Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta

Na stránkách 386x

  • Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Prevence
      Existuje mnoho kroků, které mohou zadavatelé podniknout, aby zvýšili naději na efektivnější soutěž ve veřejných zakázkách a redukovali riziko uzavírání tajných dohod. Zadavatelé by měli zvážit přijetí následujících opatření:   Být maximálně informován před vyhlášením zadávacího řízení   Velmi prospěšný je pečlivý průzkum trhu, tj. sběr informací o škále produktů a/nebo služeb dostupných na trhu, které by uspokojily požadavky zadavatele...
  • Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Důsledky a rizika
    Dlouhotrvající dohody typu bid rigging mohou využívat i velmi složité systémy a sofistikované metody vzájemného postupování zakázek a také rozdělování zisku mezi spiklenci. Celé regiony, ale také státy, mohou být postiženy sítí tajných dohod, které bývají v některých odvětvích plněny někdy i po desítky let. Podvodně jednající uchazeči mohou uplácet příslušné pracovníky u zadavatelů, získávat na svoji stranu organizátory losování, dokonce též...
  • Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Bid rigging a výběrová řízení
    Soutěž mezi uchazeči o zakázku je nejefektivnějším nástrojem pro dosažení nejvyšší kvality požadovaného plnění, tedy dodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, a to za co nejnižší cenu. Veřejné i soukromé organizace proto spoléhají, že vyhlášením výběrového řízení získají optimální plnění za dobrou cenu, tj. ekonomicky nejvýhodnější nabídku.  Vyhlášením soutěže se dosáhne nižších cen nebo lepší kvality a inovace pouze tehdy, když...
  • Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Formy bid riggingu
    Bid rigging může mít nejrůznější formy. Typickým příkladem je dohoda, kdo v dané soutěži předloží cenově „nejvýhodnější“ nabídku. „Nejnižší“ cena přitom v takovém případě může být i o desítky procent vyšší, než je reálná hodnota plnění zakázky, avšak tajně smluvení uchazeči podají své nabídky tak, že další se zdánlivě jeví ještě dražší (tzv. „krycí nabídky“). Zadavatel pak logicky vybere nejnižší, byť stále velmi vysokou...
  • Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Zakázané dohody - kartely
      Následující text je určen spíše pro odborně zaměřené pracovníky zadavatelů, disponující zejména právnickým vzděláním, a pokouší se uvést čtenáře blíže do problematiky tzv. zakázaných dohod (včetně relevantní právní úpravy). Dohody narušující soutěž bývají často označovány jako kartely, ačkoliv zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže) ve znění pozdějších...
  • Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Možnosti vyloučení účastníka zadávacího řízení
    Úřad upozorňuje veřejné zadavatele na možnosti, které mohou využít, pokud chtějí vyloučit účastníka zadávacího řízení kvůli podezření na uzavření zakázané dohody tzv. bid riggingu. Cílem Pokynů pro veřejné zadavatele, jak uplatňovat důvod pro vyloučení z účasti na zadávacím řízení kvůli tajným ujednáním v souladu s čl. 38 odst. 7 písm. e) směrnice 2014/23/EU, čl. 57 odst. 4 písm. d) směrnice 2014/24/EU a čl. 80 odst. 1 směrnice 2014/25/EU, obsažených...
  • O Úřadu
    Posláním Úřadu je zajistit fungování trhů, které bude v souladu s pravidly hospodářské soutěže a bude přinášet prospěch spotřebitelům. Pro dosažení cíle: vedeme soutěžitele k chování v souladu s principy soutěžního práva; zasahujeme proti praktikám, jež narušují hospodářskou soutěž, jako jsou např. kartelové dohody, zneužití dominantního postavení aj.; současně však dáváme podnikům možnost, aby své nezákonné jednání, které dosud nemělo...
  • Hospodářská soutěž
    Podnikání na volném trhu je soutěžní hra. Někdy mohou být společnosti v pokušení se této vzájemné soutěži vyhnout a pokusit se stanovit vlastní pravidla hry. Občas se jeden velký hráč snaží vytlačit konkurenty z trhu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“) funguje jako rozhodčí a stará se o to, aby všechny společnosti hrály podle stejných pravidel. Úřad může zakázat dohody, které omezují hospodářskou soutěž, a uložit pokutu společnostem...
  • O Úřadu > Historie Úřadu
    Zákon České národní rady č. 173/1991 Sb. ze dne 26. dubna 1991 zřídil Český úřad pro hospodářskou soutěž, který zahájil činnost k 1. červenci 1991. Sídlem Úřadu se nestala Praha, jako centrum všech orgánů státní správy, ale Brno, což mělo deklarovat nezávislost rozhodování. V roce 1992 byl tento úřad nahrazen Ministerstvem pro hospodářskou soutěž. Změna byla odůvodněna tehdy probíhající ekonomickou transformací a především úlohou, kterou Ministerstvo...
  • Veřejná podpora > Evidenční povinnost poskytovatelů – transparentnost podpor
      Povinnost poskytovatelů zveřejňovat určité údaje o podporách     V rámci modernizace pravidel veřejné podpory, která proběhla v letech 2012–2014, zakotvila Evropská komise za účelem větší transparentnosti ve vztahu k poskytování podpor povinnost členských států zajistit, aby se na souhrnné internetové stránce věnované veřejné podpoře zveřejňovaly od 1. 7. 2016 údaje o režimech podpory a o jednotlivých podporách přesahujících svou výší limity...

V aktualitách a tiskových zprávách 1598x

  • Místní šetření u soutěžitelů pokračují, následná soudní ochrana je dostatečná (18. 3. 2015)
    V říjnu roku 2014 vydal Evropský soud pro lidská práva (ESLP) rozsudek ve věci DELTA PEKÁRNY, v němž uvedl, že v případě šetření na místě v tzv. obchodních prostorách soutěžitelů, které Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (Úřad) provedl v roce 2003 v sídle této společnosti, došlo k porušení jejího práva na ochranu obydlí zaručeného Úmluvou o ochraně lidských práv a základních svobod (Úmluva), neboť soudní kontrola postupu Úřadu nebyla podle ESLP dostačující
  • Reakce předsedy Úřadu na komentář zveřejněný v Lidových novinách (14. 5. 2015)
    Předseda Úřadu Petr Rafaj v reakci na komentář redaktora Jana Klesly nazvaný O spícím strážci a zveřejněný v Lidových novinách dne 11. 5. 2015 zaslal dopis šéfredaktorovi deníku Istvánu Lékovi
  • Vyjádření ÚOHS k veřejnému zadávání Nemocnice Na Homolce (2. 6. 2015)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nedisponuje pravomocí rozhodnout o tom, zda Nemocnice Na Homolce má či nemá vracet 350 mil. Kč. Rovněž v uvedené věci nevedl žádné správní řízení
  • ÚOHS pokutoval SÚKL za správní delikty v oblasti zadávání veřejných zakázek (26. 6. 2015)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv pokutu ve výši 600 tisíc korun za správní delikty, kterých se ústav dopustil v sedmi veřejných zakázkách. Rozhodnutí zatím nenabylo právní moci
  • ÚOHS vydává sdělení k prodlužování smluv krajů na zajišťování železniční přepravy cestujících (19. 8. 2015)
    V současné době probíhají v rámci řady krajů intenzivní diskuze o budoucím vývoji řešení situace ohledně zajištění veřejných služeb v přepravě cestujících formou drážní osobní dopravy, a to zejména na dráze regionální
  • Ministerstvo dopravy chybovalo v zakázce na centrální registr vozidel (26. 8. 2015)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil svým prvostupňovým rozhodnutím veřejnou zakázku Ministerstva dopravy České republiky na „Zajištění provozu a rozvoje Centrálního registru vozidel“. Rozhodnutí je nepravomocné a je možno proti němu v zákonné lhůtě podat rozklad
  • Předseda ÚOHS potvrdil opakovanou pokutu pro RWE Supply & Trading CZ (9. 9. 2015)
    Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže zamítl rozklad společnosti RWE Supply & Trading CZ, a.s. (dříve RWE Transgas, a.s. - dále jen RWE) a potvrdil tak pokutu ve výši 39 778 000 Kč, která jí byla uložena v prosinci 2014 v opakovaném rozhodnutí týkajícím se případu zneužití dominantního postavení z roku 2006
  • Sankce za neuchování dokumentace o veřejné zakázce (11. 9. 2015)
    Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj zamítl rozklad podaný Správou národního parku a chráněné krajinné oblasti Šumava a potvrdil prvostupňové rozhodnutí, v němž Úřad uložil zadavateli pokutu ve výši 200 tisíc korun za neuchování dokumentace o veřejné zakázce na zpracování projektové dokumentace na mezinárodní vzdělávací environmentální centrum Zámek Vimperk. Zadavatel již uzavřel s vybraným dodavatelem smlouvu o dílo a dodatek...
  • České dráhy nezákonně měnily smlouvu na dodávky elektrických vlaků (2. 10. 2015)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil v prvostupňovém správním řízení pokutu ve výši 200 000 Kč společnosti České dráhy a. s. za porušení zákona o veřejných zakázkách v souvislosti se zadávacím řízením na dodávku 15 kusů třívozových elektrických jednotek. Rozhodnutí není dosud pravomocné a může být v zákonné lhůtě napadeno rozkladem
  • Ministerstvo dopravy opět nezvládlo zakázku, nápravu má ve vlastních rukou (5. 11. 2015)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále též jen „Úřad“) vydal v minulých dnech prvostupňové rozhodnutí, jímž zrušil nabídkové řízení Ministerstva dopravy na „Veřejné služby v přepravě cestujících v drážní dopravě na lince R16 Plzeň-Most“
cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.gov.cz