Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta
Na stránkách 386x
- Veřejná podpora > Definiční znaky veřejné podpory
Každý, kdo chce posoudit, zda konkrétní opatření zakládá veřejnou podporu, by si měl položit následující otázky:
1. Je podpora poskytnuta státem nebo z veřejných prostředků?
Pojem státní podpory se vztahuje na jakoukoli přímo či nepřímo poskytnutou výhodu financovanou ze státních prostředků, poskytnutou státem jako takovým nebo zprostředkujícím subjektem jednajícím na základě svěřených pravomocí.
Základním předpokladem pro naplnění tohoto definičního... - Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Veřejné zakázky > Vybrané rozsudky soudů > Definice veřejné zakázky
Rozsudek krajského soudu v Brně sp. zn. 62 Af 7/2010-135 ze dne 2. 3. 2010:
V uvedeném rozsudku se soud zabýval otázkou vymezení předmětu veřejné zakázky, přičemž dospěl k závěru, že příliš širokým vymezením předmětu veřejné zakázky (požadavek zadavatele na obecné a specifické vzájemně nesouvisející plnění) se zadavatel mohl dopustit skryté diskriminace, neboť do veřejné zakázky s takto vymezeným předmětem plnění mohlo podat nabídku méně... - Významná tržní síla > Metodická činnost > Souhrn výkladových stanovisek > K některým skutkovým podstatám zneužití významné tržní síly
Sjednávání podmínek vytvářejících výraznou nerovnováhu v právech a povinnostech smluvních stran ve smyslu ustanovení § 4 odst. 2 písm. a) zákona
Při posuzování smluvních ujednání dohodnutých mezi odběratelem s významnou tržní silou a dodavatelem se Úřad zabývá spravedlivým rozložením práv a povinností, zda sjednané podmínky jsou relativně stejným přínosem pro obě smluvní strany či naopak nezpůsobují výraznou nerovnováhu ve prospěch jedné strany... - Hospodářská soutěž > Dohled nad orgány veřejné správy > Judikatura
Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu v případě statutárního města Děčína
V dubnu 2022 byl vydán historicky první rozsudek NSS[1], týkající se aplikace § 19a ZOHS, kterým byla zamítnuta kasační stížnost Děčína ve věci rozhodnutí Úřadu z roku 2017, jímž byla tomuto městu uložena pokuta ve výši 499 000 korun za porušení § 19a ZOHS. Statutární město Děčín podle ÚOHS narušilo hospodářskou soutěž, když ve své obecně závazné vyhlášce... - Veřejná podpora > Energetická krize a pravidla veřejné podpory
Pravidla veřejné podpory v kontextu opatření souvisejících s krizí na Ukrajině
Krizový stav vyvolaný vojenskou agresí Ruska proti Ukrajině, uvalenými sankcemi a přijatými protiopatřeními s sebou přináší potřebu značné pomoci ze strany státu – ministerstev, krajů, obcí a dalších poskytovatelů veřejných prostředků. Rovněž v této, po pandemii covid-19, další mimořádné situaci je zapotřebí dodržovat pravidla veřejné podpory. Při poskytování... - Přístup k dopravní infrastruktuře > Činnosti v přístupu k dopravní infrastruktuře
Činnosti Úřadu dle zákona č. 266/1994 Sb. o dráhách, ve znění pozdějších předpisů
Vedení a zveřejňování seznamů vleček veřejně přístupných, veřejně nepřístupných s povinností umožnění užití těchto vleček, a jejich provozovatelů (§ 22a);
Schvalování návrhu plánu omezení provozování dráhy celostátní, regionální a veřejně přístupné vlečky (§ 23c);
Posuzování zákonnosti podmínek k omezení provozování dráhy celostátní, regionální... - Hospodářská soutěž > Hlavní ekonom > Role soutěžní ekonomie a ekonomů soutěžních úřadů
Význam soutěžní ekonomie
Význam činnosti ekonomů soutěžních úřadů se odvíjí od rostoucí role soutěžní ekonomie v oblasti ochrany hospodářské soutěže.
Pro pochopení přínosu ekonomů a soutěžní ekonomie jako takové je třeba vyjít z principu, že ochrana hospodářské soutěže je obor, který v sobě spojuje právo a ekonomii. Dříve bylo soutěžní právo vykládáno více formalisticky. Posuzování dopadů chování subjektů na trh a spotřebitele v šetřených... - Veřejná podpora > Vybrané oblasti veřejné podpory > Podpora širokopásmového internetu > Podpora na projekty společného zájmu v oblasti transevropské infrastruktury pro digitální konektivitu (čl. 52b GBER)
Podpora na projekty společného zájmu v oblasti transevropské infrastruktury pro digitální konektivitu (čl. 52b GBER)
Projekty musí splňovat kumulativní obecné podmínky slučitelnosti stanovené v odstavci 3. Kromě toho musí spadat do jedné z kategorií způsobilých projektů uvedených v odstavci 4 a musí splňovat všechny specifické podmínky slučitelnosti pro příslušnou kategorii stanovené v uvedeném odstavci. Výjimka podle odstavce 1 se vztahuje pouze na... - Hospodářská soutěž > Ekonomické sektory > Potraviny
Ceny potravin představují společensky velmi citlivé téma, neboť konzumace potravin je nezastupitelnou potřebou každého jedince. Ceny řady komodit v posledních letech zaznamenaly výrazný růst mnohdy v řádech desítek procent za jeden kalendářní rok, přičemž paralelně s tímto růstem docházelo v Evropě a ve světě k významným událostem, zejména k pandemii onemocnění covid-19 a válce na Ukrajině. Dlouho trvající inflace zapříčinila pokles kupní síly... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > No poach dohody
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se v posledních letech stále častěji setkává s tzv. no-poach dohodami, tedy s případy, kdy se konkurenti dohodnou, že si nebudou přetahovat nebo najímat zaměstnance druhé strany.
Takové ujednání, byť může vzniknout i v rámci širší obchodní spolupráce, představuje omezování soutěže na trhu práce – a tedy porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže.
Tyto dohody mohou mít stejně závažné dopady jako klasické...
V aktualitách a tiskových zprávách 1598x
- ÚOHS zahájil dvě řízení kvůli možnému zneužití významné tržní síly (5. 4. 2017)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zahájil v tomto týdnu dvě správní řízení kvůli možnému zneužití významné tržní síly - Evropská komise přijala změnu obecného nařízení o blokových výjimkách (22. 5. 2017)
Dne 17. 5. 2017 Evropská komise schválila nová pravidla pro veřejnou podporu, na jejichž základě lze poskytovat podporu na přístavy a letiště bez předchozího souhlasu Evropské komise - Nové povinnosti pro poskytovatele i příjemce regionální podpory zavedené novelou obecného nařízení o blokových výjimkách (GBER) (1. 9. 2017)
Dne 10. 7. 2017 nabylo účinnosti Nařízení Komise č. 2017/1084 ze dne 14. 6. 2017, pokud jde o podporu na přístavní a letištní infrastrukturu, prahové hodnoty oznamovací povinnosti pro podporu na kulturu a zachování kulturního dědictví a pro podporu na sportovní a multifunkční rekreační infrastrukturu a režimy regionální provozní podpory pro nejvzdálenější regiony, a mění se nařízení (EU) č. 702/2014, pokud jde o výpočet způsobilých nákladů (dále jen „novela... - ÚOHS: Evropská komise vypočítala délku řízení chybně (13. 3. 2018)
V minulém týdnu vydaná zpráva Evropské komise o progresu České republiky v rámci tak zvaného Evropského semestru obsahuje v části věnované přezkumu veřejných zakázek některé nesprávné údaje - Rozhodnutí „kartel Italia“ je pravomocné, účastníci si dělili zákazníky pomocí rezervačního on-line systému (12. 10. 2018)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže informoval před týdnem o vydání rozhodnutí o kartelové dohodě společností Rail Cargo Austria AG, České dráhy, a. s., a AWT Čechofracht, a. s. Rozhodnutí vydané v proceduře narovnání dle očekávání nabylo právní moci a Úřad tedy podle daného příslibu zveřejňuje podrobnosti k uvedenému případu - Prodloužení použitelnosti nařízení 360/2012 de minimis pro SOHZ a změna zmocňovacího nařízení 2015/1588 (13. 12. 2018)
V prosinci tohoto roku bylo v Úředním věstníku EU zveřejněno nařízení Komise 2018/1923, které prodlužuje účinnost nařízení 360/2012 (de minimis pro SOHZ) a nařízení Rady 2018/1911, které modifikuje nařízení 2015/1588 (zmocňovací nařízení - Evropská komise prodlouží účinnost části předpisů v oblasti veřejné podpory a zahájí jejich hodnocení (9. 1. 2019)
Evropská komise plánuje o dva roky prodloužit sedm předpisů upravujících poskytování veřejné podpory, které by jinak pozbyly účinnosti s koncem roku 2020. Zároveň zahájila proces hodnocení (evaluace) těchto a dalších předpisů - Povolené fúze v oblasti financí, výroby a dodávek součástí a nátěrových hmot pro automobily (11. 4. 2019)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve zjednodušeném řízení povolil spojení soutěžitelů DRFG, a. s., a Chytrý Honza, a. s., v jehož konečném důsledku má společnost DRFG získat možnost vykonávat prostřednictvím společnosti kari time, a. s., nepřímou výlučnou kontrolu nad společností Chytrý Honza. Rozhodnutí nabylo právní moci dne 18. 3. 2019 - Úřad zakázal plnění dvou rámcových dohod DSÚK na nákup autobusů (16. 4. 2019)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydal dne 15. 4. 2019 dvě prvostupňová rozhodnutí, jimiž uložil Dopravní společnosti Ústeckého kraje zákaz plnění rámcových dohod na dodávky autobusů o délce 10,5 m a 12 m. Rozhodnutí nejsou pravomocná a je možno proti nim podat rozklad k předsedovi ÚOHS - Výzvy k dodržování cen jsou ze soutěžního hlediska problematické (13. 5. 2019)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže obdržel od autobusového dopravce Flixbus informace o tom, že jej jeho konkurent Regio Jet vyzval k možné protisoutěžní koordinaci cen
cs | en