Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta
Na stránkách 386x
- Veřejná podpora > Definiční znaky veřejné podpory
Každý, kdo chce posoudit, zda konkrétní opatření zakládá veřejnou podporu, by si měl položit následující otázky:
1. Je podpora poskytnuta státem nebo z veřejných prostředků?
Pojem státní podpory se vztahuje na jakoukoli přímo či nepřímo poskytnutou výhodu financovanou ze státních prostředků, poskytnutou státem jako takovým nebo zprostředkujícím subjektem jednajícím na základě svěřených pravomocí.
Základním předpokladem pro naplnění tohoto definičního... - Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Veřejné zakázky > Vybrané rozsudky soudů > Definice veřejné zakázky
Rozsudek krajského soudu v Brně sp. zn. 62 Af 7/2010-135 ze dne 2. 3. 2010:
V uvedeném rozsudku se soud zabýval otázkou vymezení předmětu veřejné zakázky, přičemž dospěl k závěru, že příliš širokým vymezením předmětu veřejné zakázky (požadavek zadavatele na obecné a specifické vzájemně nesouvisející plnění) se zadavatel mohl dopustit skryté diskriminace, neboť do veřejné zakázky s takto vymezeným předmětem plnění mohlo podat nabídku méně... - Významná tržní síla > Metodická činnost > Souhrn výkladových stanovisek > K některým skutkovým podstatám zneužití významné tržní síly
Sjednávání podmínek vytvářejících výraznou nerovnováhu v právech a povinnostech smluvních stran ve smyslu ustanovení § 4 odst. 2 písm. a) zákona
Při posuzování smluvních ujednání dohodnutých mezi odběratelem s významnou tržní silou a dodavatelem se Úřad zabývá spravedlivým rozložením práv a povinností, zda sjednané podmínky jsou relativně stejným přínosem pro obě smluvní strany či naopak nezpůsobují výraznou nerovnováhu ve prospěch jedné strany... - Hospodářská soutěž > Dohled nad orgány veřejné správy > Judikatura
Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu v případě statutárního města Děčína
V dubnu 2022 byl vydán historicky první rozsudek NSS[1], týkající se aplikace § 19a ZOHS, kterým byla zamítnuta kasační stížnost Děčína ve věci rozhodnutí Úřadu z roku 2017, jímž byla tomuto městu uložena pokuta ve výši 499 000 korun za porušení § 19a ZOHS. Statutární město Děčín podle ÚOHS narušilo hospodářskou soutěž, když ve své obecně závazné vyhlášce... - Veřejná podpora > Energetická krize a pravidla veřejné podpory
Pravidla veřejné podpory v kontextu opatření souvisejících s krizí na Ukrajině
Krizový stav vyvolaný vojenskou agresí Ruska proti Ukrajině, uvalenými sankcemi a přijatými protiopatřeními s sebou přináší potřebu značné pomoci ze strany státu – ministerstev, krajů, obcí a dalších poskytovatelů veřejných prostředků. Rovněž v této, po pandemii covid-19, další mimořádné situaci je zapotřebí dodržovat pravidla veřejné podpory. Při poskytování... - Přístup k dopravní infrastruktuře > Činnosti v přístupu k dopravní infrastruktuře
Činnosti Úřadu dle zákona č. 266/1994 Sb. o dráhách, ve znění pozdějších předpisů
Vedení a zveřejňování seznamů vleček veřejně přístupných, veřejně nepřístupných s povinností umožnění užití těchto vleček, a jejich provozovatelů (§ 22a);
Schvalování návrhu plánu omezení provozování dráhy celostátní, regionální a veřejně přístupné vlečky (§ 23c);
Posuzování zákonnosti podmínek k omezení provozování dráhy celostátní, regionální... - Hospodářská soutěž > Hlavní ekonom > Role soutěžní ekonomie a ekonomů soutěžních úřadů
Význam soutěžní ekonomie
Význam činnosti ekonomů soutěžních úřadů se odvíjí od rostoucí role soutěžní ekonomie v oblasti ochrany hospodářské soutěže.
Pro pochopení přínosu ekonomů a soutěžní ekonomie jako takové je třeba vyjít z principu, že ochrana hospodářské soutěže je obor, který v sobě spojuje právo a ekonomii. Dříve bylo soutěžní právo vykládáno více formalisticky. Posuzování dopadů chování subjektů na trh a spotřebitele v šetřených... - Veřejná podpora > Vybrané oblasti veřejné podpory > Podpora širokopásmového internetu > Podpora na projekty společného zájmu v oblasti transevropské infrastruktury pro digitální konektivitu (čl. 52b GBER)
Podpora na projekty společného zájmu v oblasti transevropské infrastruktury pro digitální konektivitu (čl. 52b GBER)
Projekty musí splňovat kumulativní obecné podmínky slučitelnosti stanovené v odstavci 3. Kromě toho musí spadat do jedné z kategorií způsobilých projektů uvedených v odstavci 4 a musí splňovat všechny specifické podmínky slučitelnosti pro příslušnou kategorii stanovené v uvedeném odstavci. Výjimka podle odstavce 1 se vztahuje pouze na... - Hospodářská soutěž > Ekonomické sektory > Potraviny
Ceny potravin představují společensky velmi citlivé téma, neboť konzumace potravin je nezastupitelnou potřebou každého jedince. Ceny řady komodit v posledních letech zaznamenaly výrazný růst mnohdy v řádech desítek procent za jeden kalendářní rok, přičemž paralelně s tímto růstem docházelo v Evropě a ve světě k významným událostem, zejména k pandemii onemocnění covid-19 a válce na Ukrajině. Dlouho trvající inflace zapříčinila pokles kupní síly... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > No poach dohody
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se v posledních letech stále častěji setkává s tzv. no-poach dohodami, tedy s případy, kdy se konkurenti dohodnou, že si nebudou přetahovat nebo najímat zaměstnance druhé strany.
Takové ujednání, byť může vzniknout i v rámci širší obchodní spolupráce, představuje omezování soutěže na trhu práce – a tedy porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže.
Tyto dohody mohou mít stejně závažné dopady jako klasické...
V aktualitách a tiskových zprávách 1598x
- Zákon o významné tržní síle plní svou funkci, měl by však být novelizován (17. 10. 2013)
V brněnském sídle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže se dnes konala v pořadí již třetí z podzimní série konferencí, tentokrát na téma zákona o významné tržní síle. I. místopředseda Úřadu Hynek Brom v úvodu konstatoval, že zákon má svoje přednosti i mezery, avšak svou roli plní - Předseda ÚOHS potvrdil pokutu za zneužití významné tržní síly pro řetězec Kaufland (23. 10. 2013)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj potvrdil svým pravomocným rozhodnutím uložení sankce ve výši 22 130 000 Kč pro společnost Kaufland Česká republika v.o.s. za porušení zákona o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití. Předseda Úřadu tak zamítl rozklad účastníka řízení proti prvostupňovému rozhodnutí z dubna letošního roku - Nové oznámení ÚOHS podrobně vykládá novelizovaný leniency program (4. 11. 2013)
S loňskou prosincovou novelou zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže (dále také ZOHS), byl do českého právního rámce plně začleněn tzv. program shovívavosti neboli leniency program. Jedná se o nejdůležitější nástroj pro odhalování a potírání kartelů, jež mají soutěžní úřady k dispozici - Oznámení Úřadu o alternativním řešení soutěžních problémů a o odložení věci (8. 11. 2013)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zásadním způsobem novelizoval své oznámení o alternativním řešení soutěžních problémů a včlenil do něj také nové ustanovení § 21 odst. 2 zákona o ochraně hospodářské soutěže, podle něhož nemusí zahajovat správní řízení, pokud na jeho vedení není veřejný zájem - ÚOHS vydává informační listy Významná tržní síla (18. 12. 2013)
Druhé číslo letošních informačních listů vydávaných Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže je věnováno tématu významné tržní síly - Úřad uložil pokutu a zakázal plnění smlouvy na svoz odpadu v Příbrami (27. 3. 2014)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil zadavateli Technické služby Příbram pokutu ve výši 220 000 Kč a zákaz plnění Smlouvy o odstraňování odpadu č. 120401 ve znění dodatků č. 1 a 2. Rozhodnutí potvrdil ve druhé instanci také předseda ÚOHS Petr Rafaj a je tedy pravomocné - Agenda druhého dne Svatomartinské konference 2014 (12. 11. 2014)
Druhý den Svatomartinské konference 2014 pořádané Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže nabídl ve třech panelech témata minoritních podílů při kontrole koncentrací, soutěžních aspektů internetového prodeje zboží a významné tržní síly - Záměry poskytování veřejné podpory konzultujte s Úřadem již v přípravě! (26. 11. 2014)
V návaznosti na přijetí nového nařízení Komise (EU) č. 651/2014, tzv. obecného nařízení o blokových výjimkách, začala řada poskytovatelů na všech správních úrovních koncipovat nové programy veřejné podpory v souladu s tímto nařízením. Množí se však případy, kdy poskytovatelé bez předchozí konzultace oznamují Úřadu již schválené a finalizované programy, v nichž nejsou dodrženy veškeré dílčí podmínky tohoto nařízení. To pak přináší zbytečné... - Novela zákona o významné tržní síle nebude mít negativní dopad na ceny ani české dodavatele (21. 5. 2015)
Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky začne v tomto týdnu projednávat návrh novely zákona č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití. Tato skutečnost vzbudila značný zájem médií, v jejichž výstupech zaznívala především vyjádření Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR). Vzhledem k tomu, že se v mediálních příspěvcích objevily určité zavádějící či nesprávné informace... - ÚOHS zahájil již devět řízení v oblasti významné tržní síly a v současné době prošetřuje čtyři obchodní řetězce (26. 6. 2015)
V současné době se v některých médiích objevily nepravdivé informace o problematice řešení správních řízení Úřadu v oblasti kontroly významné tržní síly. Není pravdou, že na Úřadě není nic řešeno a nebyl v oblasti kontroly významné tržní síly žádný správní případ ukončen
cs | en