Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta
Na stránkách 386x
- Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Prevence
Existuje mnoho kroků, které mohou zadavatelé podniknout, aby zvýšili naději na efektivnější soutěž ve veřejných zakázkách a redukovali riziko uzavírání tajných dohod. Zadavatelé by měli zvážit přijetí následujících opatření:
Být maximálně informován před vyhlášením zadávacího řízení
Velmi prospěšný je pečlivý průzkum trhu, tj. sběr informací o škále produktů a/nebo služeb dostupných na trhu, které by uspokojily požadavky zadavatele... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Důsledky a rizika
Dlouhotrvající dohody typu bid rigging mohou využívat i velmi složité systémy a sofistikované metody vzájemného postupování zakázek a také rozdělování zisku mezi spiklenci. Celé regiony, ale také státy, mohou být postiženy sítí tajných dohod, které bývají v některých odvětvích plněny někdy i po desítky let. Podvodně jednající uchazeči mohou uplácet příslušné pracovníky u zadavatelů, získávat na svoji stranu organizátory losování, dokonce též... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Bid rigging a výběrová řízení
Soutěž mezi uchazeči o zakázku je nejefektivnějším nástrojem pro dosažení nejvyšší kvality požadovaného plnění, tedy dodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, a to za co nejnižší cenu. Veřejné i soukromé organizace proto spoléhají, že vyhlášením výběrového řízení získají optimální plnění za dobrou cenu, tj. ekonomicky nejvýhodnější nabídku.
Vyhlášením soutěže se dosáhne nižších cen nebo lepší kvality a inovace pouze tehdy, když... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Formy bid riggingu
Bid rigging může mít nejrůznější formy. Typickým příkladem je dohoda, kdo v dané soutěži předloží cenově „nejvýhodnější“ nabídku. „Nejnižší“ cena přitom v takovém případě může být i o desítky procent vyšší, než je reálná hodnota plnění zakázky, avšak tajně smluvení uchazeči podají své nabídky tak, že další se zdánlivě jeví ještě dražší (tzv. „krycí nabídky“). Zadavatel pak logicky vybere nejnižší, byť stále velmi vysokou... - Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Zakázané dohody - kartely
Následující text je určen spíše pro odborně zaměřené pracovníky zadavatelů, disponující zejména právnickým vzděláním, a pokouší se uvést čtenáře blíže do problematiky tzv. zakázaných dohod (včetně relevantní právní úpravy).
Dohody narušující soutěž bývají často označovány jako kartely, ačkoliv zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže) ve znění pozdějších... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Možnosti vyloučení účastníka zadávacího řízení
Úřad upozorňuje veřejné zadavatele na možnosti, které mohou využít, pokud chtějí vyloučit účastníka zadávacího řízení kvůli podezření na uzavření zakázané dohody tzv. bid riggingu.
Cílem Pokynů pro veřejné zadavatele, jak uplatňovat důvod pro vyloučení z účasti na zadávacím řízení kvůli tajným ujednáním v souladu s čl. 38 odst. 7 písm. e) směrnice 2014/23/EU, čl. 57 odst. 4 písm. d) směrnice 2014/24/EU a čl. 80 odst. 1 směrnice 2014/25/EU, obsažených... - O Úřadu
Posláním Úřadu je zajistit fungování trhů, které bude v souladu s pravidly hospodářské soutěže a bude přinášet prospěch spotřebitelům.
Pro dosažení cíle:
vedeme soutěžitele k chování v souladu s principy soutěžního práva;
zasahujeme proti praktikám, jež narušují hospodářskou soutěž, jako jsou např. kartelové dohody, zneužití dominantního postavení aj.;
současně však dáváme podnikům možnost, aby své nezákonné jednání, které dosud nemělo... - Hospodářská soutěž
Podnikání na volném trhu je soutěžní hra. Někdy mohou být společnosti v pokušení se této vzájemné soutěži vyhnout a pokusit se stanovit vlastní pravidla hry. Občas se jeden velký hráč snaží vytlačit konkurenty z trhu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“) funguje jako rozhodčí a stará se o to, aby všechny společnosti hrály podle stejných pravidel. Úřad může zakázat dohody, které omezují hospodářskou soutěž, a uložit pokutu společnostem... - O Úřadu > Historie Úřadu
Zákon České národní rady č. 173/1991 Sb. ze dne 26. dubna 1991 zřídil Český úřad pro hospodářskou soutěž, který zahájil činnost k 1. červenci 1991. Sídlem Úřadu se nestala Praha, jako centrum všech orgánů státní správy, ale Brno, což mělo deklarovat nezávislost rozhodování. V roce 1992 byl tento úřad nahrazen Ministerstvem pro hospodářskou soutěž. Změna byla odůvodněna tehdy probíhající ekonomickou transformací a především úlohou, kterou Ministerstvo... - Veřejná podpora > Evidenční povinnost poskytovatelů – transparentnost podpor
Povinnost poskytovatelů zveřejňovat určité údaje o podporách
V rámci modernizace pravidel veřejné podpory, která proběhla v letech 2012–2014, zakotvila Evropská komise za účelem větší transparentnosti ve vztahu k poskytování podpor povinnost členských států zajistit, aby se na souhrnné internetové stránce věnované veřejné podpoře zveřejňovaly od 1. 7. 2016 údaje o režimech podpory a o jednotlivých podporách přesahujících svou výší limity...
V aktualitách a tiskových zprávách 1598x
- Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uspořádá dne 18. června 2014 další ročník pravidelné konference o aktuálních otázkách veřejné podpory (8. 4. 2014)
Rozsáhlá modernizace pravidel veřejné podpory, kterou před dvěma lety Evropská komise zahájila, se blíží svému závěru. Od poloviny letošního roku vstoupí v účinnost poslední balíček důležitých předpisů, mezi nimi i dva nejvíce užívané tituly pro poskytování podpor v České republice – obecné nařízení o blokových výjimkách a nařízení o podpoře de minimis. Tato komplexní legislativní reforma přináší řadu důležitých změn a zásadním způsobem... - ÚOHS hostil v Praze jednání předsedů evropských soutěžních úřadů (23. 5. 2014)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže byl ve dnech 21. a 22. května 2014 hostitelem předsedů soutěžních úřadů evropských států, kteří se sjeli do Prahy na výroční zasedání platformy European Competition Authorities (ECA). Tato organizace sdružuje soutěžní úřady všech evropských států, tedy i těch, které nejsou členskými zeměmi Evropské unie - Komora veterinárních lékařů omezovala hospodářskou soutěž mezi svými členy (11. 6. 2014)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil prvostupňovým rozhodnutím ze 4. června 2014 pokutu ve výši 399 600 Kč Komoře veterinárních lékařů České republiky (dále jen KVL) za porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže. Rozhodnutí není dosud pravomocné - Investiční skupina Abris může převzít AAA Auto (13. 10. 2014)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil ve zjednodušeném řízení spojení soutěžitelů Davena International a.s. a AAA Auto Group N.V. Rozhodnutí není dosud pravomocné - Pochybení ČVUT Praha ve čtyřech veřejných zakázkách (22. 1. 2015)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil Českému vysokému učení technickému v Praze sankci ve výši 300 tisíc korun za správní delikty, kterých se dopustilo ve čtyřech případech souvisejících se zadáváním veřejných zakázek. Rozhodnutí již nabylo právní moci - Úřad vydal informační materiál k technické novele zákona o veřejných zakázkách (2. 3. 2015)
Prezident České republiky podepsal 24. února 2015 tzv. technickou novelu zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, která nejpozději do třiceti dní nabude účinnosti vyhlášením ve Sbírce zákonů. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zpracoval informační materiál, který všem zadavatelům i uchazečům o veřejné zakázky přehledně... - Sdílením sítí českých mobilních operátorů se bude zabývat Evropská komise (23. 3. 2015)
Generální ředitelství pro hospodářskou soutěž Evropské komise (dále též DG Competititon) řeší v poslední době několik případů sdílení síťové infrastruktury mezi mobilními operátory v různých členských státech Evropské unie - Zadavatel neoprávněně vylučoval kvůli údajům v obchodním rejstříku (29. 7. 2015)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže prvostupňovým rozhodnutím z 15. července 2015 vyhověl návrhu uchazeče B.I.B.S., a.s., který směřoval proti úkonům zadavatele Ministerstva zdravotnictví České republiky v zadávacím řízení na zavedení pokročilých metod strategického a projektového řízení - Uveřejňování je zárukou transparentnosti (25. 8. 2015)
MF Dnes se ve dnešním vydání (Úřad pokutuje papírové banality. MF Dnes, 25.8.2015, s. A6) poměrně rozsáhle věnovala tzv. uveřejňovacím deliktům, tedy pochybením zadavatelů, kteří se zpožděním nebo vůbec nezveřejňují informace o zadávacím řízení v českém a unijním věstníku či na profilu zadavatele, jak jim ukládá zákon o veřejných zakázkách - Sankce za nepřípustné rozdělení veřejné zakázky (20. 10. 2015)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném z moci úřední uložil městské části Praha–Koloděje pokutu ve výši 250 tisíc korun za rozdělení veřejné zakázky na výstavbu mateřské školy na dvě veřejné zakázky a jeden dodatek, který Úřad posoudil jako třetí veřejnou zakázku. Došlo tak ke snížení předpokládané hodnoty veřejné zakázky pod finanční limit stanovený zákonem, v důsledku čehož zadavatel nezvolil odpovídající...
cs | en