Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta
Na stránkách 367x
- Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Prevence
Existuje mnoho kroků, které mohou zadavatelé podniknout, aby zvýšili naději na efektivnější soutěž ve veřejných zakázkách a redukovali riziko uzavírání tajných dohod. Zadavatelé by měli zvážit přijetí následujících opatření:
Být maximálně informován před vyhlášením zadávacího řízení
Velmi prospěšný je pečlivý průzkum trhu, tj. sběr informací o škále produktů a/nebo služeb dostupných na trhu, které by uspokojily požadavky zadavatele... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Důsledky a rizika
Dlouhotrvající dohody typu bid rigging mohou využívat i velmi složité systémy a sofistikované metody vzájemného postupování zakázek a také rozdělování zisku mezi spiklenci. Celé regiony, ale také státy, mohou být postiženy sítí tajných dohod, které bývají v některých odvětvích plněny někdy i po desítky let. Podvodně jednající uchazeči mohou uplácet příslušné pracovníky u zadavatelů, získávat na svoji stranu organizátory losování, dokonce též... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Bid rigging a výběrová řízení
Soutěž mezi uchazeči o zakázku je nejefektivnějším nástrojem pro dosažení nejvyšší kvality požadovaného plnění, tedy dodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, a to za co nejnižší cenu. Veřejné i soukromé organizace proto spoléhají, že vyhlášením výběrového řízení získají optimální plnění za dobrou cenu, tj. ekonomicky nejvýhodnější nabídku.
Vyhlášením soutěže se dosáhne nižších cen nebo lepší kvality a inovace pouze tehdy, když... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Formy bid riggingu
Bid rigging může mít nejrůznější formy. Typickým příkladem je dohoda, kdo v dané soutěži předloží cenově „nejvýhodnější“ nabídku. „Nejnižší“ cena přitom v takovém případě může být i o desítky procent vyšší, než je reálná hodnota plnění zakázky, avšak tajně smluvení uchazeči podají své nabídky tak, že další se zdánlivě jeví ještě dražší (tzv. „krycí nabídky“). Zadavatel pak logicky vybere nejnižší, byť stále velmi vysokou... - Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Zakázané dohody - kartely
Následující text je určen spíše pro odborně zaměřené pracovníky zadavatelů, disponující zejména právnickým vzděláním, a pokouší se uvést čtenáře blíže do problematiky tzv. zakázaných dohod (včetně relevantní právní úpravy).
Dohody narušující soutěž bývají často označovány jako kartely, ačkoliv zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže) ve znění pozdějších... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Možnosti vyloučení účastníka zadávacího řízení
Úřad upozorňuje veřejné zadavatele na možnosti, které mohou využít, pokud chtějí vyloučit účastníka zadávacího řízení kvůli podezření na uzavření zakázané dohody tzv. bid riggingu.
Cílem Pokynů pro veřejné zadavatele, jak uplatňovat důvod pro vyloučení z účasti na zadávacím řízení kvůli tajným ujednáním v souladu s čl. 38 odst. 7 písm. e) směrnice 2014/23/EU, čl. 57 odst. 4 písm. d) směrnice 2014/24/EU a čl. 80 odst. 1 směrnice 2014/25/EU, obsažených... - O Úřadu
Posláním Úřadu je zajistit fungování trhů, které bude v souladu s pravidly hospodářské soutěže a bude přinášet prospěch spotřebitelům.
Pro dosažení cíle:
vedeme soutěžitele k chování v souladu s principy soutěžního práva;
zasahujeme proti praktikám, jež narušují hospodářskou soutěž, jako jsou např. kartelové dohody, zneužití dominantního postavení aj.;
současně však dáváme podnikům možnost, aby své nezákonné jednání, které dosud nemělo... - Hospodářská soutěž
Podnikání na volném trhu je soutěžní hra. Někdy mohou být společnosti v pokušení se této vzájemné soutěži vyhnout a pokusit se stanovit vlastní pravidla hry. Občas se jeden velký hráč snaží vytlačit konkurenty z trhu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“) funguje jako rozhodčí a stará se o to, aby všechny společnosti hrály podle stejných pravidel. Úřad může zakázat dohody, které omezují hospodářskou soutěž, a uložit pokutu společnostem... - O Úřadu > Historie Úřadu
Zákon České národní rady č. 173/1991 Sb. ze dne 26. dubna 1991 zřídil Český úřad pro hospodářskou soutěž, který zahájil činnost k 1. červenci 1991. Sídlem Úřadu se nestala Praha, jako centrum všech orgánů státní správy, ale Brno, což mělo deklarovat nezávislost rozhodování. V roce 1992 byl tento úřad nahrazen Ministerstvem pro hospodářskou soutěž. Změna byla odůvodněna tehdy probíhající ekonomickou transformací a především úlohou, kterou Ministerstvo... - Informační centrum > Sídlo ÚOHS
Zaměstnanci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže se na jaře 2008 dočkali. Sedmnáct let od vzniku antimonopolního úřadu všichni konečně sdílejí jednu střechu nad hlavou a mohou tak v klidu pracovat. Je to určitě potěšující zpráva i pro širokou veřejnost, protože různá pracovní setkání, odborné semináře a další akce je tak možné pořádat ve vlastní budově ÚOHS. Od počátku své existence sídlil totiž antimonopolní úřad v pronajatých prostorách...
V aktualitách a tiskových zprávách 1547x
- Obec Prakšice chybovala v zakázce na opravu školy (23. 1. 2008)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Martin Pecina potvrdil svým pravomocným rozhodnutím z 11. ledna 2008 uložení sankce ve výši 50 000 Kč obci Prakšice za chyby ve veřejné zakázce na „Rekonstrukci základní školy Prakšice“. Zadavatel se dopustil celkem tří porušení zákona o veřejných zakázkách - Dodavatel kosmetiky určoval ceny pro další prodej a byl pokutován (8. 4. 2008)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vydal dne 1. dubna 2008 prvostupňové nepravomocné rozhodnutí, v němž společnosti Estée Lauder CZ, s.r.o. uložil pokutu ve výši 818.000,- Kč za uzavření zakázané dohody o určení cen pro další prodej s některými odběrateli značkové kosmetiky. Podle uzavřených dohod měli odběratelé povinnost dodržovat maloobchodní ceny stanovené společností Estée Lauder - Úřad povolil skupině PENTA vstup na nové trhy (29. 5. 2008)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil spojení soutěžitelů KELISIA a.s. a TES Vsetín, s.r.o. - Ministerstvo obrany bude platit pokutu (1. 7. 2008)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Martin Pecina potvrdil svým druhostupňovým rozhodnutím uložení pokuty 20 tisíc korun Ministerstvu obrany. Důvodem jsou pochybení při zadávání zakázky na koupi 3 parních sterilizátorů. - Soutěžitel ignoroval žádost ÚOHS a byl pravomocně pokutován (18. 7. 2008)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Martin Pecina potvrdil pořádkovou pokutu ve výši 100 000 Kč luhačovické společnosti VAVRYS CZ s.r.o., která opakovaně nedodala Úřadem požadované informace - Evropská komise schválila program podpory na výzkum a vývoj v odvětví obrany (18. 7. 2008)
Evropská komise v červenci prohlásila oznámený program podpory výzkumu a vývoje v odvětví obrany za slučitelný se společným trhem - ÚOHS povolil akvizici skupiny PENTA (18. 8. 2008)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil akvizici skupiny PENTA, která tak může nabýt stoprocentní podíl ve společnosti Gimborn Holding. Rozhodnutí již nabylo právní moci - ÚOHS uzavřel další případ z oblasti pohřebnictví (19. 11. 2008)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) uzavřel v rámci soutěžní advokacie případ z oblasti pohřebnictví. - ÚOHS koordinuje vytvoření protikrizového programu veřejné podpory (17. 3. 2009)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže jakožto centrální koordinační orgán v oblasti veřejné podpory zprostředkovává notifikaci programu podpory dle Sdělení Komise – Dočasný rámec Společenství pro opatření státní podpory zlepšující přístup k financování za současné finanční a hospodářské krize (dále jen „Dočasný rámec“) Evropské komisi. - Stanovisko ÚOHS k některým praktikám odběratelů zemědělských a potravinářských produktů (8. 12. 2009)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se v poslední době setkal v několika případech s tím, že poté, co byl schválen zákon č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití (dále jen „zákon o významné tržní síle“), někteří odběratelé kontaktují své dodavatele s žádostí o „prohlášení“, že tito dodavatelé se necítí být na odběrateli závislí
cs | en