Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta

Na stránkách 386x

  • Veřejná podpora > Definiční znaky veřejné podpory
    Každý, kdo chce posoudit, zda konkrétní opatření zakládá veřejnou podporu, by si měl položit následující otázky: 1. Je podpora poskytnuta státem nebo z veřejných prostředků? Pojem státní podpory se vztahuje na jakoukoli přímo či nepřímo poskytnutou výhodu financovanou ze státních prostředků, poskytnutou státem jako takovým nebo zprostředkujícím subjektem jednajícím na základě svěřených pravomocí. Základním předpokladem pro naplnění tohoto definičního...
  • Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Veřejné zakázky > Vybrané rozsudky soudů > Definice veřejné zakázky
       Rozsudek krajského soudu v Brně sp. zn. 62 Af 7/2010-135 ze dne 2. 3. 2010:   V uvedeném rozsudku se soud zabýval otázkou vymezení předmětu veřejné zakázky, přičemž dospěl k závěru, že příliš širokým vymezením předmětu veřejné zakázky (požadavek zadavatele na obecné a specifické vzájemně nesouvisející plnění) se zadavatel mohl dopustit skryté diskriminace, neboť do veřejné zakázky s takto vymezeným předmětem plnění mohlo podat nabídku méně...
  • Významná tržní síla > Metodická činnost > Souhrn výkladových stanovisek > K některým skutkovým podstatám zneužití významné tržní síly
      Sjednávání podmínek vytvářejících výraznou nerovnováhu v právech a povinnostech smluvních stran ve smyslu ustanovení § 4 odst. 2 písm. a) zákona Při posuzování smluvních ujednání dohodnutých mezi odběratelem s významnou tržní silou a dodavatelem se Úřad zabývá spravedlivým rozložením práv a povinností, zda sjednané podmínky jsou relativně stejným přínosem pro obě smluvní strany či naopak nezpůsobují výraznou nerovnováhu ve prospěch jedné strany...
  • Hospodářská soutěž > Dohled nad orgány veřejné správy > Judikatura
    Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu v případě statutárního města Děčína   V dubnu 2022 byl vydán historicky první rozsudek NSS[1],  týkající se aplikace § 19a ZOHS, kterým byla zamítnuta kasační stížnost Děčína ve věci rozhodnutí Úřadu z roku 2017, jímž byla tomuto městu uložena pokuta ve výši 499 000 korun za porušení § 19a ZOHS. Statutární město Děčín podle ÚOHS narušilo hospodářskou soutěž, když ve své obecně závazné vyhlášce...
  • Veřejná podpora > Energetická krize a pravidla veřejné podpory
      Pravidla veřejné podpory v kontextu opatření souvisejících s krizí na Ukrajině    Krizový stav vyvolaný vojenskou agresí Ruska proti Ukrajině, uvalenými sankcemi  a přijatými protiopatřeními s sebou přináší potřebu značné pomoci ze strany státu – ministerstev, krajů, obcí a dalších poskytovatelů veřejných prostředků. Rovněž v této, po pandemii covid-19, další mimořádné situaci je zapotřebí dodržovat pravidla veřejné podpory. Při poskytování...
  • Přístup k dopravní infrastruktuře > Činnosti v přístupu k dopravní infrastruktuře
    Činnosti Úřadu dle zákona č. 266/1994 Sb. o dráhách, ve znění pozdějších předpisů Vedení a zveřejňování seznamů vleček veřejně přístupných, veřejně nepřístupných s povinností umožnění užití těchto vleček, a jejich provozovatelů (§ 22a); Schvalování návrhu plánu omezení provozování dráhy celostátní, regionální a veřejně přístupné vlečky (§ 23c); Posuzování zákonnosti podmínek k omezení provozování dráhy celostátní, regionální...
  • Hospodářská soutěž > Hlavní ekonom > Role soutěžní ekonomie a ekonomů soutěžních úřadů
    Význam soutěžní ekonomie Význam činnosti ekonomů soutěžních úřadů se odvíjí od rostoucí role soutěžní ekonomie v oblasti ochrany hospodářské soutěže. Pro pochopení přínosu ekonomů a soutěžní ekonomie jako takové je třeba vyjít z principu, že ochrana hospodářské soutěže je obor, který v sobě spojuje právo a ekonomii. Dříve bylo soutěžní právo vykládáno více formalisticky. Posuzování dopadů chování subjektů na trh a spotřebitele v šetřených...
  • Veřejná podpora > Vybrané oblasti veřejné podpory > Podpora širokopásmového internetu > Podpora na projekty společného zájmu v oblasti transevropské infrastruktury pro digitální konektivitu (čl. 52b GBER)
      Podpora na projekty společného zájmu v oblasti transevropské infrastruktury pro digitální konektivitu (čl. 52b GBER) Projekty musí splňovat kumulativní obecné podmínky slučitelnosti stanovené v odstavci 3. Kromě toho musí spadat do jedné z kategorií způsobilých projektů uvedených v odstavci 4 a musí splňovat všechny specifické podmínky slučitelnosti pro příslušnou kategorii stanovené v uvedeném odstavci. Výjimka podle odstavce 1 se vztahuje pouze na...
  • Hospodářská soutěž > Ekonomické sektory > Potraviny
      Ceny potravin představují společensky velmi citlivé téma, neboť konzumace potravin je nezastupitelnou potřebou každého jedince. Ceny řady komodit v posledních letech zaznamenaly výrazný růst mnohdy v řádech desítek procent za jeden kalendářní rok, přičemž paralelně s tímto růstem docházelo v Evropě a ve světě k významným událostem, zejména k pandemii onemocnění covid-19 a válce na Ukrajině. Dlouho trvající inflace zapříčinila pokles kupní síly...
  • Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > No poach dohody
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se v posledních letech stále častěji setkává s tzv. no-poach dohodami, tedy s případy, kdy se konkurenti dohodnou, že si nebudou přetahovat nebo najímat zaměstnance druhé strany. Takové ujednání, byť může vzniknout i v rámci širší obchodní spolupráce, představuje omezování soutěže na trhu práce – a tedy porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže. Tyto dohody mohou mít stejně závažné dopady jako klasické...

V aktualitách a tiskových zprávách 1598x

  • ÚOHS nepřipustí protisoutěžní jednání (31. 10. 2007)
    V poslední době zaznamenáváme v některých sdělovacích prostředcích stále častěji informace o potřebě zvýšit cenu některých potravin. Jedná se především o pekárenské, masné a mlékárenské komodity, přičemž zdražení avizují jak jednotliví – kupodivu zpravidla ti nejvýznamnější – producenti, tak představitelé sdružení prvovýrobců a zpracovatelů.
  • Dvě sdružení grafického designu určovala ceny svým členům (28. 4. 2009)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil svými prvostupňovými rozhodnutími sankce v úhrnné výši 110 000 Kč za porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže dvěma sdružením soutěžitelů: Asociace užité grafiky a grafického designu (60 000 Kč) a Typo Design Club (50 000 Kč
  • Oznámení o zjednodušeném řízení (12. 8. 2009)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zahajuje veřejnou konzultaci k návrhu Oznámení o zjednodušeném řízení pro posuzování některých případů spojení soutěžitelů
  • Pokuta pro Správu Národního parku a chráněné krajinné oblasti Šumava (29. 6. 2010)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil pokutu ve výši 80 000 Kč Správě Národního parku a chráněné krajinné oblasti Šumava za porušení zákona o veřejných zakázkách v zakázce Právní, konzultační a analytické služby. Prvostupňové rozhodnutí není dosud pravomocné a může být proti němu podán rozklad
  • ÚOHS určitě nebude platit stamiliony (2. 8. 2010)
    V minulých dnech se v některých masmédiích objevily nepřesné či zavádějící informace o tom, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v minulosti, za předchůdců nynějšího předsedy Petra Rafaje, neoprávněně vybíral pokuty a nyní musí platit i úroky ze zmíněných sankcí. Jeden novinový titulek dokonce hovořil o stamilionech, které ÚOHS bude muset zaplatit
  • Pokuta za diskriminaci uchazečů o šumavskou zakázku byla potvrzena (11. 4. 2011)
    Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj potvrdil pokutu ve výši 80 tisíc korun Správě Národního parku a chráněné krajinné oblasti Šumava za porušení zákona o veřejných zakázkách v zakázce na právní, konzultační a analytické služby. Rozklad podaný zadavatelem předseda ÚOHS zamítl
  • Stanovisko Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže k případu Sazky (11. 4. 2011)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) zatím disponuje pouze informacemi z médií o dohodě investiční společnosti Penta s firmou E-Invest na „společné pomoci společnosti Sazka z finančních problémů“. Penta nepožaduje majetkový podíl ve společnosti Sazka, bude však mít podíl na jejím zisku. Sazku má kromě představenstva ovládat nově ustavený řídící výbor, v němž budou mít většinu zástupců investoři, tedy Penta a E-Invest...
  • Vyjádření ÚOHS k výrokům Radima Jančury na serveru Česká pozice (26. 4. 2012)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se zabývá ročně stovkami podání. Souvisí s nimi i negativní vnímání Úřadu některými soutěžiteli. ÚOHS proto nepovažuje za nutné vyjadřovat se k motivům podnikatele Radima Jančury k poskytnutí tohoto rozhovoru, ani k jeho celkovému vyznění. Několik hrubých nepravd uvedených Radimem Jančurou je však nutné uvést na pravou míru
  • Česká pošta změní ustanovení smluv týkající se zásilek prvotně podaných u jiného provozovatele poštovních služeb (14. 8. 2017)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zastavil správní řízení vedené se státním podnikem Česká pošta ve věci možného zneužití dominantního postavení poté, co se účastník řízení zavázal, že ve smlouvách s podateli poštovních zásilek upraví ustanovení týkající se zásilek prvotně podaných u jiného provozovatele poštovních služeb. Rozhodnutí již je pravomocné
  • Úřad se zaměřil na smlouvy na IT systémy uzavřené v jednacím řízení bez uveřejnění (18. 9. 2017)
    Zadání veřejných zakázek na technickou podporu, rozvoj a správu IT systémů v jednacím řízení bez uveřejnění jsou v posledním období předmětem intenzivního šetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“). Použití jednacích řízení bez uveřejnění v oblasti veřejných zakázek na IT technologie bylo ve veřejném prostoru předmětem kritiky
cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.gov.cz