Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta
Na stránkách 367x
- Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Prevence
Existuje mnoho kroků, které mohou zadavatelé podniknout, aby zvýšili naději na efektivnější soutěž ve veřejných zakázkách a redukovali riziko uzavírání tajných dohod. Zadavatelé by měli zvážit přijetí následujících opatření:
Být maximálně informován před vyhlášením zadávacího řízení
Velmi prospěšný je pečlivý průzkum trhu, tj. sběr informací o škále produktů a/nebo služeb dostupných na trhu, které by uspokojily požadavky zadavatele... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Důsledky a rizika
Dlouhotrvající dohody typu bid rigging mohou využívat i velmi složité systémy a sofistikované metody vzájemného postupování zakázek a také rozdělování zisku mezi spiklenci. Celé regiony, ale také státy, mohou být postiženy sítí tajných dohod, které bývají v některých odvětvích plněny někdy i po desítky let. Podvodně jednající uchazeči mohou uplácet příslušné pracovníky u zadavatelů, získávat na svoji stranu organizátory losování, dokonce též... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Bid rigging a výběrová řízení
Soutěž mezi uchazeči o zakázku je nejefektivnějším nástrojem pro dosažení nejvyšší kvality požadovaného plnění, tedy dodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, a to za co nejnižší cenu. Veřejné i soukromé organizace proto spoléhají, že vyhlášením výběrového řízení získají optimální plnění za dobrou cenu, tj. ekonomicky nejvýhodnější nabídku.
Vyhlášením soutěže se dosáhne nižších cen nebo lepší kvality a inovace pouze tehdy, když... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Formy bid riggingu
Bid rigging může mít nejrůznější formy. Typickým příkladem je dohoda, kdo v dané soutěži předloží cenově „nejvýhodnější“ nabídku. „Nejnižší“ cena přitom v takovém případě může být i o desítky procent vyšší, než je reálná hodnota plnění zakázky, avšak tajně smluvení uchazeči podají své nabídky tak, že další se zdánlivě jeví ještě dražší (tzv. „krycí nabídky“). Zadavatel pak logicky vybere nejnižší, byť stále velmi vysokou... - Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Zakázané dohody - kartely
Následující text je určen spíše pro odborně zaměřené pracovníky zadavatelů, disponující zejména právnickým vzděláním, a pokouší se uvést čtenáře blíže do problematiky tzv. zakázaných dohod (včetně relevantní právní úpravy).
Dohody narušující soutěž bývají často označovány jako kartely, ačkoliv zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže) ve znění pozdějších... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Možnosti vyloučení účastníka zadávacího řízení
Úřad upozorňuje veřejné zadavatele na možnosti, které mohou využít, pokud chtějí vyloučit účastníka zadávacího řízení kvůli podezření na uzavření zakázané dohody tzv. bid riggingu.
Cílem Pokynů pro veřejné zadavatele, jak uplatňovat důvod pro vyloučení z účasti na zadávacím řízení kvůli tajným ujednáním v souladu s čl. 38 odst. 7 písm. e) směrnice 2014/23/EU, čl. 57 odst. 4 písm. d) směrnice 2014/24/EU a čl. 80 odst. 1 směrnice 2014/25/EU, obsažených... - O Úřadu
Posláním Úřadu je zajistit fungování trhů, které bude v souladu s pravidly hospodářské soutěže a bude přinášet prospěch spotřebitelům.
Pro dosažení cíle:
vedeme soutěžitele k chování v souladu s principy soutěžního práva;
zasahujeme proti praktikám, jež narušují hospodářskou soutěž, jako jsou např. kartelové dohody, zneužití dominantního postavení aj.;
současně však dáváme podnikům možnost, aby své nezákonné jednání, které dosud nemělo... - Hospodářská soutěž
Podnikání na volném trhu je soutěžní hra. Někdy mohou být společnosti v pokušení se této vzájemné soutěži vyhnout a pokusit se stanovit vlastní pravidla hry. Občas se jeden velký hráč snaží vytlačit konkurenty z trhu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“) funguje jako rozhodčí a stará se o to, aby všechny společnosti hrály podle stejných pravidel. Úřad může zakázat dohody, které omezují hospodářskou soutěž, a uložit pokutu společnostem... - O Úřadu > Historie Úřadu
Zákon České národní rady č. 173/1991 Sb. ze dne 26. dubna 1991 zřídil Český úřad pro hospodářskou soutěž, který zahájil činnost k 1. červenci 1991. Sídlem Úřadu se nestala Praha, jako centrum všech orgánů státní správy, ale Brno, což mělo deklarovat nezávislost rozhodování. V roce 1992 byl tento úřad nahrazen Ministerstvem pro hospodářskou soutěž. Změna byla odůvodněna tehdy probíhající ekonomickou transformací a především úlohou, kterou Ministerstvo... - Informační centrum > Sídlo ÚOHS
Zaměstnanci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže se na jaře 2008 dočkali. Sedmnáct let od vzniku antimonopolního úřadu všichni konečně sdílejí jednu střechu nad hlavou a mohou tak v klidu pracovat. Je to určitě potěšující zpráva i pro širokou veřejnost, protože různá pracovní setkání, odborné semináře a další akce je tak možné pořádat ve vlastní budově ÚOHS. Od počátku své existence sídlil totiž antimonopolní úřad v pronajatých prostorách...
V aktualitách a tiskových zprávách 1547x
- Úřad dokončil sektorové šetření v oblasti distribuce léčiv a přináší doporučení pro zvýšení soutěže na trhu (8. 2. 2023)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže dokončil sektorové šetření v oblasti distribuce léčiv, které prováděl v letech 2021–2022. Účelem sektorového šetření bylo zjistit stav hospodářské soutěže na trzích velkoobchodní a maloobchodní distribuce humánních léčiv, hrazených z veřejného zdravotního pojištění a vydávaných na lékařský předpis, na území ČR se zaměřením na vliv přímých distribučních systémů na hospodářskou soutěž - V tomto týdnu začíná aplikace větší části nařízení o zahraničních subvencích (10. 7. 2023)
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2560 ze dne 14. prosince 2022 o zahraničních subvencích narušujících vnitřní trh (dále jen „Nařízení“) reaguje na možná narušení vnitřního trhu způsobená subvencemi třetích států pro podniky působících na vnitřním trhu - Veřejná konzultace k navrhovaným změnám v oblasti spojování soutěžitelů (10. 7. 2024)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zahajuje veřejnou konzultaci k možné revizi pravidel pro povolování spojení soutěžitelů. Navrhovaná revize se týká jak zákonné úpravy obsažené v zákoně o ochraně hospodářské soutěže (143/2001 Sb.), tak v podzákonných předpisech a soft-law - Koordinované jednání bank nebylo prokázáno (4. 9. 2006)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) svým prvostupňovým rozhodnutím ze dne 24. listopadu zastavil správní řízení se třemi největšími bankovními ústavy působícími v České republice. Jedná se o Komerční banku, Československou obchodní banku (ČSOB) a Českou spořitelnu (ČS - Dalkia se může spojit s ZTO (11. 9. 2006)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže svým rozhodnutím ze dne 16. prosince povolil spojení společností Dalkia Morava a Zásobování teplem Ostrava (ZTO). - Soud potvrdil pravomoci ÚOHS při místních šetřeních (27. 9. 2007)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vítá dnešní rozsudek Krajského soudu v Brně týkající se rozhodnutí ÚOHS z roku 2003 o uložení pořádkové pokuty ve výši 300 000 Kč společnosti DELTA PEKÁRNY a.s. za to, že pracovníci této společnosti neumožnili zástupcům Úřadu provádějícím místní šetření přístup k některým obchodním záznamům a některé již zajištěné dokumenty jim dokonce byly odňaty. Žaloba proti tomuto rozhodnutí byla zamítnuta - Sdružení pohřebnictví negativně ovlivňovalo soutěž (6. 6. 2008)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) prvostupňovým nepravomocným rozhodnutím ze dne 4. června 2008 uložil pokutu 500 tisíc korun Sdružení pohřebnictví v ČR (SPČR). - Uplatnění absolutního konceptu v rozhodnutí Kaufland ČR (8. 1. 2014)
V říjnu 2013 bylo vydáno druhostupňové rozhodnutí ve správním řízení, které Úřad vedl se společností Kaufland Česká republika v.o.s. Rozhodnutí je pravomocné a má tak zásadní význam pro další činnost Odboru kontroly tržní síly - Středočeský kraj nesprávně vyhodnotil kvalifikaci (1. 2. 2016)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil svým příkazem pokutu ve výši 160 000 Kč Středočeskému kraji za chyby ve veřejné zakázce Dodání a implementace datového skladu kraje. Proti příkazu nebyl podán odpor a je pravomocný - Účastníci bid riggingu ve stavebnictví využili procedury narovnání (29. 8. 2016)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil společnosti Stavby Piták, s. r. o., pokutu ve výši 459 tisíc korun a společnosti JIMI CZ, a. s., pokutu ve výši 430 tisíc korun za vzájemnou koordinaci svých nabídek zaslaných do výběrového řízení na veřejnou zakázku Středověká vesnice Vyškov 2014 III, zadávanou společností HSD Consult, s. r. o. v otevřeném řízení v červnu 2014
cs | en