Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta
Na stránkách 367x
- Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Prevence
Existuje mnoho kroků, které mohou zadavatelé podniknout, aby zvýšili naději na efektivnější soutěž ve veřejných zakázkách a redukovali riziko uzavírání tajných dohod. Zadavatelé by měli zvážit přijetí následujících opatření:
Být maximálně informován před vyhlášením zadávacího řízení
Velmi prospěšný je pečlivý průzkum trhu, tj. sběr informací o škále produktů a/nebo služeb dostupných na trhu, které by uspokojily požadavky zadavatele... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Důsledky a rizika
Dlouhotrvající dohody typu bid rigging mohou využívat i velmi složité systémy a sofistikované metody vzájemného postupování zakázek a také rozdělování zisku mezi spiklenci. Celé regiony, ale také státy, mohou být postiženy sítí tajných dohod, které bývají v některých odvětvích plněny někdy i po desítky let. Podvodně jednající uchazeči mohou uplácet příslušné pracovníky u zadavatelů, získávat na svoji stranu organizátory losování, dokonce též... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Bid rigging a výběrová řízení
Soutěž mezi uchazeči o zakázku je nejefektivnějším nástrojem pro dosažení nejvyšší kvality požadovaného plnění, tedy dodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, a to za co nejnižší cenu. Veřejné i soukromé organizace proto spoléhají, že vyhlášením výběrového řízení získají optimální plnění za dobrou cenu, tj. ekonomicky nejvýhodnější nabídku.
Vyhlášením soutěže se dosáhne nižších cen nebo lepší kvality a inovace pouze tehdy, když... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Formy bid riggingu
Bid rigging může mít nejrůznější formy. Typickým příkladem je dohoda, kdo v dané soutěži předloží cenově „nejvýhodnější“ nabídku. „Nejnižší“ cena přitom v takovém případě může být i o desítky procent vyšší, než je reálná hodnota plnění zakázky, avšak tajně smluvení uchazeči podají své nabídky tak, že další se zdánlivě jeví ještě dražší (tzv. „krycí nabídky“). Zadavatel pak logicky vybere nejnižší, byť stále velmi vysokou... - Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Zakázané dohody - kartely
Následující text je určen spíše pro odborně zaměřené pracovníky zadavatelů, disponující zejména právnickým vzděláním, a pokouší se uvést čtenáře blíže do problematiky tzv. zakázaných dohod (včetně relevantní právní úpravy).
Dohody narušující soutěž bývají často označovány jako kartely, ačkoliv zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže) ve znění pozdějších... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Možnosti vyloučení účastníka zadávacího řízení
Úřad upozorňuje veřejné zadavatele na možnosti, které mohou využít, pokud chtějí vyloučit účastníka zadávacího řízení kvůli podezření na uzavření zakázané dohody tzv. bid riggingu.
Cílem Pokynů pro veřejné zadavatele, jak uplatňovat důvod pro vyloučení z účasti na zadávacím řízení kvůli tajným ujednáním v souladu s čl. 38 odst. 7 písm. e) směrnice 2014/23/EU, čl. 57 odst. 4 písm. d) směrnice 2014/24/EU a čl. 80 odst. 1 směrnice 2014/25/EU, obsažených... - O Úřadu
Posláním Úřadu je zajistit fungování trhů, které bude v souladu s pravidly hospodářské soutěže a bude přinášet prospěch spotřebitelům.
Pro dosažení cíle:
vedeme soutěžitele k chování v souladu s principy soutěžního práva;
zasahujeme proti praktikám, jež narušují hospodářskou soutěž, jako jsou např. kartelové dohody, zneužití dominantního postavení aj.;
současně však dáváme podnikům možnost, aby své nezákonné jednání, které dosud nemělo... - Hospodářská soutěž
Podnikání na volném trhu je soutěžní hra. Někdy mohou být společnosti v pokušení se této vzájemné soutěži vyhnout a pokusit se stanovit vlastní pravidla hry. Občas se jeden velký hráč snaží vytlačit konkurenty z trhu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“) funguje jako rozhodčí a stará se o to, aby všechny společnosti hrály podle stejných pravidel. Úřad může zakázat dohody, které omezují hospodářskou soutěž, a uložit pokutu společnostem... - O Úřadu > Historie Úřadu
Zákon České národní rady č. 173/1991 Sb. ze dne 26. dubna 1991 zřídil Český úřad pro hospodářskou soutěž, který zahájil činnost k 1. červenci 1991. Sídlem Úřadu se nestala Praha, jako centrum všech orgánů státní správy, ale Brno, což mělo deklarovat nezávislost rozhodování. V roce 1992 byl tento úřad nahrazen Ministerstvem pro hospodářskou soutěž. Změna byla odůvodněna tehdy probíhající ekonomickou transformací a především úlohou, kterou Ministerstvo... - Informační centrum > Sídlo ÚOHS
Zaměstnanci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže se na jaře 2008 dočkali. Sedmnáct let od vzniku antimonopolního úřadu všichni konečně sdílejí jednu střechu nad hlavou a mohou tak v klidu pracovat. Je to určitě potěšující zpráva i pro širokou veřejnost, protože různá pracovní setkání, odborné semináře a další akce je tak možné pořádat ve vlastní budově ÚOHS. Od počátku své existence sídlil totiž antimonopolní úřad v pronajatých prostorách...
V aktualitách a tiskových zprávách 1547x
- První vlaštovka v reformě soutěžního práva: ÚOHS bude mít přístup k informacím cenových orgánů (23. 9. 2024)
Novela zákona o cenách, která v minulém týdnu vyšla ve Sbírce zákonů, přináší malou, ale z hlediska efektivní ochrany hospodářské soutěže důležitou změnu. Na základě novely totiž bude moci Úřad pro ochranu hospodářské soutěže získat informace, které získaly cenové orgány při své činnosti. Úřad bude moci data od cenových orgánů využít pro potřeby dozorových pravomocí v rámci ochrany hospodářské soutěže, tak v oblasti významné tržní síly při prodeji zemědělských a potravinářských produktů - Krajský soud v Brně potvrdil správnost postupu ÚOHS v případě digitalizace stavebního řízení (7. 10. 2024)
Krajský soud v Brně svým rozsudkem ze 3. října 2024 zamítl žalobu Ministerstva pro místní rozvoj ČR proti rozhodnutí předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petra Mlsny, jímž bylo pro bezdůvodné omezování soutěže a diskriminačnost zrušeno zadávací řízení na digitalizaci stavebního řízení - ÚOHS obstál v mezinárodním srovnání, časopis GCR oceňuje vyšší aktivitu i užívání moderních nástrojů (9. 10. 2024)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže obdržel v letošním hodnocení práce soutěžních úřadů, které zpracovává specializovaný časopis Global Competition Review, hodnocení dobré. Velice dobře ÚOHS vychází zejména při bližším pohledu do jednotlivých kategoriích, především v počtu odhalených kartelových dohod - Podrobnosti z rozsudku Krajského soudu v Brně ve věci „Zajištění digitalizace stavebního řízení“ (15. 10. 2024)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže obdržel písemné vyhotovení rozsudku Krajského soudu v Brně o žalobě Ministerstva pro místní rozvoj České republiky proti rozhodnutí předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ve věci veřejné zakázka „Zajištění digitalizace stavebního řízení (DSŘ)“. Krajský soud žalobu zamítl a potvrdil rozhodnutí ÚOHS v této věci - Úřad se představil železničním dopravcům (17. 10. 2024)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže pořádal v rámci své dozorové role nad přístupem k dopravní infrastruktuře Setkání s železničními dopravci. Agendu dopravní infrastruktury ÚOHS vykonává od počátku letošního roku, kdy tuto oblast převzal od zrušeného Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře - Spojení Remedis/BATIST nepodléhá povolení Úřadu (25. 10. 2024)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže dne 15. 10. 2024 rozhodl, že spojení soutěžitelů Remedis, s.r.o., a BATIST Medical Productions s.r.o. a BATIST Medical a. s. i jejích dceřiných společností, nepodléhá povolení Úřadu - Předsedové úřadů jednali o perspektivách a možných změnách veřejného zadávání v EU (12. 12. 2024)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna dnes v rámci Vánoční konference pořádané slovenským Úradem pre verejné obstarávanie jednal s několika vrcholnými zástupci úřadů dozorujících veřejné zadávání v dalších státech Evropské unie - ÚOHS schválil společnou kontrolu v oblasti pronájmu nemovitostí (30. 10. 2024)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve zjednodušeném řízení rozhodl o povolení spojení soutěžitelů, na jehož základě může společnost DIASSET s.r.o. získat společně se soutěžitelem Traxial a.s. společnou kontrolu nad společnosti Traxial - baryon s.r.o. ÚOHS zjistil, že spojení nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže. Rozhodnutí již nabylo právní moci - VÍTKOVICE ENERGY může převzít výrobu energií pro ostravské ocelárny (30. 10. 2024)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil ve zjednodušeném řízení spojení soutěžitelů, v jehož důsledku má společnost VÍTKOVICE ENERGY s.r.o., získat možnost výlučně kontrolovat obchodní závod TAMEH Czech s.r.o. Úřad ve správním řízení zjistil, že spojení nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže. Rozhodnutí již nabylo právní moci - Úřad prvostupňově rozhodl o návrzích Westinghouse a EDF proti průběhu jaderného tendru (31. 10. 2024)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže rozhodl v prvním stupni o návrzích společností Électricité de France a Westinghouse Electric Company LLC směřujících proti postupu zadavatele Elektrárna Dukovany II, a. s., v tendru na výstavbu nového jaderného zdroje, resp. zdrojů. Řízení o návrzích obou společností byla z větší části zastavena, v dalších částech byly návrhy zamítnuty. Rozhodnutí nejsou pravomocná a účastníci řízení proti nim mohou podat rozklad k předsedovi Úřadu
cs | en