číslo jednací: 18329/2024/500
spisová značka: S0355/2024/VZ

Instance I.
Věc Ruční směrový rušič bezpilotních systémů - nákup
Účastníci
  1. Česká republika – Ministerstvo obrany
  2. Ing. Dan Richter
  3. URC Systems, spol. s r.o.
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 257 písm. d) zákona č. 134/2016 Sb.
Rok 2024
Datum nabytí právní moci 14. 6. 2024
Související rozhodnutí 22915/2024/161
18329/2024/500
Dokumenty file icon 2024_S0355.pdf 252 KB

Spisová značka:  ÚOHS-S0355/2024/VZ

 

 

Číslo jednací:      ÚOHS-18329/2024/500

 

Brno  3. 5. 2024

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 28. 4. 2024 na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou

  • zadavatel – Česká republika – Ministerstvo obrany, IČO 60162694, se sídlem Tychonova 221/1, Hradčany, 160 00 Praha 6,
  • navrhovatel – Ing. Dan Richter, IČO 61298484, se sídlem Trojická 386/1, 128 00 Praha 2,
  • vybraný dodavatel – URC Systems, spol. s r.o., IČO 25547526, se sídlem Vrahovická 825/156b, 798 11 Prostějov,

ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „Ruční směrový rušič bezpilotních systémů - nákup“ v užším řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 7. 12. 2023 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 11. 12. 2023 pod ev. č. Z2023-056216 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 12. 12. 2023 pod ev. č. 2023/S 239-751607,

vydává toto:

usnesení:

Správní řízení se podle § 257 písm. d) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť k návrhu navrhovatele – Ing. Dan Richter, IČO 61298484, se sídlem Trojická 386/1, 128 00 Praha 2 – ze dne 28. 4. 2024 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Česká republika – Ministerstvo obrany, IČO 60162694, se sídlem Tychonova 221/1, Hradčany, 160 00 Praha 6 – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Ruční směrový rušič bezpilotních systémů - nákup“ v užším řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 7. 12. 2023 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 11. 12. 2023 pod ev. č. Z2023-056216 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 12. 12. 2023 pod ev. č. 2023/S 239-751607, zasílanému Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže před uzavřením smlouvy na citovanou veřejnou zakázku nebyl připojen doklad o doručení námitek zadavateli.

 

Odůvodnění

1.              Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), obdržel dne 28. 4. 2024 návrh navrhovatele – Ing. Dan Richter, IČO 61298484, se sídlem Trojická 386/1, 128 00 Praha 2 (dále jen „navrhovatel“) – z téhož dne na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Česká republika – Ministerstvo obrany, IČO 60162694, se sídlem Tychonova 221/1, Hradčany, 160 00 Praha 6 (dále jen „zadavatel“), učiněných při zadávání veřejné zakázky „Ruční směrový rušič bezpilotních systémů - nákup“ v užším řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 7. 12. 2023 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 11. 12. 2023 pod ev. č. Z2023-056216 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 12. 12. 2023 pod ev. č. 2023/S 239-751607 (dále jen „veřejná zakázka“).

2.              Dnem 28. 4. 2024, kdy Úřad návrh obdržel, bylo podle § 249 zákona ve spojení s § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele.

3.              Navrhovatel v návrhu brojí proti zadávacím podmínkám veřejné zakázky, proti údajně nezákonnému postupu zadavatele a rovněž proti rozhodnutí o výběru dodavatele – URC Systems, spol. s r.o., IČO 25547526, se sídlem Vrahovická 825/156b, 798 11 Prostějov (dále jen „vybraný dodavatel“). Navrhovatel má za to, že zadávací podmínky veřejné zakázky jsou nezákonné a že zadavatel v souvislosti s vysvětlením zadávací dokumentace postupoval v rozporu se zákonem. Dále navrhovatel v návrhu napadá výběr dodavatele, neboť má za to, že veřejná zakázka byla „ušita na míru“ právě vybranému dodavateli.

4.              Účastníky správního řízení jsou podle § 256 zákona:

  • zadavatel,
  • navrhovatel,
  • vybraný dodavatel.

5.              Zahájení správního řízení oznámil Úřad jeho účastníkům přípisem ze dne 30. 4. 2024.

6.              Úřad přezkoumal náležitosti návrhu a na základě zjištěných skutečností konstatuje, že návrh na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání předmětné veřejné zakázky nesplňuje podmínky stanovené v § 251 odst. 1 zákona, neboť jeho součástí není (coby zákonem vyžadovaná náležitost návrhu) doklad o doručení námitek zadavateli, a proto mu nezbylo než správní řízení zastavit. Ke svému rozhodnutí Úřad uvádí následující rozhodné skutečnosti.

7.              Podle § 251 odst. 1 zákona návrh vedle obecných náležitostí podání stanovených správním řádem musí obsahovat označení zadavatele, v čem je spatřováno porušení zákona, v jehož důsledku navrhovateli vznikla nebo hrozí újma na jeho právech, návrhy na provedení důkazů, a čeho se navrhovatel domáhá. Navrhovatel je povinen k návrhu připojit v elektronické podobě písemné důkazní prostředky, jejichž provedení navrhl, nejsou-li součástí dokumentace o zadávacím řízení. Součástí návrhu je doklad o složení kauce podle § 255 odst. 1 nebo 2 zákona a v případě návrhu zasílaného Úřadu před uzavřením smlouvy na veřejnou zakázku rovněž doklad o doručení námitek zadavateli.

8.              Z dikce § 251 odst. 1 věty třetí zákona tak vyplývá, že součástí návrhu zasílaného Úřadu před uzavřením smlouvy na veřejnou zakázku je mj. doklad o doručení námitek zadavateli.

9.              Podle § 257 písm. d) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže k návrhu zasílanému Úřadu před uzavření smlouvy na veřejnou zakázku není připojen doklad o doručení námitek zadavateli.

10.          Úřad dne 28. 4. 2024 obdržel od navrhovatele prostřednictvím datové schránky datovou zprávu obsahující:

  • návrh navrhovatele,
  • přílohu k návrhu navrhovatele s názvem „41477_28_Odpověď_na_dotaz_č_3.pdf“, jejímž obsahem bylo „Vysvětlení zadávací dokumentace, prostřednictvím kterého zadavatel současně provádí částečnou změnu zadávacích podmínek podle § 99 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ,zákonʻ)“ ze dne 6. 3. 2024,
  • přílohu k návrhu navrhovatele s názvem „41477_34_Odpověď_na_dotaz_č_5.pdf“, jejímž obsahem bylo „Vysvětlení zadávací dokumentace, podle § 98 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ,zákonʻ)“ ze dne 12. 3. 2024,
  • přílohu k návrhu navrhovatele s názvem „41477_37_Příloha_č_1_Kupní_smlouva_č_23111000576_upr_240312.docx“, jejímž obsahem byl návrh kupní smlouvy na nákup ručního směrového rušiče bezpilotních systémů,
  • přílohu k návrhu navrhovatele s názvem „41477_47_Rozhodnutí_a_Oznámení_o_výběru_dodavatele_celé.pdf“, jejímž obsahem bylo „Rozhodnutí a oznámení o výběru dodavatele“ č. j. MO 279487/2024-1350 ze dne 3. 4. 2024,
  • přílohu k návrhu navrhovatele s názvem „MHMP_Praha_6_Černochová_zastavení_řízení_240126.pdf“, jejímž obsahem bylo „Rozhodnutí“ č. j. MHMP 99864/2024 vydané dne 24. 1. 2024 Magistrátem hlavního města Prahy, odborem živnostenským a občanskosprávním.

Žádné další přílohy k doručené datové zprávě (a tedy k podanému návrhu) připojeny nebyly a Úřad neobdržel od navrhovatele ani žádnou jinou (další) datovou zprávu, která by souvisela s předmětným návrhem.

11.          V projednávaném případě tedy Úřad obdržel od navrhovatele návrh, ke kterému nebyl připojen doklad o doručení námitek zadavateli.

12.          Úřad v této souvislosti dále uvádí, že zákon rozlišuje náležitosti návrhu, jejichž nesplnění lze odstranit ve lhůtě stanovené Úřadem [srov. § 257 písm. a) zákona] a náležitosti, jejichž absence je bez dalšího důvodem pro zastavení řízení, kam patří mj. i ustanovení § 257 písm. d) zákona. V naposledy uvedeném ustanovení zákona, pod které je třeba podřadit také šetřený případ, zákonodárce možnost doplnění náležitostí návrhu v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem neumožnil. Úřad proto nemůže navrhovatele k odstranění takové vady řízení vyzvat či zkoumat důvody absence zákonné náležitosti návrhu.

13.          V daném případě Úřad shledal, že z návrhu navrhovatele ani jeho příloh nelze objektivně zjistit, zda v daném případě byly zadavateli řádně a včas doručeny námitky, a zda tedy byly splněny zákonem stanovené požadavky, které jsou kladeny na navrhovatele v souvislosti s podáním návrhu a které mají vliv na možnost Úřadu o návrhu věcně rozhodnout. Navrhovatel součástí návrhu neučinil žádný doklad, z něhož by bylo možné ověřit a postavit najisto, zda zadavateli byly doručeny řádně a včas námitky navrhovatele.

14.          S ohledem na výše uvedené Úřad konstatuje, že návrh navrhovatele na zahájení správního řízení ze dne 28. 4. 2024 nenaplnil všechny zákonné požadavky, když v rozporu s § 251 odst. 1 zákona nebyl součástí návrhu doklad o doručení námitek zadavateli, a proto Úřad podle § 257 písm. d) zákona rozhodl o zastavení správního řízení, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.

15.          Úřad podotýká, že v situaci, kdy Úřad v průběhu správního řízení zjistí (tak jako v šetřeném případě), že je naplněn důvod pro zastavení správního řízení dle § 257 písm. d) zákona, nemá jinou možnost než předmětné správní řízení zastavit, přičemž ani stávající soudní judikatura překlenutí takového obligatorního postupu Úřadu daného zákonem neumožňuje.

16.          Úřad poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. d) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.

17.          S ohledem na výše uvedené rozhodl Úřad podle § 257 písm. d) zákona o zastavení správního řízení tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.

Poučení

Proti tomuto usnesení lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, 602 00 Brno. Rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona se rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu činí výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.

 

 

otisk úředního razítka

 

 

Mgr. Markéta Dlouhá

místopředsedkyně

 

Obdrží:

1. Ministerstvo obrany, Tychonova 221/1, Hradčany, 160 00 Praha 6

2. Ing. Dan Richter, Trojická 386/1, 128 00 Praha 2

3. URC Systems, spol. s r.o., Vrahovická 825/156b, Vrahovice, 798 11 Prostějov

Vypraveno dne:

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

 

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en