Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta

Na stránkách 386x

  • Veřejná podpora > Definiční znaky veřejné podpory
    Každý, kdo chce posoudit, zda konkrétní opatření zakládá veřejnou podporu, by si měl položit následující otázky: 1. Je podpora poskytnuta státem nebo z veřejných prostředků? Pojem státní podpory se vztahuje na jakoukoli přímo či nepřímo poskytnutou výhodu financovanou ze státních prostředků, poskytnutou státem jako takovým nebo zprostředkujícím subjektem jednajícím na základě svěřených pravomocí. Základním předpokladem pro naplnění tohoto definičního...
  • Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Veřejné zakázky > Vybrané rozsudky soudů > Definice veřejné zakázky
       Rozsudek krajského soudu v Brně sp. zn. 62 Af 7/2010-135 ze dne 2. 3. 2010:   V uvedeném rozsudku se soud zabýval otázkou vymezení předmětu veřejné zakázky, přičemž dospěl k závěru, že příliš širokým vymezením předmětu veřejné zakázky (požadavek zadavatele na obecné a specifické vzájemně nesouvisející plnění) se zadavatel mohl dopustit skryté diskriminace, neboť do veřejné zakázky s takto vymezeným předmětem plnění mohlo podat nabídku méně...
  • Významná tržní síla > Metodická činnost > Souhrn výkladových stanovisek > K některým skutkovým podstatám zneužití významné tržní síly
      Sjednávání podmínek vytvářejících výraznou nerovnováhu v právech a povinnostech smluvních stran ve smyslu ustanovení § 4 odst. 2 písm. a) zákona Při posuzování smluvních ujednání dohodnutých mezi odběratelem s významnou tržní silou a dodavatelem se Úřad zabývá spravedlivým rozložením práv a povinností, zda sjednané podmínky jsou relativně stejným přínosem pro obě smluvní strany či naopak nezpůsobují výraznou nerovnováhu ve prospěch jedné strany...
  • Hospodářská soutěž > Dohled nad orgány veřejné správy > Judikatura
    Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu v případě statutárního města Děčína   V dubnu 2022 byl vydán historicky první rozsudek NSS[1],  týkající se aplikace § 19a ZOHS, kterým byla zamítnuta kasační stížnost Děčína ve věci rozhodnutí Úřadu z roku 2017, jímž byla tomuto městu uložena pokuta ve výši 499 000 korun za porušení § 19a ZOHS. Statutární město Děčín podle ÚOHS narušilo hospodářskou soutěž, když ve své obecně závazné vyhlášce...
  • Veřejná podpora > Energetická krize a pravidla veřejné podpory
      Pravidla veřejné podpory v kontextu opatření souvisejících s krizí na Ukrajině    Krizový stav vyvolaný vojenskou agresí Ruska proti Ukrajině, uvalenými sankcemi  a přijatými protiopatřeními s sebou přináší potřebu značné pomoci ze strany státu – ministerstev, krajů, obcí a dalších poskytovatelů veřejných prostředků. Rovněž v této, po pandemii covid-19, další mimořádné situaci je zapotřebí dodržovat pravidla veřejné podpory. Při poskytování...
  • Přístup k dopravní infrastruktuře > Činnosti v přístupu k dopravní infrastruktuře
    Činnosti Úřadu dle zákona č. 266/1994 Sb. o dráhách, ve znění pozdějších předpisů Vedení a zveřejňování seznamů vleček veřejně přístupných, veřejně nepřístupných s povinností umožnění užití těchto vleček, a jejich provozovatelů (§ 22a); Schvalování návrhu plánu omezení provozování dráhy celostátní, regionální a veřejně přístupné vlečky (§ 23c); Posuzování zákonnosti podmínek k omezení provozování dráhy celostátní, regionální...
  • Hospodářská soutěž > Hlavní ekonom > Role soutěžní ekonomie a ekonomů soutěžních úřadů
    Význam soutěžní ekonomie Význam činnosti ekonomů soutěžních úřadů se odvíjí od rostoucí role soutěžní ekonomie v oblasti ochrany hospodářské soutěže. Pro pochopení přínosu ekonomů a soutěžní ekonomie jako takové je třeba vyjít z principu, že ochrana hospodářské soutěže je obor, který v sobě spojuje právo a ekonomii. Dříve bylo soutěžní právo vykládáno více formalisticky. Posuzování dopadů chování subjektů na trh a spotřebitele v šetřených...
  • Veřejná podpora > Vybrané oblasti veřejné podpory > Podpora širokopásmového internetu > Podpora na projekty společného zájmu v oblasti transevropské infrastruktury pro digitální konektivitu (čl. 52b GBER)
      Podpora na projekty společného zájmu v oblasti transevropské infrastruktury pro digitální konektivitu (čl. 52b GBER) Projekty musí splňovat kumulativní obecné podmínky slučitelnosti stanovené v odstavci 3. Kromě toho musí spadat do jedné z kategorií způsobilých projektů uvedených v odstavci 4 a musí splňovat všechny specifické podmínky slučitelnosti pro příslušnou kategorii stanovené v uvedeném odstavci. Výjimka podle odstavce 1 se vztahuje pouze na...
  • Hospodářská soutěž > Ekonomické sektory > Potraviny
      Ceny potravin představují společensky velmi citlivé téma, neboť konzumace potravin je nezastupitelnou potřebou každého jedince. Ceny řady komodit v posledních letech zaznamenaly výrazný růst mnohdy v řádech desítek procent za jeden kalendářní rok, přičemž paralelně s tímto růstem docházelo v Evropě a ve světě k významným událostem, zejména k pandemii onemocnění covid-19 a válce na Ukrajině. Dlouho trvající inflace zapříčinila pokles kupní síly...
  • Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > No poach dohody
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se v posledních letech stále častěji setkává s tzv. no-poach dohodami, tedy s případy, kdy se konkurenti dohodnou, že si nebudou přetahovat nebo najímat zaměstnance druhé strany. Takové ujednání, byť může vzniknout i v rámci širší obchodní spolupráce, představuje omezování soutěže na trhu práce – a tedy porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže. Tyto dohody mohou mít stejně závažné dopady jako klasické...

V aktualitách a tiskových zprávách 1598x

  • Stručný průvodce zadavatele světem veřejných zakázek (21. 11. 2019)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydává v rámci svých informačních listů první díl průvodce zadáváním veřejných zakázek, který je určen zejména pro začínající či nepříliš zkušené zadavatele, ale také pro studenty či širší veřejnost
  • Úřad povolil spojení v oblasti doručování balíků mezi DPD a Geis (17. 12. 2019)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil spojení soutěžitelů DPD (Schweiz) AG se společnostmi Geis Parcel CZ s.r.o. a Geis Parcel SK s.r.o. (dále jen GEIS CZ a GEIS SK), a tím i možnost tyto soutěžitele nepřímo výlučně kontrolovat. Rozhodnutí již nabylo právní moci
  • Úřad uložil pokutu přes 10 milionů korun kolektivnímu správci OSA za zneužití dominantního postavení (7. 1. 2020)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil svým prvostupňovým rozhodnutím kolektivnímu správci OSA – Ochranný svaz autorský pro práva k dílům hudebním, z.s., za zneužití dominantního postavení pokutu ve výši 10 676 000 korun. Rozhodnutí není pravomocné, byl proti němu podán rozklad
  • Ředitel Transparency International je neobjektivní, ÚOHS funguje efektivně (24. 1. 2020)
    Ředitel Transparency International David Ondráčka v rozhovoru pro deník Právo (24. 1. 2020, s. 1 a 3) ostře kritizoval fungování Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže i jeho vedení. Prohlášení ředitele Transparency International jsou motivována zejména tím, že Úřad nejde tomuto neziskovému sdružení tzv. na ruku a rozhoduje nezávisle a v souladu s platnými zákony
  • Situace pekařů je obtížná, nemůže však být důvodem pro narušování soutěže na trhu (27. 1. 2020)
    Ředitel Svazu pekařů a cukrářů ČR Jaromír Dřízal v minulém týdnu upozornil na akci obchodního řetězce Lidl, který prodává rohlíky za 1,50 Kč. Šéf svazu vyjadřuje podivení nad takto nízkou cenou a spekuluje o tom, že některé pekárny dodávají řetězci svoje produkty za podnákladové ceny. Konstatoval také, že bude vyvíjet nátlak na obchodníky, aby pekárenské produkty neprodávali za nízké ceny
  • Návrhy na reorganizaci dozoru nad veřejnými zakázkami by mohly vést k ochromení veřejného zadávání (5. 3. 2020)
    Nevládní organizace představily své plány na reorganizaci dozoru nad zadáváním veřejných zakázek. Chtějí jej buďto oddělit od ÚOHS do samostatného kolektivního úřadu, nebo alespoň tuto oblast vyjmout z pravomoci předsedy a svěřit kolektivnímu orgánu – radě, která by však působila v rámci ÚOHS. Důvodem těchto snah jsou neprokázaná, avšak hojně medializovaná podezření a údajně přílišná koncentrace pravomocí v rukou předsedy ÚOHS a s tím související...
  • Informační povinnost o výši vyplacené veřejné podpory za rok 2019 (9. 3. 2020)
    Poskytovatel veřejné podpory je dle § 5 odst. 1 písm. a) zákona č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje, v platném znění, povinen poskytnout Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže do 30. dubna 2020 informace o výši poskytnuté (rozuměj vyplacené) veřejné podpory za kalendářní rok 2019. Předmětná informační povinnost se netýká opatření poskytnutých v režimu podpory malého rozsahu...
  • Omezení provozu ÚOHS v souvislosti s nouzovým stavem (17. 3. 2020)
    Na základě opatření přijatých vládou České republiky zavedl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zvláštní režim provozu
  • Evropská komise přijala právní předpis umožňující další podporu ekonomice postižené COVID-19 (20. 3. 2020)
    Zmíněným právním předpisem je tzv. Dočasný rámec pro opatření veřejné podpory na podporu ekonomiky zasažené současným COVID-19 (dále jen „Dočasný rámec“). Přijetí Dočasného rámce proběhlo velmi rychle. V pondělí, 16. 3. 2020 byl jeho návrh rozeslán členským státům k připomínkám
  • Za nouzového stavu lze nakupovat roušky, respirátory a dezinfekci i bez zadávacího řízení (20. 3. 2020)
    V situaci, kdy jsou výskytem koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 ve zvýšené míře ohroženy životy a zdraví osob nacházejících se na území ČR a kdy byl z tohoto důvodu vládou České republiky vyhlášen podle úst. zák. č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, pro celé území státu nouzový stav, jistě mnoho zadavatelů řeší otázku, v jakém režimu nakupovat komodity nezbytné pro zvládání tohoto nebezpečí – zejm. dodávky typu roušek, respirátorů, dezinfekce apod
cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.gov.cz