Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta
Na stránkách 386x
- Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Prevence
Existuje mnoho kroků, které mohou zadavatelé podniknout, aby zvýšili naději na efektivnější soutěž ve veřejných zakázkách a redukovali riziko uzavírání tajných dohod. Zadavatelé by měli zvážit přijetí následujících opatření:
Být maximálně informován před vyhlášením zadávacího řízení
Velmi prospěšný je pečlivý průzkum trhu, tj. sběr informací o škále produktů a/nebo služeb dostupných na trhu, které by uspokojily požadavky zadavatele... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Důsledky a rizika
Dlouhotrvající dohody typu bid rigging mohou využívat i velmi složité systémy a sofistikované metody vzájemného postupování zakázek a také rozdělování zisku mezi spiklenci. Celé regiony, ale také státy, mohou být postiženy sítí tajných dohod, které bývají v některých odvětvích plněny někdy i po desítky let. Podvodně jednající uchazeči mohou uplácet příslušné pracovníky u zadavatelů, získávat na svoji stranu organizátory losování, dokonce též... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Bid rigging a výběrová řízení
Soutěž mezi uchazeči o zakázku je nejefektivnějším nástrojem pro dosažení nejvyšší kvality požadovaného plnění, tedy dodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, a to za co nejnižší cenu. Veřejné i soukromé organizace proto spoléhají, že vyhlášením výběrového řízení získají optimální plnění za dobrou cenu, tj. ekonomicky nejvýhodnější nabídku.
Vyhlášením soutěže se dosáhne nižších cen nebo lepší kvality a inovace pouze tehdy, když... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Formy bid riggingu
Bid rigging může mít nejrůznější formy. Typickým příkladem je dohoda, kdo v dané soutěži předloží cenově „nejvýhodnější“ nabídku. „Nejnižší“ cena přitom v takovém případě může být i o desítky procent vyšší, než je reálná hodnota plnění zakázky, avšak tajně smluvení uchazeči podají své nabídky tak, že další se zdánlivě jeví ještě dražší (tzv. „krycí nabídky“). Zadavatel pak logicky vybere nejnižší, byť stále velmi vysokou... - Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Zakázané dohody - kartely
Následující text je určen spíše pro odborně zaměřené pracovníky zadavatelů, disponující zejména právnickým vzděláním, a pokouší se uvést čtenáře blíže do problematiky tzv. zakázaných dohod (včetně relevantní právní úpravy).
Dohody narušující soutěž bývají často označovány jako kartely, ačkoliv zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže) ve znění pozdějších... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Možnosti vyloučení účastníka zadávacího řízení
Úřad upozorňuje veřejné zadavatele na možnosti, které mohou využít, pokud chtějí vyloučit účastníka zadávacího řízení kvůli podezření na uzavření zakázané dohody tzv. bid riggingu.
Cílem Pokynů pro veřejné zadavatele, jak uplatňovat důvod pro vyloučení z účasti na zadávacím řízení kvůli tajným ujednáním v souladu s čl. 38 odst. 7 písm. e) směrnice 2014/23/EU, čl. 57 odst. 4 písm. d) směrnice 2014/24/EU a čl. 80 odst. 1 směrnice 2014/25/EU, obsažených... - O Úřadu
Posláním Úřadu je zajistit fungování trhů, které bude v souladu s pravidly hospodářské soutěže a bude přinášet prospěch spotřebitelům.
Pro dosažení cíle:
vedeme soutěžitele k chování v souladu s principy soutěžního práva;
zasahujeme proti praktikám, jež narušují hospodářskou soutěž, jako jsou např. kartelové dohody, zneužití dominantního postavení aj.;
současně však dáváme podnikům možnost, aby své nezákonné jednání, které dosud nemělo... - Hospodářská soutěž
Podnikání na volném trhu je soutěžní hra. Někdy mohou být společnosti v pokušení se této vzájemné soutěži vyhnout a pokusit se stanovit vlastní pravidla hry. Občas se jeden velký hráč snaží vytlačit konkurenty z trhu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“) funguje jako rozhodčí a stará se o to, aby všechny společnosti hrály podle stejných pravidel. Úřad může zakázat dohody, které omezují hospodářskou soutěž, a uložit pokutu společnostem... - O Úřadu > Historie Úřadu
Zákon České národní rady č. 173/1991 Sb. ze dne 26. dubna 1991 zřídil Český úřad pro hospodářskou soutěž, který zahájil činnost k 1. červenci 1991. Sídlem Úřadu se nestala Praha, jako centrum všech orgánů státní správy, ale Brno, což mělo deklarovat nezávislost rozhodování. V roce 1992 byl tento úřad nahrazen Ministerstvem pro hospodářskou soutěž. Změna byla odůvodněna tehdy probíhající ekonomickou transformací a především úlohou, kterou Ministerstvo... - Veřejná podpora > Evidenční povinnost poskytovatelů – transparentnost podpor
Povinnost poskytovatelů zveřejňovat určité údaje o podporách
V rámci modernizace pravidel veřejné podpory, která proběhla v letech 2012–2014, zakotvila Evropská komise za účelem větší transparentnosti ve vztahu k poskytování podpor povinnost členských států zajistit, aby se na souhrnné internetové stránce věnované veřejné podpoře zveřejňovaly od 1. 7. 2016 údaje o režimech podpory a o jednotlivých podporách přesahujících svou výší limity...
V aktualitách a tiskových zprávách 1598x
- Dotazník pro dodavatele v zemědělském a potravinovém řetězci (26. 10. 2021)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže upozorňuje na průzkum Evropské komise týkající se vyhodnocování účinnosti směrnice o nekalých obchodních praktikách v zemědělském a potravinovém řetězci - Pokyny ke státní podpoře v oblasti klimatu, životního prostředí a energetiky (CEEAG) vstoupily v účinnost (28. 1. 2022)
Dne 27. ledna 2022 (po překladu do všech úředních jazyků EU) vstoupily v účinnost nové Pokyny ke státní podpoře na klima, ochranu životního prostředí a energetiku (CEEAG). Předpis představuje vodítko, jak bude Evropská komise posuzovat slučitelnost veřejné podpory na ochranu životního prostředí a opatření v oblasti podpory energetiky, která podléhají notifikační povinnosti podle čl. 107 odst. 3 písm. c) Smlouvy o fungování EU - ÚOHS uzavřel memorandum o spolupráci se Svazem měst a obcí (28. 2. 2022)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna a předseda Svazu měst a obcí České republiky František Lukl dnes uzavřeli memorandum o vzájemné spolupráci, která bude zaměřena zejména na vzdělávání v oblasti veřejného zadávání - Společné stanovisko ÚOHS a MMR k uzavírání smluv na bankovní služby (8. 3. 2022)
Vzhledem k tomu, že se někteří veřejní zadavatelé v důsledku ukončení činnosti banky Sberbank v České republice ocitli bez poskytovatele bankovních služeb, vypracoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže společně s Ministerstvem pro místní rozvoj České republiky stanovisko k problematice uzavírání smluv na bankovní služby - Úřad připravil metodické doporučení pro zdravotnická zařízení, jak postupovat při nákupu léčiv (6. 4. 2022)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže připravil zejména pro zdravotnická zařízení metodický materiál k možnostem nákupu léčivých přípravků v režimu zákona o zadávání veřejných zakázek - Zodpovědný přístup k zadávání veřejných zakázek aneb řízení cenového rizika ve veřejném zadávání (5. 8. 2022)
Osmý metodický den pořádaný online Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže ve spolupráci s časopisem Veřejné zakázky dne 13. září 2022 se zaměří na aktuální téma v období zvyšování cen, a to na řízení cenového rizika ve veřejném zadávání - Revidovaná pravidla veřejné podpory pro výzkum, vývoj a inovace (19. 10. 2022)
Evropská komise dnes vydala revidované sdělení o pravidlech veřejné podpory pro výzkum, vývoj a inovace, které stanoví pravidla, podle nichž mohou členské státy poskytovat podnikům státní podporu na výzkumné, vývojové a inovační činnosti při současném zajištění rovných podmínek. Novelizovaný rámec pro výzkum, vývoj a inovace 2022 dnes vstoupil v platnost - Evropská komise dokončila hodnocení pravidel státní podpory pro SOHZ v oblasti zdravotních a sociálních služeb (2. 12. 2022)
První prosincový den Evropská komise zveřejnila výsledky hodnocení pravidel státní podpory pro tzv. služby obecného hospodářského zájmu (SOHZ) vztahující se na zdravotní a sociální služby a na malé částky podpory. Cílem hodnocení bylo ověřit, do jaké míry jsou stávající pravidla pro SOHZ při uplatnění v oblasti zdravotních a sociálních služeb jasná a jednoduchá a zda jsou stále vhodná s ohledem na nejnovější judikaturu unijních soudů a sektorový vývoj na vnitřním i globálním trhu - Společné stanovisko ÚOHS a MMR k výkladu „stáří“ referenčních zakázek (5. 12. 2022)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže společně s Ministerstvem pro místní rozvoj zaujaly společné výkladové stanovisko k problematice výkladu ustanovení § 79 odst. 2 písm. a) a b) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, který stanovuje „stáří“ referenčních zakázek - Další metodický den se zaměří na méně využívané postupy ve veřejném zadávání (21. 2. 2023)
První metodický den veřejného zadávání v letošním roce se uskuteční 21. března ve spolupráci s odborníky z Asociace pro veřejné zakázky, a to na téma "s dodavateli se dá jednat a vyjednávat i při zadávání veřejných zakázek
cs | en