Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta
Na stránkách 367x
- Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Prevence
Existuje mnoho kroků, které mohou zadavatelé podniknout, aby zvýšili naději na efektivnější soutěž ve veřejných zakázkách a redukovali riziko uzavírání tajných dohod. Zadavatelé by měli zvážit přijetí následujících opatření:
Být maximálně informován před vyhlášením zadávacího řízení
Velmi prospěšný je pečlivý průzkum trhu, tj. sběr informací o škále produktů a/nebo služeb dostupných na trhu, které by uspokojily požadavky zadavatele... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Důsledky a rizika
Dlouhotrvající dohody typu bid rigging mohou využívat i velmi složité systémy a sofistikované metody vzájemného postupování zakázek a také rozdělování zisku mezi spiklenci. Celé regiony, ale také státy, mohou být postiženy sítí tajných dohod, které bývají v některých odvětvích plněny někdy i po desítky let. Podvodně jednající uchazeči mohou uplácet příslušné pracovníky u zadavatelů, získávat na svoji stranu organizátory losování, dokonce též... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Bid rigging a výběrová řízení
Soutěž mezi uchazeči o zakázku je nejefektivnějším nástrojem pro dosažení nejvyšší kvality požadovaného plnění, tedy dodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, a to za co nejnižší cenu. Veřejné i soukromé organizace proto spoléhají, že vyhlášením výběrového řízení získají optimální plnění za dobrou cenu, tj. ekonomicky nejvýhodnější nabídku.
Vyhlášením soutěže se dosáhne nižších cen nebo lepší kvality a inovace pouze tehdy, když... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Formy bid riggingu
Bid rigging může mít nejrůznější formy. Typickým příkladem je dohoda, kdo v dané soutěži předloží cenově „nejvýhodnější“ nabídku. „Nejnižší“ cena přitom v takovém případě může být i o desítky procent vyšší, než je reálná hodnota plnění zakázky, avšak tajně smluvení uchazeči podají své nabídky tak, že další se zdánlivě jeví ještě dražší (tzv. „krycí nabídky“). Zadavatel pak logicky vybere nejnižší, byť stále velmi vysokou... - Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Zakázané dohody - kartely
Následující text je určen spíše pro odborně zaměřené pracovníky zadavatelů, disponující zejména právnickým vzděláním, a pokouší se uvést čtenáře blíže do problematiky tzv. zakázaných dohod (včetně relevantní právní úpravy).
Dohody narušující soutěž bývají často označovány jako kartely, ačkoliv zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže) ve znění pozdějších... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Možnosti vyloučení účastníka zadávacího řízení
Úřad upozorňuje veřejné zadavatele na možnosti, které mohou využít, pokud chtějí vyloučit účastníka zadávacího řízení kvůli podezření na uzavření zakázané dohody tzv. bid riggingu.
Cílem Pokynů pro veřejné zadavatele, jak uplatňovat důvod pro vyloučení z účasti na zadávacím řízení kvůli tajným ujednáním v souladu s čl. 38 odst. 7 písm. e) směrnice 2014/23/EU, čl. 57 odst. 4 písm. d) směrnice 2014/24/EU a čl. 80 odst. 1 směrnice 2014/25/EU, obsažených... - O Úřadu
Posláním Úřadu je zajistit fungování trhů, které bude v souladu s pravidly hospodářské soutěže a bude přinášet prospěch spotřebitelům.
Pro dosažení cíle:
vedeme soutěžitele k chování v souladu s principy soutěžního práva;
zasahujeme proti praktikám, jež narušují hospodářskou soutěž, jako jsou např. kartelové dohody, zneužití dominantního postavení aj.;
současně však dáváme podnikům možnost, aby své nezákonné jednání, které dosud nemělo... - Hospodářská soutěž
Podnikání na volném trhu je soutěžní hra. Někdy mohou být společnosti v pokušení se této vzájemné soutěži vyhnout a pokusit se stanovit vlastní pravidla hry. Občas se jeden velký hráč snaží vytlačit konkurenty z trhu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“) funguje jako rozhodčí a stará se o to, aby všechny společnosti hrály podle stejných pravidel. Úřad může zakázat dohody, které omezují hospodářskou soutěž, a uložit pokutu společnostem... - O Úřadu > Historie Úřadu
Zákon České národní rady č. 173/1991 Sb. ze dne 26. dubna 1991 zřídil Český úřad pro hospodářskou soutěž, který zahájil činnost k 1. červenci 1991. Sídlem Úřadu se nestala Praha, jako centrum všech orgánů státní správy, ale Brno, což mělo deklarovat nezávislost rozhodování. V roce 1992 byl tento úřad nahrazen Ministerstvem pro hospodářskou soutěž. Změna byla odůvodněna tehdy probíhající ekonomickou transformací a především úlohou, kterou Ministerstvo... - Informační centrum > Sídlo ÚOHS
Zaměstnanci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže se na jaře 2008 dočkali. Sedmnáct let od vzniku antimonopolního úřadu všichni konečně sdílejí jednu střechu nad hlavou a mohou tak v klidu pracovat. Je to určitě potěšující zpráva i pro širokou veřejnost, protože různá pracovní setkání, odborné semináře a další akce je tak možné pořádat ve vlastní budově ÚOHS. Od počátku své existence sídlil totiž antimonopolní úřad v pronajatých prostorách...
V aktualitách a tiskových zprávách 1547x
- Výzva ke splnění informační povinnosti pro poskytovatele vyrovnávací platby za závazek veřejné služby podle Rozhodnutí 2012/21/EU (22. 2. 2016)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) z pozice centrálního koordinačního orgánu v oblasti veřejné podpory v souladu se zákonem č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „Zákon“) vyzývá poskytovatele veřejné podpory, v souladu s § 5 odst. 1 písm. c) Zákona, k poskytnutí údajů rozhodných ke splnění informační... - Evropská komise schválila pro Česko změnu mapy regionální podpory pro investice dle platformy STEP (24. 10. 2024)
Evropská komise schválila změnu podmínek mapy regionální podpory pro Česko, a to konkrétně pro investiční projekty, které budou realizovány v souladu s Nařízením Evropského parlamentu a Rady č. 2024/795, kterým se zřizuje Platforma strategických technologií pro Evropu (STEP). Se zpětnou platností od 1. března 2024 lze pro tyto projekty v podporovaných regionech zvýšit maximální intenzitu podpory (tzn. podíl podpory na způsobilých nákladech - Komora porušila zákon (5. 9. 2006)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Josef Bednář svým rozhodnutím ze dne 9. března 2005 potvrdil uložení pokuty ve výši půl milionu korun České komoře autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (dále jen Komora - Evropská komise požaduje zprávu o podpoře na služby obecného hospodářského zájmu - aktualizováno (9. 10. 2008)
Rozhodnutí Evropské komise ze dne 28. listopadu 2005 o použití článku 86 odst. 2 Smlouvy o ES na státní podporu ve formě vyrovnávací platby za závazek veřejné služby poskytované určitým podnikům pověřeným poskytováním služeb obecného hospodářského zájmu (2005/842/ES) stanovuje povinnost členských států předkládat Komisi pravidelnou zprávu o provádění tohoto Rozhodnutí - Výzva ke splnění informační povinnosti pro poskytovatele vyrovnávací platby za závazek veřejné služby podle Rozhodnutí 2005/842/ES (23. 9. 2011)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) jako centrální koordinační orgán v oblasti veřejné podpory v souladu se zákonem č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „Zákon“... - ÚOHS je znepokojen omezováním soutěže v řadě profesních sdružení (29. 7. 2013)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) dokončil předběžné šetření úrovně hospodářské soutěže v rámci některých profesních sdružení. Výsledky analýzy naznačují, že konkurenční prostředí by u řady profesí mohlo být uměle omezováno, neboť některé profesní komory ve svém přístupu k cenotvorbě členů nedodržují obecně závazná pravidla hospodářské soutěže zakotvená v zákoně o ochraně hospodářské soutěže a článku 101 Smlouvy o fungování EU - Nová kodifikace Zmocňovacího nařízení rady č. 994/1998 a Procesního nařízení Rady č. 659/1999 (10. 11. 2015)
Vzhledem k podstatným v minulosti provedeným změnám tzv. Zmocňovacího nařízení rady č. 994/1998 a tzv. Procesního nařízení Rady č. 659/1999, přistoupila Rada EU z důvodu srozumitelnosti a přehlednosti k nové kodifikaci výše uvedených nařízení - O aktuálních tématech veřejné podpory se diskutovalo na Svatokateřinské konferenci (25. 11. 2015)
Svatokateřinskou konferenci, tradičně věnovanou aktuální problematice veřejné podpory a pořádanou Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, zahájil první místopředseda Úřadu Hynek Brom. Konstatoval, že veřejná podpora nabývá stále větší důležitosti a v médiích se stala politickým tématem číslo jedna, ať už se jedná o obnovitelné zdroje energie, vědu a výzkum či otázky regionálního rozvoje. Brom v závěru své úvodní řeči připomněl roli Úřadu... - Společnost Czech Frost bránila místnímu šetření, dostala pořádkovou pokutu 1 105 000 korun (8. 6. 2015)
Pořádkovou pokutu ve výši 1 105 000 Kč uložil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže společnosti CZECH FROST s.r.o. za maření místního šetření. Rozhodnutí dosud není pravomocné a může proti němu být podán rozklad - Předseda Rafaj potvrdil pořádkovou pokutu pro společnost Czech Frost (22. 9. 2015)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj potvrdil svým pravomocným rozhodnutím z 18.9.2015 pořádkovou pokutu ve výši 1 105 000 Kč pro společnost CZECH FROST s.r.o. za maření místního šetření
cs | en