Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta
Na stránkách 367x
- Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Prevence
Existuje mnoho kroků, které mohou zadavatelé podniknout, aby zvýšili naději na efektivnější soutěž ve veřejných zakázkách a redukovali riziko uzavírání tajných dohod. Zadavatelé by měli zvážit přijetí následujících opatření:
Být maximálně informován před vyhlášením zadávacího řízení
Velmi prospěšný je pečlivý průzkum trhu, tj. sběr informací o škále produktů a/nebo služeb dostupných na trhu, které by uspokojily požadavky zadavatele... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Důsledky a rizika
Dlouhotrvající dohody typu bid rigging mohou využívat i velmi složité systémy a sofistikované metody vzájemného postupování zakázek a také rozdělování zisku mezi spiklenci. Celé regiony, ale také státy, mohou být postiženy sítí tajných dohod, které bývají v některých odvětvích plněny někdy i po desítky let. Podvodně jednající uchazeči mohou uplácet příslušné pracovníky u zadavatelů, získávat na svoji stranu organizátory losování, dokonce též... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Bid rigging a výběrová řízení
Soutěž mezi uchazeči o zakázku je nejefektivnějším nástrojem pro dosažení nejvyšší kvality požadovaného plnění, tedy dodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, a to za co nejnižší cenu. Veřejné i soukromé organizace proto spoléhají, že vyhlášením výběrového řízení získají optimální plnění za dobrou cenu, tj. ekonomicky nejvýhodnější nabídku.
Vyhlášením soutěže se dosáhne nižších cen nebo lepší kvality a inovace pouze tehdy, když... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Formy bid riggingu
Bid rigging může mít nejrůznější formy. Typickým příkladem je dohoda, kdo v dané soutěži předloží cenově „nejvýhodnější“ nabídku. „Nejnižší“ cena přitom v takovém případě může být i o desítky procent vyšší, než je reálná hodnota plnění zakázky, avšak tajně smluvení uchazeči podají své nabídky tak, že další se zdánlivě jeví ještě dražší (tzv. „krycí nabídky“). Zadavatel pak logicky vybere nejnižší, byť stále velmi vysokou... - Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Zakázané dohody - kartely
Následující text je určen spíše pro odborně zaměřené pracovníky zadavatelů, disponující zejména právnickým vzděláním, a pokouší se uvést čtenáře blíže do problematiky tzv. zakázaných dohod (včetně relevantní právní úpravy).
Dohody narušující soutěž bývají často označovány jako kartely, ačkoliv zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže) ve znění pozdějších... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Možnosti vyloučení účastníka zadávacího řízení
Úřad upozorňuje veřejné zadavatele na možnosti, které mohou využít, pokud chtějí vyloučit účastníka zadávacího řízení kvůli podezření na uzavření zakázané dohody tzv. bid riggingu.
Cílem Pokynů pro veřejné zadavatele, jak uplatňovat důvod pro vyloučení z účasti na zadávacím řízení kvůli tajným ujednáním v souladu s čl. 38 odst. 7 písm. e) směrnice 2014/23/EU, čl. 57 odst. 4 písm. d) směrnice 2014/24/EU a čl. 80 odst. 1 směrnice 2014/25/EU, obsažených... - O Úřadu
Posláním Úřadu je zajistit fungování trhů, které bude v souladu s pravidly hospodářské soutěže a bude přinášet prospěch spotřebitelům.
Pro dosažení cíle:
vedeme soutěžitele k chování v souladu s principy soutěžního práva;
zasahujeme proti praktikám, jež narušují hospodářskou soutěž, jako jsou např. kartelové dohody, zneužití dominantního postavení aj.;
současně však dáváme podnikům možnost, aby své nezákonné jednání, které dosud nemělo... - Hospodářská soutěž
Podnikání na volném trhu je soutěžní hra. Někdy mohou být společnosti v pokušení se této vzájemné soutěži vyhnout a pokusit se stanovit vlastní pravidla hry. Občas se jeden velký hráč snaží vytlačit konkurenty z trhu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“) funguje jako rozhodčí a stará se o to, aby všechny společnosti hrály podle stejných pravidel. Úřad může zakázat dohody, které omezují hospodářskou soutěž, a uložit pokutu společnostem... - O Úřadu > Historie Úřadu
Zákon České národní rady č. 173/1991 Sb. ze dne 26. dubna 1991 zřídil Český úřad pro hospodářskou soutěž, který zahájil činnost k 1. červenci 1991. Sídlem Úřadu se nestala Praha, jako centrum všech orgánů státní správy, ale Brno, což mělo deklarovat nezávislost rozhodování. V roce 1992 byl tento úřad nahrazen Ministerstvem pro hospodářskou soutěž. Změna byla odůvodněna tehdy probíhající ekonomickou transformací a především úlohou, kterou Ministerstvo... - Informační centrum > Sídlo ÚOHS
Zaměstnanci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže se na jaře 2008 dočkali. Sedmnáct let od vzniku antimonopolního úřadu všichni konečně sdílejí jednu střechu nad hlavou a mohou tak v klidu pracovat. Je to určitě potěšující zpráva i pro širokou veřejnost, protože různá pracovní setkání, odborné semináře a další akce je tak možné pořádat ve vlastní budově ÚOHS. Od počátku své existence sídlil totiž antimonopolní úřad v pronajatých prostorách...
V aktualitách a tiskových zprávách 1547x
- U zakázek na správu konsignačních zásob je třeba počítat i s provizemi dodavatelů (19. 12. 2023)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna zamítl podaný rozklad a potvrdil pokutu ve výši 500 000 korun uloženou Fakultní nemocnici Královské Vinohrady za porušení zákona o zadávání veřejných zakázek v souvislosti s využíváním konsignačního skladu pro nákupy zdravotnického materiálu - Oznámení o připravovaném spojení soutěžitelů Trigea nemovitostní fond, SICAV, a. s./Atrium Pankrác s.r.o. a Pankrác Shopping Center k.s. (21. 12. 2023)
ÚOHS-S0876/2023/KS - zjednodušené řízení, zveřejněno dne 21. 12. 2023 - Metodický den: Pravidla veřejné podpory v roce 2024 (21. 12. 2023)
Ve středu 24. 1. 2024 proběhne další z metodických dnů Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, tentokrát zaměřený na pravidla veřejné podpory a podpory de minimis - Nová metodika trestů v oblasti hospodářské soutěže a metodika pro zohledňování compliance (22. 12. 2023)
V zájmu vyšší transparentnosti a předvídatelnosti svého postupu při vymáhání soutěžního práva vydal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže dva nové soft law dokumenty. Revidované oznámení o postupu při uložení trestu a stanovení jeho výše a zcela nové oznámení o compliance programech budou účinná od 1. ledna 2024 - Internetové stránky Úřadu najdete na doméně uohs.gov.cz (28. 12. 2023)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže začne od 1. 1. 2024 podobně jako celá státní správa používat internetovou doménu gov.cz. Internetové stránky Úřadu tedy nově najdete na adrese uohs.gov.cz - Od ledna spadá pod ÚOHS agenda přístupu k dopravní infrastruktuře (2. 1. 2024)
Ve Sbírce zákonů bude v nejbližších dnech publikován zákon*, kterým dojde ke zrušení současného Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI) a přesunutí jeho působnosti a pravomocí na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), a to od 1. ledna 2024. Zákon byl schválen oběma komorami Parlamentu České republiky a podepsal jej také prezident republiky - Úřad posílil spolupráci s Policií ČR, zejména ve vyšetřování kartelů a zajištění místních šetření (4. 1. 2024)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna a policejní prezident Martin Vondrášek uzavřeli na sklonku minulého roku dohodu o součinnosti mezi soutěžním úřadem a Policií České republiky - Na základě provedených sektorových šetření zahájil Úřad dvě nová řízení o zneužití významné tržní síly (7. 1. 2024)
Po celý loňský rok trvalo přechodné období, během něhož měly subjekty působící v zemědělském a potravinářském sektoru čas přizpůsobit své smlouvy s dodavateli novým pravidlům, která přinesla rozsáhlá novelizace zákona o významné tržní síle. Úřad v mezidobí provedl nejen řadu školení o nových pravidlech, ale také několik sektorových šetření a na jejich základě nyní zahajuje správní řízení - Boj o vysílací práva na český fotbal i lední hokej proběhl pod dohledem Úřadu (8. 1. 2024)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se v letech 2022 a 2023 dlouhodobě zabýval stavem hospodářské soutěže v nejpopulárnějších českých sportech, když posuzoval problematiku prodeje vysílacích práv k fotbalovým i hokejovým ligovým soutěžím. Při posuzování předmětných jednání vycházel Úřad nejen z tuzemských pravidel ochrany hospodářské soutěže, ale i z aktuální evropské hodnoticí praxe na úrovni jednotlivých členských států a Evropské komise, coby soutěžního orgánu EU - ÚOHS povolil převzetí společnosti provozující obchodní centrum Arkády Pankrác (10. 1. 2024)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil ve zjednodušeném řízení základě návrhu společnosti Trigea nemovitostní fond, SICAV, a. s., spojení soutěžitelů, v jehož důsledku má tato společnost získat možnost výlučně kontrolovat společnost Atrium Pankrác, s. r. o., a jejím prostřednictvím také společnost Pankrác Shopping Center, k. s., která provozuje obchodní centrum Arkády Pankrác.
Ke spojení soutěžitelů dochází zejména v oblasti pronájmu nemovitostí...
cs | en