Podpora související se zaváděním širokopásmových sítí (internet)
Konektivita je základním stavebním kamenem digitální transformace. Má strategický význam jak pro růst a inovace ve všech hospodářských odvětvích Unie, tak pro sociální a územní soudržnost. Podpora na zavádění a využívání širokopásmových sítí a služeb je často spojena s přítomností veřejné podpory. K jejímu poskytnutí nedochází pouze v případě, kdy jsou veřejné prostředky poskytovány podle tzv. zásady investora v tržním hospodářství (jinými slovy, veřejný subjekt se při financování chová jako soukromý investor – jeho cílem je dosáhnout přiměřené návratnosti investic a současně nese úměrná obchodní rizika) nebo pokud veřejné prostředky představují vyrovnávací platbu za závazek veřejné služby splňující kritéria rozsudku v případu Altmark (viz informace ke službám v obecném hospodářském zájmu).
Právní předpisy:
- Pokyny ke státní podpoře pro širokopásmové sítě (dále jen „Pokyny“) (účinné od 31. 1. 2023)
- Konsolidované znění nařízení Komise (EU) č. 651/2014 ze dne 17. června 2014, kterým se v souladu s články 107 a 108 Smlouvy prohlašují určité kategorie podpory za slučitelné s vnitřním trhem (dále jen „GBER“) (účinné od 1. 7. 2023)
I. PRAVIDLA DLE POKYNŮ KE STÁTNÍ PODPOŘE PRO ŠIROKOPÁSMOVÉ SÍTĚ
V případě, že by nebylo možno veřejnou podporu poskytnout na základě GBER, je možno notifikovat podporu Komisi na základě Pokynů ke státní podpoře pro širokopásmové sítě. Z těchto Pokynů se také podpůrně vychází při aplikace GBER.
Vybrané pojmy:
a) „širokopásmovou sítí“ se rozumí síť elektronických komunikací, která přenáší širokopásmové služby elektronických komunikací (dále jen „širokopásmové služby“);
b) „přístupovou sítí“ se rozumí úsek širokopásmové sítě, který propojuje síť páteřního propojení s prostory či zařízeními koncového uživatele;
c) „pevnou přístupovou sítí“ se rozumí širokopásmová síť poskytující služby přenosu dat koncovým uživatelům v pevném místě prostřednictvím řady technologií, včetně kabelových technologií, digitálních účastnických přípojek (dále jen „DSL“), optických vláken a bezdrátových technologií;
d) „pevnou superrychlou přístupovou sítí“ se rozumí pevná přístupová síť poskytující širokopásmové služby o rychlosti stahování alespoň 100 Mb/s (dále jen „pevné superrychlé širokopásmové služby“);
e) „mobilní přístupovou sítí“ se rozumí bezdrátová komunikační síť, která poskytuje konektivitu koncovým uživatelům v kterémkoli místě v oblasti pokryté sítí, a to za použití jednoho nebo několika standardů Mezinárodní mobilní telekomunikace (dále jen „IMT“).
Základní kritéria poskytnutí podpory dle Pokynů:
Pro účely posouzení státní podpory rozlišují tyto Pokyny mezi:
1) pevnými superrychlými přístupovými sítěmi,
2) mobilními přístupovými sítěmi a
3) sítěmi páteřního propojení.
Při posouzení slučitelnosti dle Pokynů bude Komise zkoumat tyto dva aspekty:
a) v rámci první podmínky bude Komise zkoumat, zda je podpora určena k usnadnění rozvoje některých hospodářských činností, zejména:
(i) hospodářskou činnost, kterou podpora usnadňuje;
(ii) motivační účinek podpory, zejména potenciál podpory změnit chování dotčených podniků tak, že provádějí další činnost, kterou by bez poskytnutí podpory nevykonávaly nebo by ji vykonávaly omezeným nebo jiným způsobem nebo na jiném místě;
(iii) zda ve vztahu k dotčenému opatření došlo k porušení některého ustanovení práva Unie;
b) v rámci druhé podmínky bude Komise posuzovat pozitivní účinky plánované podpory a negativní účinky, které podpora může mít na vnitřní trh, pokud jde o narušení hospodářské soutěže a nepříznivé účinky na obchod v důsledku podpory, a proto bude zkoumat:
(i) pozitivní účinky podpory;
(ii) zda je podpora nutná a zaměřená na řešení situace, v níž může přinést podstatné zlepšení, které trh sám o sobě přinést nemůže, např. prostřednictvím nápravy selhání trhu nebo reakce na ohrožení spravedlnosti či soudržnosti;
(iii) zda je podpora vhodným nástrojem politiky pro splnění daného cíle;
(iv) zda je podpora přiměřená a omezuje se na minimum nezbytné k stimulaci další investice nebo činnosti v dotčené oblasti;
(v) zda je podpora transparentní, zejména zda mají členské státy, zúčastněné subjekty, veřejnost a Komise snadný přístup k informacím o poskytnuté podpoře;
(vi) negativní účinky podpory na hospodářskou soutěž a obchod mezi členskými státy.
Podpora do oblastí dle Pokynů
BÍLÉ A ŠEDÉ OBLASTI
Bílé oblasti jsou oblasti, ve kterých neexistuje ani se v příslušném časovém horizontu věrohodně neplánuje žádná pevná superrychlá síť.
Šedé oblasti jsou oblasti, ve kterých existuje nebo je v příslušném časovém horizontu věrohodně plánována pouze jedna pevná superrychlá síť.
Aby se dosáhlo zásadní změny, musí v bílých a šedých oblastech zásah státu splňovat obě tyto podmínky:
a) alespoň ztrojnásobit rychlost stahování ve srovnání s existující sítí;
b) představovat významnou novou investici do infrastruktury, která na trh přinese významné nové schopnosti sítě.
SMÍŠENÉ OBLASTI (BÍLÉ A ŠEDÉ)
Plánovaný zásah by měl být v zásadě koncipován tak, aby celá cílová oblast byla buď bílá nebo šedá. Pokud však z důvodu efektivity není rozlišování bílých a šedých oblastí opodstatněné, členské státy mohou vybrat cílové oblasti, které jsou zčásti bílými a zčásti šedými oblastmi.
V takových oblastech, kde jsou někteří koncoví uživatelé již obsluhováni jednou pevnou superrychlou sítí (nebo jí budou obsluhováni v příslušném časovém horizontu), musí členský stát zajistit, aby zásah státu nevedl k nepřiměřenému narušení hospodářské soutěže, pokud jde o existující síť. Komise posoudí vhodnost zásahů ve smíšených oblastech případ od případu.
ČERNÉ OBLASTI
Černé oblasti jsou oblasti, v nichž existují nebo jsou v příslušném časovém horizontu věrohodně plánovány alespoň dvě pevné superrychlé sítě.
Státem financovaná síť musí splňovat všechny tyto podmínky:
a) alespoň ztrojnásobit rychlost stahování ve srovnání s existující sítí;
b) poskytovat rychlost stahování alespoň 1 Gb/s a rychlost odesílání alespoň 150 Mb/s;
c) představovat významnou novou investici do infrastruktury, která na trh přinese významné nové schopnosti sítě.
II. PRAVIDLA DLE GBER
OBLASTI PODORY DLE GBER
Podpora na pevné širokopásmové sítě (čl. 52 GBER)
Podpora na mobilní sítě 4G a 5G (čl. 52a GBER)
Podpora na projekty společného zájmu v oblasti transevropské infrastruktury pro digitální konektivitu (čl. 52b GBER)
Poukázky na konektivitu (čl. 52c GBER)
Podpora pro sítě páteřního propojení (čl. 52d GBER)
Definice v oblasti podpory na širokopásmovou infrastrukturu - vybrané pojmy:
- „kabelovody“ se rozumí podzemní potrubí nebo vedení používané k uložení kabelů (optických, kovových či koaxiálních) širokopásmové sítě;
- „fyzickým zpřístupněním“ je poskytnutí přístupu k přístupové lince koncového zákazníka a přenosovým systémům konkurenta je umožněno přenášet přes tuto linku přímo;
- „širokopásmovou infrastrukturou“ se rozumí širokopásmová síť bez jakékoli aktivní složky a zahrnující fyzickou infrastrukturu, včetně kabelovodů, sloupů, stožárů, věží, nenasvícených optických vláken, rozvodných skříní a kabelů (včetně kabelů z nenasvícených optických vláken a měděných kabelů);
- „sítí páteřního propojení“ se rozumí část širokopásmové sítě, která spojuje přístupovou síť s páteřní sítí a která neposkytuje přímý přístup koncovým uživatelům. Jedná se o část sítě, kde je agregován provoz koncových uživatelů;
- „páteřní sítí“ se rozumí hlavní síť, která propojuje sítě páteřního propojení z různých oblastí nebo regionů;
- „přístupovou sítí“ se rozumí úsek širokopásmové sítě, který propojuje síť páteřního propojení s prostory či zařízeními koncových uživatelů;
- „velkoobchodním přístupem“ se rozumí přístup, který umožňuje provozovateli využít zařízení jiného provozovatele. Velkoobchodní přístup zahrnuje na základě současného technologického rozvoje alespoň následující přístupové produkty: i) pro sítě FTTx: přístup k širokopásmové infrastruktuře, zpřístupnění a přístup k bitovému toku; ii) pro kabelové sítě: přístup k širokopásmové infrastruktuře a přístup k aktivním službám; iii) pro pevné bezdrátové sítě: přístup k širokopásmové infrastruktuře a přístup k aktivním službám; iv) pro mobilní sítě: přístup k širokopásmové infrastruktuře a přístup k aktivním službám (alespoň roamingu); v) pro satelitní platformy: přístup k aktivním službám; vi) pro sítě páteřního propojení: přístup k širokopásmové infrastruktuře a přístup k aktivním službám;
- „socioekonomickými aktéry“ se rozumí subjekty, které mohou na základě svého poslání, povahy nebo umístění přímo nebo nepřímo přinášet významné socioekonomické výhody občanům, podnikům a místním komunitám nacházejícím se na jejich území nebo v oblasti jejich vlivu, včetně mimo jiné orgánů veřejné moci, veřejných nebo soukromých subjektů pověřených poskytováním služeb obecného hospodářského zájmu, jak je uvedeno v čl. 106 odst. 2 Smlouvy, jakož i podniků s vysokou mírou digitalizace;
- „koridorem 5G“ se rozumí dopravní trasa, silnice, železnice nebo vnitrozemská vodní cesta plně pokrytá infrastrukturou pro digitální konektivitu, zejména systémy 5G, která umožňuje nepřetržité poskytování synergických digitálních služeb podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/1153 ( 39 ), jako je propojená a automatizovaná mobilita, obdobné inteligentní služby mobility pro železnice nebo digitální konektivita na vnitrozemských vodních cestách;
- „příslušným časovým horizontem“ se rozumí časový horizont používaný pro ověření plánovaných soukromých investic a odpovídající časovému rámci odhadovanému členským státem pro zavedení plánované státem financované sítě od okamžiku zveřejnění veřejné konzultace o plánovaném státním zásahu až do zprovoznění dané sítě (tj. do začátku poskytování velkoobchodních a/nebo maloobchodních služeb prostřednictvím státem financované sítě). Příslušný časový horizont nemůže být kratší než dva roky.
Prahové hodnoty oznamovací povinnosti dle GBER (čl. 4)
U podpory na zavádění pevných širokopásmových sítí udělené formou grantu: 100 milionů EUR celkových nákladů na projekt; u podpory na pevné širokopásmové sítě udělené formou finančního nástroje nesmí nominální výše celkového financování poskytnutého konečnému příjemci na projekt přesáhnout 150 milionů EUR.
U podpory na zavedení mobilních sítí 4G nebo 5G poskytnuté ve formě grantu: 100 milionů EUR celkových nákladů na projekt; u podpory na mobilní sítě 4G nebo 5G poskytnuté ve formě finančního nástroje nesmí nominální výše celkového financování poskytnutého konečnému příjemci na projekt přesáhnout 150 milionů EUR.
U podpory poskytnuté ve formě grantu na některé projekty společného zájmu v oblasti transevropských infrastruktur digitální konektivity financované podle nařízení (EU) 2021/1153 nebo projekty, kterým byla udělena značka kvality – pečeť excelence podle uvedeného nařízení: 100 milionů EUR celkových nákladů na projekt; u podpory na některé projekty společného zájmu v oblasti transevropských infrastruktur pro digitální konektivitu poskytnuté ve formě finančního nástroje nesmí nominální výše celkového financování poskytnutého konečnému příjemci na projekt přesáhnout 150 milionů EUR.
U podpory poskytnuté ve formě režimů poukázek na konektivitu: celkový rozpočet státní podpory za 24 měsíců na všechny režimy poukázek na konektivitu v členském státě nesmí překročit 50 milionů EUR (celková částka včetně vnitrostátních a regionálních nebo místních režimů poukázek).
U podpory na zavádění sítí páteřního propojení udělené formou grantu: 100 milionů EUR celkových nákladů na projekt; u podpory na zavádění sítí páteřního propojení udělené ve formě finančního nástroje nesmí nominální výše celkového financování poskytnutého konečnému příjemci na projekt přesáhnout 150 milionů EUR.
Základní kritéria poskytnutí podpory
- Splnění podmínek uvedených v oddíle I GBER (obecných kritérií) a podmínek podle konkrétního článku (specifická kritéria)
OBENÁ KRITÉRIA APLIKACE GBER
Vyloučení některých činností/odvětví: článek 1 odst. 2 a 3
Vyloučení podniků, na které se vztahuje deggendorfské pravidlo: článek 1 odst.
Vyloučení podniků v obtížích: článek 1 odst. 4
Vyloučení opatření podpory, která porušují právní předpisy Unie: článek 1 odst. 5
Individuální prahové hodnoty oznamovací povinnosti: článek 4
Transparentnost podpory: článek 5
Motivační účinek: článek 6
Způsobilé náklady: článek 7
Kumulace: článek 8
Zveřejňování a informování: článek 9
Podávání zpráv: článek 11
Kontrola: článek 12
Podrobné informace k oznamování podpor na základě GBER jsou dostupné zde.
VYBRANÁ SPECIFICKÁ KRITÉRIA APLIKACE GBER
Podpora na pevné širokopásmové sítě (čl. 52 GBER)
Podpora na mobilní sítě 4G a 5G (čl. 52a GBER)
Poukázky na konektivitu (čl. 52c GBER)
Podpora pro sítě páteřního propojení (čl. 52d GBER)