Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta

Na stránkách 386x

  • Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Prevence
      Existuje mnoho kroků, které mohou zadavatelé podniknout, aby zvýšili naději na efektivnější soutěž ve veřejných zakázkách a redukovali riziko uzavírání tajných dohod. Zadavatelé by měli zvážit přijetí následujících opatření:   Být maximálně informován před vyhlášením zadávacího řízení   Velmi prospěšný je pečlivý průzkum trhu, tj. sběr informací o škále produktů a/nebo služeb dostupných na trhu, které by uspokojily požadavky zadavatele...
  • Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Důsledky a rizika
    Dlouhotrvající dohody typu bid rigging mohou využívat i velmi složité systémy a sofistikované metody vzájemného postupování zakázek a také rozdělování zisku mezi spiklenci. Celé regiony, ale také státy, mohou být postiženy sítí tajných dohod, které bývají v některých odvětvích plněny někdy i po desítky let. Podvodně jednající uchazeči mohou uplácet příslušné pracovníky u zadavatelů, získávat na svoji stranu organizátory losování, dokonce též...
  • Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Bid rigging a výběrová řízení
    Soutěž mezi uchazeči o zakázku je nejefektivnějším nástrojem pro dosažení nejvyšší kvality požadovaného plnění, tedy dodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, a to za co nejnižší cenu. Veřejné i soukromé organizace proto spoléhají, že vyhlášením výběrového řízení získají optimální plnění za dobrou cenu, tj. ekonomicky nejvýhodnější nabídku.  Vyhlášením soutěže se dosáhne nižších cen nebo lepší kvality a inovace pouze tehdy, když...
  • Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Formy bid riggingu
    Bid rigging může mít nejrůznější formy. Typickým příkladem je dohoda, kdo v dané soutěži předloží cenově „nejvýhodnější“ nabídku. „Nejnižší“ cena přitom v takovém případě může být i o desítky procent vyšší, než je reálná hodnota plnění zakázky, avšak tajně smluvení uchazeči podají své nabídky tak, že další se zdánlivě jeví ještě dražší (tzv. „krycí nabídky“). Zadavatel pak logicky vybere nejnižší, byť stále velmi vysokou...
  • Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Zakázané dohody - kartely
      Následující text je určen spíše pro odborně zaměřené pracovníky zadavatelů, disponující zejména právnickým vzděláním, a pokouší se uvést čtenáře blíže do problematiky tzv. zakázaných dohod (včetně relevantní právní úpravy). Dohody narušující soutěž bývají často označovány jako kartely, ačkoliv zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže) ve znění pozdějších...
  • Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Možnosti vyloučení účastníka zadávacího řízení
    Úřad upozorňuje veřejné zadavatele na možnosti, které mohou využít, pokud chtějí vyloučit účastníka zadávacího řízení kvůli podezření na uzavření zakázané dohody tzv. bid riggingu. Cílem Pokynů pro veřejné zadavatele, jak uplatňovat důvod pro vyloučení z účasti na zadávacím řízení kvůli tajným ujednáním v souladu s čl. 38 odst. 7 písm. e) směrnice 2014/23/EU, čl. 57 odst. 4 písm. d) směrnice 2014/24/EU a čl. 80 odst. 1 směrnice 2014/25/EU, obsažených...
  • O Úřadu
    Posláním Úřadu je zajistit fungování trhů, které bude v souladu s pravidly hospodářské soutěže a bude přinášet prospěch spotřebitelům. Pro dosažení cíle: vedeme soutěžitele k chování v souladu s principy soutěžního práva; zasahujeme proti praktikám, jež narušují hospodářskou soutěž, jako jsou např. kartelové dohody, zneužití dominantního postavení aj.; současně však dáváme podnikům možnost, aby své nezákonné jednání, které dosud nemělo...
  • Hospodářská soutěž
    Podnikání na volném trhu je soutěžní hra. Někdy mohou být společnosti v pokušení se této vzájemné soutěži vyhnout a pokusit se stanovit vlastní pravidla hry. Občas se jeden velký hráč snaží vytlačit konkurenty z trhu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“) funguje jako rozhodčí a stará se o to, aby všechny společnosti hrály podle stejných pravidel. Úřad může zakázat dohody, které omezují hospodářskou soutěž, a uložit pokutu společnostem...
  • O Úřadu > Historie Úřadu
    Zákon České národní rady č. 173/1991 Sb. ze dne 26. dubna 1991 zřídil Český úřad pro hospodářskou soutěž, který zahájil činnost k 1. červenci 1991. Sídlem Úřadu se nestala Praha, jako centrum všech orgánů státní správy, ale Brno, což mělo deklarovat nezávislost rozhodování. V roce 1992 byl tento úřad nahrazen Ministerstvem pro hospodářskou soutěž. Změna byla odůvodněna tehdy probíhající ekonomickou transformací a především úlohou, kterou Ministerstvo...
  • Veřejná podpora > Evidenční povinnost poskytovatelů – transparentnost podpor
      Povinnost poskytovatelů zveřejňovat určité údaje o podporách     V rámci modernizace pravidel veřejné podpory, která proběhla v letech 2012–2014, zakotvila Evropská komise za účelem větší transparentnosti ve vztahu k poskytování podpor povinnost členských států zajistit, aby se na souhrnné internetové stránce věnované veřejné podpoře zveřejňovaly od 1. 7. 2016 údaje o režimech podpory a o jednotlivých podporách přesahujících svou výší limity...

V aktualitách a tiskových zprávách 1598x

  • Podzimní konference v oblasti veřejné podpory (23. 11. 2016)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže pořádal dne 23. 11. 2016 tradiční Podzimní konferenci v oblasti veřejné podpory
  • Předseda Rafaj potvrdil pokutu pro pražský dopravní podnik za pronájem reklamních ploch (8. 12. 2016)
    Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj potvrdil svým pravomocným rozhodnutím z 25. listopadu 2016 pokutu ve výši 1 milion uloženou Dopravnímu podniku hl. m. Prahy za to, že nepostupoval v souladu s koncesním zákonem při uzavírání dodatku č. 9 ke smlouvě o pronájmu reklamních ploch pro reklamní činnost
  • Úřad dokončil sektorové šetření na maloobchodním trhu s pohonnými hmotami (16. 12. 2016)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže prováděl v letech 2013-2015 sektorové šetření na trhu maloobchodního prodeje pohonných hmot. Hlavním záměrem bylo ověřit a blíže prozkoumat tržní chování maloobchodních prodejců pohonných hmot a detailně zpracovat cenový vývoj jednotlivých druhů pohonných hmot na veřejných čerpacích stanicích a učinit závěry o stavu hospodářské soutěže v dané oblasti. Výsledky nyní ÚOHS publikuje ve zprávě ze sektorového šetření
  • Aktualizované analytické přehledy financování infrastruktury (5. 1. 2017)
    Evropská komise aktualizovala část návodných dokumentů pro poskytovatele k posuzování přítomnosti veřejné podpory a jejímu vhodnému ošetření u veřejného financování infrastrukturních projektů ve vybraných odvětvích
  • Lidové noviny píší o kauze České dráhy, avšak s chybami (9. 1. 2017)
    Lidové noviny se v dnešním vydání vrátily ke kauze možného zneužití dominantního postavení Českých drah na trase Praha-Ostrava (Úřad chtěl po 5 letech rozseknout velkou vlakovou kauzu. Předběhl ho Brusel. LN a lidovky.cz, 9.1.2017). V uvedeném textu se však dopustily několika faktických omylů
  • Analýza činnosti Úřadu v oblasti veřejných zakázek vychází ze starých dat (26. 1. 2017)
    Dnes zveřejněná analýza spolku EconLab s názvem „Rozhodovací praxe ÚOHS – mýty a fakta“ pracuje se souborem starých dat a ve svém důsledku tedy již neodpovídá skutečnosti. Uvedená studie zpracovává data z let 2012 – 2015, přichází tedy se zpožděním a nezachycuje současný stav rozhodování Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže v oblasti veřejných zakázek
  • Úřad uložil zákaz plnění smlouvy na „volání vězňů“ (30. 1. 2017)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil svým prvostupňovým rozhodnutím zákaz plnění Koncesní smlouvy o poskytování zabezpečených služeb elektronických komunikací vězněných osob, kterou uzavřela v listopadu minulého roku Vězeňská služba České republiky se společností BVfon Czech Telecommunication, s.r.o
  • Soud potvrdil sankci ÚOHS uloženou RWE (16. 2. 2017)
    Krajský soud v Brně ve čtvrtek 16. 2. 2017 potvrdil pokutu ve výši 39 778 000 Kč uloženou Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže společnosti RWE Supply & Trading CZ, a. s. (dříve RWE Transgas, a. s. - dále jen RWE) v prosinci 2014 v opakovaném rozhodnutí týkajícím se případu zneužití dominantního postavení z roku 2006
  • Informační povinnost o výši vyplacené veřejné podpory za rok 2016 (16. 3. 2017)
    Poskytovatel veřejné podpory je dle § 5 odst. 1 písm. a) zákona č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje, v platném znění, povinen poskytnout Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže do 30. dubna 2017 informace o výši poskytnuté (rozuměj vyplacené) veřejné podpory za kalendářní rok 2016. Předmětná informační povinnost se netýká opatření poskytnutých v režimu podpory malého rozsahu...
  • Úřad zahájí řízení, současně by uvítal více konkrétních podnětů ze strany dodavatelů obchodních řetězců (24. 3. 2017)
    K 6. březnu loňského roku nabyla účinnosti zásadní novela zákona o významné tržní síle. Kromě jiného požadovala, aby obchodní řetězce do tří měsíců podstatně změnily smlouvy se svými dodavateli
cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.gov.cz