Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta
Na stránkách 386x
- Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Prevence
Existuje mnoho kroků, které mohou zadavatelé podniknout, aby zvýšili naději na efektivnější soutěž ve veřejných zakázkách a redukovali riziko uzavírání tajných dohod. Zadavatelé by měli zvážit přijetí následujících opatření:
Být maximálně informován před vyhlášením zadávacího řízení
Velmi prospěšný je pečlivý průzkum trhu, tj. sběr informací o škále produktů a/nebo služeb dostupných na trhu, které by uspokojily požadavky zadavatele... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Důsledky a rizika
Dlouhotrvající dohody typu bid rigging mohou využívat i velmi složité systémy a sofistikované metody vzájemného postupování zakázek a také rozdělování zisku mezi spiklenci. Celé regiony, ale také státy, mohou být postiženy sítí tajných dohod, které bývají v některých odvětvích plněny někdy i po desítky let. Podvodně jednající uchazeči mohou uplácet příslušné pracovníky u zadavatelů, získávat na svoji stranu organizátory losování, dokonce též... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Bid rigging a výběrová řízení
Soutěž mezi uchazeči o zakázku je nejefektivnějším nástrojem pro dosažení nejvyšší kvality požadovaného plnění, tedy dodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, a to za co nejnižší cenu. Veřejné i soukromé organizace proto spoléhají, že vyhlášením výběrového řízení získají optimální plnění za dobrou cenu, tj. ekonomicky nejvýhodnější nabídku.
Vyhlášením soutěže se dosáhne nižších cen nebo lepší kvality a inovace pouze tehdy, když... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Formy bid riggingu
Bid rigging může mít nejrůznější formy. Typickým příkladem je dohoda, kdo v dané soutěži předloží cenově „nejvýhodnější“ nabídku. „Nejnižší“ cena přitom v takovém případě může být i o desítky procent vyšší, než je reálná hodnota plnění zakázky, avšak tajně smluvení uchazeči podají své nabídky tak, že další se zdánlivě jeví ještě dražší (tzv. „krycí nabídky“). Zadavatel pak logicky vybere nejnižší, byť stále velmi vysokou... - Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Zakázané dohody - kartely
Následující text je určen spíše pro odborně zaměřené pracovníky zadavatelů, disponující zejména právnickým vzděláním, a pokouší se uvést čtenáře blíže do problematiky tzv. zakázaných dohod (včetně relevantní právní úpravy).
Dohody narušující soutěž bývají často označovány jako kartely, ačkoliv zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže) ve znění pozdějších... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Možnosti vyloučení účastníka zadávacího řízení
Úřad upozorňuje veřejné zadavatele na možnosti, které mohou využít, pokud chtějí vyloučit účastníka zadávacího řízení kvůli podezření na uzavření zakázané dohody tzv. bid riggingu.
Cílem Pokynů pro veřejné zadavatele, jak uplatňovat důvod pro vyloučení z účasti na zadávacím řízení kvůli tajným ujednáním v souladu s čl. 38 odst. 7 písm. e) směrnice 2014/23/EU, čl. 57 odst. 4 písm. d) směrnice 2014/24/EU a čl. 80 odst. 1 směrnice 2014/25/EU, obsažených... - O Úřadu
Posláním Úřadu je zajistit fungování trhů, které bude v souladu s pravidly hospodářské soutěže a bude přinášet prospěch spotřebitelům.
Pro dosažení cíle:
vedeme soutěžitele k chování v souladu s principy soutěžního práva;
zasahujeme proti praktikám, jež narušují hospodářskou soutěž, jako jsou např. kartelové dohody, zneužití dominantního postavení aj.;
současně však dáváme podnikům možnost, aby své nezákonné jednání, které dosud nemělo... - Hospodářská soutěž
Podnikání na volném trhu je soutěžní hra. Někdy mohou být společnosti v pokušení se této vzájemné soutěži vyhnout a pokusit se stanovit vlastní pravidla hry. Občas se jeden velký hráč snaží vytlačit konkurenty z trhu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“) funguje jako rozhodčí a stará se o to, aby všechny společnosti hrály podle stejných pravidel. Úřad může zakázat dohody, které omezují hospodářskou soutěž, a uložit pokutu společnostem... - O Úřadu > Historie Úřadu
Zákon České národní rady č. 173/1991 Sb. ze dne 26. dubna 1991 zřídil Český úřad pro hospodářskou soutěž, který zahájil činnost k 1. červenci 1991. Sídlem Úřadu se nestala Praha, jako centrum všech orgánů státní správy, ale Brno, což mělo deklarovat nezávislost rozhodování. V roce 1992 byl tento úřad nahrazen Ministerstvem pro hospodářskou soutěž. Změna byla odůvodněna tehdy probíhající ekonomickou transformací a především úlohou, kterou Ministerstvo... - Veřejná podpora > Evidenční povinnost poskytovatelů – transparentnost podpor
Povinnost poskytovatelů zveřejňovat určité údaje o podporách
V rámci modernizace pravidel veřejné podpory, která proběhla v letech 2012–2014, zakotvila Evropská komise za účelem větší transparentnosti ve vztahu k poskytování podpor povinnost členských států zajistit, aby se na souhrnné internetové stránce věnované veřejné podpoře zveřejňovaly od 1. 7. 2016 údaje o režimech podpory a o jednotlivých podporách přesahujících svou výší limity...
V aktualitách a tiskových zprávách 1598x
- Podnikatelé svou výzvou míří na nesprávný cíl, ekonomice by mnohem víc pomohla změna zadávání zakázek, nikoliv rozbití jejich kontroly (20. 2. 2025)
Skupina podnikatelů z iniciativy Druhá ekonomická transformace vystoupila s výzvou vládě, aby schválila návrh novely zákona o zadávání veřejných zakázek, který bývá nesprávně označován jako reforma ÚOHS. Podnikatelé tak učinili bez toho, aniž by se jakkoliv zajímali o argumenty Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který na základě svých více než tři desítky let budovaných zkušeností a know-how v přezkumu veřejných zakázek považuje navrhované... - Úřad posuzoval soutěžní aspekty spolupráce několika českých bank při sdílení bankomatů (24. 2. 2025)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže posuzoval projekt sdílení bankomatů provozovaných společnostmi Komerční banka, a.s., MONETA Money Bank, a.s., Air Bank a.s. a UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s., a to jak pro výběry, tak pro vklady hotovosti prostřednictvím ATM - Blíží se závěr veřejné konzultace EK ke změnám v oblasti významné tržní síly (26. 2. 2025)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže připomíná, že v současné době lze stále přispět do veřejné konzultace Evropské komise k návrhu nařízení upravujícímu spolupráci národních úřadů vymáhajících směrnici o nekalých obchodních praktikách v zemědělsko-potravinářském dodavatelském řetězci - Úřad vyhověl také návrhu společnosti „PVM Metro DII JV“ a zrušil výběr dodavatele další výstavby metra D (28. 2. 2025)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydal další prvostupňové rozhodnutí týkající se zadávacího řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy „Provozní úsek I.D metra v Praze - úsek (Olbrachtova) - Nové Dvory -stavební část“. Vzhledem ke zjištění netransparentního postupu zadavatele Úřad opětovně zrušil výběr dodavatele, kterým je „Sdružení Metro I.D druhá část“ sestávající ze společností S u b t e r r a a.s., HOCHTIEF CZ a.s., HOCHTIEF Infrastructure... - Informační povinnost o výši vyplacené veřejné podpory za rok 2024 (4. 3. 2025)
Poskytovatel veřejné podpory je dle § 5 odst. 1 písm. a) zákona č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje, v platném znění, povinen poskytnout Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže do 30. dubna 2025 informace o výši poskytnuté (rozuměj vyplacené) veřejné podpory za kalendářní rok 2024. Předmětná informační povinnost se netýká opatření poskytnutých v režimu podpory malého rozsahu... - Předseda Úřadu zamítl rozklad proti rozhodnutí o Černé kostce, vyloučení dodavatele proběhlo v souladu se zákonem (4. 3. 2025)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna svým rozhodnutím zamítl rozklad společnosti „KAMI – BBP group“ a potvrdil tak zákonnost jejího vyloučení ze zadávacího řízení Moravskoslezského kraje na veřejnou zakázku „Černá kostka – Centrum digitalizace, vědy a inovací“ - Úřad vydává nový informační list k vertikálním dohodám (6. 3. 2025)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zveřejnil první letošní informační list, který se podrobně věnuje problematice vertikálních dohod. Publikace analyzuje aktuální vývoj v oblasti posuzování těchto dohod, shrnuje rozhodovací praxi ÚOHS a přináší příklady z tuzemského i zahraničního prostředí - Novela zákona navyšuje limity pro veřejné zakázky malého rozsahu a adaptuje nařízení o zahraničních subvencích (12. 3. 2025)
Na zveřejnění ve Sbírce zákonů v současné době čeká novela zákona o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a dalších souvisejících zákonů zpracovaná Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj, kterou 10. března 2025 podepsal prezident republiky. Cílem zákona je především adaptace nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2560 o zahraničních subvencích narušujících vnitřní trh do české... - ACCOM Czech zaplatí pokutu 1 560 000 Kč za zneužití významné tržní síly (17. 3. 2025)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil společnosti ACCOM Czech, a.s. pokutu ve výši 1 560 000 korun za porušení zákona o významné tržní síle a nekalých obchodních praktikách při prodeji zemědělských a potravinářských výrobků. Společně se sesterskou společností ACCOM Gastro s.r.o. zneužila svého silnějšího postavení v dodavatelsko-odběratelském řetězci a s dodavateli uzavírala smlouvy, které byly nevýhodné pro dodavatele - Nárůst cen másla odpovídal situaci na trhu, analýza neodhalila koordinované jednání (18. 3. 2025)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže dokončil šetření prudkého zvýšení cen másla na českém trhu, k němuž docházelo ve druhé polovině loňského roku. Podle závěrů analýzy cenový vývoj odpovídal situaci v oblasti produkce a prodeje másla v širším středoevropském regionu. Změny cen i obchodních přirážek byly značně individualizované a nevykazují známky koordinovaného jednání na straně výrobců nebo prodejců
cs | en