Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta

Na stránkách 386x

  • Informační centrum > Konference a semináře > Uskutečněné akce > Svatomartinská konference 2013 > Představení přednášejících
    Svatomartinská konference 2013 Poslední trendy a vývoj soutěžního práva   úterý 12. listopadu   PANEL I: CO NOVÉHO V HOSPODÁŘSKÉ SOUTĚŽI? Přehled posledních trendů a vývoje soutěžního práva v České republice, na Slovensku a v Evropské unii v uplynulém roce   Michal Petr místopředseda Úřadu pro ochranu hospodářské...
  • Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Leniency program
      PROGRAM LENIENCY (SHOVÍVAVOST)   Utajované dohody mezi soutěžiteli o přímém či nepřímém určení ceny, rozdělení trhu, nákupních zdrojů nebo zákazníků, omezení či kontrole výroby nebo odbytu zboží, včetně jeho dovozu či vývozu, patří mezi nejzávažnější způsoby narušení hospodářské soutěže. Za taková jednání hrozí účastníkům utajovaných dohod velmi vysoké pokuty, které mohou být uloženy až do 10 % z čistého obratu dosaženého soutěžitelem...
  • Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Veřejné zakázky > Vybraná rozhodnutí ÚOHS > Definice veřejné zakázky
    „Zastřená“ veřejná zakázka   Rozhodnutí Úřadu ze dne 5. 11. 2007, č. j. ÚOHS-S199/2007-18164/2007/540-AS, potvrzené rozhodnutím předsedy Úřadu ze dne 4. března 2008, č. j. ÚOHS-R213/2007/02-05035/2008/310-KK   Z předložené dokumentace vyplynulo, že dne 22. 3. 2006 byla uzavřena kupní smlouva mezi zadavatelem a vybraným uchazečem, jejímž předmětem byl prodej budovy mateřské školy a dvou přilehlých pozemků s tím, že kupní cena ve výši 16 065 000...
  • Hospodářská soutěž > Dohled nad orgány veřejné správy
    Primárním posláním každého soutěžního úřadu je ochrana hospodářské soutěže proti nejrůznějším formám narušení, která nejtypičtěji pocházejí ze strany soukromých aktérů na trhu – soutěžitelů. Hospodářská soutěž však může být narušena i ze strany státu, a to zejména prostřednictvím přijímání protisoutěžní legislativy (vydávané nejen centrálně státem samotným, ale rovněž jednotlivými samosprávnými celky) či přímo protisoutěžním...
  • Významná tržní síla > Metodická činnost > Souhrn výkladových stanovisek > K množstevním slevám a jejich pojetí
      Obecné pojetí zpětně účtovaných množstevních slevUstanovení § 4 odst. 2 písm. d) zákona neuvádí konkrétní výčet různých slev, o množstevní slevě (předem sjednané) hovoří pouze v tom smyslu, že u této jediné slevy je možné, aby byla vyúčtována zpětně. Za množstevní slevu lze přitom považovat slevu vzniklou v důsledku většího odebraného zboží, jako úsporu z rozsahu, na které se podílel odběratel tím, že od dodavatele odebral větší množství...
  • Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Místní šetření > Judikatura k přezkumu místních šetření
      Žaloby na ochranu před nezákonným zásahem – šetření na místě Shrnutí rozsudků Nejvyššího správního soudu (NSS)   Věc TIPSPORT; FORTUNA   Spisová značka: 7 As 438/2019; 2 As 295/2019 Žalobce: TIPSPORT/CHANCE a.s.; FORTUNA GAME a.s. NSS potvrdil zákonnost místního šetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (Úřad) provedeného v obchodních prostorách žalobců, na rozdíl od Krajského soudu (KS) v Brně (31 A 70/2019; 62 A 77/2019), který...
  • Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Hospodářská soutěž v zemědělství
    Pravidla hospodářské soutěže obsažená jak v zákoně o ochraně hospodářské soutěže, tak v právních předpisech EU se vztahují na všechny potravinářské produkty na všech úrovních potravinového dodavatelského řetězce, od výroby zemědělských produktů až po maloobchod s potravinami. Pro zemědělské produkty však platí odlišná pravidla než pro ostatní potravinová odvětví, jelikož jim Smlouva o fungování Evropské unie (SFEU) zaručuje zvláštní zacházení. Zemědělské...
  • Veřejná podpora > Nařízení o zahraničních subvencích narušujících vnitřní trh
      Základní souhrn problematiky   Subvence poskytované členskými státy Evropské unie podnikům jsou regulovány pravidly veřejné podpory[1], subvence ze třetích států této regulaci ale nepodléhají a jejich aktivity tak mohou mít negativní dopad na vnitřní trh. Příjemci subvencí ze třetích zemí tak mohou například snáze uspět při akvizicích podniků působících v EU případně mít větší úspěšnost při získávání veřejných zakázek na vnitřním...
  • Veřejná podpora
    Podle čl. 107 odst. 1 Smlouvy o fungování Evropské unie podpory poskytované v jakékoli formě státem nebo ze státních prostředků, které narušují nebo mohou narušit hospodářskou soutěž tím, že zvýhodňují určité podniky nebo určitá odvětví výroby, jsou, pokud ovlivňují obchod mezi členskými státy, neslučitelné s vnitřním trhem, nestanoví-li Smlouvy jinak. Čtyři DEFINIČNÍ ZNAKY VEŘEJNÉ PODPORY Na základě uvedené definice je nutné u veřejné...
  • Veřejné zakázky > Možnosti obrany proti postupu zadavatele > Návrh na přezkoumání úkonů zadavatele
    Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“)  podle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, účinného od 1. 10. 2016 Právní úprava přezkoumání úkonů zadavatele je obsažena v § 249 a následujících ustanoveních zákona č. 134/2016 Sb. Způsob zahájení řízení – § 249 na písemný návrh stěžovatele, nebo z moci úřední Předpoklad pro podání návrhu Úřadu – § 250 odst. 2, § 257 písm. h), §...

V aktualitách a tiskových zprávách 1598x

  • Stručný průvodce zadavatele světem veřejných zakázek (21. 11. 2019)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydává v rámci svých informačních listů první díl průvodce zadáváním veřejných zakázek, který je určen zejména pro začínající či nepříliš zkušené zadavatele, ale také pro studenty či širší veřejnost
  • Úřad povolil spojení v oblasti doručování balíků mezi DPD a Geis (17. 12. 2019)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil spojení soutěžitelů DPD (Schweiz) AG se společnostmi Geis Parcel CZ s.r.o. a Geis Parcel SK s.r.o. (dále jen GEIS CZ a GEIS SK), a tím i možnost tyto soutěžitele nepřímo výlučně kontrolovat. Rozhodnutí již nabylo právní moci
  • Úřad uložil pokutu přes 10 milionů korun kolektivnímu správci OSA za zneužití dominantního postavení (7. 1. 2020)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil svým prvostupňovým rozhodnutím kolektivnímu správci OSA – Ochranný svaz autorský pro práva k dílům hudebním, z.s., za zneužití dominantního postavení pokutu ve výši 10 676 000 korun. Rozhodnutí není pravomocné, byl proti němu podán rozklad
  • Ředitel Transparency International je neobjektivní, ÚOHS funguje efektivně (24. 1. 2020)
    Ředitel Transparency International David Ondráčka v rozhovoru pro deník Právo (24. 1. 2020, s. 1 a 3) ostře kritizoval fungování Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže i jeho vedení. Prohlášení ředitele Transparency International jsou motivována zejména tím, že Úřad nejde tomuto neziskovému sdružení tzv. na ruku a rozhoduje nezávisle a v souladu s platnými zákony
  • Situace pekařů je obtížná, nemůže však být důvodem pro narušování soutěže na trhu (27. 1. 2020)
    Ředitel Svazu pekařů a cukrářů ČR Jaromír Dřízal v minulém týdnu upozornil na akci obchodního řetězce Lidl, který prodává rohlíky za 1,50 Kč. Šéf svazu vyjadřuje podivení nad takto nízkou cenou a spekuluje o tom, že některé pekárny dodávají řetězci svoje produkty za podnákladové ceny. Konstatoval také, že bude vyvíjet nátlak na obchodníky, aby pekárenské produkty neprodávali za nízké ceny
  • Návrhy na reorganizaci dozoru nad veřejnými zakázkami by mohly vést k ochromení veřejného zadávání (5. 3. 2020)
    Nevládní organizace představily své plány na reorganizaci dozoru nad zadáváním veřejných zakázek. Chtějí jej buďto oddělit od ÚOHS do samostatného kolektivního úřadu, nebo alespoň tuto oblast vyjmout z pravomoci předsedy a svěřit kolektivnímu orgánu – radě, která by však působila v rámci ÚOHS. Důvodem těchto snah jsou neprokázaná, avšak hojně medializovaná podezření a údajně přílišná koncentrace pravomocí v rukou předsedy ÚOHS a s tím související...
  • Informační povinnost o výši vyplacené veřejné podpory za rok 2019 (9. 3. 2020)
    Poskytovatel veřejné podpory je dle § 5 odst. 1 písm. a) zákona č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje, v platném znění, povinen poskytnout Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže do 30. dubna 2020 informace o výši poskytnuté (rozuměj vyplacené) veřejné podpory za kalendářní rok 2019. Předmětná informační povinnost se netýká opatření poskytnutých v režimu podpory malého rozsahu...
  • Omezení provozu ÚOHS v souvislosti s nouzovým stavem (17. 3. 2020)
    Na základě opatření přijatých vládou České republiky zavedl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zvláštní režim provozu
  • Evropská komise přijala právní předpis umožňující další podporu ekonomice postižené COVID-19 (20. 3. 2020)
    Zmíněným právním předpisem je tzv. Dočasný rámec pro opatření veřejné podpory na podporu ekonomiky zasažené současným COVID-19 (dále jen „Dočasný rámec“). Přijetí Dočasného rámce proběhlo velmi rychle. V pondělí, 16. 3. 2020 byl jeho návrh rozeslán členským státům k připomínkám
  • Za nouzového stavu lze nakupovat roušky, respirátory a dezinfekci i bez zadávacího řízení (20. 3. 2020)
    V situaci, kdy jsou výskytem koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 ve zvýšené míře ohroženy životy a zdraví osob nacházejících se na území ČR a kdy byl z tohoto důvodu vládou České republiky vyhlášen podle úst. zák. č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, pro celé území státu nouzový stav, jistě mnoho zadavatelů řeší otázku, v jakém režimu nakupovat komodity nezbytné pro zvládání tohoto nebezpečí – zejm. dodávky typu roušek, respirátorů, dezinfekce apod
cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.gov.cz