.08.2018

11.09.2018

174 490,00

191 939,00

2018-90-00971

03.09.2018

FV-35372/2018

03.09.2018

26.09.2018

348 980,00

383 878,00

2018-90-00999

11.09.2018

FV-36759/2018

11.09.2018

03.10.2018

174 490,00

191 939,00

II.             Správní řízení vedené Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže

4.             Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“) k výkonu dozoru nad dodržováním pravidel stanovených zákonem a zadávacími podmínkami, jakož i k projednání přestupků podle zákona a k ukládání pokut za jejich spáchání, obdržel dne 18. 8. 2020 podnět s žádostí o prošetření postupu obviněného mj. v souvislosti s nákupem léčivého přípravku DIPHERELINE, NORADRENALIN a LONQUEX v období od 1. 1. 2018 do 31. 12. 2018 evidovaný Úřadem pod sp. zn. ÚOHS-P0406/2020/VZ (dále jen „podnět“).

5.             Vzhledem k tomu, že z obsahu dokumentace související s pořízením léčivých přípravků DIPHERELINE, NORADRENALIN a LONQUEX a příslušných vyjádření obviněného získal Úřad pochybnost, zda se obviněný nedopustil pokračování v přestupku podle § 268 odst. 1 písm. a) zákona při pořizování léčivých přípravků DIPHERELINE a NORADRENALIN v období od 1. 1. 2018 do 31. 12. 2018 a LONQUEX v období od 1. 1. 2018 do 11. 9. 2018, zahájil v této věci správní řízení z moci úřední vedené pod sp. zn. ÚOHS-S0532/2022/VZ, ÚOHS-S0583/2022/VZ a ÚOHS-S0618/2022/VZ.

6.             Usnesením č. j. ÚOHS-06128/2023/536 ze dne 13. 2. 2023 Úřad spojil výše uvedená správní řízení do společného správního řízení vedeného pod sp. zn. ÚOHS-S0532/2022/VZ (dále jen „správní řízení“).

7.             Blíže k průběhu jednotlivých správních řízení odkazuji na bod 4 a násl. odůvodnění rozhodnutí Úřadu sp. zn. ÚOHS-S0532/2022/VZ, č. j. ÚOHS-08975/2023/500 ze dne 3. 3. 2023 (dále jen „napadené rozhodnutí“).

III.           Napadené rozhodnutí

8.             Dne 3. 3. 2023 vydal Úřad napadené rozhodnutí. Výrokem I napadeného rozhodnutí Úřad rozhodl, že se obviněný dopustil pokračování v přestupku podle § 268 odst. 1 písm. a) zákona tím, že nedodržel pravidlo pro zadání veřejné zakázky stanovené v § 2 odst. 3 zákona, když v období od 1. 1. 2018 do 6. 12. 2018 úplatně pořídil na základě objednávek uvedených v bodu 1 odůvodnění tohoto rozhodnutí léčivý přípravek DIPHERELINE bez provedení zadávacího řízení nebo jiného možného postupu předvídaného v § 2 odst. 3 zákona, přičemž tím mohl ovlivnit výběr dodavatele a byly naplněny znaky zadání veřejné zakázky na dodávku předmětného léčivého přípravku prostřednictvím uvedených objednávek.

9.             Výrokem II napadeného rozhodnutí Úřad rozhodl, že se obviněný dopustil pokračování v přestupku podle § 268 odst. 1 písm. a) zákona tím, že nedodržel pravidlo pro zadání veřejné zakázky stanovené v § 2 odst. 3 zákona, když v období od 1. 1. 2018 do 20. 12. 2018 úplatně pořídil na základě objednávek uvedených v bodu 2 odůvodnění tohoto rozhodnutí léčivý přípravek NORADRENALIN bez provedení zadávacího řízení nebo jiného možného postupu předvídaného v § 2 odst. 3 zákona, přičemž tím mohl ovlivnit výběr dodavatele a byly naplněny znaky zadání veřejné zakázky na dodávku předmětného léčivého přípravku prostřednictvím uvedených objednávek.

10.         Výrokem III napadeného rozhodnutí Úřad rozhodl, že se obviněný dopustil pokračování v přestupku podle § 268 odst. 1 písm. a) zákona tím, že nedodržel pravidlo pro zadání veřejné zakázky stanovené v § 2 odst. 3 zákona, když v období od 1. 1. 2018 do 11. 9. 2018 úplatně pořídil na základě objednávek uvedených v bodu 3 odůvodnění tohoto rozhodnutí léčivý přípravek LONQUEX bez provedení zadávacího řízení nebo jiného možného postupu předvídaného v § 2 odst. 3 zákona, přičemž tím mohl ovlivnit výběr dodavatele a byly naplněny znaky zadání veřejné zakázky na dodávku předmětného léčivého přípravku prostřednictvím uvedených objednávek.

11.         Výrokem IV napadeného rozhodnutí Úřad obviněnému uložil pokutu ve výši 40 000 Kč. Výrokem V napadeného rozhodnutí Úřad obviněnému uložil uhradit náklady řízení ve výši 1 000 Kč.

12.         V odůvodnění výroku I napadeného rozhodnutí Úřad nejdříve představil rozdíl mezi veřejnými zakázkami pravidelné povahy ve smyslu § 19 odst. 1 zákona a nákupy nahodilými podle § 19 odst. 3 zákona. Úřad dospěl k závěru, že léčivý přípravek DIPHERELINE nenakupoval obviněný v předmětném období nahodile, ale šlo o léky, o kterých věděl, že je potřebuje pro zajištění léčby pacientů. Výklad obviněného o nahodilém plnění by fakticky popřel smysl zákona, jelikož by téměř jakékoliv plnění bylo možno pořizovat s odkazem na uvedenou výjimku. Aby se dalo posoudit, zda se v případě léků jedná o plnění stejného druhu, Úřad určil, zda mají stejnou účinnou látku, respektive zda náleží do stejné ATC skupiny na nejnižší úrovni. Při výpočtu předpokládané hodnoty u jednotlivých veřejných zakázek Úřad vycházel z celkové ceny, kterou obviněný reálně uhradil za dodávky stejného druhy, tj. dodávky léků náležících do příslušné ATC skupiny (tedy nejen léčivého přípravku DIPHERELINE, ale i dalších léčivých přípravků spadajících do dané ATC skupiny, jak je uvedeno v bodu 64 odůvodnění napadeného rozhodnutí) během 12 měsíců předcházejících datu zadání konkrétní veřejné zakázky. Všechny objednávky (veřejné zakázky) uvedené v bodu 1 odůvodnění napadeného rozhodnutí přesáhly limit pro veřejnou zakázku malého rozsahu. Byly splněny i další znaky skutkové podstaty přestupku podle § 268 odst. 1 písm. a) zákona. Postup obviněného pak naplnil všechny znaky pokračování v přestupku ve smyslu § 7 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o přestupcích“). Stejné právní posouzení Úřad uvedl i k výroku II a III napadeného rozhodnutí, přičemž zde zohlednil odlišné skutkové okolnosti.

13.         V odůvodnění k výroku IV napadeného rozhodnutí Úřad vyložil úvahy, které ho vedly k určení výše pokuty. Úřad ukládal pokutu za přestupek uvedený ve výroku III napadeného rozhodnutí jako za přestupek nejpřísněji trestný. K ostatním přestupkům přihlédl jako k přitěžující okolnosti. Úřad zohlednil závažnost přestupku a následky jeho spáchání. Jako polehčující okolnost Úřad zohlednil, že obviněný sám upustil od nezákonného postupu. Úřad také přihlédl k době, která uplynula od spáchání pokračování v přestupku, souběhu s jinými přestupky a ekonomické situaci obviněného.

IV.          Rozklad obviněného

14.         Dne 20. 3. 2023 obdržel Úřad rozklad obviněného z téhož dne proti napadenému rozhodnutí. Ze správního spisu vyplývá, že napadené rozhodnutí bylo obviněnému doručeno dne 3. 3. 2023. Rozklad byl tedy podán v zákonné lhůtě.

Námitky rozkladu

15.         Podle obviněného je specifikem nákupu léčivých přípravků problematika vymezení, co je dodávkou stejného druhu. Obviněný cituje Metodické doporučení Úřadu pro nákup léčivých přípravků v režimu zákona (dále jen „metodika“), kde Úřad uvedl, že tato otázka je složitá a vymezení dodávek stejného druhu ve vztahu k jedné ATC skupině na nejnižší úrovni není jediným možným řešením. Podle této metodiky mohou soudy zaujmout odlišné stanovisko, kterým by byl Úřad vázán. Ani Úřad tedy neví přesně, co je dodávkou stejného druhu. V takovém případě se postup Úřadu jeví jako nepřiměřeně přísný, když navíc k jednání obviněného docházelo v roce 2018 a metodika, která považuje otázku za spornou, byla vydána v roce 2022.

16.         Obviněný namítá, že současná aplikace § 18 odst. 3 a § 19 zákona není vyloučena. Úřad se v napadeném rozhodnutí s touto otázkou vypořádal nedostatečně. Podle obviněného na danou situaci dopadá § 18 odst. 3 zákona. Obviněný v roce 2017 zahájil zadávací řízení na léky v hodnotě více než 2,5 miliardy Kč, v roce 2018 pak za více než 1,3 miliardy Kč. Nákupy předmětných léčivých přípravků jsou bezpochyby do výše 20 % z těchto hodnot. Není zřejmé, z jakého ustanovení vyplývá úvaha Úřadu, že na části lze dělit jen zakázky, které tvoří funkční celek.

17.         Za relevantní období obviněný pořídil léčivý přípravek DIPHERELINE v hodnotě 2 630 215,52 Kč bez DPH. Stanovení předpokládané hodnoty způsobem dle napadeného rozhodnutí je jen jednou z možností. V daném období obviněný připravoval řádné zadávací řízení na nákup tohoto léčivého přípravku a nemohl předvídat, kdy bude smlouva uzavřena a potřeba dodávek na základě objednávek skončí. Měl přitom reálný předpoklad, že dodávka léčivého přípravku nepřesáhne za období od zjištění, že bude nutné vypsat zadávací řízení, do uzavření smlouvy, částku stanovenou nařízením vlády. Pokud by měl při každé objednávce postupovat dle režimu nastíněného v napadeném rozhodnutí, nezajistil by řádnou péči o pacienty v době do uzavření řádné smlouvy. Zákon nezakazuje provádění dílčích nákupů dle svých potřeb v době plánování zakázky v otevřeném řízení. Jde o části veřejné zakázky ve smyslu § 18 odst. 3 zákona.

18.         Za relevantní období obviněný pořídil léčivý přípravek NORADRENALIN v hodnotě 2 923 780,45 Kč bez DPH. Obviněný se snažil léčivý přípravek soutěžit již od roku 2017. Zadávací řízení ale muselo být zrušeno, neboť jediný účastník překročil maximální přípustnou nabídkovou cenu. V novém zadávacím řízení byla smlouva uzavřena v roce 2019, do té doby probíhaly nákupy na základě objednávek dle dostupnosti na trhu. Námitky obviněného jsou dále stejné jako u léčivého přípravku DIPHERELINE.

19.         Léčivý přípravek LONQUEX začal obviněný odebírat v roce 2017. Jakmile zjistil, že plnění dosáhlo nadlimitní hodnoty, zahájil přípravu zadávacího řízení. V přezkoumávaném období objednával léky dle aktuální dostupnosti na základě provedeného průzkumu za nejnižší nabídkovou cenu. Poté objednávky probíhaly dle uzavřené smlouvy. Námitky obviněného jsou dále stejné jako u léčivého přípravku DIPHERELINE.

Závěr rozkladu

20.         Obviněný navrhuje, aby předseda Úřadu napadené rozhodnutí zrušil a věc vrátil Úřadu k dalšímu řízení, respektive aby napadené rozhodnutí změnil v tom smyslu, že se obviněný nedopustil porušení zákona.

V.            Řízení o rozkladu

21.         Úřad po doručení rozkladu neshledal podmínky pro postup podle § 87 správního řádu a podle § 88 téhož zákona předal spis se svým stanoviskem předsedovi Úřadu k rozhodnutí o rozkladu.

Stanovisko předsedy Úřadu

22.         Po projednání rozkladu a veškerého spisového materiálu rozkladovou komisí jmenovanou podle § 152 odst. 3 správního řádu a po posouzení případu ve všech jeho vzájemných souvislostech jsem podle § 98 odst. 1 zákona o přestupcích přezkoumal soulad napadeného rozhodnutí a řízení, které vydání napadeného rozhodnutí předcházelo, s právními předpisy a dále správnost uvedených výroků napadeného rozhodnutí a s přihlédnutím k návrhu rozkladové komise jsem dospěl k následujícímu závěru.

23.         Úřad tím, že napadeným rozhodnutím rozhodl tak, jak je v něm uvedeno, rozhodl správně a v souladu se zákonem. V další části odůvodnění tohoto rozhodnutí jsou v podrobnostech rozvedeny důvody, pro které jsem přistoupil k zamítnutí rozkladu a potvrzení napadeného rozhodnutí. 

VI.          K námitkám rozkladu

K výrokům I–III napadeného rozhodnutí

24.         Podle obviněného je specifikem nákupu léčivých přípravků problematika vymezení, co je dodávkou stejného druhu. Obviněný cituje metodiku, kde Úřad uvedl, že tato otázka je složitá a vymezení dodávek stejného druhu ve vztahu k jedné ATC skupině na nejnižší úrovni není jediným možným řešením. Podle této metodiky mohou soudy zaujmout odlišné stanovisko, kterým by byl Úřad vázán. Ani Úřad tedy neví přesně, co je dodávkou stejného druhu. V takovém případě se postup Úřadu jeví jako nepřiměřeně přísný, když navíc k jednání obviněného docházelo v roce 2018 a metodika, která považuje otázku za spornou, byla vydána v roce 2022.

25.         Konstatuji, že otázka určení dodávek stejného druhu v případě léčivých přípravků je skutečně otázkou složitou, což dokazuje již jen fakt, že se jí metodika Úřadu věnuje. Z metodiky vyplývá, že Úřad při jejím řešení vycházel primárně z konzultací jak se Státním ústavem pro kontrolu léčiv, tak s poskytovateli zdravotní péče. Na základě těchto konzultací Úřad dospěl k tomu, že dodávky stejného druhu představují v této oblasti dodávky léčivých přípravků zařazených do jedné ATC skupiny na páté (nejnižší) úrovni. Nejde tedy jen o závěr Úřadu, ale o závěry odborných institucí, které se léčivými přípravky a léčivy obecně zabývají.

26.         Úřad v metodice pro úplnost dodal, že dané řešení je pouze jedno z možných a soudy mohou zaujmout stanovisko odlišné (fakticky přísnější). Obviněný ale tuto skutečnost prezentuje tak, že Úřad neví, co je dodávkou stejného druhu. S tím však nemohu souhlasit.

27.         Úřad musel s ohledem na realitu zadávání veřejných zakázek na léčivé přípravky přistoupit k určení, jak bude na dodávku stejného druhu v případě léčivých přípravků nahlížet. Tento postup Úřad deklaroval a jako takový uplatňuje a bude uplatňovat v budoucnu. Stejně jako u jiných otázek však může dojít ke korekcím závěrů Úřadu, které v konečném důsledku mohou jeho praxi změnit. Tak tomu ale je u výkladu zákona běžně. Je možné zmínit například často sporný výklad § 46 zákona, kde ke korekcím právního výkladu Úřadu v minulosti docházelo. Úřad má za to, že jeho výklad je správný, a proto jej aplikuje. Správní soudy ale mohou vždy dospět k závěru odlišnému, taková je jejich pravomoc. To ale neznamená, že by Úřad výklad, který považuje za správný, neměl aplikovat do doby jeho potvrzení soudem. Při přezkumu napadeného rozhodnutí jsem nedospěl k tomu, že by byl závěr Úřadu nesprávný, nadto obviněný ani jiné konkrétní východisko nenabízí.

28.         Nesouhlasím ani s námitkou nepřiměřené přísnosti postupu Úřadu s ohledem na složitost otázky dodávek stejného druhu a možných jiných přístupů k ní. Skutečně nelze popřít, že existují i jiné varianty posouzení této otázky, to však neznamená, že do jejího definitivního vyřešení (které lze v aktuální situaci zajistit pouze soudním přezkumem či výslovnou zákonnou úpravou) by ji Úřad měl přehlížet a zadávání veřejných zakázek mimo režim zákona aprobovat. Je totiž zřejmé, že obviněný měl tak jako tak k výpočtu předpokládaných hodnot jednotlivých zakázek pravidelné povahy přistoupit s ohledem na dodávky stejného druhu. Z opakovaných vyjádření obviněného ale vyplývá, že tak neučinil, a to ani ve vztahu k ATC skupině či jiným možnostem takového určení. Obviněný podle všeho naopak spoléhal na to, že mohl využít výjimky podle § 18 odst. 3 nebo § 19 odst. 3 zákona. To ale bylo Úřadem správně odmítnuto.

29.         Obviněný dále namítá, že současná aplikace § 18 odst. 3 a § 19 zákona není vyloučena. Úřad se měl v napadeném rozhodnutí vypořádat s touto otázkou nedostatečně. Podle obviněného na danou situaci dopadá § 18 odst. 3 zákona. Obviněný v roce 2017 zahájil zadávací řízení na léky v hodnotě více než 2,5 miliardy Kč, v roce 2018 pak za více než 1,3 miliardy Kč. Nákupy předmětných léčivých přípravků jsou bezpochyby do výše 20 % z těchto hodnot. Není zřejmé, z jakého ustanovení vyplývá úvaha Úřadu, že na části lze dělit jen zakázky, které tvoří funkční celek.

30.         Považuji za nutné nejprve v obecnosti reagovat na argument obviněného týkající se možnosti současné aplikace § 18 odst. 3 a § 19 zákona. Celé ustanovení § 18 zákona se vztahuje ke stanovení předpokládané hodnoty veřejné zakázky rozdělené na části, tedy jde o speciální ustanovení k obecnému § 16 zákona. Stejně tak § 19 zákona je speciálním ustanovením vztahujícím se ke stanovení předpokládané hodnoty veřejných zakázek pravidelné povahy. Zatímco v případě zakázek rozdělených na části zákon jako kritérium pro výpočet předpokládané hodnoty využívá tzv. funkční celek, v případě zakázek pravidelné povahy to jsou dodávky nebo služby stejného druhu.

31.         Tyto dvě kategorie (funkční celek a dodávky nebo služby stejného druhu) nelze zaměňovat a ani zákonodárce tak nečiní, nýbrž zcela zřejmě je nastavil rozdílně. U veřejné zakázky pravidelné povahy se funkční celek vůbec neřeší a každá veřejná zakázka tak obstojí samostatně. Taková zakázka má vždy svůj vlastní význam a obviněný ji může zadávat každou zvlášť v samostatném zadávacím řízení, byť z praktických a časových důvodů tomu tak často nebude (jak zmiňuje i obviněný, když uvádí nutnost zajištění léčivých přípravků, což ale lze efektivně a zákonně činit prostřednictví rámcové dohody či dynamického nákupního systému). Právě pro souvislost plnění umožňuje zákon u částí funkčního celku postup podle § 18 odst. 3 a umožňuje zadat část celku v režimu odpovídajícím této části za splnění podmínek § 18 odst. 3 zákona. Zakázky pravidelné povahy jsou naproti tomu zakázkami zcela samostatnými, což je vyjádřeno i systematikou zákona. U zakázek pravidelné povahy navíc bude podléhat režimu zákona například i objednávka s cenou 50 000 Kč, pokud obviněný v předchozích 12 měsících plnění stejného druhu zadal v celkové hodnotě, která překračuje limity pro veřejnou zakázku malého rozsahu. Počítání předpokládaných hodnot je tak v případě § 18 a § 19 zákona zásadně odlišné a ve svém důsledku se vztahuje na různé typy zakázek. Opakuji, že každá veřejná zakázka pravidelné povahy má vždy svou samostatnou funkci a smysl, což je zásadní rozdíl oproti veřejným zakázkám rozděleným na části, které jsou spojeny kritériem funkčního celku.

32.         Ačkoliv zákon výslovně nevylučuje současnou aplikaci § 18 a § 19 zákona, pro výše uvedené souhlasím s Úřadem, že tato dvě ustanovení kombinovat nelze. Nelze tedy například ani zadávat zakázku pravidelné povahy v rámci zakázky rozdělené na části v režimu § 18 odst. 3 zákona, jak uvádí obviněný.

33.         Nadto argumentace obviněného ani nedává v jeho případě smysl. Obviněný uvádí, že ke stanovení předpokládaných hodnot může použít § 19 zákona a v režimu do 20 % může zadávat podle § 18 odst. 3 zákona dle hodnoty jednotlivých částí. Obviněný zcela pomíjí, že i v jím nastíněném postupu by musel u konkrétní objednávky stanovit předpokládanou hodnotu podle § 19 odst. 1 zákona. Stejně tak obviněný pomíjí druhou podmínku aplikace § 18 odst. 3 zákona, a to že předpokládaná hodnota jednotlivé části musí být nižší než částka stanovená nařízením vlády. Jestliže by tedy byl obviněný povinen stanovit předpokládanou hodnotu jednotlivé objednávky podle § 19 odst. 1 zákona, nikdy by v právě řešeném případě nesplnil danou podmínku, neboť z bodů 73, 98 a 123 odůvodnění napadeného rozhodnutí vyplývá, že tyto předpokládané hodnoty vždy přesáhly limit stanovený v § 5 písm. a) nařízení vlády č. 172/2016 Sb., o stanovení finančních limitů a částek pro účely zákona o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů pro jednotlivou část veřejné zakázky, která nemusí být zadávána postupy odpovídajícími celkové předpokládané hodnotě veřejné zakázky podle § 18 odst. 3 zákona. Argumentaci obviněného tudíž považuji za účelovou a ani tak nenaplňující požadavky zákona.

34.         K dalším námitkám týkajícím se nákupu léčivých přípravků DIPHERELINE a NORADRENALIN uvádím, že situaci, kdy nebyly zajištěny nákupy předmětných léčivých přípravků na základě zákonem předpokládaného zadávacího řízení, si obviněný způsobil sám tím, že dané zadávací řízení nezahájil včas. Nelze nejdříve postupovat mimo režim zákona a poté ve chvíli, kdy podle něj již zadavatel postupovat chce, se odvolávat na to, že dosažení takového stavu trvá a v době do uzavření smlouvy je nutné nakupovat mimo zadávací řízení. Tento stav způsobil jen a pouze obviněný a nelze k němu přihlížet. Tato skutečnost by mohla být toliko polehčující okolností spočívající v tom, že obviněný od nezákonného postupu sám upustil.

35.         Upozornit lze i na rozpornou argumentaci obviněného týkající se důvodů údajné zákonnosti jeho postupu. Obviněný na jedné straně uvádí, že se snažil lék soutěžit již od prosince roku 2017, na druhé straně ale poukazuje na to, že zadávání léčivého přípravku bylo v souladu s výjimkou podle § 18 odst. 3 zákona. Ačkoliv tedy obviněný věděl, že je nutné zadat léčivý přípravek NORADRENALIN v zadávacím řízení podle zákona a jeho kroky k tomu směřovaly, poté, co neukončil zadávací řízení uzavřením smlouvy (došlo ke zrušení zadávacího řízení), postupoval mimo režim zákona. Obviněný už ale neuvádí, proč i předtím nevyužil výjimky, na kterou se nyní odvolává, respektive v čem byly situace odlišné. Mám za to, že situace odlišné nebyly. Obviněný byl v předmětném období povinen zadat nákupy léčivého přípravku NORADRENALIN v zadávacím řízení, a pokud tak neučinil, porušil zákon. Obdobně i proto neobstojí ani námitka obviněného vztahující se k tomu, že metodika byla vydána v roce 2022 a k přezkoumávanému jednání zadavatele docházelo v roce 2018. Metodika nic nezměnila na způsobu stanovení předpokládané hodnoty u veřejných zakázek pravidelné povahy, pouze upřesnila, jak bude Úřad nahlížet na dodávky stejného druhu v případě léčivých přípravků. Už v roce 2018 ale byl zadavatel povinen podle zákona postupovat (a z výše uvedeného vyplývá, že si toho byl vědom), přičemž je zřejmé, že tak nečinil.

36.         K dílčí námitce týkající se léčivého přípravku LONQUEX odkazuji na závěry uvedené výše, neboť námitky obviněného se v této části opakují s těmi již vypořádanými. I tuto námitku tedy odmítám jako nedůvodnou.

37.         Nad rámec rozkladových námitek jsem přezkoumal i posouzení postupu obviněného jako pokračování v přestupku. Úřad správně konstatoval naplnění podmínek pro uplatnění institutu pokračování v přestupku, což přezkoumatelně odůvodnil ve vztahu k jednotlivým lékům v bodech 79-87, 104-112 a 129-137 odůvodnění napadeného rozhodnutí. S argumentací Úřadu se proto ztotožňuji i v této části.

K výrokům IV a V napadeného rozhodnutí

38.         Obviněný v rozkladu nepředložil konkrétní výhrady proti pokutě, přezkoumal jsem tedy její výši v souladu s požadavky právních předpisů, stejně jako úvahy, které Úřad k jejímu uložení vedly.

39.         Důvody, které Úřad vedly k uložení konkrétní výše pokuty, jsou uvedeny v bodech 138–164 odůvodnění napadeného rozhodnutí. Úřad uložil pokutu za přestupek uvedený ve výroku III napadeného rozhodnutí, a to s ohledem na to, že jde o přestupek nejpřísněji trestný (lze za něj uložit vyšší pokutu než za zbylé dva přestupky). Úřad dále posoudil závažnost přestupku, přičemž dospěl k tomu, že se jedná o přestupek s vysokou mírou závažnosti, a to s ohledem na to, že obviněný svým jednáním nepostupoval při poptávání předmětu plnění veřejné zakázky v zadávacím řízení dle zákona nebo jiným zákonem předvídaným postupem. Chráněný zájem spočívající v zachování efektivní hospodářské soutěže je základním předpokladem transparentního vynakládání veřejných prostředků. Úřad také přihlédl k následkům spáchání přestupku.

40.         Úřad zohlednil i polehčující okolnost spočívající v tom, že obviněný od nezákonného postupu při zadávání veřejných zakázek na pořizování léčivého přípravku LONQUEX sám upustil, když k nákupu tohoto léčivého přípravku uzavřel na základě zadávacího řízení dne 20. 9. 2018 kupní smlouvu. Úřad také zohlednil jako polehčující okolnost dobu, která uplynula mezi spácháním přestupku a potrestáním obviněného. Úřad neopomněl ověřit ekonomickou situaci obviněného a posoudit, zda nemůže být uložená pokuta považována za pokutu s likvidačním charakterem, přičemž dospěl k závěru, že tomu tak není a pokuta zároveň naplňuje požadované funkce. Úřad také konstatoval, že přestupek dle výroku III napadeného rozhodnutí je v souběhu se dvěma přestupky konstatovanými rozhodnutími Úřadu č. j. ÚOHS-35970/2022/500 ze dne 14. 10. 2022 a č. j. ÚOHS-38498/2022/500 ze dne 1. 11. 2022.

41.         Mám za to, že Úřad při stanovování výše pokuty správně přihlédl k povaze a závažnosti spáchaného přestupku, přičemž shledal, že se jedná o přestupek typově velmi závažný. Obviněný porušil právem chráněný zájem na řádné hospodářské soutěži. Následkem postupu obviněného pak mohlo dojít k omezení okruhu potenciálních dodavatelů, a tedy k potenciálnímu vyloučení řádné hospodářské soutěže. Úřad také správně zohlednil přitěžující a polehčující okolnosti.

42.         Vzhledem k tomu, že nemám ani z jiných důvodů za to, že by uložená pokuta vykazovala znaky nezákonnosti, konstatuji, že je přezkoumatelně odůvodněná a vyhovující požadavkům zákona a funkcím, které má naplňovat.

43.         S ohledem na akcesoritu výroku V napadeného rozhodnutí o náhradě nákladů řízení jsem přistoupil k přezkoumání i tohoto výroku. Shledávám, že Úřad správně a na základě přezkoumatelných úvah a odkazů na zákonná a podzákonná ustanovení stanovil obviněnému povinnost uhradit náhradu nákladů řízení ve výši 1 000 Kč, a to s ohledem na fakt, že správní řízení bylo vyvoláno porušením právní povinnosti obviněného.

VII.        Závěr

44.         Po zvážení všech aspektů dané věci a po zjištění, že Úřad rozhodl správně a v souladu se zákonem, nebyly shledány důvody pro změnu nebo zrušení napadeného rozhodnutí. Rozhodl jsem proto tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto rozhodnutí.

 

Poučení 

Proti tomuto rozhodnutí se nelze podle § 91 odst. 1, ve spojení s § 152 odst. 5 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, dále odvolat.

 

 

 

otisk úředního razítka

 

 

 

 

doc. JUDr. PhDr. Petr Mlsna, Ph.D.

předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

 

 

 

 

 

Obdrží

Fakultní nemocnice v Motole, V Úvalu 84/1, 150 00 Praha – Motol

 

Vypraveno dne

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy



[1] Objednávka vystavena dne 26. 9. 2018.

[2] Objednávka vystavena dne 4. 10. 2018.

[3] Objednávka vystavena dne 18. 10. 2018.

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en