Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta
Na stránkách 386x
- Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Prevence
Existuje mnoho kroků, které mohou zadavatelé podniknout, aby zvýšili naději na efektivnější soutěž ve veřejných zakázkách a redukovali riziko uzavírání tajných dohod. Zadavatelé by měli zvážit přijetí následujících opatření:
Být maximálně informován před vyhlášením zadávacího řízení
Velmi prospěšný je pečlivý průzkum trhu, tj. sběr informací o škále produktů a/nebo služeb dostupných na trhu, které by uspokojily požadavky zadavatele... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Důsledky a rizika
Dlouhotrvající dohody typu bid rigging mohou využívat i velmi složité systémy a sofistikované metody vzájemného postupování zakázek a také rozdělování zisku mezi spiklenci. Celé regiony, ale také státy, mohou být postiženy sítí tajných dohod, které bývají v některých odvětvích plněny někdy i po desítky let. Podvodně jednající uchazeči mohou uplácet příslušné pracovníky u zadavatelů, získávat na svoji stranu organizátory losování, dokonce též... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Bid rigging a výběrová řízení
Soutěž mezi uchazeči o zakázku je nejefektivnějším nástrojem pro dosažení nejvyšší kvality požadovaného plnění, tedy dodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, a to za co nejnižší cenu. Veřejné i soukromé organizace proto spoléhají, že vyhlášením výběrového řízení získají optimální plnění za dobrou cenu, tj. ekonomicky nejvýhodnější nabídku.
Vyhlášením soutěže se dosáhne nižších cen nebo lepší kvality a inovace pouze tehdy, když... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Formy bid riggingu
Bid rigging může mít nejrůznější formy. Typickým příkladem je dohoda, kdo v dané soutěži předloží cenově „nejvýhodnější“ nabídku. „Nejnižší“ cena přitom v takovém případě může být i o desítky procent vyšší, než je reálná hodnota plnění zakázky, avšak tajně smluvení uchazeči podají své nabídky tak, že další se zdánlivě jeví ještě dražší (tzv. „krycí nabídky“). Zadavatel pak logicky vybere nejnižší, byť stále velmi vysokou... - Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Zakázané dohody - kartely
Následující text je určen spíše pro odborně zaměřené pracovníky zadavatelů, disponující zejména právnickým vzděláním, a pokouší se uvést čtenáře blíže do problematiky tzv. zakázaných dohod (včetně relevantní právní úpravy).
Dohody narušující soutěž bývají často označovány jako kartely, ačkoliv zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže) ve znění pozdějších... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Možnosti vyloučení účastníka zadávacího řízení
Úřad upozorňuje veřejné zadavatele na možnosti, které mohou využít, pokud chtějí vyloučit účastníka zadávacího řízení kvůli podezření na uzavření zakázané dohody tzv. bid riggingu.
Cílem Pokynů pro veřejné zadavatele, jak uplatňovat důvod pro vyloučení z účasti na zadávacím řízení kvůli tajným ujednáním v souladu s čl. 38 odst. 7 písm. e) směrnice 2014/23/EU, čl. 57 odst. 4 písm. d) směrnice 2014/24/EU a čl. 80 odst. 1 směrnice 2014/25/EU, obsažených... - O Úřadu
Posláním Úřadu je zajistit fungování trhů, které bude v souladu s pravidly hospodářské soutěže a bude přinášet prospěch spotřebitelům.
Pro dosažení cíle:
vedeme soutěžitele k chování v souladu s principy soutěžního práva;
zasahujeme proti praktikám, jež narušují hospodářskou soutěž, jako jsou např. kartelové dohody, zneužití dominantního postavení aj.;
současně však dáváme podnikům možnost, aby své nezákonné jednání, které dosud nemělo... - Hospodářská soutěž
Podnikání na volném trhu je soutěžní hra. Někdy mohou být společnosti v pokušení se této vzájemné soutěži vyhnout a pokusit se stanovit vlastní pravidla hry. Občas se jeden velký hráč snaží vytlačit konkurenty z trhu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“) funguje jako rozhodčí a stará se o to, aby všechny společnosti hrály podle stejných pravidel. Úřad může zakázat dohody, které omezují hospodářskou soutěž, a uložit pokutu společnostem... - O Úřadu > Historie Úřadu
Zákon České národní rady č. 173/1991 Sb. ze dne 26. dubna 1991 zřídil Český úřad pro hospodářskou soutěž, který zahájil činnost k 1. červenci 1991. Sídlem Úřadu se nestala Praha, jako centrum všech orgánů státní správy, ale Brno, což mělo deklarovat nezávislost rozhodování. V roce 1992 byl tento úřad nahrazen Ministerstvem pro hospodářskou soutěž. Změna byla odůvodněna tehdy probíhající ekonomickou transformací a především úlohou, kterou Ministerstvo... - Veřejná podpora > Evidenční povinnost poskytovatelů – transparentnost podpor
Povinnost poskytovatelů zveřejňovat určité údaje o podporách
V rámci modernizace pravidel veřejné podpory, která proběhla v letech 2012–2014, zakotvila Evropská komise za účelem větší transparentnosti ve vztahu k poskytování podpor povinnost členských států zajistit, aby se na souhrnné internetové stránce věnované veřejné podpoře zveřejňovaly od 1. 7. 2016 údaje o režimech podpory a o jednotlivých podporách přesahujících svou výší limity...
V aktualitách a tiskových zprávách 1598x
- Předseda Petr Mlsna definitivně zamítl návrh v případu „Želivka“ (7. 7. 2025)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna zamítl rozklad společností SMP Vodohospodářské stavby a.s., a EUROVIA CZ a.s., (Společnost ÚV Želivka, 3. stavba) ve věci zadávacího řízení „PI18018 Modernizace ÚVŽ, 3. stavba (rekonstrukce F1) - Zhotovitel stavby“ zadavatele VODA Želivka, a.s. Došlo tak k potvrzení prvoinstančního rozhodnutí, kterým byl zamítnut návrh, jímž se navrhovatel bránil proti svému vyloučení ze zadávacího řízení - Prodloužení platnosti Pokynů pro státní podporu na záchranu a restrukturalizaci nefinančních podniků v obtížích (14. 10. 2025)
Evropská komise o jeden rok prodloužila platnost Pokynů pro státní podporu na záchranu a restrukturalizaci nefinančních podniků v obtížích z roku 2014, a to do 31. prosince 2026. Ve zbytku zůstávají Pokyny beze změn - Dohled nad dodržováním pravidel hospodářské soutěže v době krize způsobené onemocněním Covid-19 (27. 3. 2020)
V současné době čelí celý svět bezprecedentní krizi a pandemii onemocnění Covid-19. Jeho vlivem dochází nejen k problémům zdravotním, ale i ekonomickým - Pokud dominant nepřijme opatření, hrozí mu pokuta (31. 8. 2006)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vypracoval v rámci správního řízení vedeného se společností RWE Transgas sdělení, jehož předmětem je oznámení výhrad Úřadu k jednání uvedené společnosti na trhu s plynem - Dopravní podnik zřejmě zneužil dominantní postavení (1. 9. 2006)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zaslal Dopravnímu podniku Ústeckého kraje (DPÚK) své výhrady k jednání, kterého se dopustil před několika týdny, když přerušil provoz autobusové dopravy v Ústeckém kraji - ÚOHS návrh společnosti RWE zamítl (5. 9. 2006)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zamítl návrh společnosti RWE Energy Aktiengesselschaft na změnu rozhodnutí (S25/02) o povolení spojení ze dne 2. května 2004 - Soud potvrdil závěr ÚOHS (5. 9. 2006)
Nejvyšší správní soud zamítl žalobu společnosti Chovservis proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže z října 2002 - Český Mobil - pokuta 6,5 mil. Kč (8. 9. 2006)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Josef Bednář svým rozhodnutím ze dne 10. května 2004 uložil pokutu ve výši 6,5 milionů korun za porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže společnosti Český Mobil. - ČEZ uzavřel zakázané smlouvy o zákazu zpětného dovozu (8. 9. 2006)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Josef Bednář svým druhostupňovým rozhodnutím uložil pravomocně pokutu 7,5 miliónů korun společnosti ČEZ, a.s - Kartelová dohoda Billa/Julius Meinl (11. 9. 2006)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Josef Bednář svým rozhodnutím ze dne 13. října 2003 uložil pokutu v úhrnné výši 51 miliónů korun společnostem BILLA (28 mil. Kč) a JULIUS MEINL (23 mil. Kč). Jedná se o druhou nejvyšší pravomocně uloženou sankci v historii úřadu
cs | en