Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta
Na stránkách 366x
- Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Prevence
Existuje mnoho kroků, které mohou zadavatelé podniknout, aby zvýšili naději na efektivnější soutěž ve veřejných zakázkách a redukovali riziko uzavírání tajných dohod. Zadavatelé by měli zvážit přijetí následujících opatření:
Být maximálně informován před vyhlášením zadávacího řízení
Velmi prospěšný je pečlivý průzkum trhu, tj. sběr informací o škále produktů a/nebo služeb dostupných na trhu, které by uspokojily požadavky zadavatele... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Důsledky a rizika
Dlouhotrvající dohody typu bid rigging mohou využívat i velmi složité systémy a sofistikované metody vzájemného postupování zakázek a také rozdělování zisku mezi spiklenci. Celé regiony, ale také státy, mohou být postiženy sítí tajných dohod, které bývají v některých odvětvích plněny někdy i po desítky let. Podvodně jednající uchazeči mohou uplácet příslušné pracovníky u zadavatelů, získávat na svoji stranu organizátory losování, dokonce též... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Bid rigging a výběrová řízení
Soutěž mezi uchazeči o zakázku je nejefektivnějším nástrojem pro dosažení nejvyšší kvality požadovaného plnění, tedy dodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, a to za co nejnižší cenu. Veřejné i soukromé organizace proto spoléhají, že vyhlášením výběrového řízení získají optimální plnění za dobrou cenu, tj. ekonomicky nejvýhodnější nabídku.
Vyhlášením soutěže se dosáhne nižších cen nebo lepší kvality a inovace pouze tehdy, když... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Formy bid riggingu
Bid rigging může mít nejrůznější formy. Typickým příkladem je dohoda, kdo v dané soutěži předloží cenově „nejvýhodnější“ nabídku. „Nejnižší“ cena přitom v takovém případě může být i o desítky procent vyšší, než je reálná hodnota plnění zakázky, avšak tajně smluvení uchazeči podají své nabídky tak, že další se zdánlivě jeví ještě dražší (tzv. „krycí nabídky“). Zadavatel pak logicky vybere nejnižší, byť stále velmi vysokou... - Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Zakázané dohody - kartely
Následující text je určen spíše pro odborně zaměřené pracovníky zadavatelů, disponující zejména právnickým vzděláním, a pokouší se uvést čtenáře blíže do problematiky tzv. zakázaných dohod (včetně relevantní právní úpravy).
Dohody narušující soutěž bývají často označovány jako kartely, ačkoliv zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže) ve znění pozdějších... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Možnosti vyloučení účastníka zadávacího řízení
Úřad upozorňuje veřejné zadavatele na možnosti, které mohou využít, pokud chtějí vyloučit účastníka zadávacího řízení kvůli podezření na uzavření zakázané dohody tzv. bid riggingu.
Cílem Pokynů pro veřejné zadavatele, jak uplatňovat důvod pro vyloučení z účasti na zadávacím řízení kvůli tajným ujednáním v souladu s čl. 38 odst. 7 písm. e) směrnice 2014/23/EU, čl. 57 odst. 4 písm. d) směrnice 2014/24/EU a čl. 80 odst. 1 směrnice 2014/25/EU, obsažených... - O Úřadu
Posláním Úřadu je zajistit fungování trhů, které bude v souladu s pravidly hospodářské soutěže a bude přinášet prospěch spotřebitelům.
Pro dosažení cíle:
vedeme soutěžitele k chování v souladu s principy soutěžního práva;
zasahujeme proti praktikám, jež narušují hospodářskou soutěž, jako jsou např. kartelové dohody, zneužití dominantního postavení aj.;
současně však dáváme podnikům možnost, aby své nezákonné jednání, které dosud nemělo... - Hospodářská soutěž
Podnikání na volném trhu je soutěžní hra. Někdy mohou být společnosti v pokušení se této vzájemné soutěži vyhnout a pokusit se stanovit vlastní pravidla hry. Občas se jeden velký hráč snaží vytlačit konkurenty z trhu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“) funguje jako rozhodčí a stará se o to, aby všechny společnosti hrály podle stejných pravidel. Úřad může zakázat dohody, které omezují hospodářskou soutěž, a uložit pokutu společnostem... - O Úřadu > Historie Úřadu
Zákon České národní rady č. 173/1991 Sb. ze dne 26. dubna 1991 zřídil Český úřad pro hospodářskou soutěž, který zahájil činnost k 1. červenci 1991. Sídlem Úřadu se nestala Praha, jako centrum všech orgánů státní správy, ale Brno, což mělo deklarovat nezávislost rozhodování. V roce 1992 byl tento úřad nahrazen Ministerstvem pro hospodářskou soutěž. Změna byla odůvodněna tehdy probíhající ekonomickou transformací a především úlohou, kterou Ministerstvo... - Informační centrum > Sídlo ÚOHS
Zaměstnanci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže se na jaře 2008 dočkali. Sedmnáct let od vzniku antimonopolního úřadu všichni konečně sdílejí jednu střechu nad hlavou a mohou tak v klidu pracovat. Je to určitě potěšující zpráva i pro širokou veřejnost, protože různá pracovní setkání, odborné semináře a další akce je tak možné pořádat ve vlastní budově ÚOHS. Od počátku své existence sídlil totiž antimonopolní úřad v pronajatých prostorách...
V aktualitách a tiskových zprávách 1551x
- Chyby v zakázkách na Ostravsku (7. 9. 2006)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v minulých dnech nepravomocně sankcionoval ostravský městský obvod Mariánské Hory a Hulváky u zakázky na výměnu oken. Pokuta v tomto případě činí 30 tisíc korun. Jednalo se přitom o velmi závažné porušení zákona o veřejných zakázkách. Zadavatel má nyní patnáctidenní lhůtu na odvolání k předsedovi ÚOHS - Výsledná pokuta pro pekaře činí 52,8 milionů korun (31. 8. 2006)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Martin Pecina rozhodl dne 18. srpna 2006 definitivně o výši pokut uložených za kartel třem pekárenským společnostem. Výsledná sankce za jednání ve vzájemné shodě při určování cen pekárenských výrobků, kterého se DELTA PEKÁRNY, ODKOLEK a PENAM dopustily na podzim roku 2003, činí 52,8 mil. korun - Rekordní pokuta 370 mil. korun uložena RWE Transgas (7. 9. 2006)
Rozhodnutí není dosud pravomocné, účastník řízení má právo na podání rozkladu - KMV stáhly svou žalobu proti 10milionové pokutě (31. 8. 2006)
Krajský soud v Brně zastavil řízení týkající se žaloby Karlovarských minerálních vod (dále jen KMV) proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže z roku 2004, kterým byla této společnosti uložena desetimilionová pokuta. Důvodem zastavení řízení je zpětvzetí žaloby ze strany KMV - Předseda potvrdil pokutu brněnským teplárnám (31. 8. 2006)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Martin Pecina svým druhostupňovým rozhodnutím potvrdil uložení 200 tisícové pokuty společnosti Teplárny Brno za chybný postup při zadání veřejné zakázky na získání úvěru na přefinancování dluhopisů - Bankovním trhům chybí více transparentnosti a méně omezení (31. 8. 2006)
Především více transparentnosti a méně omezení si přejí vidět na trzích retailového bankovnictví a platebních systémů soutěžní úřady z 28 evropských států, které spolupracují v rámci Sdružení evropských soutěžních úřadů (European Competition Authorities – ECA). Vyplývá to ze zprávy o soutěžních problémech na trzích retailového bankovnictví a platebních systémů v EU, kterou vytvořila pracovní skupina ECA, na jejíž činnosti se podílel i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) České republiky - Ve většině případů vyhrává u soudu ÚOHS (31. 8. 2006)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) má v letošním roce velice vysokou úspěšnost při soudních přezkumech jeho rozhodnutí. Jednotlivé soudy (Krajský soud v Brně, Nejvyšší správní soud, Ústavní soud) vydaly v první polovině roku v oblasti veřejných zakázek a hospodářské soutěže celkem 26 rozhodnutí, ve dvaceti z nich přitom uspěl ÚOHS, což představuje 77% - Pokuta zemědělské agentuře potvrzena (7. 9. 2006)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Martin Pecina svým druhostupňovým rozhodnutím potvrdil uložení pokuty 40 tisíc korun Zemědělské agentuře a pozemkovému úřadu v Opavě za pochybení při zadávání veřejné zakázky na výstavbu poldrů v oblasti Darkovice. Pochybení zadavatele spočívalo v porušení základní zásady zadávacího řízení, a to zásady stejného zacházení s uchazeči - Prostějov při výstavbě centra nepostupoval podle zákona o veřejných zakázkách (31. 8. 2006)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) uložil svým dosud nepravomocným prvostupňovým rozhodnutím pokutu půl milionu korun městu Prostějov. - Komora zaplatila pokutu (31. 8. 2006)
Česká lékárnická komora (ČLK) zaplatila pokutu 300 tisíc korun, která jí byla uložena v dubnu 2006 za porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže. Důvodem byly protisoutěžní omezení při propagaci lékáren, poskytování zákaznických slevových karet a další provinění
cs | en