Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta
Na stránkách 386x
- Veřejná podpora > Definiční znaky veřejné podpory
Každý, kdo chce posoudit, zda konkrétní opatření zakládá veřejnou podporu, by si měl položit následující otázky:
1. Je podpora poskytnuta státem nebo z veřejných prostředků?
Pojem státní podpory se vztahuje na jakoukoli přímo či nepřímo poskytnutou výhodu financovanou ze státních prostředků, poskytnutou státem jako takovým nebo zprostředkujícím subjektem jednajícím na základě svěřených pravomocí.
Základním předpokladem pro naplnění tohoto definičního... - Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Veřejné zakázky > Vybrané rozsudky soudů > Definice veřejné zakázky
Rozsudek krajského soudu v Brně sp. zn. 62 Af 7/2010-135 ze dne 2. 3. 2010:
V uvedeném rozsudku se soud zabýval otázkou vymezení předmětu veřejné zakázky, přičemž dospěl k závěru, že příliš širokým vymezením předmětu veřejné zakázky (požadavek zadavatele na obecné a specifické vzájemně nesouvisející plnění) se zadavatel mohl dopustit skryté diskriminace, neboť do veřejné zakázky s takto vymezeným předmětem plnění mohlo podat nabídku méně... - Významná tržní síla > Metodická činnost > Souhrn výkladových stanovisek > K některým skutkovým podstatám zneužití významné tržní síly
Sjednávání podmínek vytvářejících výraznou nerovnováhu v právech a povinnostech smluvních stran ve smyslu ustanovení § 4 odst. 2 písm. a) zákona
Při posuzování smluvních ujednání dohodnutých mezi odběratelem s významnou tržní silou a dodavatelem se Úřad zabývá spravedlivým rozložením práv a povinností, zda sjednané podmínky jsou relativně stejným přínosem pro obě smluvní strany či naopak nezpůsobují výraznou nerovnováhu ve prospěch jedné strany... - Hospodářská soutěž > Dohled nad orgány veřejné správy > Judikatura
Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu v případě statutárního města Děčína
V dubnu 2022 byl vydán historicky první rozsudek NSS[1], týkající se aplikace § 19a ZOHS, kterým byla zamítnuta kasační stížnost Děčína ve věci rozhodnutí Úřadu z roku 2017, jímž byla tomuto městu uložena pokuta ve výši 499 000 korun za porušení § 19a ZOHS. Statutární město Děčín podle ÚOHS narušilo hospodářskou soutěž, když ve své obecně závazné vyhlášce... - Veřejná podpora > Energetická krize a pravidla veřejné podpory
Pravidla veřejné podpory v kontextu opatření souvisejících s krizí na Ukrajině
Krizový stav vyvolaný vojenskou agresí Ruska proti Ukrajině, uvalenými sankcemi a přijatými protiopatřeními s sebou přináší potřebu značné pomoci ze strany státu – ministerstev, krajů, obcí a dalších poskytovatelů veřejných prostředků. Rovněž v této, po pandemii covid-19, další mimořádné situaci je zapotřebí dodržovat pravidla veřejné podpory. Při poskytování... - Přístup k dopravní infrastruktuře > Činnosti v přístupu k dopravní infrastruktuře
Činnosti Úřadu dle zákona č. 266/1994 Sb. o dráhách, ve znění pozdějších předpisů
Vedení a zveřejňování seznamů vleček veřejně přístupných, veřejně nepřístupných s povinností umožnění užití těchto vleček, a jejich provozovatelů (§ 22a);
Schvalování návrhu plánu omezení provozování dráhy celostátní, regionální a veřejně přístupné vlečky (§ 23c);
Posuzování zákonnosti podmínek k omezení provozování dráhy celostátní, regionální... - Hospodářská soutěž > Hlavní ekonom > Role soutěžní ekonomie a ekonomů soutěžních úřadů
Význam soutěžní ekonomie
Význam činnosti ekonomů soutěžních úřadů se odvíjí od rostoucí role soutěžní ekonomie v oblasti ochrany hospodářské soutěže.
Pro pochopení přínosu ekonomů a soutěžní ekonomie jako takové je třeba vyjít z principu, že ochrana hospodářské soutěže je obor, který v sobě spojuje právo a ekonomii. Dříve bylo soutěžní právo vykládáno více formalisticky. Posuzování dopadů chování subjektů na trh a spotřebitele v šetřených... - Veřejná podpora > Vybrané oblasti veřejné podpory > Podpora širokopásmového internetu > Podpora na projekty společného zájmu v oblasti transevropské infrastruktury pro digitální konektivitu (čl. 52b GBER)
Podpora na projekty společného zájmu v oblasti transevropské infrastruktury pro digitální konektivitu (čl. 52b GBER)
Projekty musí splňovat kumulativní obecné podmínky slučitelnosti stanovené v odstavci 3. Kromě toho musí spadat do jedné z kategorií způsobilých projektů uvedených v odstavci 4 a musí splňovat všechny specifické podmínky slučitelnosti pro příslušnou kategorii stanovené v uvedeném odstavci. Výjimka podle odstavce 1 se vztahuje pouze na... - Hospodářská soutěž > Ekonomické sektory > Potraviny
Ceny potravin představují společensky velmi citlivé téma, neboť konzumace potravin je nezastupitelnou potřebou každého jedince. Ceny řady komodit v posledních letech zaznamenaly výrazný růst mnohdy v řádech desítek procent za jeden kalendářní rok, přičemž paralelně s tímto růstem docházelo v Evropě a ve světě k významným událostem, zejména k pandemii onemocnění covid-19 a válce na Ukrajině. Dlouho trvající inflace zapříčinila pokles kupní síly... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > No poach dohody
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se v posledních letech stále častěji setkává s tzv. no-poach dohodami, tedy s případy, kdy se konkurenti dohodnou, že si nebudou přetahovat nebo najímat zaměstnance druhé strany.
Takové ujednání, byť může vzniknout i v rámci širší obchodní spolupráce, představuje omezování soutěže na trhu práce – a tedy porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže.
Tyto dohody mohou mít stejně závažné dopady jako klasické...
V aktualitách a tiskových zprávách 1598x
- Sekci veřejných zakázek ÚOHS nově vede Eva Kubišová (16. 1. 2018)
Dne 15. 1. 2018 byl z vedení Sekce veřejných zakázek Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže odvolán dosavadní místopředseda ÚOHS Josef Chýle - Pokuty za kartel v distribuci stavebních strojů byly výrazně sníženy díky leniency a narovnání (17. 1. 2018)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže odhalil a zakázal plnění kartelové dohody v oblasti distribuce stavebních strojů značky Volvo - Aktualizace analytických přehledů financování infrastruktury (19. 1. 2018)
Evropská komise aktualizovala většinu návodných dokumentů pro posouzení přítomnosti veřejné podpory a jejího správného ošetření u veřejného financování infrastrukturních projektů ve vybraných odvětvích - Pokuta pro CHAPS byla snížena, porušil jen národní právo (22. 1. 2018)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj změnil rozhodnutí o zneužití dominantního postavení společnosti CHAPS spol. s r. o. na trhu s aktualizovanými daty o jízdních řádech a snížil sankci uloženou v prvním stupni na výsledných 1 080 000 Kč - Soudy definitivně potvrdily pokuty za kartel pekařů, místní šetření ÚOHS proběhla v souladu se zákonem (25. 1. 2018)
Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnosti společností DELTA PEKÁRNY a.s., OK REST a.s. (právní nástupce společnosti Odkolek) a PENAM, a.s. proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, kterým byly výše uvedeným soutěžitelům uloženy sankce v souhrnné výši 52 800 000 Kč za jednání ve vzájemné shodě při určování cen pekárenských výrobků - Předseda ÚOHS potvrdil zákaz plnění koncesní smlouvy na volání vězňů (26. 1. 2018)
Předseda ÚOHS Petr Rafaj potvrdil svým pravomocným rozhodnutím uložení zákazu plnění „Koncesní smlouvy o poskytování zabezpečených služeb elektronických komunikací vězněných osob“, kterou uzavřela v listopadu roku 2016 Vězeňská služba České republiky se společností BVfon Czech Telecommunication, s.r.o - Liberecký kraj si může autobusovou dopravu zajistit různými způsoby, musí ale postupovat dle zákona (1. 2. 2018)
Jak informovaly ve svém středečním článku Lidové noviny (Půta: Rafajův úřad brání monopol, LN, 31. 1. 2018, s. 5), Úřad pro ochranu hospodářské soutěže řeší z pohledu zákona o zadávání veřejných zakázek případ nákupu akcií ČSAD Liberec ze strany Libereckého kraje. Z článku i z citovaných prohlášení zadavatele však vyplývá pouze nepochopení fungování správního řízení, dozorové role ÚOHS a neznalost principů hospodářské soutěže - Evropská komise schválila dvě opatření ve prospěch České pošty (21. 2. 2018)
Letošní únor přinesl hned dvě pozitivní rozhodnutí Evropské komise v případech podpory pro Českou poštu, s. p. Evropská komise schválila dne 2. 2. 2018 nejprve podporu na financování provozu informačního systému datových schránek v letech 2018 – 2022; následně dne 19. 2. 2018 vyslovila svým rozhodnutím souhlas také s podporou určenou na financování tzv. všeobecné poštovní služby v letech 2013 -2017 - Informační povinnost o výši vyplacené veřejné podpory za rok 2017 (12. 3. 2018)
Poskytovatel veřejné podpory je dle § 5 odst. 1 písm. a) zákona č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje, v platném znění, povinen poskytnout Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže do 30. dubna 2018 informace o výši poskytnuté (rozuměj vyplacené) veřejné podpory za kalendářní rok 2017. Předmětná informační povinnost se netýká opatření poskytnutých v režimu podpory malého rozsahu... - ÚOHS s orgány činnými v trestním řízení plně spolupracuje (23. 3. 2018)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže samozřejmě plně spolupracuje s Policií ČR a státním zastupitelstvím, i když některá média v minulých dnech tuto spolupráci zpochybnila. Úřad tak činí dle § 8 zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním.
V protikladu k dalšímu nepodloženému tvrzení médií Úřad také nemá legislativní pravomoc cokoliv navrhovat či jinak upravovat v rámci schvalování legislativních návrhů. Je proto irelevantní obviňovat...
cs | en