Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta
Na stránkách 367x
- Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Prevence
Existuje mnoho kroků, které mohou zadavatelé podniknout, aby zvýšili naději na efektivnější soutěž ve veřejných zakázkách a redukovali riziko uzavírání tajných dohod. Zadavatelé by měli zvážit přijetí následujících opatření:
Být maximálně informován před vyhlášením zadávacího řízení
Velmi prospěšný je pečlivý průzkum trhu, tj. sběr informací o škále produktů a/nebo služeb dostupných na trhu, které by uspokojily požadavky zadavatele... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Důsledky a rizika
Dlouhotrvající dohody typu bid rigging mohou využívat i velmi složité systémy a sofistikované metody vzájemného postupování zakázek a také rozdělování zisku mezi spiklenci. Celé regiony, ale také státy, mohou být postiženy sítí tajných dohod, které bývají v některých odvětvích plněny někdy i po desítky let. Podvodně jednající uchazeči mohou uplácet příslušné pracovníky u zadavatelů, získávat na svoji stranu organizátory losování, dokonce též... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Bid rigging a výběrová řízení
Soutěž mezi uchazeči o zakázku je nejefektivnějším nástrojem pro dosažení nejvyšší kvality požadovaného plnění, tedy dodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, a to za co nejnižší cenu. Veřejné i soukromé organizace proto spoléhají, že vyhlášením výběrového řízení získají optimální plnění za dobrou cenu, tj. ekonomicky nejvýhodnější nabídku.
Vyhlášením soutěže se dosáhne nižších cen nebo lepší kvality a inovace pouze tehdy, když... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Formy bid riggingu
Bid rigging může mít nejrůznější formy. Typickým příkladem je dohoda, kdo v dané soutěži předloží cenově „nejvýhodnější“ nabídku. „Nejnižší“ cena přitom v takovém případě může být i o desítky procent vyšší, než je reálná hodnota plnění zakázky, avšak tajně smluvení uchazeči podají své nabídky tak, že další se zdánlivě jeví ještě dražší (tzv. „krycí nabídky“). Zadavatel pak logicky vybere nejnižší, byť stále velmi vysokou... - Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Zakázané dohody - kartely
Následující text je určen spíše pro odborně zaměřené pracovníky zadavatelů, disponující zejména právnickým vzděláním, a pokouší se uvést čtenáře blíže do problematiky tzv. zakázaných dohod (včetně relevantní právní úpravy).
Dohody narušující soutěž bývají často označovány jako kartely, ačkoliv zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže) ve znění pozdějších... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Možnosti vyloučení účastníka zadávacího řízení
Úřad upozorňuje veřejné zadavatele na možnosti, které mohou využít, pokud chtějí vyloučit účastníka zadávacího řízení kvůli podezření na uzavření zakázané dohody tzv. bid riggingu.
Cílem Pokynů pro veřejné zadavatele, jak uplatňovat důvod pro vyloučení z účasti na zadávacím řízení kvůli tajným ujednáním v souladu s čl. 38 odst. 7 písm. e) směrnice 2014/23/EU, čl. 57 odst. 4 písm. d) směrnice 2014/24/EU a čl. 80 odst. 1 směrnice 2014/25/EU, obsažených... - O Úřadu
Posláním Úřadu je zajistit fungování trhů, které bude v souladu s pravidly hospodářské soutěže a bude přinášet prospěch spotřebitelům.
Pro dosažení cíle:
vedeme soutěžitele k chování v souladu s principy soutěžního práva;
zasahujeme proti praktikám, jež narušují hospodářskou soutěž, jako jsou např. kartelové dohody, zneužití dominantního postavení aj.;
současně však dáváme podnikům možnost, aby své nezákonné jednání, které dosud nemělo... - Hospodářská soutěž
Podnikání na volném trhu je soutěžní hra. Někdy mohou být společnosti v pokušení se této vzájemné soutěži vyhnout a pokusit se stanovit vlastní pravidla hry. Občas se jeden velký hráč snaží vytlačit konkurenty z trhu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“) funguje jako rozhodčí a stará se o to, aby všechny společnosti hrály podle stejných pravidel. Úřad může zakázat dohody, které omezují hospodářskou soutěž, a uložit pokutu společnostem... - O Úřadu > Historie Úřadu
Zákon České národní rady č. 173/1991 Sb. ze dne 26. dubna 1991 zřídil Český úřad pro hospodářskou soutěž, který zahájil činnost k 1. červenci 1991. Sídlem Úřadu se nestala Praha, jako centrum všech orgánů státní správy, ale Brno, což mělo deklarovat nezávislost rozhodování. V roce 1992 byl tento úřad nahrazen Ministerstvem pro hospodářskou soutěž. Změna byla odůvodněna tehdy probíhající ekonomickou transformací a především úlohou, kterou Ministerstvo... - Informační centrum > Sídlo ÚOHS
Zaměstnanci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže se na jaře 2008 dočkali. Sedmnáct let od vzniku antimonopolního úřadu všichni konečně sdílejí jednu střechu nad hlavou a mohou tak v klidu pracovat. Je to určitě potěšující zpráva i pro širokou veřejnost, protože různá pracovní setkání, odborné semináře a další akce je tak možné pořádat ve vlastní budově ÚOHS. Od počátku své existence sídlil totiž antimonopolní úřad v pronajatých prostorách...
V aktualitách a tiskových zprávách 1537x
- Konference o soutěži v Brně (26. 4. 2010)
V sídle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže v Brně se v pátek 22. dubna uskutečnila Druhá výroční konference o prosazování soutěžního práva v nově přistoupivších zemích Evropské unie. Jejím cílem bylo zejména prodiskutovat společné problémy na základě neustále rostoucích zkušeností v oblasti soutěžní politiky - Uherské Hradiště chybně vyloučilo nejnižší nabídku o zakázku na rekonstrukci domu (30. 4. 2010)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) ve svém prvostupňovém rozhodnutí z 16. dubna 2010 konstatoval, že město Uherské Hradiště porušilo zákon o veřejných zakázkách v zadávacím řízení „Rekonstrukce bytového domu čp. 46, Mariánské nám., Uh. Hradiště“ - Výroční zpráva ÚOHS za rok 2009 (7. 5. 2010)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zveřejnil svou výroční zprávu za rok 2009 - Pokuta pro ČSAD Liberec potvrzena soudem (12. 5. 2010)
Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost společnosti ČSAD Liberec proti dvoumilionové pokutě uložené v roce 2006 Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže za zneužití dominantního postavení - Pokuta pro Tupperware ve stejné výši (14. 5. 2010)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj uložil svým druhostupňovým rozhodnutím ze dne 21. dubna 2010 pokutu 2,3 milionu korun společnosti Tupperware Czech Republic, spol. s r.o. Případ byl ÚOHS posuzován znovu na základě rozsudků Krajského soudu v Brně a Nejvyššího správního soudu - EPH může začlenit další podniky z oblasti energetiky (16. 6. 2010)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže udělil svým prvostupňovým rozhodnutím souhlas se spojením společností Energetický a průmyslový holding, a.s. (dále také „EPH“) a EAST BOHEMIA ENERGY HOLDING LTD. (dále také „EBEH“). Rozhodnutí již nabylo právní moci - Axel Springer a Ringier se mohou v ČR spojit (9. 6. 2010)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil zahraničním mediálním skupinám Axel Springer AG a Ringier AG vytvoření společného podniku na českém trhu. Prvostupňové rozhodnutí již nabylo právní moci - Nezákonný postup při zadávání výstavby parkovacích míst (1. 7. 2010)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil pokutu ve výši 1,5 milionu korun statutárnímu městu Hradec Králové za postup při zadávání výstavby nových parkovacích míst, který byl v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách. - Hradec Králové obešel zákon také při uzavření dodatku o odtahu vozidel (8. 7. 2010)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil sankci ve výši 150 000 Kč statutárnímu městu Hradec Králové za nezákonný postup při uzavírání Dodatku č. 1 ke koncesní smlouvě na parkovací systém ve městě. Předmětem dodatku je zajištění odtahu vozidel na území města. Rozhodnutí není dosud pravomocné - GAZPROM a VEMEX mají povolení k fúzi (15. 7. 2010)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil spojení společností GAZPROM GERMANIA GmbH a VEMEX s. r. o.
cs | en