Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta
Na stránkách 367x
- Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Prevence
Existuje mnoho kroků, které mohou zadavatelé podniknout, aby zvýšili naději na efektivnější soutěž ve veřejných zakázkách a redukovali riziko uzavírání tajných dohod. Zadavatelé by měli zvážit přijetí následujících opatření:
Být maximálně informován před vyhlášením zadávacího řízení
Velmi prospěšný je pečlivý průzkum trhu, tj. sběr informací o škále produktů a/nebo služeb dostupných na trhu, které by uspokojily požadavky zadavatele... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Důsledky a rizika
Dlouhotrvající dohody typu bid rigging mohou využívat i velmi složité systémy a sofistikované metody vzájemného postupování zakázek a také rozdělování zisku mezi spiklenci. Celé regiony, ale také státy, mohou být postiženy sítí tajných dohod, které bývají v některých odvětvích plněny někdy i po desítky let. Podvodně jednající uchazeči mohou uplácet příslušné pracovníky u zadavatelů, získávat na svoji stranu organizátory losování, dokonce též... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Bid rigging a výběrová řízení
Soutěž mezi uchazeči o zakázku je nejefektivnějším nástrojem pro dosažení nejvyšší kvality požadovaného plnění, tedy dodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, a to za co nejnižší cenu. Veřejné i soukromé organizace proto spoléhají, že vyhlášením výběrového řízení získají optimální plnění za dobrou cenu, tj. ekonomicky nejvýhodnější nabídku.
Vyhlášením soutěže se dosáhne nižších cen nebo lepší kvality a inovace pouze tehdy, když... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Formy bid riggingu
Bid rigging může mít nejrůznější formy. Typickým příkladem je dohoda, kdo v dané soutěži předloží cenově „nejvýhodnější“ nabídku. „Nejnižší“ cena přitom v takovém případě může být i o desítky procent vyšší, než je reálná hodnota plnění zakázky, avšak tajně smluvení uchazeči podají své nabídky tak, že další se zdánlivě jeví ještě dražší (tzv. „krycí nabídky“). Zadavatel pak logicky vybere nejnižší, byť stále velmi vysokou... - Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Zakázané dohody - kartely
Následující text je určen spíše pro odborně zaměřené pracovníky zadavatelů, disponující zejména právnickým vzděláním, a pokouší se uvést čtenáře blíže do problematiky tzv. zakázaných dohod (včetně relevantní právní úpravy).
Dohody narušující soutěž bývají často označovány jako kartely, ačkoliv zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže) ve znění pozdějších... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Možnosti vyloučení účastníka zadávacího řízení
Úřad upozorňuje veřejné zadavatele na možnosti, které mohou využít, pokud chtějí vyloučit účastníka zadávacího řízení kvůli podezření na uzavření zakázané dohody tzv. bid riggingu.
Cílem Pokynů pro veřejné zadavatele, jak uplatňovat důvod pro vyloučení z účasti na zadávacím řízení kvůli tajným ujednáním v souladu s čl. 38 odst. 7 písm. e) směrnice 2014/23/EU, čl. 57 odst. 4 písm. d) směrnice 2014/24/EU a čl. 80 odst. 1 směrnice 2014/25/EU, obsažených... - O Úřadu
Posláním Úřadu je zajistit fungování trhů, které bude v souladu s pravidly hospodářské soutěže a bude přinášet prospěch spotřebitelům.
Pro dosažení cíle:
vedeme soutěžitele k chování v souladu s principy soutěžního práva;
zasahujeme proti praktikám, jež narušují hospodářskou soutěž, jako jsou např. kartelové dohody, zneužití dominantního postavení aj.;
současně však dáváme podnikům možnost, aby své nezákonné jednání, které dosud nemělo... - Hospodářská soutěž
Podnikání na volném trhu je soutěžní hra. Někdy mohou být společnosti v pokušení se této vzájemné soutěži vyhnout a pokusit se stanovit vlastní pravidla hry. Občas se jeden velký hráč snaží vytlačit konkurenty z trhu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“) funguje jako rozhodčí a stará se o to, aby všechny společnosti hrály podle stejných pravidel. Úřad může zakázat dohody, které omezují hospodářskou soutěž, a uložit pokutu společnostem... - O Úřadu > Historie Úřadu
Zákon České národní rady č. 173/1991 Sb. ze dne 26. dubna 1991 zřídil Český úřad pro hospodářskou soutěž, který zahájil činnost k 1. červenci 1991. Sídlem Úřadu se nestala Praha, jako centrum všech orgánů státní správy, ale Brno, což mělo deklarovat nezávislost rozhodování. V roce 1992 byl tento úřad nahrazen Ministerstvem pro hospodářskou soutěž. Změna byla odůvodněna tehdy probíhající ekonomickou transformací a především úlohou, kterou Ministerstvo... - Informační centrum > Sídlo ÚOHS
Zaměstnanci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže se na jaře 2008 dočkali. Sedmnáct let od vzniku antimonopolního úřadu všichni konečně sdílejí jednu střechu nad hlavou a mohou tak v klidu pracovat. Je to určitě potěšující zpráva i pro širokou veřejnost, protože různá pracovní setkání, odborné semináře a další akce je tak možné pořádat ve vlastní budově ÚOHS. Od počátku své existence sídlil totiž antimonopolní úřad v pronajatých prostorách...
V aktualitách a tiskových zprávách 1547x
- Na Konferenci o veřejné podpoře zaznívalo volání po jednodušších pravidlech i možnosti podpory tradičních průmyslových oborů (12. 6. 2025)
Další ročník pravidelné Konference o veřejné podpoře, proběhl v brněnském sídle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ve dnech 11. a 12. června 2025. V jednotlivých panelech se hovořilo o nových rámcových pravidlech veřejné podpory připravovaných Evropskou komisí a směřování unijní politiky veřejné podpory, o podporách na přípravu území pro investice a revitalizaci brownfieldů, podporách pro vědu a výzkum, nové rozhodovací praxi a judikatuře i o... - Nejvyšší správní soud definitivně potvrdil chyby bývalého vedení MMR při digitalizaci stavebního řízení (30. 6. 2025)
Nejvyšší správní soud v minulém týdnu svým rozsudkem definitivně potvrdil, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže rozhodoval správně o zakázce na digitalizaci stavebního řízení. Úřad kvůli netransparentním zadávacím podmínkám zadávací řízení zrušil. Po tomto rozhodnutí se ÚOHS stal terčem silného nátlaku ze strany někdejšího vedení ministerstva i s ním spojené politické strany. Chyby v postupu ministerstva potvrdil v minulosti Krajský soud v Brně... - Nejzajímavější červnová rozhodnutí a události na ÚOHS (4. 7. 2025)
Podívejte se na pravidelný měsíční souhrn aktualit z činnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže - Pokuta 200 000 Kč pro MMR za uzavření smluv na národní geoportál v jednacím řízení bez uveřejnění (17. 7. 2025)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna potvrdil uložení pokuty ve výši 200 000 korun pro Ministerstvo pro místní rozvoj ČR (dále také MMR) za nezákonné zadání zakázky na vytvoření nového informačního systému Národního geoportálu územního plánování v jednacím řízení bez uveřejnění - Projev Petra Mlsny na zahájení Evropského soutěžního dne 2022 (10. 10. 2022)
Úvodní projev předsedy ÚOHS na Evropském soutěžním dnu přinášíme pouze v původní anglické verzi - Oznámení o připravovaném spojení soutěžitelů Silver Point Capital, L.P. (Spojené státy americké)/Takko Fashion S.à r.l. (Lucemburské velkovévodství) (7. 6. 2023)
ÚOHS-S0342/2023/KS - zjednodušené řízení, zveřejněno dne 7. 6. 2023 - Úřad povolil převzetí prodejce oděvů Takko Fashion (27. 6. 2023)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil svým prvostupňovým rozhodnutím americké společnosti Silver Point Capital, L.P., získat možnost nepřímo výlučně kontrolovat soutěžitele Takko Fashion S.à r.l. Podle Úřadu nebude mít spojení za následek podstatné narušení hospodářské soutěže. Rozhodnutí již nabylo právní moci - Společné stanovisko MMR a ÚOHS k prokazování a posuzování základní kvalifikace (27. 8. 2010)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže spolu s Ministerstvem pro místní rozvoj vydaly dne 26. srpna 2010 společné stanovisko k prokazování a posuzování základní kvalifikace dodavatele podle ustanovení § 53 odstavce 1 písmen k), l) a m) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, v platném znění. Účelem stanoviska je usnadnit aplikaci nových ustanovení v zákoně nabývajícím účinnosti 15. září 2010 - Veřejná konzultace k revizi sdělení o krátkodobém pojištění vývozních úvěrů (11. 7. 2012)
Principy užívané pro veřejnou podporu v oblasti krátkodobého pojištění vývozu ustavila Komise v roce 1997. Postupně je doplňovala a prodlužovala jejich platnost v letech 2001, 2004, 2005 a 2010. Současná pravidla přestanou platit 31. prosince 2012. Proto Komise předložila nový návrh pravidel, která by byla platná pro další období. Návrh nového znění Sdělení Evropské komise o uplatňování článků 107 a 108 SFEU na krátkodobé pojištění vývozních úvěrů... - Informace k financování výstavby infrastruktur z veřejných prostředků (2. 10. 2012)
Evropská komise („Komise“) připomíná členským státům nezbytnost aplikace a dodržování pravidel pro veřejnou podporu v případech projektů spolufinancovaných ze strukturálních fondů a Fondu soudržnosti. V této souvislosti Komise zdůraznila zejména oblast infrastrukturních projektů, které mají být využity pro ekonomické činnosti[1] a u nichž v souvislosti s dosavadní rozhodovací praxí příslušných orgánů Evropské unie nyní dochází ke zpřesnění postupů...
cs | en