Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta
Na stránkách 386x
- Veřejná podpora > Definiční znaky veřejné podpory
Každý, kdo chce posoudit, zda konkrétní opatření zakládá veřejnou podporu, by si měl položit následující otázky:
1. Je podpora poskytnuta státem nebo z veřejných prostředků?
Pojem státní podpory se vztahuje na jakoukoli přímo či nepřímo poskytnutou výhodu financovanou ze státních prostředků, poskytnutou státem jako takovým nebo zprostředkujícím subjektem jednajícím na základě svěřených pravomocí.
Základním předpokladem pro naplnění tohoto definičního... - Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Veřejné zakázky > Vybrané rozsudky soudů > Definice veřejné zakázky
Rozsudek krajského soudu v Brně sp. zn. 62 Af 7/2010-135 ze dne 2. 3. 2010:
V uvedeném rozsudku se soud zabýval otázkou vymezení předmětu veřejné zakázky, přičemž dospěl k závěru, že příliš širokým vymezením předmětu veřejné zakázky (požadavek zadavatele na obecné a specifické vzájemně nesouvisející plnění) se zadavatel mohl dopustit skryté diskriminace, neboť do veřejné zakázky s takto vymezeným předmětem plnění mohlo podat nabídku méně... - Významná tržní síla > Metodická činnost > Souhrn výkladových stanovisek > K některým skutkovým podstatám zneužití významné tržní síly
Sjednávání podmínek vytvářejících výraznou nerovnováhu v právech a povinnostech smluvních stran ve smyslu ustanovení § 4 odst. 2 písm. a) zákona
Při posuzování smluvních ujednání dohodnutých mezi odběratelem s významnou tržní silou a dodavatelem se Úřad zabývá spravedlivým rozložením práv a povinností, zda sjednané podmínky jsou relativně stejným přínosem pro obě smluvní strany či naopak nezpůsobují výraznou nerovnováhu ve prospěch jedné strany... - Hospodářská soutěž > Dohled nad orgány veřejné správy > Judikatura
Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu v případě statutárního města Děčína
V dubnu 2022 byl vydán historicky první rozsudek NSS[1], týkající se aplikace § 19a ZOHS, kterým byla zamítnuta kasační stížnost Děčína ve věci rozhodnutí Úřadu z roku 2017, jímž byla tomuto městu uložena pokuta ve výši 499 000 korun za porušení § 19a ZOHS. Statutární město Děčín podle ÚOHS narušilo hospodářskou soutěž, když ve své obecně závazné vyhlášce... - Veřejná podpora > Energetická krize a pravidla veřejné podpory
Pravidla veřejné podpory v kontextu opatření souvisejících s krizí na Ukrajině
Krizový stav vyvolaný vojenskou agresí Ruska proti Ukrajině, uvalenými sankcemi a přijatými protiopatřeními s sebou přináší potřebu značné pomoci ze strany státu – ministerstev, krajů, obcí a dalších poskytovatelů veřejných prostředků. Rovněž v této, po pandemii covid-19, další mimořádné situaci je zapotřebí dodržovat pravidla veřejné podpory. Při poskytování... - Přístup k dopravní infrastruktuře > Činnosti v přístupu k dopravní infrastruktuře
Činnosti Úřadu dle zákona č. 266/1994 Sb. o dráhách, ve znění pozdějších předpisů
Vedení a zveřejňování seznamů vleček veřejně přístupných, veřejně nepřístupných s povinností umožnění užití těchto vleček, a jejich provozovatelů (§ 22a);
Schvalování návrhu plánu omezení provozování dráhy celostátní, regionální a veřejně přístupné vlečky (§ 23c);
Posuzování zákonnosti podmínek k omezení provozování dráhy celostátní, regionální... - Hospodářská soutěž > Hlavní ekonom > Role soutěžní ekonomie a ekonomů soutěžních úřadů
Význam soutěžní ekonomie
Význam činnosti ekonomů soutěžních úřadů se odvíjí od rostoucí role soutěžní ekonomie v oblasti ochrany hospodářské soutěže.
Pro pochopení přínosu ekonomů a soutěžní ekonomie jako takové je třeba vyjít z principu, že ochrana hospodářské soutěže je obor, který v sobě spojuje právo a ekonomii. Dříve bylo soutěžní právo vykládáno více formalisticky. Posuzování dopadů chování subjektů na trh a spotřebitele v šetřených... - Veřejná podpora > Vybrané oblasti veřejné podpory > Podpora širokopásmového internetu > Podpora na projekty společného zájmu v oblasti transevropské infrastruktury pro digitální konektivitu (čl. 52b GBER)
Podpora na projekty společného zájmu v oblasti transevropské infrastruktury pro digitální konektivitu (čl. 52b GBER)
Projekty musí splňovat kumulativní obecné podmínky slučitelnosti stanovené v odstavci 3. Kromě toho musí spadat do jedné z kategorií způsobilých projektů uvedených v odstavci 4 a musí splňovat všechny specifické podmínky slučitelnosti pro příslušnou kategorii stanovené v uvedeném odstavci. Výjimka podle odstavce 1 se vztahuje pouze na... - Hospodářská soutěž > Ekonomické sektory > Potraviny
Ceny potravin představují společensky velmi citlivé téma, neboť konzumace potravin je nezastupitelnou potřebou každého jedince. Ceny řady komodit v posledních letech zaznamenaly výrazný růst mnohdy v řádech desítek procent za jeden kalendářní rok, přičemž paralelně s tímto růstem docházelo v Evropě a ve světě k významným událostem, zejména k pandemii onemocnění covid-19 a válce na Ukrajině. Dlouho trvající inflace zapříčinila pokles kupní síly... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > No poach dohody
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se v posledních letech stále častěji setkává s tzv. no-poach dohodami, tedy s případy, kdy se konkurenti dohodnou, že si nebudou přetahovat nebo najímat zaměstnance druhé strany.
Takové ujednání, byť může vzniknout i v rámci širší obchodní spolupráce, představuje omezování soutěže na trhu práce – a tedy porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže.
Tyto dohody mohou mít stejně závažné dopady jako klasické...
V aktualitách a tiskových zprávách 1598x
- Za kartelové dohody o stavebních zakázkách v Prostějově padly pokuty ve výši 50 milionů korun (28. 3. 2019)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj potvrdil svým pravomocným rozhodnutím uložení pokut v celkové výši téměř 50 milionů korun devíti soutěžitelům za kartelové dohody týkající se veřejných zakázek, jejichž předmětem byly stavební práce - Zdravotní pojišťovny porušily při nákupu očkovacích látek pravidla veřejných zakázek (8. 4. 2019)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil sedmi zdravotním pojišťovnám pokuty v celkové výši 1 790 000 korun za chyby v zadávacím řízení na „Zajištění komplexní dodávky a distribuce léčivých přípravků obsahujících očkovací látky pro pravidelná očkování v letech 2018 až 2021“ - Účastníkům IT kartelu byly uloženy pokuty převyšující 118 milionů korun (4. 12. 2020)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil v únoru 2020 společnostem AUTOCONT a.s., TESCO SW a.s., O2 Czech Republic a.s., EMOS spol. s r.o. a BACH systems s.r.o. pokuty v celkové výši 118 653 000 korun za kartelovou dohodu o veřejné zakázce na „zajištění přenosu dat a informací v územní samosprávě města Přerova“ - S počátkem roku 2022 vstoupila v platnost nová mapa regionální podpory (3. 1. 2022)
Od začátku ledna 2022 vstupuje v platnost nová mapa regionální podpory pro Českou republiku, kterou schválila Evropská komise na základě nových Pokynů k regionální státní podpoře. Mapa je schválena na období od 1. 1. 2022 do 31. 12. 2027 - Úřad uložil opakované pokuty za IT kartel v Olomouci, dosahují téměř 80 milionů korun (20. 1. 2022)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže opětovně uložil pokuty účastníkům tzv. olomouckého IT kartelu, když předchozí rozhodnutí zrušil v části o pokutě v rámci rozkladového řízení předseda Úřadu. Novým rozhodnutím byly šesti účastníkům kartelu uloženy pokuty v souhrnné výši 79.202.000,- Kč. Rozhodnutí není dosud pravomocné a může být proti němu podán rozklad - Úřad pokutoval další zakázanou dohodu mezi dodavateli audiovizuální techniky (23. 3. 2022)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil svým prvostupňovým rozhodnutím soutěžitelům AV MEDIA SYSTEMS, a.s., " M plus " spol. s r.o., Nowatron Elektronik, spol. s r.o. a SCIENTICA AGENCY, s.r.o. pokuty v souhrnné výši 2 442 000 korun za uskutečňování zakázané dohody o veřejných zakázkách (tzv. bid rigging). Rozhodnutí již nabylo právní moci - Předseda Mlsna definitivně potvrdil pokuty ve výši téměř 80 milionů korun pro IT kartel Olomouc (20. 4. 2022)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna zamítl rozklady šesti soutěžitelů působících v oblasti informačních technologií a potvrdil tak pokuty v celkové výši bezmála 80 milionů korun za jejich účast v kartelové dohodě o veřejné zakázce zadávané Olomouckým krajem - Úřad oslovil v souvislosti s cenami potravin už téměř dvě stovky subjektů (20. 3. 2023)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže postupuje v šetření na trzích několika základních potravin, jehož účelem je zmapovat strukturu trhu a cenový vývoj ve vertikálním řetězci a případně odhalit možné protisoutěžní jednání vedoucí k nepřiměřenému nárůstu cen v posledních měsících. Vedle uvedeného šetření se Úřad dále zabývá více než 40 podněty, které mu byly předány ministerstvem zemědělství - Úřad dokončil sektorová šetření v oblasti významné tržní síly, výsledky shrnul v závěrečné zprávě (18. 12. 2024)
Celkem 21 trhů v zemědělsko-potravinářském sektoru prověřil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v rámci sektorových šetření zaměřených na kontrolu, zda odběratelé plní povinnosti stanovené novelizací zákona o významné tržní síle a nekalých obchodních praktikách (dále též „ZVTS“ nebo „zákon o významné tržní síle“), která je účinná od počátku roku 2023 - Úřad potrestal účastníky rozsáhlého kartelu v oblasti železničního stavebnictví, pokuty přesahují 150 milionů korun (2. 7. 2025)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil svým prvostupňovým rozhodnutím šesti společnostem pokuty v celkové výši 157 693 000 Kč za sérii kartelových dohod týkajících se veřejných zakázek, jejichž předmětem byly opravy, úpravy či modernizace signalizačních a zabezpečovacích zařízení v konkrétních železničních stanicích a na konkrétních železničních přejezdech
cs | en