Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta

Na stránkách 386x

  • Veřejná podpora > Definiční znaky veřejné podpory
    Každý, kdo chce posoudit, zda konkrétní opatření zakládá veřejnou podporu, by si měl položit následující otázky: 1. Je podpora poskytnuta státem nebo z veřejných prostředků? Pojem státní podpory se vztahuje na jakoukoli přímo či nepřímo poskytnutou výhodu financovanou ze státních prostředků, poskytnutou státem jako takovým nebo zprostředkujícím subjektem jednajícím na základě svěřených pravomocí. Základním předpokladem pro naplnění tohoto definičního...
  • Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Veřejné zakázky > Vybrané rozsudky soudů > Definice veřejné zakázky
       Rozsudek krajského soudu v Brně sp. zn. 62 Af 7/2010-135 ze dne 2. 3. 2010:   V uvedeném rozsudku se soud zabýval otázkou vymezení předmětu veřejné zakázky, přičemž dospěl k závěru, že příliš širokým vymezením předmětu veřejné zakázky (požadavek zadavatele na obecné a specifické vzájemně nesouvisející plnění) se zadavatel mohl dopustit skryté diskriminace, neboť do veřejné zakázky s takto vymezeným předmětem plnění mohlo podat nabídku méně...
  • Významná tržní síla > Metodická činnost > Souhrn výkladových stanovisek > K některým skutkovým podstatám zneužití významné tržní síly
      Sjednávání podmínek vytvářejících výraznou nerovnováhu v právech a povinnostech smluvních stran ve smyslu ustanovení § 4 odst. 2 písm. a) zákona Při posuzování smluvních ujednání dohodnutých mezi odběratelem s významnou tržní silou a dodavatelem se Úřad zabývá spravedlivým rozložením práv a povinností, zda sjednané podmínky jsou relativně stejným přínosem pro obě smluvní strany či naopak nezpůsobují výraznou nerovnováhu ve prospěch jedné strany...
  • Hospodářská soutěž > Dohled nad orgány veřejné správy > Judikatura
    Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu v případě statutárního města Děčína   V dubnu 2022 byl vydán historicky první rozsudek NSS[1],  týkající se aplikace § 19a ZOHS, kterým byla zamítnuta kasační stížnost Děčína ve věci rozhodnutí Úřadu z roku 2017, jímž byla tomuto městu uložena pokuta ve výši 499 000 korun za porušení § 19a ZOHS. Statutární město Děčín podle ÚOHS narušilo hospodářskou soutěž, když ve své obecně závazné vyhlášce...
  • Veřejná podpora > Energetická krize a pravidla veřejné podpory
      Pravidla veřejné podpory v kontextu opatření souvisejících s krizí na Ukrajině    Krizový stav vyvolaný vojenskou agresí Ruska proti Ukrajině, uvalenými sankcemi  a přijatými protiopatřeními s sebou přináší potřebu značné pomoci ze strany státu – ministerstev, krajů, obcí a dalších poskytovatelů veřejných prostředků. Rovněž v této, po pandemii covid-19, další mimořádné situaci je zapotřebí dodržovat pravidla veřejné podpory. Při poskytování...
  • Přístup k dopravní infrastruktuře > Činnosti v přístupu k dopravní infrastruktuře
    Činnosti Úřadu dle zákona č. 266/1994 Sb. o dráhách, ve znění pozdějších předpisů Vedení a zveřejňování seznamů vleček veřejně přístupných, veřejně nepřístupných s povinností umožnění užití těchto vleček, a jejich provozovatelů (§ 22a); Schvalování návrhu plánu omezení provozování dráhy celostátní, regionální a veřejně přístupné vlečky (§ 23c); Posuzování zákonnosti podmínek k omezení provozování dráhy celostátní, regionální...
  • Hospodářská soutěž > Hlavní ekonom > Role soutěžní ekonomie a ekonomů soutěžních úřadů
    Význam soutěžní ekonomie Význam činnosti ekonomů soutěžních úřadů se odvíjí od rostoucí role soutěžní ekonomie v oblasti ochrany hospodářské soutěže. Pro pochopení přínosu ekonomů a soutěžní ekonomie jako takové je třeba vyjít z principu, že ochrana hospodářské soutěže je obor, který v sobě spojuje právo a ekonomii. Dříve bylo soutěžní právo vykládáno více formalisticky. Posuzování dopadů chování subjektů na trh a spotřebitele v šetřených...
  • Veřejná podpora > Vybrané oblasti veřejné podpory > Podpora širokopásmového internetu > Podpora na projekty společného zájmu v oblasti transevropské infrastruktury pro digitální konektivitu (čl. 52b GBER)
      Podpora na projekty společného zájmu v oblasti transevropské infrastruktury pro digitální konektivitu (čl. 52b GBER) Projekty musí splňovat kumulativní obecné podmínky slučitelnosti stanovené v odstavci 3. Kromě toho musí spadat do jedné z kategorií způsobilých projektů uvedených v odstavci 4 a musí splňovat všechny specifické podmínky slučitelnosti pro příslušnou kategorii stanovené v uvedeném odstavci. Výjimka podle odstavce 1 se vztahuje pouze na...
  • Hospodářská soutěž > Ekonomické sektory > Potraviny
      Ceny potravin představují společensky velmi citlivé téma, neboť konzumace potravin je nezastupitelnou potřebou každého jedince. Ceny řady komodit v posledních letech zaznamenaly výrazný růst mnohdy v řádech desítek procent za jeden kalendářní rok, přičemž paralelně s tímto růstem docházelo v Evropě a ve světě k významným událostem, zejména k pandemii onemocnění covid-19 a válce na Ukrajině. Dlouho trvající inflace zapříčinila pokles kupní síly...
  • Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > No poach dohody
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se v posledních letech stále častěji setkává s tzv. no-poach dohodami, tedy s případy, kdy se konkurenti dohodnou, že si nebudou přetahovat nebo najímat zaměstnance druhé strany. Takové ujednání, byť může vzniknout i v rámci širší obchodní spolupráce, představuje omezování soutěže na trhu práce – a tedy porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže. Tyto dohody mohou mít stejně závažné dopady jako klasické...

V aktualitách a tiskových zprávách 1598x

  • Podnikatelé svou výzvou míří na nesprávný cíl, ekonomice by mnohem víc pomohla změna zadávání zakázek, nikoliv rozbití jejich kontroly (20. 2. 2025)
    Skupina podnikatelů z iniciativy Druhá ekonomická transformace vystoupila s výzvou vládě, aby schválila návrh novely zákona o zadávání veřejných zakázek, který bývá nesprávně označován jako reforma ÚOHS. Podnikatelé tak učinili bez toho, aniž by se jakkoliv zajímali o argumenty Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který na základě svých více než tři desítky let budovaných zkušeností a know-how v přezkumu veřejných zakázek považuje navrhované...
  • Úřad posuzoval soutěžní aspekty spolupráce několika českých bank při sdílení bankomatů (24. 2. 2025)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže posuzoval projekt sdílení bankomatů provozovaných společnostmi Komerční banka, a.s., MONETA Money Bank, a.s., Air Bank a.s. a UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s., a to jak pro výběry, tak pro vklady hotovosti prostřednictvím ATM
  • Blíží se závěr veřejné konzultace EK ke změnám v oblasti významné tržní síly (26. 2. 2025)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže připomíná, že v současné době lze stále přispět do veřejné konzultace Evropské komise k návrhu nařízení upravujícímu spolupráci národních úřadů vymáhajících směrnici o nekalých obchodních praktikách v zemědělsko-potravinářském dodavatelském řetězci
  • Úřad vyhověl také návrhu společnosti „PVM Metro DII JV“ a zrušil výběr dodavatele další výstavby metra D (28. 2. 2025)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydal další prvostupňové rozhodnutí týkající se zadávacího řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy „Provozní úsek I.D metra v Praze - úsek (Olbrachtova) - Nové Dvory -stavební část“. Vzhledem ke zjištění netransparentního postupu zadavatele Úřad opětovně zrušil výběr dodavatele, kterým je „Sdružení Metro I.D druhá část“ sestávající ze společností S u b t e r r a a.s., HOCHTIEF CZ a.s., HOCHTIEF Infrastructure...
  • Informační povinnost o výši vyplacené veřejné podpory za rok 2024 (4. 3. 2025)
    Poskytovatel veřejné podpory je dle § 5 odst. 1 písm. a) zákona č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje, v platném znění, povinen poskytnout Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže do 30. dubna 2025 informace o výši poskytnuté (rozuměj vyplacené) veřejné podpory za kalendářní rok 2024. Předmětná informační povinnost se netýká opatření poskytnutých v režimu podpory malého rozsahu...
  • Předseda Úřadu zamítl rozklad proti rozhodnutí o Černé kostce, vyloučení dodavatele proběhlo v souladu se zákonem (4. 3. 2025)
    Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna svým rozhodnutím zamítl rozklad společnosti „KAMI – BBP group“ a potvrdil tak zákonnost jejího vyloučení ze zadávacího řízení Moravskoslezského kraje na veřejnou zakázku „Černá kostka – Centrum digitalizace, vědy a inovací“
  • Úřad vydává nový informační list k vertikálním dohodám (6. 3. 2025)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zveřejnil první letošní informační list, který se podrobně věnuje problematice vertikálních dohod. Publikace analyzuje aktuální vývoj v oblasti posuzování těchto dohod, shrnuje rozhodovací praxi ÚOHS a přináší příklady z tuzemského i zahraničního prostředí
  • Novela zákona navyšuje limity pro veřejné zakázky malého rozsahu a adaptuje nařízení o zahraničních subvencích (12. 3. 2025)
    Na zveřejnění ve Sbírce zákonů v současné době čeká novela zákona o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a dalších souvisejících zákonů zpracovaná Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj, kterou 10. března 2025 podepsal prezident republiky. Cílem zákona je především adaptace nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2560 o zahraničních subvencích narušujících vnitřní trh do české...
  • ACCOM Czech zaplatí pokutu 1 560 000 Kč za zneužití významné tržní síly (17. 3. 2025)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil společnosti ACCOM Czech, a.s. pokutu ve výši 1 560 000 korun za porušení zákona o významné tržní síle a nekalých obchodních praktikách při prodeji zemědělských a potravinářských výrobků. Společně se sesterskou společností ACCOM Gastro s.r.o. zneužila svého silnějšího postavení v dodavatelsko-odběratelském řetězci a s dodavateli uzavírala smlouvy, které byly nevýhodné pro dodavatele
  • Nárůst cen másla odpovídal situaci na trhu, analýza neodhalila koordinované jednání (18. 3. 2025)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže dokončil šetření prudkého zvýšení cen másla na českém trhu, k němuž docházelo ve druhé polovině loňského roku. Podle závěrů analýzy cenový vývoj odpovídal situaci v oblasti produkce a prodeje másla v širším středoevropském regionu. Změny cen i obchodních přirážek byly značně individualizované a nevykazují známky koordinovaného jednání na straně výrobců nebo prodejců
cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.gov.cz