Výsledky vyhledávání výrazu: formuláře
Na stránkách 311x
- Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Zakázané dohody - kartely
Následující text je určen spíše pro odborně zaměřené pracovníky zadavatelů, disponující zejména právnickým vzděláním, a pokouší se uvést čtenáře blíže do problematiky tzv. zakázaných dohod (včetně relevantní právní úpravy).
Dohody narušující soutěž bývají často označovány jako kartely, ačkoliv zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže) ve znění pozdějších... - Hospodářská soutěž > Zneužití dominantního postavení
Cílem činnosti Úřadu je ochrana hospodářské soutěže jako fenoménu. Zákon o ochraně hospodářské soutěže je přitom přísnější na soutěžitele v dominantním postavení než na jejich konkurenty, jejichž pozice na trhu je slabší.
Legální definice dominantního postavení je uvedena v § 10 zákona, dle kterého dominantní postavení na relevantním trhu zaujímá soutěžitel nebo společně více soutěžitelů (tzv. společná dominance), kterým jejich tržní... - O Úřadu > Spolupráce, věda a výzkum > Projekty
V rámci projektové činnosti ÚOHS mj. usiluje o tvorbu softwarových řešení, databází a postupů při zpracování dat, detekci vlastnických struktur aj. Výsledky projektů řešených samostatně či ve spolupráci s významnými tuzemskými a zahraničními institucemi přispívají k účinnější ochraně hospodářské soutěže v České republice.
Současné projekty:
Strategie elektronizace zadávání veřejných zakázek na období 2022–2030
ÚOHS ve spolupráci... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Místní šetření > Judikatura k přezkumu místních šetření
Žaloby na ochranu před nezákonným zásahem – šetření na místě
Shrnutí rozsudků Nejvyššího správního soudu (NSS)
Věc TIPSPORT; FORTUNA
Spisová značka: 7 As 438/2019; 2 As 295/2019
Žalobce: TIPSPORT/CHANCE a.s.; FORTUNA GAME a.s.
NSS potvrdil zákonnost místního šetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (Úřad) provedeného v obchodních prostorách žalobců, na rozdíl od Krajského soudu (KS) v Brně (31 A 70/2019; 62 A 77/2019), který... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Zohlednění compliance programu ve správním řízení
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže jako orgán dozoru nad ochranou hospodářské soutěže v České republice si je vědom své nezastupitelné role při prosazování pravidel hospodářské soutěže. Ačkoliv je často vnímán pouze jako sankční orgán, jeho nedílným posláním je rovněž kultivovat tuzemské prostředí a napomáhat tím předcházení porušování soutěžního práva. Záměrem Úřadu je, aby sami soutěžitelé byli schopni předcházet protisoutěžnímu... - Informační centrum > Konference a semináře > Uskutečněné akce > Májová konference o veřejných zakázkách 2024
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže pořádá dvoudenní konferenci o veřejných zakázkách
ve dnech 15. a 16. května 2024 v hotelu Continental v Brně.
Vzhledem ke každoročnímu velkému zájmu účastníků se letošní konference uskuteční v kongresových prostorách brněnského hotelu Continental, nikoliv, jak bývalo zvykem v sídle ÚOHS. Věříme, že tato změna nejenže umožní účast většího počtu zájemců o veřejné zadávání, ale přinese... - Hospodářská soutěž > Alternativní řešení soutěžních problémů
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydal dne 29. 7. 2023 oznámení, v němž vymezuje případy, u kterých hodlá zvažovat přistoupení k některému z alternativních způsobů řešení možných narušení hospodářské soutěže za účelem efektivního výkonu jemu svěřené působnosti. Rozhodnutí, zda Úřad k alternativnímu řešení soutěžního problému v konkrétních případech přistoupí, je však vždy v jeho diskreci.
Oznámení uvádí, jaká jsou možná... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody
Dohody narušující soutěž bývají často označovány jako kartely, ačkoliv zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, pojem kartel neužívá. Soutěžní zákon užívá pojem „dohody narušující soutěž“, za které považuje dohody mezi soutěžiteli, rozhodnutí jejich sdružení a jednání soutěžitelů ve vzájemné shodě, jejichž cílem... - Hospodářská soutěž > Sektorová šetření
Sektorové šetření představuje standardní vyšetřovací nástroj, který soutěžní úřady využívají pro plošné šetření soutěžních podmínek ve vybraných odvětvích. ÚOHS šetření zpravidla zahajuje v okamžiku, kdy má za to, že je trh disfunkční a k tomuto stavu by mohla přispívat možná porušení norem soutěžního práva, nemá však jasnou indicii ohledně konkrétního protisoutěžního jednání (viz § 20 odst. 2 zákona o ochraně hospodářské soutěže).
Cílem... - Hospodářská soutěž > Alternativní řešení soutěžních problémů > Soutěžní advokacie
Případy
Společenstvo mlynářů a pekařů a Svaz průmyslových mlýnů
ÚOHS vlastním šetřením zjistil indicie na možné porušení zákona ze strany Společenstva mlynářů a pekařů ČR, z. s., a Svazu průmyslových mlýnů České republiky, z. s. ÚOHS prováděl šetření ve věci veřejných cenových prohlášení, která prostřednictvím médií učinila uvedená sdružení soutěžitelů působící v oblastech mlynářství a pekárenství a představují sdružení...
V aktualitách a tiskových zprávách 2349x
- Informace o výši poskytnuté veřejné podpory Úřad očekává od poskytovatelů do konce dubna (23. 2. 2022)
Poskytovatel veřejné podpory je dle § 5 odst. 1 písm. a) zákona č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje, v platném znění, povinen poskytnout Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže do 30. dubna 2022 informace o výši poskytnuté (rozuměj vyplacené) veřejné podpory za kalendářní rok 2021 - Informační povinnost o výši vyplacené veřejné podpory za rok 2021 (14. 3. 2022)
Poskytovatel veřejné podpory je dle § 5 odst. 1 písm. a) zákona č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje, v platném znění, povinen poskytnout Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže do 30. dubna 2022 informace o výši poskytnuté (rozuměj vyplacené) veřejné podpory za kalendářní rok 2021. Předmětná informační povinnost se netýká opatření poskytnutých v režimu podpory malého rozsahu... - Výzva ke splnění informační povinnosti pro poskytovatele vyrovnávací platby za závazek veřejné služby podle rozhodnutí 2012/21/EU (4. 4. 2022)
Poskytovatelé podpory, kteří v uplynulých dvou letech financovali tzv. služby obecného hospodářského zájmu a používali pro tento účel rozhodnutí Komise ze dne 20. prosince 2011 o použití čl. 106 odst. 2 Smlouvy o fungování Evropské unie na státní podporu ve formě vyrovnávací platby za závazek veřejné služby poskytované určitým podnikům pověřeným poskytováním služeb obecného hospodářského zájmu (2012/21/EU) (dále jen „Rozhodnutí“), jsou Úřadem... - Rada EU dnes přijala nová pravidla hospodářské soutěže na internetu (18. 7. 2022)
Rada Evropské unie dnes definitivně schválila nařízení o spravedlivých trzích otevřených hospodářské soutěži v digitálním odvětví (Digital Markets Act – DMA). Akt o digitálních trzích zajišťuje rovné podmínky v digitálním odvětví stanovením jasných práv a pravidel pro velké online platformy (tzv. gatekeepers, strážce přístupu) tak, aby žádná z nich nezneužila svého postavení. Regulace digitálního trhu na úrovni Evropské unie vytvoří spravedlivé... - Evropská komise zahájila veřejnou konzultaci k návrhu nařízení de minimis (21. 11. 2022)
Nové nařízení de minimis má nahradit stávající nařízení Komise (EU) č. 1407/2013 ze dne 18. prosince 2013 o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis (dále též jen „nařízení č. 1407/2013“), jehož platnost končí 31. 12. 2023 - Evropská komise dokončila hodnocení pravidel státní podpory pro SOHZ v oblasti zdravotních a sociálních služeb (2. 12. 2022)
První prosincový den Evropská komise zveřejnila výsledky hodnocení pravidel státní podpory pro tzv. služby obecného hospodářského zájmu (SOHZ) vztahující se na zdravotní a sociální služby a na malé částky podpory. Cílem hodnocení bylo ověřit, do jaké míry jsou stávající pravidla pro SOHZ při uplatnění v oblasti zdravotních a sociálních služeb jasná a jednoduchá a zda jsou stále vhodná s ohledem na nejnovější judikaturu unijních soudů a sektorový vývoj na vnitřním i globálním trhu - Evropská komise přijala revidované pokyny ke státní podpoře pro širokopásmové sítě (13. 12. 2022)
Evropská komise 12. prosince 2022 přijala revizi sdělení o státní podpoře pro širokopásmové sítě. Nová pravidla zohledňují vývoj v oblasti technologií, regulace a trhu a také aktuální politické priority EU v digitální oblasti. Podle těchto pravidel budou posuzovány opatření státní podpory na zavádění a využívání širokopásmových sítí v EU. Nové pokyny vstoupí v platnost po zveřejnění v Úředním věstníku EU v lednu 2023 - Přezkum de minimis pro služby obecného hospodářského zájmu - Evropská komise zveřejnila výzvu pro zasílání připomínek (21. 12. 2022)
Ve vazbě na hodnocení nařízení de minimis pro služby obecného hospodářského zájmu (SOHZ), které proběhlo roku 2019, Evropská komise zahájila přezkum nařízení o podpoře de minimis pro SOHZ, které se zaměřuje na tři hlavní aspekty – zvýšení stropu pro tuto podporu, soulad pojmů zmíněného nařízení s tzv. obecným nařízením o de minimis a zlepšení transparentnosti - Nařízení o zahraničních subvencích narušujících vnitřní trh (15. 3. 2023)
Dne 12. 1. 2023 vstoupilo v platnost nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2560 ze dne 14. prosince 2022 o zahraničních subvencích narušujících vnitřní trh. Nařízení reaguje na skutečnost, že subvence ze třetích států, poskytované podnikům působícím na jednotném trhu EU, nepodléhají pravidlům veřejné podpory a mohou proto mít na jednotný trh negativní dopad - Informační povinnost o výši vyplacené veřejné podpory za rok 2022 (17. 3. 2023)
Poskytovatel veřejné podpory je dle § 5 odst. 1 písm. a) zákona č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje, povinen poskytnout Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže do 30. dubna 2023 informace o výši poskytnuté (rozuměj vyplacené) veřejné podpory za kalendářní rok 2022. Předmětná informační povinnost se netýká opatření poskytnutých v režimu podpory malého rozsahu (de minimis) či...
cs | en